dual 1226 toonarm blijft hangen

Started by belgiansound, July 5, 2017, 22:48:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Ik heb al een tijdje een dual 1226 die op m'n zolder blijft staan omdat er een klein technisch mankement is dat ik niet opgelost krijg :nopompom: Had hem 'gekregen' bij een versterker dat ik kocht, 'enkel de naald' moest vervangen worden :nowink:

Probleem is als volgt:

arm is perfect mobiel, kan je in de 'up' stand perfect bewegen van links naar rechts
als ik de arm op de plaat leg speelt hij telkens één toer af, en dan springt hij een stukje naar rechts en speelt hij dezelfde toer af. Geluid etc is wel perfect
Aan de platen ligt het niet ze spelen perfect op m'n andere platenspeler
De naald heb ik ook vervangen, zonder effect
Ik heb alle standen aan de arm ook al aangepast en de antiskating in alle mogelijke alliteraties maar lijkt niet te helpen

Wat kan het nog zijn??

HJ

Gebruik je de juiste naalddruk en staat de speler goed waterpas?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


belgiansound

#2
Ik heb het gewicht geleidelijk aan aangepast van licht naar zwaar, maar maakte geen verschil. De naald 'valt' ook wel mooi in de plaat. Het is wel vervelend in te stellen, er staan geen markeringen op de arm om te zien wat het exacte gewicht is op de naald.

Hij staat waterpas, m'n lenco staat op dezelfde plaats en speelt zonder problemen.

Gewicht staat nu op 2 gram.

Heb nog een half uur aan de balans gewerkt. ERG ERG irritant, de balans stond juist goed om de eerste track te spelen, hij haperde niet meer. Als ik echter naar de derde track ging, dus meer naar het midden toe, stond de arm hoger! hij raakte de plaat niet. Lijkt dus alsof de arm 'scheef' staat, mijn plaat is zeker niet hol O0

Cyreg

#3
loopt de arm tegen de lift aan (oftewel is de lift helemaal gezakt?)

kan ook het start / stop mechanisme zijn; arm even helemaal naar het einde vd LP en hopelijk gaat ie dan weer naar de normale stand? (heel lang geleden > not sure)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

belgiansound

#4
Denk dat ik het gevonden heb. Ik heb niet de originele rubberen mat op de plaat. De mat is iets groter dan de plaat en er is aan de buitenkant een rand, men plaat ligt dus wel "hol" en verklaart het probleem

Heb er nog een mat opgelegd en nu speelt hij wel goed.

Op zoek naar een originele mat kwam ik bij DPaudio uit. Ze kunnen blijkbaar een mat op maat snijden, heb er alleen niet veel vertrouwen in wegens onderstaande zin:

"We kunnen wel een goede nieuwe mat op maat snijden voor uw platenspeler. Ook zitten er in uw platenspeler onderdelen waar scheurtjes ingekomen zijn en die vervangen moeten worden om te voorkomen dat er rook uit gaat komen. "

rook? scheurtjes? serieus? Komt nogal agressief over.

Op zoek naar een niet originele mat zou ik iets 'stevig' moeten hebben dat op de rand kan liggen, idealiter een mat van de exacte diameter. Op zoek naar een hard mat kwam ik dit tegen:

http://www.ebay.com/itm/Deluxe-Acoustics-pure-natural-cork-flock-turntable-vinyl-record-platter-mat-/162369542980?hash=item25cdfa9b44:g:XkgAAOSwr~lYouqT

Andere optie is m'n huidige mat op maat snijden maar geen idee hoe ik dat op een aanvaardbare manier voor elkaar krijg...

belgiansound

Vandaag een dual 1224 opgehaald met een goede plaat en de platen verwisseld.

Nog altijd hetzelfde probleem  :hmmm:

Enige oplossing is er een extra mat onder leggen, maar dat lijkt mij toch niet normaal. Ook onhandig omdat je bij singeltjes dat middenstuk niet goed kunt leggen, ik vind het er ook niet mooi uitzien.

Wat kan het nog zijn?

Ik heb nu wel een 1224 voor wisselstukken, beetje zonde misschien omdat er niets aan scheelt, maar heb er ook maar 20 euro voor betaald das goedkoper dan een nieuwe mat kopen :music:

The_Ark


i2Paq

Of bel eens met Dr. Dual (Sander) in Almere (035 - 699 4 600).

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

The_Ark

Het lijkt dus alsof, wanneer je de plaat verhoogt, door een dubbele mat, het probleem opgelost is?
=> is de armhoogte veranderd (dit kan niet want die is volgens mij vast)
=> of gebruik je toevallig zo'n 'plat' element van Rega.
Alle pickup-elementen hebben een standaard hoogte, behalve die van Rega.
De armhoogte van de Rega draaitafels is ook standaard lager. Rare jongens die Engelsen ;)

Dit terzijde, hardop denkende, nee ik denk dat je naaldkracht niet goed ingesteld is!!! Je had al moeite met balanceren van het contragewicht. Mijn advies is: leen of koop een naaldweger. De "schaalverdeling" bij de Dual is niet logisch. Zo heb ik jarenlang met de verkeerde naalddruk gespeeld. Want voor het balanceren moet je hem eerst op 0 (nul) zetten. Echter er is 0, maar ook de uiterste stand ongeveer -0,3 of zo. Maar de schaalverdeling begint bij 0+. Er is geen negatieve schaal. Is 0 op schaal nou 0 gram kracht, of is de uiterste stand 0? Want dan is de veer totaal ontspannen.
Pas met een naaldweger is 2 gram = 2 gram.

Daarna pas de dwarsdruk instellen.
Grote kans dat hij het zo weer doet.

belgiansound

#9
Bedankt voor de reacties en excuses voor mijn laat antwoord! Was bezig met mijn versterker en is bijna klaar :pompom:

Het probleem is 'opgelost' en niet opgelost als er een mat onder ligt, de naalddruk is gewoon veel te hoog aan de buitenkant van de plaat en aan de binnenkant van de plaat maakt hij met moeite contact en durft hij bij de minste trilling nog te verspringen.

De arm lift ziet er ok uit, totaal geen idee waar het aan kan liggen...

Heb een topic geopend op het Dual forum, in mijn beste google translate duits!

PS ik heb ook een naalddrukmeter gekocht, zowiezo een noodzaak als ik het correct wil afstellen