Kastjes voor Atmos speakers

Started by skyfox, July 4, 2017, 16:14:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Nu ik de inbouwspeakers voor atmos binnen heb wordt het tijd om met de kastjes aan de gang te gaan. Optimaal volume voor basrespons is 60 liter, minimaal volume 35 liter. Ik wil een poging doen om de 60 te halen, daar de kastjes verdwijnen achter een voorzetwand. De speakers zijn Kef Ci200QR modellen.

Hiervoor twijfel ik tussen twee ontwerpjes. Eentje gewoon een simpele rechthoekige kast, diepte 12cm, breedte 60cm, lengte ongeveer 85cm. Deze zou ik dan zelf kunnen kantelen naar wens en vervolgens kunnen fixeren aan de muur/frame voorzetwand. Het andere idee is wat complexer, daar ik een kanteling naar beneden en wellicht ook naar binnen toe erin zou maken. In mijn hoofd wordt dat te complex, en kan ik beter gaan voor rechthoekjes en de kasten fysiek kantelen. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Dan vragen 2 en 3: welk houttype (MDF?) en welke dikte (18mm? dunner? dikker?)?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

yorkie13

Dat zijn flinke kasten voor Atmos luidsprekers

skyfox

Och. Het zit in een voorzetwand, zie je niks van [emoji28]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Overweeg trouwens, om het mezelf makkelijk te maken, om ze eerst eens free air toe te passen... iemand ideeën daarover waarom dat wel of niet eerst te proberen?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

yorkie13

#4
Maar onder welke hoek ga je ze dan plaatsen ?

Ideaal zou onder een hoek van 30 * zijn

Free air zal nauwelijks laag geven.

edit :  Dolby Atmos vanaf 100 hz inzetten werkt bij mij prima.

voordeel kleien kastjes nodig.

Lambert

De laatste tijd ben ik ook bezig geweest met het maken van Atmos / DTS-X speakers voor de shakeshack. Weliswaar niet met dezelfde speaker unit (in dit geval Tannoy IW6DS) maar wellicht dat de foto's helpen voor de inspiratie. Ik had hetzelfde vraagstuk omtrent het kantelen van een rechthoekige doos of misschien toch iets mooiers proberen te maken en te voorkomen dat er van die (naar mijn mening) lelijke ophangsteunen uit het plafond komen. Zodoende er toch voor gekozen om een kast te maken waar de speaker onder een hoek van 45 graden richting de luisteraar gericht staat. Ik zag in de thread ook 30 graden staan, maar er staat me bij dat de dolby marge 30..55 graden is met 45 graden als referentieniveau. Die kast kan nu met 1 zijde aan het plafond worden bevestigd.

De kast is gemaakt van 12mm MDF en is 34x34x30 centimeter. In het midden van de kast zit een extra plank die er voor zorgt dat het gedeelte waar de speaker komt 15L is. Daarnaast zorgt deze plank ook nog voor bracing. Als laatst zit er op de schuine en de recht-tegenover elkaar staande wanden wat absorptiemateriaal. Aangezien deze speaker geen lage bassen gaat weergeven (crossover op 80hz) verwacht ik met zo'n kleine behuizing en zo veel lijmkanten geen problemen met kasttrillingen. In theorie zou een kast natuurlijk geen picometer moeten meetrillen, maar ze gaan waarschijnlijk al trillen door het geweld van de vier subwoofers in de ruimte :) Wat natuurlijk ook wel mee gaat spelen is het gewicht. Ik kan me voorstellen dat je enerzijds 18mm zou willen gebruiken omdat het om een behuizing van 60L gaat, maar anderzijds moet de boel natuurlijk wel aan het plafond komen te hangen en zou je er zonder al te veel zorgen onder door willen blijven lopen ;-) Als dat kan qua gewicht zou ik voor 18mm gaan, want 85x60 is toch wel een plaatje dat lekker mee gaat doen als het te dun wordt (tenzij opgelost met bracing e.d.).

Bedoel je met een voorzetwandje trouwens een verlaagd plafond? Hier ben ik maar even van uit gegaan. Of moet ik meer in de richting van Auro3D opstelling denken?


Lambert

Wat misschien nog wel nuttig is om er bij te vermelden is dat de behuizing beplakt zal worden met zwart plakvilt en de Tannoy units zwart worden geschilderd.

yorkie13

Mooie inspiratie voor Atmos luidsprekers.

Ze zijn alleen behoorlijk aan de maat, maar TS heeft 8 inch luidsprekers.

Contour

De verbindingen tussen de MDF planken zien er niet sterk uit!

HTip

Probleem met 3D-audio is dat de plaatsing van de speakers niet voor elk formaat hetzelfde is. Waarom ze hier niet voor een standaard gekozen hebben, zoals met ITU 5.1 of 7.1 is mij een raadsel.

Voor Dolby Atmos is de plaatsing voor een x.1.2 of een x.1.4 zelfs verschillend. Als ik het topic van skyfox goed heb gelezen kiest hij voor 5.1.4. Voor de meest flexibele toepassing (dus niet alleen voor Atmos, maar ook voor DTS:X en Auro-3D) is plaatsing van de speakers boven de grondspeakers onder een hoek van 30 graden ideaal. Dat is wel haalbaar voor de front height, maar in de meeste gevallen niet voor de surround height. Daar kan je dan 45 graden kiezen. Probleem is echter wel dat Atmos geen surround height ondersteunt, maar dat kan je in de processor afvangen door de surround height toe te wijzen als rear height.

Snapt iemand het nog? Ik vind het nodeloos ingewikkeld, maar blijkbaar komt Dolby ermee weg.

Terug naar de vraag van skyfox, het mooiste resultaat verkrijg je door de speaker te richten op de luisterplek, dus zowel naar beneden als naar het midden kunnen draaien. Dat is jouw complexe oplossing, maar denk ik wel de beste. Daarom heb ik gekozen voor bolspeakers zie kunnen draaien in alle richtingen.

Slechts naar beneden kunnen draaien kan natuurlijk ook, maar het resultaat hangt sterk af van het afstraalgedrag van de height speakers.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13

Als een ervaren Dolby Atmos 5.2.4 gebruiker kan ik het helemaal volgen.

Mijn Atmos luidsprkers hangen ook onder een hoek van 30 * .

Zo komt DTS X ook goed tot zijn recht.

Geloof me , als ik zeg dat je de luidsprekers helemaal vergeet als je de boel helemaal hebt afgeregeld.

Je zit dan met een grote glimlach te genieten.

HTip

Ik geloof je meteen. Doe ik namelijk nu al met "slechts" 5.1 8)

Fijn dat je me kunt volgen :D

Heb je dus ook eigenlijk een DTS:X/Auro-3D-opstelling gekozen :thumbs-up: Dat is ook het beste, want een niet-Atmos soundtrack op een Atmos-opstelling klinkt minder goed dan een Atmos soundtrack op een niet-Atmos-opstelling. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13

Klopt helemaal.

Mijn Atmos luidsprkers worden van ander Peerless tweeter voorzien en een nieuw filter.

Lambert

Quote from: HTip on July 15, 2017, 10:47:34
Probleem met 3D-audio is dat de plaatsing van de speakers niet voor elk formaat hetzelfde is. Waarom ze hier niet voor een standaard gekozen hebben, zoals met ITU 5.1 of 7.1 is mij een raadsel.

Voor Dolby Atmos is de plaatsing voor een x.1.2 of een x.1.4 zelfs verschillend. Als ik het topic van skyfox goed heb gelezen kiest hij voor 5.1.4. Voor de meest flexibele toepassing (dus niet alleen voor Atmos, maar ook voor DTS:X en Auro-3D) is plaatsing van de speakers boven de grondspeakers onder een hoek van 30 graden ideaal. Dat is wel haalbaar voor de front height, maar in de meeste gevallen niet voor de surround height. Daar kan je dan 45 graden kiezen. Probleem is echter wel dat Atmos geen surround height ondersteunt, maar dat kan je in de processor afvangen door de surround height toe te wijzen als rear height.

Snapt iemand het nog? Ik vind het nodeloos ingewikkeld, maar blijkbaar komt Dolby ermee weg.

Terug naar de vraag van skyfox, het mooiste resultaat verkrijg je door de speaker te richten op de luisterplek, dus zowel naar beneden als naar het midden kunnen draaien. Dat is jouw complexe oplossing, maar denk ik wel de beste. Daarom heb ik gekozen voor bolspeakers zie kunnen draaien in alle richtingen.

Slechts naar beneden kunnen draaien kan natuurlijk ook, maar het resultaat hangt sterk af van het afstraalgedrag van de height speakers.

Ik volg je nog :) In dat geval kun je mijn opmerking over die 30<>45 graden direct negeren, die sloeg puur op atmos. Inderdaad niet de meest flexibele oplossing, maar wel een heel bewuste keuze om de speaker layout conform één opzet te plaatsen en hier zo goed mogelijk aan vast te houden. Ze worden ingedraaid richting de luisterposities. Als ik DTS mag geloven zou de layout voor hun algoritme minder uitmaken voor de plaatsing van objecten dus dat zit dan ook wel goed. Maar het heeft natuurlijk weinig weg van Auro3D. Op zich jammer, want de demo's die ik daarvan heb gehad spraken wel aan. Maar dat geldt ook voor atmos demo's :) Achja, keuzes..keuzes...keuzes... Goede reden om IRL bij elkaar te genieten van alle 'standaarden'. Ik heb dat document van Dolby er nog even bij gesnord voor degene die het interessant vinden. https://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines.pdf Pagina 7, sectie Mounting considerations. Het betreft hier een 7.4.4 setup.

Quote
Als een ervaren Dolby Atmos 5.2.4 gebruiker kan ik het helemaal volgen.

Mijn Atmos luidsprkers hangen ook onder een hoek van 30 * .

Zo komt DTS X ook goed tot zijn recht.

Geloof me , als ik zeg dat je de luidsprekers helemaal vergeet als je de boel helemaal hebt afgeregeld.

Je zit dan met een grote glimlach te genieten.

Ik geloof je ook direct. Nog even doorzetten hier en dan is de groep die met die grote glimlach hopelijk weer wat groter! :)

Quote
Klopt helemaal.

Mijn Atmos luidsprkers worden van ander Peerless tweeter voorzien en een nieuw filter.

Ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen!

Wat zijn de verschillen qua bassresponse tussen 30L en 60L?


RalphH

Deze had ik even gemist, leuk dat steeds mensen naar custom kastjes gaan voor het maken van een Atmos opstelling.

Moet zeggen dat ik er een stuk minder over na heb gedacht en gegaan ben voor het groots mogelijke kastje dat ik visueel en practisch gezien kwijt kan.

Goede plaatsing van de speakers is wel key. Ben redeljik wat aan het winkelen geweest hier en het is nu vrij aardig. Ben nog vrij flexibel om wat aan te passen omdat ze aan kettinkjes hangen.
Hou er rekening mee dat het laag-gedrag ook nog wisselt bij verschillende plaatsing. Een paar graden extra indraaien gaf (puur bepaald op nameting in REW) weer een beter resultaat. Vlak tegen het plafond was het vrij dramatisch (geen output tot 150Hz op de luisterplek). Nu is de response vrij redelijk vanaf 80Hz.

Maar misschien een tip om op 1 of andere manier wat nastelmogelijkheid in te bouwen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skyfox

Quote from: Ralf67 on July  4, 2017, 22:18:21
Maar onder welke hoek ga je ze dan plaatsen ?

Ideaal zou onder een hoek van 30 * zijn

Free air zal nauwelijks laag geven.

edit :  Dolby Atmos vanaf 100 hz inzetten werkt bij mij prima.

voordeel kleien kastjes nodig.

Ik ga proberen een hoek van 30 graden te realiseren inderdaad. Ik heb het vandaag opgemeten, voor de fronts zit ik op ongeveer 26 a 28 graden, even afhankelijk van hoe ik ze richt. Ik wil proberen Atmos op 80hz af te filteren, maar zodra de speakers hangen kan ik echt de basrespons meten.

Quote from: Lambert on July 14, 2017, 23:31:08
De laatste tijd ben ik ook bezig geweest met het maken van Atmos / DTS-X speakers voor de shakeshack. Weliswaar niet met dezelfde speaker unit (in dit geval Tannoy IW6DS) maar wellicht dat de foto's helpen voor de inspiratie. Ik had hetzelfde vraagstuk omtrent het kantelen van een rechthoekige doos of misschien toch iets mooiers proberen te maken en te voorkomen dat er van die (naar mijn mening) lelijke ophangsteunen uit het plafond komen. Zodoende er toch voor gekozen om een kast te maken waar de speaker onder een hoek van 45 graden richting de luisteraar gericht staat. Ik zag in de thread ook 30 graden staan, maar er staat me bij dat de dolby marge 30..55 graden is met 45 graden als referentieniveau. Die kast kan nu met 1 zijde aan het plafond worden bevestigd.

De kast is gemaakt van 12mm MDF en is 34x34x30 centimeter. In het midden van de kast zit een extra plank die er voor zorgt dat het gedeelte waar de speaker komt 15L is. Daarnaast zorgt deze plank ook nog voor bracing. Als laatst zit er op de schuine en de recht-tegenover elkaar staande wanden wat absorptiemateriaal. Aangezien deze speaker geen lage bassen gaat weergeven (crossover op 80hz) verwacht ik met zo'n kleine behuizing en zo veel lijmkanten geen problemen met kasttrillingen. In theorie zou een kast natuurlijk geen picometer moeten meetrillen, maar ze gaan waarschijnlijk al trillen door het geweld van de vier subwoofers in de ruimte :) Wat natuurlijk ook wel mee gaat spelen is het gewicht. Ik kan me voorstellen dat je enerzijds 18mm zou willen gebruiken omdat het om een behuizing van 60L gaat, maar anderzijds moet de boel natuurlijk wel aan het plafond komen te hangen en zou je er zonder al te veel zorgen onder door willen blijven lopen ;-) Als dat kan qua gewicht zou ik voor 18mm gaan, want 85x60 is toch wel een plaatje dat lekker mee gaat doen als het te dun wordt (tenzij opgelost met bracing e.d.).

Bedoel je met een voorzetwandje trouwens een verlaagd plafond? Hier ben ik maar even van uit gegaan. Of moet ik meer in de richting van Auro3D opstelling denken?



Mooie kastjes zo, thx! Inspireert zeker :)

Met een voorzetwandje bedoel ik een voorzetwandje waar de tv ook in komt te hangen. De opstelling wordt dus meer Auro/DTS:X. Het verlaagde plafond is even van tafel.

Quote from: HTip on July 15, 2017, 10:47:34
Probleem met 3D-audio is dat de plaatsing van de speakers niet voor elk formaat hetzelfde is. Waarom ze hier niet voor een standaard gekozen hebben, zoals met ITU 5.1 of 7.1 is mij een raadsel.

Voor Dolby Atmos is de plaatsing voor een x.1.2 of een x.1.4 zelfs verschillend. Als ik het topic van skyfox goed heb gelezen kiest hij voor 5.1.4. Voor de meest flexibele toepassing (dus niet alleen voor Atmos, maar ook voor DTS:X en Auro-3D) is plaatsing van de speakers boven de grondspeakers onder een hoek van 30 graden ideaal. Dat is wel haalbaar voor de front height, maar in de meeste gevallen niet voor de surround height. Daar kan je dan 45 graden kiezen. Probleem is echter wel dat Atmos geen surround height ondersteunt, maar dat kan je in de processor afvangen door de surround height toe te wijzen als rear height.

Snapt iemand het nog? Ik vind het nodeloos ingewikkeld, maar blijkbaar komt Dolby ermee weg.

Terug naar de vraag van skyfox, het mooiste resultaat verkrijg je door de speaker te richten op de luisterplek, dus zowel naar beneden als naar het midden kunnen draaien. Dat is jouw complexe oplossing, maar denk ik wel de beste. Daarom heb ik gekozen voor bolspeakers zie kunnen draaien in alle richtingen.

Slechts naar beneden kunnen draaien kan natuurlijk ook, maar het resultaat hangt sterk af van het afstraalgedrag van de height speakers.

Het wordt inderdaad een 5.1.4. opstelling met de hoogtespeakers boven de vloerstaanders. De hoek van 30 graden is bij mij redelijk goed realiseerbaar. Ik moet juist oppassen om niet onder de 30 graden te eindigen. Dat met de versterkeruitgangen moet ik me nog eens op inlezen voordat ik de boel aansluit... Nodeloos ingewikkeld inderdaad. De Kefs stralen breed af, dus qua indraaien heb ik daar iets marge mee.

Quote from: RalphH on July 16, 2017, 14:24:21
Deze had ik even gemist, leuk dat steeds mensen naar custom kastjes gaan voor het maken van een Atmos opstelling.

Moet zeggen dat ik er een stuk minder over na heb gedacht en gegaan ben voor het groots mogelijke kastje dat ik visueel en practisch gezien kwijt kan.

Goede plaatsing van de speakers is wel key. Ben redeljik wat aan het winkelen geweest hier en het is nu vrij aardig. Ben nog vrij flexibel om wat aan te passen omdat ze aan kettinkjes hangen.
Hou er rekening mee dat het laag-gedrag ook nog wisselt bij verschillende plaatsing. Een paar graden extra indraaien gaf (puur bepaald op nameting in REW) weer een beter resultaat. Vlak tegen het plafond was het vrij dramatisch (geen output tot 150Hz op de luisterplek). Nu is de response vrij redelijk vanaf 80Hz.

Maar misschien een tip om op 1 of andere manier wat nastelmogelijkheid in te bouwen.

Nastellen kan zeker, ik heb gekozen voor montagevoeten met een balhoofd. Daarmee kan ik na afloop nog voldoende stellen. Goede tip! Ook om de output te meten bij enkele plaatsingen is een goede. Nog genoeg te hobbyen voorlopig dus!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

yorkie13

Verstandige keuze de Atmos/DTS X opstelling.

Heb er zelf enige tijd mee getest, en deze met 30 * hoek geeft het meest bevredigende resultaat.

Volgende week ga ik mijn filters bouwen.