Dynaudio contour 1.4 vervangen door Dynaudio Special forty

Started by FWK, June 28, 2017, 18:57:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FWK

Ik overweeg mijn Dynaudio contour 1.4 te vervangen door de nieuwe Dynaudio Special Forty.
Uiteraard is zelf luisteren de eerste optie, het liefst de speakers thuis in de eigen luisteromgeving, maar wellicht zijn erop het forum al ervaringen met de nieuwe Dynaudio telg?
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

raindog

Wat hoop je te bereiken met de overstap van Contour naar Special Forty? De nieuwere Dynaudio's zijn de laatste jaren meestal iets opener en frisser (of beter gezegd minder donker) afgestemd dan de oudere series.

Ik vermoed dat Dynaudio met de Special Forty vooral het gat wil dichten tussen de X18 (€1400) en de Contour 20 (€4500). Met het opheffen van de Focus-lijn EN het hoger in de markt zetten van de Contour, hebben ze zichzelf wat in hun vingers gesneden denk ik. Maar dat neemt niet weg dat de Special Forty ook 'speciaal' kan klinken, ik heb 'm nog niet gehoord.

Als je bij een dealer gaat luisteren zou ik zeker je eigen Contour meenemen zodat je kunt vaststellen welke verschillen nu in de speaker zitten en welke verschillen in de andere akoestiek. Ik zou daarnaast ook de nieuwe Dynaudio Contour 20 bij het vergelijk betrekken, dan weet je gelijk wat die doet en of je het waard vind om daarvoor door te sparen. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Carrol

Quote from: raindog on June 28, 2017, 19:42:30
Wat hoop je te bereiken met de overstap van Contour naar Special Forty? De nieuwere Dynaudio's zijn de laatste jaren meestal iets opener en frisser (of beter gezegd minder donker) afgestemd dan de oudere series.

Ik vermoed dat Dynaudio met de Special Forty vooral het gat wil dichten tussen de X18 (€1400) en de Contour 20 (€4500). Met het opheffen van de Focus-lijn EN het hoger in de markt zetten van de Contour, hebben ze zichzelf wat in hun vingers gesneden denk ik. Maar dat neemt niet weg dat de Special Forty ook 'speciaal' kan klinken, ik heb 'm nog niet gehoord.

Als je bij een dealer gaat luisteren zou ik zeker je eigen Contour meenemen zodat je kunt vaststellen welke verschillen nu in de speaker zitten en welke verschillen in de andere akoestiek. Ik zou daarnaast ook de nieuwe Dynaudio Contour 20 bij het vergelijk betrekken, dan weet je gelijk wat die doet en of je het waard vind om daarvoor door te sparen.
Heb destijds ook overwogen om mijn Contour te ruilen met de focus 160,
Vond ook dat de contour te donker afgestemt was,en er zeer goeie recenties waren van de focus.
Ben toen voor een bandtweeter gegaan van xtz
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater