Teveel laag met Dynaudio Audience 52se

Started by Sebastiaan5, June 28, 2017, 00:32:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sebastiaan5

Hallo,

Ik heb/had een probleem met teveel/modderig laag bij Dynaudio Audience 52se's. Dit manifesteert zich vooral in moderne pop en dancemuziek. Bij rock is het een prima speaker maar als ik dan wat techno oid opzet dan is de bass belachelijk.

Om dit probleem te lijf te gaan heb ik absorptiepanelen van Rockwool (type 211, al weet ik dat niet meer zeker) gemaakt en heb ik tevens een minidsp 2x4hd met mic aangeschaft. Met REW heb ik metingen gedaan en een correctie toegepast in het gebied <200hz. Dit klinkt nu meer dan prima maar het liefst zou ik deze correctie niet hebben natuurlijk.

Bijgaande een grove schets van mijn situatie


Die nisjes boven en rechts zijn ramen met een vensterbank, die oranje panelen zijn absorptiepanelen (6cm achter speaker en naast, 12 cm in nis achter luisterpositie). X is de plek waar ik het meeste zit. Omdat dit niet in het midden is heb ik met de meetmicrofoon en REW de vertraging gemeten en deze in de minidsp gezet.

Zoals gezegd heb ik nu met de eq correctie en delay aanpassing in de minidsp een erg lekker geluid. Maar ik vraag me af hoe het komt dat ik in een normale situatie (zonder minidsp) zo'n enorm harde bass heb, zeker op wat hogere volume was dit niet om aan te horen. Staat m'n bank teveel naar achteren?

Het lijkt me stug dat de Audience 52se monitors te groot zijn voor mijn ruimte.

Zou dit aan m'n versterker kunnen liggen? Deze levert 2x90w bij 8ohm en 2x130w bij 4ohm

Ik ben erg tevreden hoe het nu klinkt, maar ben benieuwd of er iets aan te doen is zonder hulmiddelen.

Alvast dank,

Sebastiaan

yorkie13

Bij het luisteren zou ik zeker in het midden gaan zitten, zeker als je zoveel aandacht aan akoestiek gaat geven.

Overweeg ook eens een simpele vorm van DSP , bv de Antimode dual-core 2.0

Je hebt met REW ook gemeten welke frequentie in het laag te veel aanwezig is ?

Xander32

Je zit in een ruimte van een 3.5 meter bij max 3 meter (afgaande van de ls opstelling), met de rug tegen de muur, te luisteren. Dan is het niet vreemd, dat je op de luisterplek met een bass probleem te maken krijgt. Dat is de akoestiek versus speaker.

Maar wanneer je het nu met dsp hebt opgelost naar alle tevredenheid, dan ben je er toch?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Waarom zou je die minidsp eruit willen ? Is mijn inziens een prima relatief makkelijke oplossing voor een probleem.

Dus lekker genieten.

Wil je hem eruit hebben dan zal je met plaatsing moeten gaan stoeien. Daarnaast eventuele bastraps aan gaan schaffen. Ik zou het wel weten.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

GPO

Ben dan ook wel benieuwd naar de grafieken die je hebt gemeten.
Bass in dance is vaak wel wat vetter gemixed dan in rock (zeker oude rock), maar verklaart idd niet meteen het verschil tussen 'goed' en 'niet om aan te horen'.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Cantodea

#5
Ik vraag mij ook af waarom je de DSP eruit zou willen. Een minidsp is effectief en goedkoop. En als je het gebruik beperkt tot zo'n 200Hz, zal dit niks veranderen aan de klankeigenschappen van je speakers. Ik laat alles recht trekken tot 150Hz en pas dan een housecurve toe. Ik gebruik er al jaren één voor het geluid van mijn tv. Ik heb een gelijkaardige opstelling en ik kan je verzekeren er is geen andere oplossing bij deze opstelling, tenzij je je set in de lengte plaats, maar dan ga je weer andere problemen krijgen. Absorptie panelen zullen niet helpen om om baspieken voldoende te dempen. Ze kunnen wel effectief zijn tegen reflecties. De Anti-mode dual core 2.0 is zeker een goede tip, het is tevens een uitstekende DAC. Ik gebruik die voor mijn muziekjes en zelfs mijn Thorens is erop aangesloten.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Sebastiaan5

#6
Dank allen voor de antwoorden. De reden dat ik dit topic opende was omdat ik bij het Googlen van m'n speaker veel tegenkwam over het matchen met de versterker.  Dat Dynaudio's bij te weinig power de neiging hebben het laag wat te 'vertroebelen'. Nu denk ik dat mijn versterker prima capabel is, 2x130w 4Ohm, Audience 52se hebben als rating 150w 4Ohm, al zijn dat volumes waar ik bij lange na niet in de buurt kom.


Quote from: Ralf67 on June 28, 2017, 06:46:40
Bij het luisteren zou ik zeker in het midden gaan zitten, zeker als je zoveel aandacht aan akoestiek gaat geven.

Overweeg ook eens een simpele vorm van DSP , bv de Antimode dual-core 2.0

Je hebt met REW ook gemeten welke frequentie in het laag te veel aanwezig is ?

Met de dsp en mic heb ik het volume per speaker en de delay aangepast op mijn luisterpositie, ik nu een perfect stereobeeld met veel ruimtelijkheid. In het midden zitten is wat lastig zonder de bank te verplaatsen namelijk, en dat is lastig ivm rest interieur.

Meetresultaten zal ik vanavond even posten, zit nu op m'n werk.

Quote from: Cantodea on June 28, 2017, 08:09:59
Ik vraag mij ook af waarom je de DSP eruit zou willen. Een minidsp is effectief en goedkoop. En als je het gebruik beperkt tot zo'n 200Hz, zal dit niks veranderen aan de klankeigenschappen van je speakers. Ik laat alles recht trekken tot 150Hz en pas dan een housecurve toe. Ik gebruik er al jaren één voor het geluid van mijn tv. Ik heb een gelijkaardige opstelling en ik kan je verzekeren er is geen andere oplossing bij deze opstelling, tenzij je je set in de lengte plaats, maar dan ga je weer andere problemen krijgen. Absorptie panelen zullen niet helpen om om baspieken voldoende te dempen. Ze kunnen wel effectief zijn tegen reflecties. De Anti-mode dual core 2.0 is zeker een goede tip, het is tevens een uitstekende DAC. Ik gebruik die voor mijn muziekjes en zelfs mijn Thorens is erop aangesloten.

Absorptiepanelen staan idd op de reflectiepunten, ik heb een vrij harde kamer en op hogere volumes werd het een beetje een kakefonie, dat is flink verbeterd met die panelen. Ze maakten in het laag uiteindelijk weinig verschil zoals je zei, uit het oogpunt van volledigheid heb ik het in de OP gezet.


Nog even in het algemeen, ik ben momenteel zeer tevreden met hoe het nu klinkt. Die DSP is een geweldig apparaat. Maar ik was gewoon even benieuwd of ik het in de basis al aan kon pakken ipv de 'symptoonbestrijding' (klinkt wat oneerbiedig, bedoel ik niet) van de dsp. Maar het lijkt dus gewoon een akoestisch probleem te zijn van een kleine ruimte en luisterpositie tegen achterwand.

Nogmaals dank


boem

Volgens mij, als je het er met dsp uit kunt halen ligt het niet aan gebrek aan controle door je versterker. Hoewel Dynaudio's vaak wel wat stroom kunnen gebruiken.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Former member 78

Een kwartslag draaien (klok mee) met de set zal wonderen verrichten.

Sebastiaan5

#9
Quote from: ArjanR1 on June 28, 2017, 23:06:37
Een kwartslag draaien (klok mee) met de set zal wonderen verrichten.

Heb ik overwogen, maar is nogal een ingreep ivm rest van inrichting en zon. Ik heb wel geëxperimenteerd met m'n bank een stuk naar voren te halen (op ongeveer 2/3) zodat ik met m'n hoofd niet +/-40cm bij de muur zit. Dit was een beetje verschil, maar niet significant. Daarnaast zag het er vrij debiel uit ;D

Quote from: boem on June 28, 2017, 22:54:29
Volgens mij, als je het er met dsp uit kunt halen ligt het niet aan gebrek aan controle door je versterker. Hoewel Dynaudio's vaak wel wat stroom kunnen gebruiken.

Bedoel je daar vermogen mee?

Versterker levert volgens specificatie (FTC 20-20.000hz bij 0,1% THD)
2x90w bij 8 ohm
2x130w bij 4 ohm
2x140w bij 2 ohm

Speakers hebben als spec 150w rms bij 4 ohm

Sebastiaan5

#10
Ik zou nog even terugkomen met wat screenshots, bij deze. Stereo gemeten vanaf luisterpositie


Standaard, geen correctie


Gecorrigeerd met 1 correctiepunt (REW EQ), toch aardig wat pieken en dalen


Waterfall ongecorrigeerd


Waterfall gecorrigeerd

Versterker is trouwens een Lab Gruppen Lab300




Ik heb er niet veel verstand van maar ziet er naar mijn idee prima verzorgd uit

Cantodea

Die metingen zien er verschrikkelijk uit. Heb je al eens gemeten met je absorptie panelen verwijderd?
Ik zou je ook aanraden om de linker en rechter speaker afzonderlijk te meten en er afzonderlijk correctie op toe te passen. Er zijn goede how to's te vinden.

Deze stappen zou ik je zeker aanraden

Micro (Umik) set up:
https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-setup-with-rew

Hoe de correctie invoeren in je minidsp:

https://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Sebastiaan5

#12
Quote from: Cantodea on June 30, 2017, 17:19:19
Die metingen zien er verschrikkelijk uit. Heb je al eens gemeten met je absorptie panelen verwijderd?
Ik zou je ook aanraden om de linker en rechter speaker afzonderlijk te meten en er afzonderlijk correctie op toe te passen. Er zijn goede how to's te vinden.

Deze stappen zou ik je zeker aanraden

Micro (Umik) set up:
https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-setup-with-rew

Hoe de correctie invoeren in je minidsp:

https://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew

Afzonderlijk meten en corrigeren heb ik al eens geprobeerd maar dat klonk niet prettig, ik kon er niet de vinger opleggen wat het was, maar het klonk gewoon niet. Meting zonder panelen heb ik uiteraard ook gedaan, maar dat is al een tijd terug. Ik ga zondag even opnieuw meten en dan zonder/deels panelen. Zal dan ook weer afzonderlijk proberen. Ik heb als probeersel ook wel eens geprobeerd het helemaal vlak te krijgen, en qua meting lukt het dan ook wel maar dat klonk niet goed (beetje doods).

Zou dit ook nog te maken kunnen hebben met plaatsing van speakers? Zo ja, wat zou je dan suggereren om te proberen?


Ik heb het gedaan volgens die methode uit je links, aangezien het voor mij vrij nieuw is heb ik veel gebruik gemaakt van de Minidsp handleidingen.

Bedankt iig

GPO

Meting zien er niet verschrikkelijk uit. Dit is gewoon normaal voor een gemiddelde huiskamer.

Piek op 45 hz van +20 dB dat verklaart wel een hoop. In principe heb je in het laag prima gecorrigeerd en ziet het er best prima uit.

Absorptie panelen helpen alleen boven het basgebied. Midden en hoog dus, maar daar had je toch geen probleem dacht ik?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Sebastiaan5

#14
Ik heb vandaag toch wat wat verder geëxperimenteerd.

Beide speakers los gemeten en gecorrigeerd tot 200hz, beiden kregen 2 correctiepunten. Ik vermoed dat ik de vorige keer bij individueel meten nogal los ben gegaan op correctie qua frequentie en db's (boost, flatness target). Nu ben ik wat behoudender geweest en dat heeft geholpen.

Daarnaast heb ik wat gevarieerd met de absorptiepanelen, dat ding achter de bank lijkt de boosdoener te zijn. Deze zorgde voor die enorme zwabberingen in het midlaag. Degene achter de speakers en zijkant gaven geen significant meetverschil, maar met klinkt veel prettiger, vooral op wat hoger volume. Wel wat vreemd boven de 10k, is dat normaal?


Beide speakers, gecorrigeerd.


van de vorige post, ter vergelijking


Waterfall, loopt wel wat meer door qua tijd in het laag. Wellicht had dat absorptiepaneel hier wat invloed op (12cm rockwool en compleet in een nis geplaatst)


van vorige post

Anyway, het is weer wat verbeterd en heb net met een grote grijs muziek geluisterd.

dre73

Boven 10k is niet normaal te meten op zo'n afstand.
Dan zou de microfoon perfect in het midden moeten staan.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Sebastiaan5

Quote from: dre73 on July  1, 2017, 21:14:22
Boven 10k is niet normaal te meten op zo'n afstand.
Dan zou de microfoon perfect in het midden moeten staan.

Ah vandaar, niks om me zorgen over te maken dus?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Sebastiaan5

Quote from: dre73 on July  1, 2017, 21:23:10
Nee,dat heb ik al voor je gedaan. :D

;D

De schaal vertekent natuurlijk ook, 10-10.000 neemt 90% van de X-as in beslag