oude laptop als ht pc?

Started by André_84, June 26, 2017, 09:13:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

André_84

Hoi Lui,

Ik speel muziek en films af vanaf een externe HD aan mijn laptop, die ik simpelweg aansluit opde receiver dmv een hdmi kabeltje. Werkt allemaal prima, alleen zo kan ik dus mijn laptop niet tegelijk gebruik wanneer ik ook muziek oid afspeel. Ik zat daarom met het idee te spelen om iets van een htpc aan te schaffen / laten maken, bv een intel nuc ofzo.

Nu bedacht ik me dat ik ook nog maar liefst 2 oude en deels kapotte laptops heb liggen. 1tje heeft een kapotte wifi ontvanger en een kapotte accu. de ander heeft een kapot scherm. Zouden deze geschikt (te maken) zijn om er een htpc van te maken? de laptop met volgens mij de betere specs (ook al istie iets ouder) is een acer aspire, met intel ic5 processor en 4gb RAM, windows 7. maar dus helaas een kapotte wifi ontvanger en kapotte accu. helaas nog usb 2.0, gelukkig wel een hdmi aansluiting en ook een blu ray speler :-).

Wat zouden jullie doen, gewoon laptop geschikt maken, door of bv een wifi dongeltje aan te schaffen of er simpelweg een ethernetkabeltje aan te hangen, draadloos toetsenbordje en muis en de laptop mooi ergens in een tv kast oid wegschuiven. of misschien onderdelen eruit slopen en er een nieuw kastje voor maken als dat uberhaupt mogelijk is
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

luuk123456

#1
Ik zou gewoon de laptop gebruiken als htpc.  Kodi vraagt volgens mij helemaal niet veel rekenkracht en op jou laptop moet dat gewoon kunnen draaien.  Zoals je zegt,  laptop wegduwen in een kast,  hdmi er aan en gaan.  Ik zou het in ieder geval proberen!
Ik heb trouwens voor €10 een MCE microsoft ab met usb ontvanger  gekocht. Gewoon insteken en je kan kodi  bedienen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

André_84

Dank voor de reactie. wat betreft kodi, ik heb ooit eens een blik geworpen op kodi, maar me er nooit echt in verdiept. Hoeveel toegevoegde waarde heeft dat t.o.v. het zoals nu, gewoon bestanden opslaan op een externe harde schijf en afspelen dmv b.v. Media player classic (MPC)? 

Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

luuk123456

#3
Dat is persoonlijk. Als filmliefhebber vind ik het erg prettig dat films (maar ook muziek en foto's) netjes op alfabet staan, de inhoud van de film zichtbaar is,  de acteurs, speelduur etc.  Waarom ik kodi voornamelijk gebruik is de interface.  Als ik de projector opstart,  en je vervolgens een beeld te zien krijgt met de laatst toegevoegde films, de intro muziek begint te spelen en de verlichting automatisch door kodi gedimd wordt, dan maakt dat toch wel meer indruk dan wanneer ik vlc player open en de film begint te spelen,  zal ik maar zeggen.  Of het qua beeld/geluidskwaliteit erg veel uitmaakt met andere (media) spelers durf ik niet te zeggen.
Ik weet niet hoeveel een mooie presentatie van je films je waard is.  Ik zou niet meer zonder willen.
Ik weet niet waar je woont,  maar je kan altijd n keer langskomen om Kodi hier in actie te zien mocht je dat willen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Sjettepet

Gaat prima werken met die laptop. Inderdaad een MCE remote erbij kopen voor een tientje. En... vergeet Windows maar installeer Openelec of Libreelec.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

André_84

nou wordt t wel n beetje technisch allemaal hoor  ::), maar dank voor de adviezen! ik ga eerst een kijken naar een wifi dongeltje oid. vast goedkoop aan te komen.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Sjettepet

Klinkt echt moeilijker dan het is hoor! Openelec/Libreelec staat er in 10 minuten op. Daarna kun je lekker vanuit je luie stoel de boel inrichten.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

André_84

Net even gegoogled, klinkt interessant! :-). Mocht het nou allemaal niet optimaal werken die laptop als htpc, dan is het misschien een mooie manier om er bekend mee te raken. Ik gok alleen zo dat ik niet genoeg USB poortjes ga hebben voor een wifidongle, draadloze muis en toetsenbord en externe harde schijf :'), maar daar heb je wel weer usb hubjes voor ofzo i gues right?   
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Oke, openelec geinstalleerd met kodi. Begrijp ik het nu goed dat de pc niet meer als windows pc te gebruiken is of heb ik.dan iets niet goed gedaan?

En dan...ik heb helemaal niets op de computer staan. Wel op.een externe hd. Hoe krijg ik het nu in kodi aan mn bibliotheek toegevoegd...? HeElp!?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Sjettepet

#9
Als je Openelec of Libreelec installeert heb je inderdaad geen windows meer. Maar ik was dan ook in de veronderstelling dat het om een verder ongebruikte laptop ging die je een tweede leven wilde geven. Je kunt ook Kodi in Windows installeren maar dat is veel minder stabiel, doordat Windows op de achtergrond altijd van alles aan het doen is dat op een gegeven moment jouw aandacht nodig heeft (meestal juist op het moment dat je lekker een filmpje wil gaan kijken).

Wat USB-poorten betreft: Als je al je media op een externe HD hebt staan en niet op het netwerk, dan kan WiFi wel maar doorgaans wordt een bedrade netwerkaansluiting aangeraden.  Draadloze muis en toetsenbord zijn na installatie niet nodig, Kodi laat zich geheel met de afstandsbediening instellen en bedienen. Alleen bij de allereerste installatie is een toetsenbord wel handig om bijvoorbeeld wachtwoorden van netwerkshares in te typen, maar dat gaat ook met de ab.

Externe HD's (USB?) worden in de regel meteen door Openelec/Libreeelec herkend (/storage/.... ). Je kunt daar heen bladeren als je kiest voor video's/add video's (of music/add music ;) ) Vervolgens geef je aan om wat voor soort media het gaat (speelfilms, tv series) en of en waar informatie over de films opgehaald moet worden.

Let op, alle instellingen gaan via het menu, er is absoluut geen reden om ergens iets in te tikken. Gewoon een paar keer proberen en als je er een puinhoop van maakt dan heb je (letterlijk) binnen een minuut een schone installatie.

Veel succes!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

http://kodi.wiki/view/Adding_video_sources

Je moet even doorhebben dat je in Kodi éérst aangeeft wat je wil toevoegen: video, muziek, of afbeeldingen. Stel, je wilt je verzameling speelfilms toevoegen. Dan ga je in het home menu naar video/bestanden/bestanden toevoegen (videos/files/add videos). Dan kies je voor bladeren en je bladert via storage (opslag) naar je externe harde schijf en dan naar de folder waarin je films staan.

(Het is aan te raden om elke film in een aparte subfolder op te slaan in een folder speciaal voor films (bijvoorbeeld films/Star Wars IV/Star_Wars_IV_1080p.avi, films/Turks Fruit/turksfruit.mkv).)

Als je de folder met films hebt geselecteerd kies je OK en Kodi vraagt je dan om wat voor soort video's het gaat. Kies 'Speelfilms' (movies) en Kodi vraagt je waar filminformatie opgehaald mag worden. De standaardkeuze TMDB is een goede. (Je kunt nog ergens instellen dat er Nederlandstalige informatie wordt opgehaald maar dat is voor gevorderden).

Nu gaat Kodi zelf al je films toevoegen en er verschijnt een nieuw menu-item 'Speelfilms'

In de laatste versies van Kodi is er nog een methode om het bovenstaande te doen, doordat nu alle media centraal woren beheerd in het systeemmenu. Maar bovenstaande methode, de klassieke manier, werkt prima.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

André_84

Ik krijg het iets meer onder de knie, maar k ben er nog niet. Inmiddels kan ik mn bestanden 1 voor 1 vinden en afspelen, maar een bibliotheek wordt het nog niet zeg maar. Als ik bestanden toevoegen komen er niet ineens tegels in beeld en verdere film info, maar alleen de mappen die ik moet openen en de vervolgens de bestanden die ik moet aanklikken
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Sjettepet

Quote from: André_84 on June 29, 2017, 21:27:54
Ik krijg het iets meer onder de knie, maar k ben er nog niet. Inmiddels kan ik mn bestanden 1 voor 1 vinden en afspelen, maar een bibliotheek wordt het nog niet zeg maar. Als ik bestanden toevoegen komen er niet ineens tegels in beeld en verdere film info, maar alleen de mappen die ik moet openen en de vervolgens de bestanden die ik moet aanklikken

Is je PC wel op Internet aangesloten?
Heb je wel een nieuw menu 'Films' in je hoofdmenu?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

André_84

dat films menu moet ik even kijken, internet: ja. Inmiddels exodus geinstalleerd, maar vindt vooral crappy kwaliteit films. oke ook wel hd films, maar nog geen films met 5.1. soundtracks tegen gekomen. Ik denk dat ik even een beginnerscursusje Kodi nodig heb...

btw, volgens mij ben ik zo dom geweest om dus openelec wel over C: heen te schrijven en zit ik dus vast aan openelec. Kan ik onder openelec nog het wifidongeltje installeren die ik heb gehaald?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

oke, het lukt zowaar! ik weet niet wat er nu anders is, volgens mij deed ik het eerder precies hetzelfde (maar dat zal toch wel niet..:')).

dit maakt me al iets meer blij :-) 
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Weet iemand of ik hardware, zoals dus in dit geval het wifidongeltje geinstalleerd kan krijgen obder Openelec?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Sjettepet

Plug hem in en kijk of hij herkend wordt na opstarten.

Anders inpluggen en schone installatie doen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

André_84

Er lijkt weinig te gebeuren. Wat houdt een schone installatie in?  ::)
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Na het nodige gekl**t heb ik kodi maar als windows app geinstalleerd om mijn nieuwere laptop. Dit verloopt vanaf het begin meteen veel soepeler :-). Ik had wat resolutieproblemen met de andere laptop en dus het wifi gebeuren. Uiteindelijk dus nog geen dedicated htpc weliswaar :-(.

Enige wat ik nu nog niet voor elkaar krijg zijn films in surround sound. Het aanbod wat ik totzover heb gezien was allemaal in 2.0 formaat. Weet iemand of er een specifieke add on voor films met surround tracks, of zijn er specifieke instellingen om de mogelijkheid te verkrijgen?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub