Rel T3 goed genoeg voor aanvulling ?

Started by audio_stabilo, June 24, 2017, 16:46:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

#100
Ik zou zelf kiezen wat het lekkerste klinkt.

De LS50 kunnen best wat body gebruiken in het laag.

Wel top dat je nu goed op weg bent met de subwoofer.

audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on July 20, 2017, 22:23:54
Ik zou zelf kiezen wat het lekkerste klinkt.

De LS50 kunnen best wat body gebruiken in het laag.

Wel top dat je nu goed op weg bent met de subwoofer.

Heb hem nu tot zaterdag (als de meting komt) op 50/24 staan. Crosover op 60 hz
Fase (nog op 0)
Extension 14 hz damping mid
30 hz heb ik iets getemperd met de gain. Volgens mij heb ik daar wel een piek. Maar dat zien we zaterdag :D

audio_stabilo

Trouwens dat kan ik nergens vinden in de handleiding. Die bandbreede knop voor als ik een freqentie wil boosen of minderen.... die bandbreedte knop kan van min naar max. Dus dan zal die een bepaald bereik pakken lijkt mij. Stel ik wil 30 hz minder hebben.... als ik hem dan op max draai pakt die dan bijvoorbeeld 28, 29, 30, 31, 32, 33 hz wat minder wordt ? (als die bijv op max staat)

Dat zal wel mooi zijn. Maar die stappen hoeveel dat doet is mij niet duidelijk. Het lijkt mij niet dat je maar 1 precieze freqentie pakt.

audio_stabilo


Siddartha

Er zal altijd een bell boost of cut gedaan worden. Dus en ronde curve om het zo maar te zeggen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

audio_stabilo

Meting gedaan en aangepast. Helaas krijgen we 2 dippen er niet uit. Hiervoor moet ik een mini dsp aanschaffen omdat ik met de rhytmik 1 freqentie kan aanpassen

Dirk

die dippen moet je er ook niet uit willen boosten, daar gaat het gegarandeerd niet beter van klinken, wel integendeel.   en als je 't echt te gek maakt vwb dat boosten speel je de driver en/of amp zelfs gewoon stuk...je zou de eerste niet zijn ;D

als je DSP inzet is het zaak om enkel te gaan verzwakken waar nodig/wenselijk, maar staar je zeker niet blind op elk piekje en dalletje op meetgrafieken, want lang niet alles is hoorbaar ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audio_stabilo

Oké dankje wel voor de tip!

audio_stabilo

Twijfel nog wel over rechts onderin het knopje. Of hi of med

audio_stabilo

De foto hierboven zien jullie links onderin een knopje met 50/24 (low pase)
Die jongen die het voor mij geregeld heeft had hem om 80/24 gezet. Wat houd die stand nou precies in? Want ik zet hem net op 50/24 het dan hoor ik minder storende bassen die ook al uit de kefs lijken te komen.

Maar ik weet niet precies wat die knopje doet

yorkie13

Dat het laag vanaf 50 hz met 24 db per octaaf afvalt.

Bij 80/24 doet de subwoofer dus langer mee.

audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on July 25, 2017, 21:49:08
Dat het laag vanaf 50 hz met 24 db per octaaf afvalt.

Bij 80/24 doet de subwoofer dus langer mee.

Dus 80 hz laat die wel horen (afhankelijk van de cross-over) maar dan zachter dan dat die op 80/24 staat? Welke raad jij aan bij de kefjes? Tussen de 50 en 80 laat de lef nog aardig wat horen

yorkie13

Daar zal je een persoonlijke keuze moeten maken.

Dat stuk laagweergave wordt voor een groot deel door je luisterruimte , ofwel akoestiek
bepaald.

audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on July 25, 2017, 22:05:59
Daar zal je een persoonlijke keuze moeten maken.

Dat stuk laagweergave wordt voor een groot deel door je luisterruimte , ofwel akoestiek
bepaald.

Oke duidelijk. Maar klopt dat als die op 50hz/24 staat die die naar de 80 hz minder hard laat horen? Of helemaal niet?

Ik de grafiek in het ls50 topic zie ik ook staan dat ze bij 50 hz echt af gaan vallen.

audio_stabilo

Weetje wat ik dan niet snap? Als ik de crosover op 50 hz zet is toch het zelfde? Of zie ik dat verkeerd? Dan doet die daarboven toch ook (niks) meer?

yorkie13

Bij 80/24 doet de subwoofer langer mee dan bij 50/24.

Je geeft zelf aan dat je dat hoort.

audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on July 25, 2017, 22:16:33
Bij 80/24 doet de subwoofer langer mee dan bij 50/24.

Je geeft zelf aan dat je dat hoort.

Ja maar 80 hz doet wel mee toch maar dan zachter?? sorry als ik het verkeerd begrijp hoor :)

audio_stabilo

Wat is dan het verschil als ik de crosover dicht draai naar 50 hz terwijl die op 80/24 staat? ipv dat ik hem op 50/24 zet?

Als die op 80hz/24 staat gaat die toch boosten in bassen als de kefs dat hiet goed weergeven? En volgens de grafieken speelt die bij meer mensen tot 50 hz goed

audio_stabilo


Xander32

Heb je onderstaande wel goed Ralf?

Mij lijkt het dat bij de switch op 50/24, de sub juist langer mee doet t.o.v. 80/24 (afval van 24 db/octaaf bij 50 hz i.p.v. 80 Hz).

🤔

Quote from: Ralf67 on July 25, 2017, 22:16:33
Bij 80/24 doet de subwoofer langer mee dan bij 50/24.

Je geeft zelf aan dat je dat hoort.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

yorkie13

Bij 50 hz valt de subwoofer eerder af dan bij 80 hz lijkt me.

Hij hoort meer bas bij 80/24 dan bij 50/24.

audio_stabilo

De combi 50/24 past dan beter toch als die bij mij ook afzakt op 50 hz. Anders ga ik toch boosten?

Maar wat is het verschil met die 2 instellingen ten opzichte van de cross-over van 80 naar 50 hz te zetten ?

yorkie13

Dit op 50 of op 80 hz, je bepaald zelf wat beter klinkt.

audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on July 26, 2017, 06:38:59
Dit op 50 of op 80 hz, je bepaald zelf wat beter klinkt.

Zal de vraag nogmaals stellen. Wat is het verschil met cross-over dicht draaien ?

chansig

Dan hoor je vanaf waar je de crossover instelt helemaal niets meer. In de grafiek van Ralf zou er dan een lijn loodrecht naar beneden gaan.

Tenminste dat lijkt mij.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.