Buizenversterker vervangen door transistor versterker.

Started by KayaRahnee, June 18, 2017, 15:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huub-13

Quote from: KayaRahnee on September 30, 2017, 10:39:21
Zijn er buiten het uitgangsvermogen nog andere verschillen tussen de Luxman L505uX en de L507uX ?
Regelmatig lees ik dat Luxman zo'n merk is waarvan versterkers zeker niet analytisch maar eerder warm, niet opdringerig/vermoeiend klinken ... ben benieuwd naar de meningen van de Luxman bezitters / kenners.

Ik heb sinds enkele weken een Luxman L-550AX versterker, 2e hands gekocht in Duitsland.
Hoewel een kleiner vermogen vanwege pure klasse A drijft hij mijn Quad elektrostaten moeiteloos aan en doet dat op een oorstrelende manier!
Voorheen heb ik met een Accuphase E-460 geïntegreerde en later met een Accuphase A-46 eindversterker gespeeld en vlak vóór de Luxman met een Unison Research Performance buizenversterker.

Ook erg mooi allemaal, maar de Luxman doet er niet voor onder! Omdat de Unison iets te warm klonk met de (ook recent aangeschafte) Quads ben ik naar Luxman overgestapt. Geen spijt van!
Een oude liefde ook, dat Luxman, want in de zeventiger jaren van de vorige eeuw begon mijn audio-hobby met een Luxman SQ-507X.

Enig minpuntje is misschien de toch wat mindere haptiek/aanvoelkwaliteit t.o.v. de Accuphase versterkers.
De knopjes/schakelaars voelen wat plastic-achtiger aan, maar wellicht is dat bij de 507 beter, zoals Marcel ook al aangeeft.

Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

KayaRahnee

Misschien moet ik  toch maar voldoende euro's verzamelen om een Luxman binnen te halen.

Mooi ook om te horen dat de klasse A je Quads moeiteloos aansturen.
Klasse A vind ik deze ook wel erg mooi,  naar verluid wel stroomvreters.
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1209301862-sugden-a21se-signature-special-stealth-finish.html?c=&previousPage=lr&pos=1

Stuk goedkoper dan de Luxmann 507 en misschien ook voldoende power voor mijn Masters.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Huub-13

Ondanks de lage vermogenscijfers van klasse A versterkers moet je ze niet onderschatten.
Zo vond ik bijvoorbeeld de Accuphase A-46 (2 x 45 W klasse A) subjectief veel krachtiger dan de E-460 (2 x 200 W klasse AB).
Die Sugden lijkt me zeker een goede optie voor wat jij zoekt (neigend naar warm, niet opdringerig/vermoeiend).
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Kingpin

Ik zou me niet focussen op wattages, of je moet echt lage rendament speakers hebben.
Het grote verschil zit 'm voornamelijk in de opbouw van de voeding, deze is erg van belang als je moeilijk dippen onder controle wil houden, dat is dan vaak ook het grote prijsverschil, een klasse A versterker ansich qua schakeling stelt niet zoveel voor. Beter dan dat krijg je niet (als je de stroomkosten voor lief neemt uiteraard ;D).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

KayaRahnee

Quote from: Kingpin on October  1, 2017, 15:23:10
Ik zou me niet focussen op wattages, of je moet echt lage rendament speakers hebben.
Het grote verschil zit 'm voornamelijk in de opbouw van de voeding, deze is erg van belang als je moeilijk dippen onder controle wil houden, dat is dan vaak ook het grote prijsverschil, een klasse A versterker ansich qua schakeling stelt niet zoveel voor. Beter dan dat krijg je niet (als je de stroomkosten voor lief neemt uiteraard ;D).

Hoe moet ik dat verbruik (stroomkosten) inschatten t.o.v. andere systemen?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kingpin

Quote from: KayaRahnee on October  1, 2017, 15:26:56
Hoe moet ik dat verbruik (stroomkosten) inschatten t.o.v. andere systemen?
vast niet meer dan jou oude buizenbak.
De mijne vreet ook zo'n 250 - 300W dus reken maar uit. Denk dat je wel wat voordeliger uit bent.
Qua prijstechnisch zou je ook naar een nieuwe Lux 350AII kunnen kijken, is hetzelfde als de voorgaande 550 maar nieuw opgebouwd en puur klasse A.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Huub-13

#106
Quote from: KayaRahnee on October  1, 2017, 15:26:56
Hoe moet ik dat verbruik (stroomkosten) inschatten t.o.v. andere systemen?

In een duitstalige test van de Sugden lees ik dat de stroomopname bij "Leerlauf" (als de versterker aanstaat maar geen muziek weergeeft) 170 watt is.
Dat betekent dat de versterker na elke 6 uur aanstaan 1kWh (kilowattuur) verbruikt heeft en daarvan moet je de kosten toch gauw op € 0,25 rekenen.
Dus elke 6 uur dat de versterker speelt kosten je ongeveer € 0,25.
Bij een klasse AB versterker zal dat misschien een derde deel zijn.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

KayaRahnee

Quote from: Kwabbernoot on June 18, 2017, 18:32:42
Als je er een kunt vinden zou ik voor een Musical Fidelity A1 (eerste model) gaan en deze laten reviseren indien nodig. Ik heb nooit een fijnere transistor versterker gehoord. Maar het is natuurlijk wel een oud gebakje tegenwoordig en je kunt er niets opzetten. Nou ja, een pannetje om een eitje in te bakken misschien.
Groeten...

Waaraan is het "het eerste model" Musical Fidelity A1 model te herkennen?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kwabbernoot

Quote from: KayaRahnee on October  7, 2017, 18:34:19
Waaraan is het "het eerste model" Musical Fidelity A1 model te herkennen?
Ah, ik bedoel met "het eerste model" de serie uit de jaren tachtig en negentig en niet het "inhaken op een oud succes" model uit de late jaren 2000.

Volgens mij zijn de verschillen tussen de verschillende oude series vooral al dan niet gouden contacten, afdekplaten uit één of twee stukken en al dan niet geperforeerde zijkanten.

De mijne heeft gewone contacten, dubbel dekseltje en geen gaten. Dat zal dan wel de allereerste serie zijn, schat ik zo.

Als je hier trouwens serieus naar kijkt, zorg er dan voor dat je een gereviseerd apparaat koopt of laat hem zelf reviseren. De originele volume potmeter is redelijk ruk en de contacten van de input selector zijn bij de mijne ook al eens opnieuw gesoldeerd.

Voor meer power maar hetzelfde geluid zou je ook nog kunnen kijken naar de A100 of A200.

Groeten...

Kwabbernoot

Quote from: KayaRahnee on October 11, 2017, 14:43:45
Ondanks de model history blijft het gissen welk model deze is:
https://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/versterker-en-receiver/music-fidelity-a1-374816081.html
De verkoper gokt op A1 MK3.

Dat is wel het juiste model en hij ziet er in ieder geval netjes uit, voor zover dat iets zegt. Ik weet niet waar die X voor staat.

Groeten...

solitaire

van Mark Hennessy's:

"In parts of Europe, the A1 was called the A1-X. I've been sent some pictures of this, and I can't really tell any differences apart from the model designation."

Het zal een distributie verhaal zijn geweest denk ik. Forget the X. Apparaat in kwestie ziet er idd. netjes uit zo te zien :coffee:




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

KayaRahnee

Heb geinformeerd wat de revisie inhield bij de MF A1
Citaat antwoord verkoper:
"Is voor mij al te lang geleden, elco's geen idee , gewoon deftige, iets van een
10.000 Uf dacht ik, gebruik wel meerdere merken afhankelijk leverancier.
Toestel is compleet uitgemeten en afgesteld en voldoet perfect aan de norm.
Is niet mijn eerste versterker die op bank verschijnt maar doe er teveel om het allemaal
nog te herinneren.
Ringkern is ook vervangen, weet ik nog met zekerheid."


Weet ook een Musical Fidelity A120 (klasse A) Limited Edition te koop.(2x 40 watt in klasse A).
Zal de A120 dezelfde klankeigenschappen hebben als de A1?

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

advr

Leuk de A1, vroeger ook gehad en vorig jaar weer een middel gekocht. Een A1-X, met vergulde contacten, in uitzonderlijke goede conditie. Voor de zekerheid veel condensatoren vervangen en ook de power transistors. Ook de voortrap vervangen zoals op de site van Mark staat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster