Front firing subwoofer (dichte kist) wel of niet in de hoek van de kamer

Started by pieter85, June 16, 2017, 18:42:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pieter85

Hallo een vraagje,

Ik heb een Monitor Audio GXW15 subwoofer (front firing 15 inch woofer, dichte kist) inclusief Room Correction welke ik bespeel d.m.v. een Marantz SR7010 Receiver (met Audyssey MultEQ XT32 Room Correction).

Nu vroeg ik me af of ik deze subwoofer beter wel in de hoek kan van mijn kamer kan plaatsen of juist niet.

In een topic op high-endforum.nl (http://www.high-endforum.nl/topic/5634-plaatsing-subwoofer/ noemde iemand namelijk het volgende:

"Een subwoofer zonder correctie in de hoek is een ramp. Je krijgt een onevenwichtig laag. Echter subwoofer met correctie (met een Behringer of een Tact) hoort en moet in de de hoek!
Zet je je subwoofer uit de hoek, heb je weliswaar geen piek meer maar veel dallen. Je indirecte golf gaat naar de wand en komt uitfase weer terug en zorgt voor uitdovingen. En ook dat zorg voor onevenwichtig laag, en vaak het gemist en het halve onderste octaaf.

Wel nu met correctie!. Je zet die woofer weer in de hoek. Omdat nu voor het grootste deel de kamer vanuit een punt direct wordt aangesproken (De buiken weet je nog... :D) heb je nu veel minder dallen. Echter wel een piek die normaal gesproken als bommend ervaren wordt. Echter de Tact of de Behringer haalt de Piek (en) weg. Belangrijker je hebt veel minder dallen. Zo krijg je een veel hoger renedement en de equelizer hoeft alleen maar te minderen en niet te boosten. Zo is dus juist wel een ontzettend strakke en goede laagweergave mogelijk. Waarom denk je dat in de studio's de luidspreker systemen altijd in de muur zijn gebouwd.... Precies"


Hoe denken jullie hierover?
Zowel mijn subwoofer als de receiver "corrigeren" de frequenties van de subwoofer. Dit zou betekenen dat ik mijn subwoofer dus het beste in de hoek kan zetten niet?

Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaring!

Thanks
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

morca

Ik zou hem in de hoek plaatsen .
En dan dmv dsp de pieken vlakken.
Jij hebt  daar automatische systemen voor.
Zou het zeker proberen.
Is even de vraag wat adsy er van maakt.

Ben benieuwd!

Spekkie99

Check. Alleen wel opletten dat je eerst de sub zelf laat meten en inregelen en daarna de audesy van de receiver laat meten en corrigeren.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.


pieter85

Ik heb mijn opstelling nu zo staan. De enige manier om de subwoofer nog meer richting de hoek te krijgen is door het tv-meubel en de subwoofer om te wisselen (dan gaat dus de subwoofer een meter naar rechts en zit er tussen de zijmuur en de subwoofer 35 centimeter ipv 148 cm) . De rechter frontspeaker blijft gewoon staan.
Denken jullie dat dat veel uitmaakt of is dat niet de moeite?


- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

Spekkie99

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

yorkie13

Dat wilde ik net vragen, met de beperkte ruimte lijkt het me zo een prima opstelling .

pieter85

- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/


pieter85

Ik heb de handleiding van de subwoofer er nog even bijgezocht.
Hier staat: "The GXW-15 should now be sited in the most suitable position, preferably not directly in the corner of a room as this may cause excessive bass boom. Once a desirable position is achieved it is important to check if the cables are long enough to reach comfortably without being under tension. Leave the GXW-15 unplugged until you are happy with it's location."

De vraag is natuurlijk; wat versta je / wat bedoelen zij met "not directly in the corner of a room".
Minimaal 20 cm, 50, 100 centimeter uit de hoek...
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

frits marantz

Daarmee wordt echt IN de hoek bedoeld. Zou het dan ook niet doen. Qua formaat zou ik verwachten dat jouw sub het ruimschoots aankan. Ik zou er niks aan veranderen.

Cobraatje

Ik heb een hele rits aan subwoofers gehad en de GXW15 was het meest gevoelig voor plaatsing.
De beste locatie voor alle andere subwoofers die ik heb gehad, rechtsvoor naast de rechter front speaker, werkte bij de GXW15 niet en linksachter in mijn ruimte was de beste plaats.
Uitproberen is eigenlijk de enige goede optie.

morca

Quote from: frits marantz on June 17, 2017, 08:27:57
Daarmee wordt echt IN de hoek bedoeld. Zou het dan ook niet doen. Qua formaat zou ik verwachten dat jouw sub het ruimschoots aankan. Ik zou er niks aan veranderen.
Het formaat zegt niks over het resultaat van een sub.
Dat valt en staat met een goeie plaatsing.
Slechte plaatsing maakt elke goeie sub een slechte sub.

Handleiding is onzin imo daar heb je dsp voor.

Je eerste uitleg van dat forum klopt beter

GPO

Ik heb al mijn subs altijd in de hoek gezet en dan gecorrigeerd met dsp. Zowel gesloten als open subs. In verschillende opstellingen. Werkte bij mij altijd goed.

Ik zou zeggen gewoon uitproberen, luisteren en meten als je die mogelijkheid hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jvanhambelgium

Hier ook, mijn 2 PB13 Ultra's staan "los" in de hoek achteraan in de ruimte, zelfs met de driver naar binnen gekeerd richting muur.
Meet-technisch de beste response kan ik me toen herinneren met REW.
In een hoek ga je idd alle room-modes "triggeren" , maar dat *hoeft* niet altijd een probleem te zijn.

"not all corners are equal"
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13

Ofwel meten is weten .

Hier 1 Klipsch R115sw in de hoek , en 1 langs de lange wand.

DSP doet de rest , Audyssey XT32

pieter85

Quote from: frits marantz on June 17, 2017, 08:27:57
Daarmee wordt echt IN de hoek bedoeld. Zou het dan ook niet doen. Qua formaat zou ik verwachten dat jouw sub het ruimschoots aankan. Ik zou er niks aan veranderen.

Wat bedoel je met "echt in de hoek"? 5 centimeter vanaf de achter- en zijwand bijvoorbeeld? Watvoor afstand vanaf de achter- en zijwand moet je minimaal aanhoudrn dan? 20 centimeter??
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/


jvanhambelgium

Quote from: pieter85 on June 17, 2017, 21:57:04
Wat bedoel je met "echt in de hoek"? 5 centimeter vanaf de achter- en zijwand bijvoorbeeld? Watvoor afstand vanaf de achter- en zijwand moet je minimaal aanhoudrn dan? 20 centimeter??

Om te spreken van echte hoekplaatsing voor z'n hele werkgebied (20Hz-80Hz) moet de driver op minder dan 53cm van de hoek staan.
(53cm =  1/8 golflengte van de bovengrens op 80Hz)
80Hz = 4,25meter golflengte en dus 1/8 = 53cm

Dat is de reden dat ik m'n PB13 "kist" omgekeerd heb staan, want dat bakbeest is 68cm "diep" zeg maar, dus met wat kabels achteraan 72-75cm ofzo. Dat valt eigenlijk als buiten "spec" van echter hoekplaatsing aan de randen van het werkgebied, tenzij je de driver/ports om gaat keren en naar de muur laat wijzen.

Als je dat dus zit de interferentie goed, alle geproduceerde sub-golven gaan als 1 front de ruimte in.
Het aspect resonantie/room-modes dan, de sub in de hoek zal alle room-modes aanslaan maar dat hoeft mogelijks niet zo'n probleem te zijn.

Ik zou zeggen, probeer het een keertje en laat XT32 z'n ding doen.





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Spekkie99

Dus sub de hoek in. Dan een speaker, kast en weer een speaker.  En ff de tv verhangen 😉
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

yorkie13


pieter85

Quote from: Ralf67 on June 18, 2017, 08:49:15
En als je het meubel en de subwoofer nu eens om wisseld ?

Is mn vrouw niet blij mee (nu staat de sub mooi strak naast het kastje, de rechterkant van het kastje loopt schuin af. En na te hebben gemeten past het ook niet andes. Nu past het net omdat het kastje iets oversteekt over de poot van de rechterspeaker
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

yorkie13



Former member 78

Quote from: pieter85 on June 16, 2017, 18:42:47
"Een subwoofer zonder correctie in de hoek is een ramp.

Een sub zonder correctie (DSP) is altijd een ramp :)