QLED

Started by bigbro, June 14, 2017, 21:45:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigbro

Heb nog geen thread gezien voor de QLEDs van Samsung dit jaar. Samsung heeft zijn nieuwe tv's in de topserie geintroduceerd op de CES in januari 2017 in Las Vegas. Er zijn curved versies en flat versies. De range strekt zich uit van 55 inch tot 75 inch. Topmodel is de QE65Q9f. Dit model onderscheid zich van de andere modellen doordat het volledige backlightdimming heeft(waardoor het scherm wel dikker wordt)waar de anderen alleen vanaf de onderkant van het scherm belicht worden.

Graag hoor ik jullie mening en ervaringen.

Groet,

papaleo

Quote from: bigbro on June 14, 2017, 21:45:38
Heb nog geen thread gezien voor de QLEDs van Samsung dit jaar. Vandaar nu geopend.
En dat was het?
'n beetje zinnige info had wel op zijn plaats geweest in een openingspost...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bigbro

Quote from: papaleo on June 14, 2017, 22:26:59
En dat was het?
'n beetje zinnige info had wel op zijn plaats geweest in een openingspost...

Aangepast beste Papaleo ;D

papaleo

Quote from: bigbro on June 15, 2017, 05:54:23
Aangepast beste Papaleo ;D
Ik ben uw eeuwig dankbaar.... :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

whoknows

Leuke marketingtruc dat qled Q komt na de O van Oled. Als ze met echte qled op de proppen komen mogen ze het nog een keer proberen  :devil:
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

5061

Begrijp ik nu goed dat Samsung Qled nog geen fans heeft?
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

fasteddie

Moet nog even groeien denk ik? Maar OLED is zeker op zijn retour!

BlackCurry

Quote from: 5061 on June 15, 2017, 20:44:44
Begrijp ik nu goed dat Samsung Qled nog geen fans heeft?
Vast wel, maar het zijn niet de geadverteerde Qled die vergelijkbaar of beter zijn dan Oled.
Die zullen pas hun intrede doen over een paar jaar, dus Samsung is weer en vies marketing spelletje aan het spelen om de consument te verwarren en mee te liften op het succes van LG WOled.

Hier een stukje van de wiki over Qled's

"True quantum dot displays are an experimental display technology different from those existing commercial products. In these QLEDs, quantum dots (QD) or semiconductor nanocrystals could provide an alternative for commercial applications as electro-optical display technology. This display technology would be similar to organic light-emitting diode (OLED) displays, in that light would be emitted on demand, which would enable more efficient displays, and is also seen as the next generation technology after OLED. However, such products are still experimental. The European Commission does not exempt the use of cadmium for lighting to create these QLEDs."

https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot_display

whoknows

Het hele qled bestaat al een paar jaar volgens mij geïntroduceerd door de quantum dot technology bij Sony.

Nu heeft qled als we een paar jaar verder zijn wel zeker veel potentie in de volgende generaties zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1cF3QG8-8Bk . Nanosys is op dit moment de leverancier van deze quantum dots/nanokristallen whatever you want to call it. Op het moment dat de quantum dot laag zelf emissive word dan kan het de voordelen van oled en quantum dot LCD combineren tot een tv die het beste van alle technieken combineert . Volgens mij is het zelfs zo quantum dots eventueel zelfs toepasbaar zijn in oleds.

Voorlopig vind ik het maar een marketing truk van Samsung.  Ook het hele SUHD verhaal creëert gewoon heel veel verwarring. Tenslotte heb ik een hekel aan gebogen schermen, wat mij betreft -voor tv's- een overbodig iets ook iets wat Samsung gepushed heeft.

De Qled tv hebben nog steeds de nadelen van Led/LCD vs Oled. Voordelen zijn er ook hoor; meer lichtopbrengst en potentieel betere kleuren.
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

bigbro

Heb na 6 maanden mijn Oled de deur uitgedaan. Verkocht. Misschien kennen jullie de scene van ' Alien'  waarbij er een nieuwe wordt geboren in een soort cocon. De nieuwe alien zie je maar de hele cocon en alles eromheen is voor mij op een oled volledig zwart zonder een enkel detail. Zelfs al verduister ik mijn kamer volledig het helpt niet of nauwelijks. Bovendien zag ik bij 'lichte' scenes na ongeveer 20 seconden elke keer het beeld zichzelf aanpassen door nog donkerder te worden. Ben er 6 maanden mee bezig geweest. Toen had ik er genoeg van. Begrijp me goed, alle critici juichen bij Oled, dus ik zal het zeker fout hebben.

Nu gekozen voor Qled. Veel meer licht en klaar voor HDR.

TopGun2010

Quote from: bigbro on June 16, 2017, 06:42:09
Heb na 6 maanden mijn Oled de deur uitgedaan. Verkocht. Misschien kennen jullie de scene van ' Alien'  waarbij er een nieuwe wordt geboren in een soort cocon. De nieuwe alien zie je maar de hele cocon en alles eromheen is voor mij op een oled volledig zwart zonder een enkel detail. Zelfs al verduister ik mijn kamer volledig het helpt niet of nauwelijks. Bovendien zag ik bij 'lichte' scenes na ongeveer 20 seconden elke keer het beeld zichzelf aanpassen door nog donkerder te worden. Ben er 6 maanden mee bezig geweest. Toen had ik er genoeg van. Begrijp me goed, alle critici juichen bij Oled, dus ik zal het zeker fout hebben.

Nu gekozen voor Qled. Veel meer licht en klaar voor HDR.

Zo zie je maar weer, alles heeft zijn voor en nadelen. Veel plezier met jouw nieuwe tv!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

5061

@bigbro
Kijk, aan zo'n reactie heb je wat aan. Ervaringen en vergelijkingen van qled en oled zitten we met z'n allen op te wachten. Zelf ben ik ook aan een nieuwe tv toe, maar welke het moet worden is nog een groot vraagteken. Winkeladviseurs hebben allemaal een verschillend belang. Of beter gezegd bij elk merk een ander belang.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

bigbro

Ik heb de QE75Q7F besteld.Hij komt over 2 weken. ik zal de nodige posts plaatsen met mijn ervaringen. 1 Ding weet ik al wel, de stroomkabel is er zo 1 met een 8tje aan de tvaansluitkant. Hier kun je dus makkelijk een langer exemplaar voor bestellen. De meegeleverde kabel is 1,80 en dat is te kort voor mij.

arjan1978

Quote from: bigbro on June 16, 2017, 06:42:09
Heb na 6 maanden mijn Oled de deur uitgedaan. Verkocht. Misschien kennen jullie de scene van ' Alien'  waarbij er een nieuwe wordt geboren in een soort cocon. De nieuwe alien zie je maar de hele cocon en alles eromheen is voor mij op een oled volledig zwart zonder een enkel detail. Zelfs al verduister ik mijn kamer volledig het helpt niet of nauwelijks. Bovendien zag ik bij 'lichte' scenes na ongeveer 20 seconden elke keer het beeld zichzelf aanpassen door nog donkerder te worden. Ben er 6 maanden mee bezig geweest. Toen had ik er genoeg van. Begrijp me goed, alle critici juichen bij Oled, dus ik zal het zeker fout hebben.

Nu gekozen voor Qled. Veel meer licht en klaar voor HDR.

Daar geef ik je deels gelijk in, ik merk zelf ook dat ik in het zwart en donkere scene's  ook details mis.  dat bij lichte scene's wat je zegt, heb ik persoonlijk niet opgemerkt.
LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

Ralph71

Zou een isf-calibratie dan niet kunnen helpen?
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

bigbro

zou kunnen. Heb hier met Frank over gemaild. Hij spreekt met name over mooiere kleuren. Helderheid kan hij ook iets aan tweaken. Ik had er echter zo schoon genoeg van. Wil gewoon genieten van mijn tv en bijvoorbeeld Netflix. Overigens weet ik nu wel dat het wazige en donkere dat in ' House of Cards'  zit een ' filmische keuze' is. Nou lekker dan. Doe mij een strak plaatje. Waarom zou je een beeld wazig maken.

M

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

fasteddie

Motion blurr: The response time of the Samsung Q9F QLED TV is outstanding and results in only a short trail following moving objects. This is excellent for fast-paced content. The response time for this TV is very similar to the Q7F and the MU8000.

Is er nou geen enkele LED tv waarbij geen sprake is van  "blurr"....? Ik zou me er dus rot aan ergeren!

Dat is eigenlijk de reden dat ik nog steeds op mijn philips pkasma tv-tje zut te kijken.....of is hief sprake bij een fast moving ovject en doet het zich niet voor bij een voetbal/ tennis wedstrijd?

Fasteddie

modde239

Ik heb al een tijd het oude top model van Samsung UE65F8000 en geen last van blurr...ben nog steeds erg tevreden.... ;D

whoknows

Quote from: bigbro on June 16, 2017, 06:42:09
Heb na 6 maanden mijn Oled de deur uitgedaan. Verkocht. Misschien kennen jullie de scene van ' Alien'  waarbij er een nieuwe wordt geboren in een soort cocon.  Ben er 6 maanden mee bezig geweest. Toen had ik er genoeg van. Begrijp me goed, alle critici juichen bij Oled, dus ik zal het zeker fout hebben.

Nu gekozen voor Qled. Veel meer licht en klaar voor HDR.

Had je een 2016 model ? Het schijnt dat met name deze punten, bv. op het gebied van shadow detail, de 2017 oled schermen beter zijn(ook zijn ze iets helderder dan die van 2016 maar niet veel)

Hier een stukje uit een test van een 2017 LG Oled:
"So it's no surprise that I love the LG 65C7. The entire 2017 LG OLED lineup has been improved over last year's models in many ways, including shadow detail, peak brightness, and ABL" http://www.avsforum.com/lg-65c7-4kuhd-hdr-oled-tv-review/?utm_medium=email&utm_campaign=AVSForum.com_daily&utm_source=AVSForum.com20170616

ABL is in dit geval Auto Brightness Limiter day is hetgene waar je zoveel last van had bij jouw OLed, Maar idd. dat zijn nu juist de zwakke punten van oled. Het zal idd wel minder helder zijn dan de (q)Led tv's.
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

bigbro

Quote from: whoknows on June 17, 2017, 19:29:55
Had je een 2016 model ? Het schijnt dat met name deze punten, bv. op het gebied van shadow detail, de 2017 oled schermen beter zijn(ook zijn ze iets helderder dan die van 2016 maar niet veel)

Hier een stukje uit een test van een 2017 LG Oled:
"So it's no surprise that I love the LG 65C7. The entire 2017 LG OLED lineup has been improved over last year's models in many ways, including shadow detail, peak brightness, and ABL" http://www.avsforum.com/lg-65c7-4kuhd-hdr-oled-tv-review/?utm_medium=email&utm_campaign=AVSForum.com_daily&utm_source=AVSForum.com20170616

ABL is in dit geval Auto Brightness Limiter day is hetgene waar je zoveel last van had bij jouw OLed, Maar idd. dat zijn nu juist de zwakke punten van oled. Het zal idd wel minder helder zijn dan de (q)Led tv's.
Klopt inderdaad whoknows.
Ik had overigens de 65ef950v. Dat is het 2015 model. Het eerste model dat alles had behalve Dolby Vision. De afgelopen weken ben ik aan de slag gegaan in de MM met een bereidwillige medewerker met de C7. Ik kreeg er iets meer licht uit maar dan moest je echt je best doen. Natuurlijk zodra je een promofilmpje van Dolby Vision laat zien dan wordt het mooi. Toen kreeg ik een natuurlijk gevoel over me van ' ja zo moet het zijn' . Maar ja daar heb je in de praktijk niets aan. Kans is best dat ik later weer overstap op Oled wanneer de nits bijvoorbeeld richting 2000 gaan. Dat zal nog wel een paar jaar duren.

Fox

Het geen wat jij beschrijft zijn exact de problemen/beperkingen van de White OLED techniek.
Namelijk het niet kunnen produceren van "near black" en "pure white".

Omdat je met witte pixels geen (kleur) beeld kan creëren worden er op de witte pixels RGB (rode, groen en blauwe) filters geplaatst.
Echter het witte licht moet dus door het filter om een kleur te krijgen. Bij de zwakste sterkte licht output naar uit (lees zwart) en bij de sterkste licht output (lees wit) moet de beperking van het filter worden overwonnen (ik ga even niet in op de beperking van de getinte en spiegelende glasplaat en het nagloeien van de woled). En dat lukt niet 1 op 1. Maar door een soort digitale manipulatie (processing) van het signaal zorgt men dat het haast niet opvalt bij de meesten gebruikers.

Bij jou dus wel...

Quote from: TopGun2010 on June 16, 2017, 07:50:20
Zo zie je maar weer, alles heeft zijn voor en nadelen. Veel plezier met jouw nieuwe tv!

bigbro

De Qled heeft geen Dolby Vision ondersteuning. De Oppo UHD spelers met upgrade wel. Als ik zo'n speler aanschaf en de DV vertaling door de speler laat doen, accepteert de Qled dan het DV signaal?

whoknows

htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

bigbro

dank. Gelezen. Ben altijd blij met een review van tweakers al hebben ze mij het bos ingestuurd met de Oled 65ef950v(kopen dat ding!). Ben gisteren weer wezen kijken bij MM. Vond de nieuwe XE93 van Sony nog een stukje mooier dan de Qled. Meer detail. Maar ook weer duurder. Mijn bestelde Qled bleek deze week niet leverbaar bij de winkel waar ik hem gekocht heb. Heb het nog een week uitgesteld. Is het dan nog zo dan ga ik opnieuw zoeken. Misschien is dan wachten op de IFA een beter idee. Weet iemand wat voor paneel erin de XE93 zit? Moest er behoorlijk recht voor gaan staan want anders verdwenen de kleuren snel.