Belgische hardsteen voor onder speakers?

Started by ddex, June 14, 2017, 21:10:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ddex

Ik heb een houten vloer en wil de speakers op tegels zetten. Nu las ik elders dat graniet niet zo goed is, en Belgisch hardsteen wel.
Mijn vraag is hoe dik zo'n tegel moet zijn? Wat is gebruikelijk? 3 cm? of 4, 5? En hoeveel langer en breder dan de speakers?

HJ

Quote from: darkdevil on June 14, 2017, 21:10:09
Ik heb een houten vloer en wil de speakers op tegels zetten. Nu las ik elders dat graniet niet zo goed is, en Belgisch hardsteen wel.
Mijn vraag is hoe dik zo'n tegel moet zijn? Wat is gebruikelijk? 3 cm? of 4, 5? En hoeveel langer en breder dan de speakers?
Waarom zou graniet niet goed zijn? Maar Bhs is iig wel goedkoper.
Ik heb zelf stenen van 5cm en 6cm dik laten maken. Het idee is om de stenen zo zwaar te maken dat ze niet gaan trillen door de woofers. Alle energie zou dus naar de conus moeten gaan en niet in de vloer.
Hoeveel groter is in princiepe een kwestie van smaak kwa uiterlijk als ze maar zwaar genoeg zijn.
Maar let wel op, bv 6cm tegels + rubber eronder en spikes van de speakers kan zomaar 10cm worden. De tweeters komen dam wel 10cm hoger.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Peerless Monster

Steen/graniet heeft een eigenfrequentie die je door je hele geluid heen ervaart...
Links laten liggen vanuit audio oogpunt.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

HJ

Quote from: Peerless Monster on June 14, 2017, 21:22:08
Steen/graniet heeft een eigenfrequentie die je door je hele geluid heen ervaart...
Links laten liggen vanuit audio oogpunt.
Aha weer wat geleerd [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Faxe

Heb tegels van Belgisch hardsteen laten maken van 5 cm dik. Gerekend vanaf de spike zijn ze rondom ongeveer 5 cm groter.

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

ddex

 Hoe groot zijn jouw tegels? Ik wil ze onder de Tannoy precision 6.2

En als tegels niet goed zou zijn, zijn dan van die vibrapods een beter alternatief?

Dura

#6
Steen is nuttig bij een zwevende vloer, het ontkoppelt door zijn massa. De mate van ontkoppeling lijkt me in grote mate te bepaald worden door het gewicht van de steen en de hoeveelheid laagfrequente energie die de speaker levert. Belangrijk in mijn ervaring zijn de koppeling tussen speaker/stand enerzijds en steen/vloer anderzijdis, dat laatste omdat de steen meestal niet genoeg massa heeft om een onhoorbare ontkoppeling te geven. Een harde koppeling tussen steen en stand/ speaker zoals spikes geeft strakkere bas maar wat scherper hoog, logisch, de bewegingsvrijheid is klein dus de systeemfrequentie gaat omhoog. Tussen steen en vloer is het uiteraard subtieler (de koppeling erboven heeft al veel met de energie gedaan, hoewel er een wisselwerking moet zijn). Praktische overwegingen spelen een rol, waart voor vloer zit eronder, worden de speakers vaak verschoven? Afhankelijk van allerlei factoren is er in mijn ervaring een klein maar duidelijk verschil tussen bijvoorbeeld kurk, vilt, rubber, etc. Zeer goedkoop om mee te experimenteren,  als het systeem verder uitgekristalliseerd is.
Welke soort steen maakt vast ook uit, als je daarmee interessante resultaten behaalt hoor ik het graag, voor mij is  realiteit dat experimenteren met steen gepruts is, en massa en ontkoppelen denk ik belangrijker zijn.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

br@m

Quote from: hans. on June 14, 2017, 21:35:55
Aha weer wat geleerd [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn telefoon.
Je neemt dit klakkeloos voor waar aan???

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Mario D

Voor het geld moet je het niet laten, blauwe hardsteen is niet duur.
Heb gisteren nog eentje gekocht voor onder de sub.
60x60x3 voor 16€ bij hubo.  ;)

Hans47

Italiaans marmer schijnt beter te klinken....

yorkie13

Heb Italiaans graniet bovenop mijn subwoofers, klinkt super.

Graniet onder de fronts , en deze op spikes.

Surrounds op Belgisch hardsteen met spikes.

Ook zonder getest, en huidige opstelling geeft het strakste laag.

HJ

Quote from: kalimero on June 15, 2017, 05:03:57
Voor het geld moet je het niet laten, blauwe hardsteen is niet duur.
Heb gisteren nog eentje gekocht voor onder de sub.
60x60x3 voor 16€ bij hubo.  ;)
Dat is maar 3 dik, dat zijn std tuin tegels. Als je 6cm oid op maat laat maken gaat het je meer kosten.
Een bedrijf dat keukenbladen etc doet heeft soms wat rest liggen dat voor weinig weg mag.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Peerless Monster

Quote from: br@m on June 14, 2017, 23:43:58
Je neemt dit klakkeloos voor waar aan???

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ik denk waarschijnlijk, omdat ik het zeg. ;D ;D ;D lol
Eigen ervaring is de beste :).

Zelf gebruik ik keramiek onder alle componenten (dus ook hard, zoals steen), maar door de onregelmatige openstructuur wordt trillingsenergie beter omgezet in warmte en dus afgevloeid..
Ik heb nog nooit betere onderzetters gehoord. Maar ach, niet iedereen is zo gek als ik.
Hardsteen klinkt in mijn beleving met mij velen anderen door in je set. Maar overtuig uzelf ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Faxe

Die van mij zijn 40x40. Heb niet het idee dat het veel beter klinkt met de stenen maar het heeft in ieder geval voldoende praktische redenen om ze te laten liggen. Je kunt luidsprekers heel makkelijk verschuiven zo en met de stofzuiger ram je tegen de tegel aan in plaats van tegen de speaker.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

martien

Quote from: Peerless Monster on June 15, 2017, 07:54:46
keramiek onder alle componenten (dus ook hard, zoals steen), maar door de onregelmatige openstructuur wordt trillingsenergie beter omgezet in warmte en dus afgevloeid..


hoe kom je hier in hemels naam bij?

martien

Quote from: hans. on June 15, 2017, 06:51:07
Dat is maar 3 dik, dat zijn std tuin tegels. Als je 6cm oid op maat laat maken gaat het je meer kosten.
Een bedrijf dat keukenbladen etc doet heeft soms wat rest liggen dat voor weinig weg mag.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

dit dus zo ongeveer.
maar waarom mogen hifispullekes geld kosten, en de (behoorlijk in het zicht zijnde) 'onderzetter' moet dan een zo goedkoop mogelijke niet uitziende standaard tuintegel zijn?

Rondr

Onlangs belgisch hardsteen van 30*35*4 cm (b*d*h) gekocht voor 45 euro bij een natuursteen cq grafsteenbedrijf. Geen prijsonderzoek gedaan, dus weet niet of dit duur of goedkoop is.
Wordt gebruikt onder mijn bk downfire sub. Staat op een houten vloer met daaronder een kruipruimte: rubberdopjes - hardsteen - spikes. Effect is in ieder geval dat ik met mijn hand op de vloer geen trillingen meer voel, daarvóór met de sub op spikes op schoteltjes/onderleggers wel.
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

martien


HJ

Quote from: martien on June 15, 2017, 09:03:32
De prijs is goed, niets mis mee.
De steen op zich hoeft niet veel te kosten maar als je ze gepolijst wil gaat er nog wat arbeidsloon in. Ze zijn dan wel top om te zien, beetje olie en ze glanzen fraai.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Peerless Monster

Quote from: martien on June 15, 2017, 08:40:37
hoe kom je hier in hemels naam bij?

Ervaring van anderen via het forum...
Jaren geleden en mensen met kunde en kennis.
Laat me raden: je gelooft er niet in... Het is gewoon natuurkunde.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

DofN

#20
Ik heb graniet (grafzerkmateriaal) op maat laten maken waardoor de tegels de gebogen voeten van de luidsprekers volgen. Graniet omdat het mooi materiaal is en heel zwart. Ze zijn gepolijst.

Dan ter relativering: ik heb voor een tegel gekozen om de bandtweeter exact op oorhoogte te krijgen; mijn luisterstoel is een centimeter of 5 hoger dan de fabrikant van de LS had voorzien :) Dit heeft niet alleen een hoorbaar maar ook een meettechnisch effect. De afbeelding is nu nagenoeg perfect en de tonale balans klopt.

Ik hecht vooral waarde aan tegels om (band)tweeters op oorhoogte te brengen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HJ

Quote from: br@m on June 14, 2017, 23:43:58
Je neemt dit klakkeloos voor waar aan???

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dat neem jij dan weer aan... [emoji1]

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


br@m

#22
Quote from: hans. on June 15, 2017, 10:16:24
Dat neem jij dan weer aan... [emoji1]

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Er stond geen smiley bij, dus ik dacht dat je het meende.

Kon niet geloven dat je reactie serieus was.

:)
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

N1v3K

Quote from: Peerless Monster on June 15, 2017, 07:54:46
Zelf gebruik ik keramiek onder alle componenten (dus ook hard, zoals steen), maar door de onregelmatige openstructuur wordt trillingsenergie beter omgezet in warmte en dus afgevloeid..
Ik heb nog nooit betere onderzetters gehoord. Maar ach, niet iedereen is zo gek als ik.
Hardsteen klinkt in mijn beleving met mij velen anderen door in je set. Maar overtuig uzelf ;).
En hoe heb je dat gemeten dan?  :P

martien

Quote from: doorofnight on June 15, 2017, 10:10:30
Ik heb graniet (grafzerkmateriaal) op maat laten maken waardoor de tegels de gebogen voeten van de luidsprekers volgen. Graniet omdat het mooi materiaal is en heel zwart. Ze zijn gepolijst.

Dan ter relativering: ik heb voor een tegel gekozen om de bandtweeter exact op oorhoogte te krijgen; mijn luisterstoel is een centimeter of 5 hoger dan de fabrikant van de LS had voorzien :) Dit heeft niet alleen een hoorbaar maar ook een meettechnisch effect. De afbeelding is nu nagenoeg perfect en de tonale balans klopt.

Ik hecht vooral waarde aan tegels om (band)tweeters op oorhoogte te brengen.



en zo hoort een 'tegel' er dan ook uit te zien vind ik, mooi.