beeldverhouding veranderd meerdere keren tijdens een film

Started by winslow, June 8, 2017, 22:46:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

winslow

Ik heb een Sony HW55 en een Cambridge CXU speler verbonden met een Marantz AV7702MKII
Nu zag ik tijdens het kijken van een film dat de beeldverhouding veranderde tijdens het kijken van een film van 2.40:1 naar 16:9 en weer terug. Dit gebeurt meerdere malen met het wisselen van scene's.
Ik heb hier nog nooit last van gehad en heb ook niet met de instellingen bezig geweest.
S'middags nergens last van gehad en s'avonds was het er ineens. Dit getest bij 2 films zodat het niet aan de Blu-Ray disk kon liggen.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

RalphH

Zeker dat t echt niet in de film zit? The dark knight wisselt bijv geregeld naar IMAX en zo zijn er wel meer.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

J.A.F._Doorhof

Sommige films doen dat inderdaad.
Check voor de zekerheid wel even dat je geen AUTO dingen aan hebt staan, soms kan dat een probleem geven, maar meestal is het de film zelf.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

winslow

Bedankt voor de snelle reactie.
Is idd Batman 3 en Interstellar.
Is wel vervelend dat zoiets gebeurt, is daar dan niets aan te doen?
Zal ook alles eens nalopen of er niets op auto staat maar bij mijn weten niet.

Kjelt

Yup Interstellar (en TDK) zijn  bekend, de buiten ruimtescenes zijn in een ander formaat.
Niets aan te doen behalve klagen bij de regisseur en filmmij die het mooi en creatief vinden.


winslow

Thanks, pakte ik net de verkeerde film voor de check....
Wel weer lekker interstellar gekeken hierdoor ondanks de regisseur visie over film verhoudingen

camilo

Ontzettend irritant vind ik dat. Had ik voor de projectie van zo'n film uitgezoomd naar CinemaScope (op een mooi mat zwart gekaderd scherm) zag ik af en toe toch die "spookbeelden) onder en boven het scherm. Mijn oplossing: een 'scope kadertje dat ik voor voor het objectief van de projector kan schuiven. Enkel dat kadertje geeft natuurlijk nog geen scherpe randen aan het geprojecteerde beeld, maar de zwarte omlijsting van het scherm absorbeert vervolgens grotendeels de rest van de ongewenste delen van het beeld.

Wat je dan weer verliest, bij 3 D films zoals "Oz" en "Ghostbusters 3," is dat geestige effect waarin objecten in alle richtingen het scherm verlaten, dus niet alleen naar de kijker toe, maar zich ook niets aantrekken van de horizontale begrenzing van het 'scope beeld en het 'scope kader naar onder en boven verlaten.  Dáár is het tenminste functioneel en kun je wat extra verticaal projectievlak wel gebruiken.

hdnoob

Dat moet je niet uitzetten, dat is zonde. Zo heeft de filmmaker het bedoeld en is goed voor de beleving  :colgate:

Je bent er wel laat achter dat dit bestaat trouwens... Dit effect besefte ik voor het eerst bij Ben Hur (1959) toen we net 'breedbeeld TV' hadden. Bij de paardenrace wordt het beeld ook 16:9

Maar ook op  TV bij American Dad bijvoorbeeld. https://www.youtube.com/watch?v=4CqM2Kw687A. Vanaf ~20 seconden.




camilo

@hdnoob:

Voor wat betreft Ben Hur 1959 denk ik dat je herinnering parten met je speelt. Ben Hur werd opgenomen met een extreme beeldverhouding van 2.76:1, inclusief de race's met de strijdwagens. In die beeld verhouding werd de film echter zelden vertoond: in de "gewone" bioscoop draaide de film in de verhouding 2.35:1, dus vanaf een gewone anamorfotische ('scope) print.

Nu komt'ie. Ik heb die film gehad op VHS en DVD, en heb 'm nog steeds liggen op LD en natuurlijk op BD. Ik meen me te herinneren dat de DVD-editie 16:9 was, met uitzondering van de race: pas dan ging het beeld juist in de breedte, dus naar de originele beeldverhouding. Maar niet door het beeld horizontaal te openen, maar door middel van de bekende zwarte balken onder en boven het beeld. Dus het is niet zo dat het beeld bij de race verticaal werd geopend (zoals bij de IMAX-films).

En de bedoeling van de filmmaker? Ach, ik denk niet dat die er wakker van ligt dat veruit de meeste mensen zijn film in een gewone bioscoop zullen zien, met de vaste beeldverhouding van 2.35:1. En bij het opnemen van de film werd daar ongetwijfeld rekening mee gehouden.

Aspects ratios zijn op zich best wel een leuke materie, wel een beetje voor nerds. Maar toch. Ik herinner me (opa vertelt...) dat ik hier in Alkmaar (in de Rex) weer eens naar "Fistful of Dollars" ging en in plaats van de 'scope-versie een platte (flat) versie voorgeschoteld kreeg.

P.S. De EO presteerde het destijds zelfs om Ben Hur in 3:4 uit te zenden!



hifiman

Ik laat madvr automatisch de projector zoomen naar de juiste aspect ratio. Nog steeds irritant als er tijdens een film opeens gezoomd wordt, maar wellicht ligt daar een oplossingsrichting voor je  ;)

Mokumer45

Ik heb zelf ook Interstellair op BR en (al weer een poos geleden) uiteraard gezien, maar mij is dit niet opgevallen. Ik zal hem binnenkort nog eens bekijken en er dan op letten.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.