Prijsdoorbraak, nieuwe Optoma 4k projectoren, de UHD60 en UHD65

Started by bartvv, June 5, 2017, 14:25:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Ik ben benieuwd Frank. Heb je al een prijs indicatie?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Is da nu echt 4k ik lees net:The Optoma UHD65 uses the new 4K DLP chip which puts 3840x2160 discrete pixels on the screen. However the chip itself has 2716x1528 micro-mirrors and pixel-shifting technology is used to achieve the result on screen.

home@the movies

Quote from: darkrunner on July 20, 2017, 14:17:31
Is da nu echt 4k ik lees net:The Optoma UHD65 uses the new 4K DLP chip which puts 3840x2160 discrete pixels on the screen. However the chip itself has 2716x1528 micro-mirrors and pixel-shifting technology is used to achieve the result on screen.

Neen, het is geen Native 4K paneel, hij heeft wel het dubbele aantal pixels dan de standaard e-shift projectoren van Epson en JVC maar het blijft een "trucje"
Ze mogen het label 4K dragen omdat de techniek in staat is om per spiegeltje twee pixels te projecteren 2716x1528 spiegeltjes is 4,15 miljoen pixels, aangezien ze er in slagen om per spiegel 2 discrete pixels te kunnen projecteren kom je aan 8,3 miljoen pixels wat het aantal van een native 4K paneel is.


darkrunner

Vraag ik me ook af, mensen kopen een 4k projector en komen met een niet 4k thuis :)
Aan de andere kant is er nu wezenlijk verschil qua beeldkwaliteit tussen een Native 4K en een 4k E-shift projector.

home@the movies

Quote from: skoebiedoe on July 20, 2017, 17:54:09
Voor en nadelen ?

Tja dat is heel erg persoonlijk vrees ik, als je houd van de perfecte scherpte van een DLP in combinatie met de 4K resolutie (ook al is het een vorm van E-Shift) dan is de prijs kwaliteit van dit toestel zeer zeker de moeite waard.
Anderzijds had ik een paar weken geleden de BenW11000 op test, deze maakt gebruik van dezelfde chip als de Optoma, wel een stuk duurder. Ik was absoluut niet onder de indruk van het toestel, ja hij was heel erg scherp, maar verder zag ik weinig om blij van te worden.
De prijs van deze Optoma is voor een "4K toestel" zeker bijzonder fraai te noemen en ik denk dat er heel wat mensen met dit budget en bijhorende prestaties heel tevreden zullen zijn.
Zoals Frank in zijn review ook al aanhaalde moet je wel goed weten dat de prestaties en mogelijkheden wel hun beperkingen hebben tov bvb de Epson TW9300 maar daar betaal je dan ook wel weer een stuk meer voor.
Als je hem naast de TW7300 zet dan krijg je twee toestellen in dezelfde prijscategorie, heb je geen nood aan de ruime lens shift en de elektrische zoom en focus opties van de Epson dan zal de optoma zeker charmeren.
Ik blijf het wel jammer vinden dat de color space op REC 709 blijft steken, maar dat is ook bij de 2 keer duurdere BenQ ook het geval.

donaldk

De X12000 zou P3 doen, maar ja met die HLD magenta wolken en in de X12000 op ISE ook nog eens groene spikkels in het beeld word die ook minder interessant. Als het goed is komt er binnenkort een laser-phosphor variant van de grote Coretronic in die prijsklasse. Tja 709 blijft de grens, de commercidele markt vind dat genoeg, dus moet je gaan filteren en blijft er weinig licht over. Zelfs met toevoeging van rode lasers is 709 native gamut. Wel iets wijder dan de enkel blauwe laser-phosphor versie (Dell UST),maar toch verkocht als 709, maar op ISE was er een demo met P3 en 1000 lumens minder.

J.A.F._Doorhof

#36
Je blijft met een paar problemen zitten.
De grotere kleurspace bepaald voor een groot gedeelte de vooruitgang van UHD
De contrast ratio hdr.

Tot nu toe haalt geen enkele projector bt2020 en hebben ze ook geen van alle nog maar iets dat in de buurt komt van de 1000 nits. Laat staan 2000. (Ook tv toestellen trouwens niet).

Het voordeel is dat elke generatie nu weer beter kan worden waar het met Full HD wel een beetje stil stond, iets beter zwart, iets meer lightoutput etc. Zal nu met UHD elke 1-3 generaties er echt winst zijn.

Qua scherpte gaan we zeker vooruit. Maar om echt te genieten van HDR....
We zien nu letterlijk het puntje van de ijsberg.
Projectoren als de Optoma laten zien dat ze HDR aankunnen maar eigenlijk is het weinig meer dan "een label dat gaat branden" er is misschien winst te zien misschien niet, misschien net niet.

De vraag is wat verwacht je.
Op de sony 550 zie ik duidelijk verschil tussen hdr en geen hdr
Op bepaalde LG toestellen enorm veel meer.
Natuurlijk wil ik meer. Maar aan de andere kant is het ook nu al een flinke stap voorwaarts.
Het voordeel uiteindelijk is dat je over 2 jaar je UHD BD kan bekijken en een totaal nieuwe ervaring krijgt zonder een nieuwe disc te hoeven kopen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"