Prijsdoorbraak, nieuwe Optoma 4k projectoren, de UHD60 en UHD65

Started by bartvv, June 5, 2017, 14:25:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bartvv

Deze maand zullen de op de ISE aangekondigde 4k projectoren van Optoma leverbaar zijn. Datum is nog niet bekend, maar ik zal het laten weten zodra ze leverbaar zijn.



Optoma is met deze projectoren de allereerste fabrikant die een 4K DLP projector kan leveren, en tegen een heel scherpe prijs
Er komen nu 2 interessante modellen uit, de UHD60 en de UHD65.
De UHD60 is een 4K projector, met 3000 lumen en een contrast van 1.000.000:1. Adviesprijs van deze UHD60 is slechts 2499,- inclusief BTW.
Er komt vanaf augustus ook een UHD65 met 2200 lumen en een contrast van 1.200.000:1. De adviesprijs van de UHD65 wordt 3299,- inclusief BTW.

Er staat ook al een test op Projectorcentral: http://www.projectorcentral.com/optoma-UHD60-uhd65-review.htm?em


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

bartvv

De specificaties van de UHD60:



Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

J.A.F._Doorhof

Erg interessant.
Let wel dat een soort van e-shift is dus geen native 4K.
We gaan de 65 waarschijnlijk op voorraad zetten voor review en verkoop, lijkt me een mooi alternatief.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

HDR met Color space REC709??
Dus geen wide color REC2020?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

donaldk

Prijsdoorbraak in de US ja, hier moet je uitwijken naar de presentatie machine UHD550X voor een serieuze prijs doorbraak 2K in UKP en Euro. De HT versie gaat 3300 euro/3K UKP kosten. De 60 2500 pond en 2600 euro, nou ja een euro minder;-). De HD65 komt pas in augustus. Volgens Optoma zijn de 60 en 550 direct verkrijgbaar, maar ja hoe lang het duurt voordat ze in de nederlandse winkels staan. Dat horen we dan wel van Bart.

http://dci-forum.com/news/2/optoma-launches-three-4k-xpr-dlp-projectors-us-europe-uhd60-65-uhd550x/2080/

Wat kost in D en NL de kleine Acer eigenlijk? Is die al verkrijgbaar of is dat enkel in DE VS, waar hij begin mei werd aangekondigd? De grote Acer was 4K.

Bart bedoel je dat de anderen niet meer kunnen leveren, want Optoma is niet de eerste op de markt, Acer was tijdens ISE al tijdelijk uitverkocht qua V9800. Optoma was wel de launch customer voor zowel HLD als XPR (complete pakket inclusief DMD, DMD controller, image processing, niet enkel de optical actuator, zoals in de Barco F90 en afgeleiden en samen met Hitachi voor HLD), maar ja Optoma schrapte de grote Coretronics chassis gebaseerde projector alsook HLD en komt dus pas ruim een half jaar later met zijn eerste projectoren op de markt.

donaldk

Papaleo, dit weet je toch, je moet heel flink filteren om het gamut te vergroten. Daar is met gasontladingslampen van deze omvang geen vermogen toe. Ook met laser phosphor is 709 de grens, als die wordt gehaald geldt dat al als een aanprijzing. MCLA en andere Red and Blue laser engines zijn bij default ook 709, maar die halen het dan ook echt. Coretronic leit wel een UST package zien die gefilterd was, maar ja dan heb je het over een vewachte retailprijs hoger dan de BenQ.

donaldk

Waarom is de specs link verwijderd? Klankbart is toch de officiele distributeur, fabrikanten/distributeur sites mogen toch wel, ook al zijn ze geen sponsor? In mijn artikeltje staan ook de specs. Al komen die slecht door via de aankondiging, tabelletjes kopieren moeilijk;-). Maar er is ook een link naar Optoma UK's productpagina.

bartvv

De specs die ik gepost heb staan in een jpg tabel, deze staat er nog gewoon op toch?

Adviesprijzen in Europa in euro's:
UHD60 2499,- incl. BTW
UHD65 3299,- incl. BTW


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

riwi

Quote from: donaldk on June  7, 2017, 16:55:07
Papaleo, dit weet je toch, je moet heel flink filteren om het gamut te vergroten. Daar is met gasontladingslampen van deze omvang geen vermogen toe. Ook met laser phosphor is 709 de grens, als die wordt gehaald geldt dat al als een aanprijzing. MCLA en andere Red and Blue laser engines zijn bij default ook 709,
Maar de huidige generatie (duurdere) projectoren claimt wel DCI-P3 te halen of te benaderen. Met conventionele lampen.
Ik ben benieuwd : de DLP look is altijd erg mooi geweest kwa scherpte en contrast in beeld.

donaldk

Bart eerst zag ik niets, nu zie ik een vierkantje met rood kruisje waar je jpeg moet staan. Optoma vertelde mij vanmiddag dat de adviesprijs van de 60 2599,- euro is, de 2499 is voor UK Pound. Dus tussen Optoma en distributeur zit 100 euro;-). Jouw prijs is natuurlijk beter. De UHD65 heeft een adviesprijs van $2499.- Zelfs als je BTW meerekent een stuk gunstiger dan 3K UKP/3300 Euro. Dit keer zitten we in Europa aan de verkeerde kant, dat is meestal het geval, slechts enkele keer heb we een voordeeltje vergeleken bij de US.

donaldk

Riwi, de BenQ in ieder geval niet die wijkt daarvoor uit naar de HLD Coretronics XPR chassis. De projector die Optoma als eerste uit zou brengen, maar heeft laten vallen. Oh ja die was ik bijna vergeten, komt die Optoma UST Laser Phosphor versie nog? Zou ook rond deze tijd uit moeten komen, Infocomm is volgende week, dus ik zou weer wat nieuws verwachten, of is die ook van de radar verdwenen?

Welke projectoren claimen en leveren ook P3 met gewone lampjes? Dikke Xenon DCi projectoren hebben we het even niet over, maar wat hanteerbaardere en betaalbaardere projectortjes met een UHP lamp.

riwi

Quote from: donaldk on June  7, 2017, 19:16:31
Welke projectoren claimen en leveren ook P3 met gewone lampjes?

De huidige generatie JVC X5500, X7500. De Sony vw550, De Epson TW9300 bijvoorbeeld.

bartvv

Specification:
Display Technology DLP
Native Resolution UHD (3840x2160)
Brightness1 (Bright Mode) 3000 ANSI Lumens
Contrast 1,000,000:1
Lamp Life2 Dynamic/Eco/Bright 15000/10000/4000 (hrs)
Throw Ratio 1.39 - 2.22:1
Zoom Type 1.6x Manual
Lens Shift Vertical: +15%
I/O Connectors HDMI 2.0, HDMI, VGA (RGB/YPbPr), Audio in 3.5mm, Audio out S/PDIF, Audio Out 3.5mm, RJ45, RS232, USB-A Power
(1.5A), USB service, 12V trigger
Speaker (Watts) 2x 4
Weight (kg) 7.8
Dimensions (W x D x H) (mm) 498 x 331 x 141
Aspect Ratio 16:9 Native, 4:3 Compatible
Projection Screen Size 0.67 - 7.68m (26.45" - 302.2") Diagonal 16:9
Projection Distance 1.3 - 9.3m
Projection Lens F/2.5~3.26; f=20.91~32.62mm
Uniformity 85%
Maximum Resolution 2160p
Computer Compatibility UHD, WQHD, WUXGA, FHD, UXGA, SXGA, WXGA, HD, XGA, SVGA, VGA, Mac
Video Compatibility 480i/p, 576i/p, 720p(50/60Hz), 1080i(50/60Hz), 1080p(24/50/60Hz), 2160p(24/50/60Hz)
Input Lag (ms) 33
Horizontal Scan Rate 31~135KHz
Vertical Scan Rate 24~120 Hz
Displayable Colours 1073.4 Million
Noise Level (Eco mode) 25dB
Power Supply Input: 110 - 220v
Power Consumption 305W Bright mode / 249W Eco mode (< 0.5W Standby)
Lamp Type 240W
Operating Conditions 5°C - 40°C, Max. Humidity 85%, Max. Altitude 3000m
Security Security bar, Kensington lock
On Screen Display 10 Languages: English, Español, Français, Deutsch, Português, Italiano, Русский, 簡体中文, 日本語, 한국어
Standard Accessories AC power cord, remote control, 2x AA batteries, Basic user manual
Optional Accessories Ceiling mount
Optional Wireless No
Warranty 3 Years


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

Hertog_Martin

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  5, 2017, 20:10:20
Erg interessant.
Let wel dat een soort van e-shift is dus geen native 4K.
We gaan de 65 waarschijnlijk op voorraad zetten voor review en verkoop, lijkt me een mooi alternatief.

Hoe zit het met wat Frank hier zegt over 'soort van e-shift' dan als specs native 4k claimen?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

MaxxMark

Ik was hier ook benieuwd naar en ben er kort ingedoken.

In de basis shiften ze ook het paneel maar doen dat net even op een andere manier dan JVC bijvoorbeeld doet.

De optoma heeft spiegeltjes (net zoals een LcoS dus) en heeft er 2716 bij 1528 met als verschil is dat de optoma per per spiegeltje twee unieke pixels kan weergeven. EShift van JVC doet een soort van 'blend' tussen meerdere frames en kan ze dus niet individueel aansturen.

Het is dus (zou dus) beter dan de huidige generatie "shift-projectoren" zijn maar nog niet gelijkwaardig aan 4K

bron: http://www.projectorcentral.com/4k-dlp-projectors.htm
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

papaleo

@Donald
I know.... ::)

@Riwi
Ook ik was (vroeger) in het tijdperk van Benq,altijd gecharmeerd van DLP heb/had nooit geen last gehad van het rainbow effect.
Dus als er in de toekomst een mooie 4k DLP uitkomt hou ik mij aanbevolen.

@Maxx
Deze techniek klinkt zeer interessant....,ben benieuwd hoe deze tech zich verhoud tov een native 4k projector.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

QuoteDe optoma heeft spiegeltjes (net zoals een LcoS dus)

Euh, neen hé, een Lcos is een reflecterende LCD en heeft helemaal geen spiegeltjes, de Optoma is een DLP met inderdaad spiegeltjes als pixel.
Duidelijk verschil in technologie tussen beide toestellen. ;)

bartvv

De eerste zending is vanmorgen binnen gekomen, dus de UHD60 is vanaf morgen of overmorgen leverbaar bij de dealer.


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

Raymond187

Quote from: bartvv on July 13, 2017, 11:04:19
De eerste zending is vanmorgen binnen gekomen, dus de UHD60 is vanaf morgen of overmorgen leverbaar bij de dealer.
Dan is het wachten op de eerste review of gebruikers ervaring  :thumbs-up:

bartvv

Omdat de levering van de eerste UHD60's iets later is dan verwacht geld de introductieprijs van 2499,- nog tot 15 juli, vanaf 15 juli wordt de prijs 2599,- inclusief BTW.


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

Akosoft

Wel jammer dat je ook deze Optoma's niet ff makkelijk achter in de ruimte kunt neerzetten op een boekenkast o.i.d. zoals met een Epson of Jvc. Wel iets om bij stil te staan lijkt mij...

donaldk

Quote from: Raymond187 on July 13, 2017, 11:20:15
Dan is het wachten op de eerste review of gebruikers ervaring  :thumbs-up:

Gregory/Kraine had slecht nieuws, weliswaar over de 550, maar ze delen allemaal dezelfde optics en lens en die lens is eigenlijk voor 1080p en daarmee was beeld/illumination dus niet uniform. On-off contrast valt tegen, ook op de Acer versie van deze Coretronics ODM projector.

donaldk

Quote from: bartvv on July 13, 2017, 13:49:17
Omdat de levering van de eerste UHD60's iets later is dan verwacht geld de introductieprijs van 2499,- nog tot 15 juli, vanaf 15 juli wordt de prijs 2599,- inclusief BTW.

Voor 1 dag terwijl ze nog niet in winkels staan, ongezien kopen?

bartvv

Er is een test beschikbaar waar de UHD65 vergeleken wordt met de Epson Pro Cinema 4k projector.

https://youtu.be/cDNELVmKZfk

En hier nog een andere test: https://youtu.be/dOB8aAnjMYQ


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

bartvv

Quote from: Akosoft on July 14, 2017, 13:02:28
Wel jammer dat je ook deze Optoma's niet ff makkelijk achter in de ruimte kunt neerzetten op een boekenkast o.i.d. zoals met een Epson of Jvc. Wel iets om bij stil te staan lijkt mij...

Ik zie dat niet als een probleem. Meestal hangt een home cinema projector aan het plafond aan een plafondbeugel, dan is de projectie perfect. Wanneer je de projector op een boekenkast wilt zetten dan kan dat ook mits je de projector op z'n kop neerlegt bovenop de kast.


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.