Airco in HT ruimte - tips

Started by Remco, June 5, 2017, 10:49:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Remco

Ik ben mij aan het oriënteren om een airco in mijn HT ruimte op zolder te laten installeren. Mijn zolder ruimte is ongeveer 5 x 4,5 meter met een punt dak.

Ik zou graag wat tips krijgen m.b.t.:

- installatiebedrijf 
- welk merk airco
- waar rekening mee te houden: capaciteit, db's, plaatsing (andere dingen?)
- type

Bedankt alvast!

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

THX-UltraII

Je weet dat ik een HT airco in de verkoop heb staan?

Remco

Quote from: THX-ultraII on June  5, 2017, 10:53:34
Je weet dat ik een HT airco in de verkoop heb staan?

PM via e-mail.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Markless

Je kunt het beste even contact opnemen met een installateur voor het beste advies.

Zelf heb ik goede ervaringen met TIZ (voorheen TIB) uit Rijssen.

Die kan je helpen met de keuze voor binnen-unit (kanaalunit, wandunit, vloerunit), eventuele aanvullende filters, spuiten van de kap in matzwart.

Goede merken zijn bijvoorbeeld Mitsubishi, Daikin en LG.

Sowieso voor een losse binnen- en buitenunit gaan, werking is beter en geluidsniveau binnen ook omdat de compressor zich buiten bevindt.

Remco

Quote from: Markless on June  8, 2017, 13:34:50
Je kunt het beste even contact opnemen met een installateur voor het beste advies.

Zelf heb ik goede ervaringen met TIZ (voorheen TIB) uit Rijssen.

Die kan je helpen met de keuze voor binnen-unit (kanaalunit, wandunit, vloerunit), eventuele aanvullende filters, spuiten van de kap in matzwart.

Goede merken zijn bijvoorbeeld Mitsubishi, Daikin en LG.

Sowieso voor een losse binnen- en buitenunit gaan, werking is beter en geluidsniveau binnen ook omdat de compressor zich buiten bevindt.

Bedankt voor de tip. Ik ga mij eens verdiepen.!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Maikel_audionerd

Ik weet niet of Trane ook verkrijgbaar is in Nederland maar die hebben wij in de HT en is echt geweldig. In de 'ontvochtiger' stand (waterdruppel icoon) is ie nagenoeg onhoorbaar tijdens stille scenes. In de gewone stand is ie wel hoorbaar maar is het hoed te doen.
Als je geïnteresseerd bent zoek ik even het typenunner en gegevens voor je op  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Remco

Quote from: Maikel_audionerd on June  9, 2017, 08:02:10
Ik weet niet of Trane ook verkrijgbaar is in Nederland maar die hebben wij in de HT en is echt geweldig. In de 'ontvochtiger' stand (waterdruppel icoon) is ie nagenoeg onhoorbaar tijdens stille scenes. In de gewone stand is ie wel hoorbaar maar is het hoed te doen.
Als je geïnteresseerd bent zoek ik even het typenunner en gegevens voor je op  :thumbs-up:

Top en graag! Ik verzamel alle info en die is welkom ;)
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

donaldk

#7
Ja dus: Trane Nederland  
WebsiteRoutebeschrijving
Leverancier van industriële apparatuur in Soest, Nederland
Adres: Nieuwegracht 22, 3763 LB Soest, Nederland
Openingstijden: Vandaag geopend · 08:00–17:00
Telefoon: +31 35 603 9300
Provincie: Utrecht

Als je de residential products pagina hebt wordt je diect doorgeleid naar commercial/europe >:(. Zelfs als je via google cache kijkt. VPN, werkelijk...

Hanky Panky

Nagenoeg elke airco van de betere merken is stil nadat de ruimte de gewenste temperatuur heeft bereikt. Ik had LG en heb nu 3 x Daikin Ururu Sarara (2,5 - 3,5 - 5,0 KWh) in respectievelijk de slaap-, werk- en woonkamer. De laagste stand is al erg stil en dan is er nog de nachtstand. Maar goed, als je buiten 30 graden hebt en je gaat koelen heb je niet veel aan de laagste stand want dan heb je toch luchtverplaatsing nodig.

Als je het echt extreem stil wil hebben zou je voor een kanaal-airco kunnen gaan en de koelunit buiten je HT plaatsen. Je leidt dan met buizen/roosters de gekoelde lucht van en naar de unit. Die past ook onder een dubbel plafond als je toch de unit in de kamer wil plaatsen. Maar dan praat je over serieus(er) geld ten opzichte van een normale split unit.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

donaldk

#9
Of een koeler met van die koelrib dingen in de ruimte, kom hoe heten ze ook al weer. Vroeger zag je geintegreerde units die ook op verwarmen gezet konden worden in elke supermarkt.

Fancoil unit. De chiller staat ergens anders.

Maikel_audionerd

#10
Quote from: Remco on June  9, 2017, 14:42:46
Top en graag! Ik verzamel alle info en die is welkom ;)
Type is: trane mcw509bb5a00
Zie website, wij hebben het eerst afgebeelde (bovenste) model: https://www.trane.com/content/dam/Trane/Commercial/ap/thailand/Products/ProductLiteratures2016/Bravo%20Series5_20151222.pdf

We hebben beneden een Electrolux airco, is wel een heel stuk groter, maar erg lawaaierig, dus Elecrolux zou ik je willen afraden (was een echte miskoop helaas)

Nog een extra tip (lees zojuist de opmerking van Hanky Panky), als je extra stil wil, en geld is geen probleem, kies dan voor een airco met inverter techniek
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Remco

Bedankt voor alle tips en adviezen ;D!!

Moet ik ook een aparte groep aanleggen voor de voeding?
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Markless

Een 'aparte' groep is nooit weg, maar zeker niet noodzakelijk bij een huiskamer/zolder formaat airco. Hij zal niet de helft van de maximum ampères trekken bij een 16A groep.
Heb je de gelegenheid om een nieuwe kabel te trekken zou ik dat zeker doen, kun je er in de verdeelinrichting (groepenkast) alsnog voor kiezen om hem apart te doen of in de combi.

Wat Hanky Panky zegt ben ik het mee eens, vind persoonlijk een kanaalunit de mooiste oplossing. Je moet echter wel ruimte hebben, bijvoorbeeld boven een systeemplafond of achter een knieschot om de unit en buizen/slangen weg te werken.

Misschien sta je open voor gebruikt, wat je bijvoorbeeld veel ziet is dat aircobedrijven single split units demonteren en dat het MKB steeds vaker kiest voor of een multisplit of een gecombineerd systeem met warmteterugwinning etc. Hierdoor zijn er vaak mooie units verkrijgbaar voor niet al te veel geld. Zo heb ik voor een slaapkamer eens een kanaalunit gekocht voor nog geen duizend euro compleet gemonteerd.

Enige waar je dan op moet letten is of het niet een dermate oud model is waarvan het koelmiddel niet meer bijgevuld kan/mag worden. De installateur kan hier altijd advies over geven.

Succes!

Kjelt

#13
Als ik nu naar offertes kijk is de hardware echt goedkoop geworden.
De helft van de prijs zijn de uren voor de installateur, op zich terecht als het een echte Stek monteur is maar dan heeft 2e hands naar mijn mening weinig zin tenzij je zelf stek monteur bent.

Ik zou wel altijd een echte airco aanraden en geen DHZ dingen met snelkoppelingen van de bouwmarkt enz. Een echte airco zal door een pro stek monteur moeten worden aangelegd, drie kwartier vacuum trekken van de leidingen evt bijvullen met koelmiddel als de leidingen langer zijn dan de standaard en logboek etc. etc.

Qua merken (zo ver als ik nu weet) zijn dan de beste: Daikin en Mitsubishi electric en wellicht LG.
Klein stapje er onder Mitsubishi Heavy, Panasonic.
De rest zit daar weer onder.

Als je niet iedere dag wilt koelen/verwarmen maar alleen op de warme dagen dan zijn de beste merken wellicht overkill voor je en kun je best een stapje minder doen.


donaldk

Peterr heb al in tijden niet gezien hier, hij is al drie maanden niet online geweest, zag ik.

Kjelt, 1000 euro geinstalleerd voor een (multi-room?) kanaal-unit lijkt mij best een gunstig aanbod, daarvoor ze zetten vaak een Chineesje neer.

Markless, ken jij nog die monoblock verwarm/koel kubussen die tot een aantal jaar terug in elke supermarkt aan het plafond hingen, ik kan mij maar niet herinneren hoe die dingen heten en met google vind ik ook niks?

Kjelt

Dat is zeker goedkoop en kan een keuze zijn.
Echter als ik rondkijk kun je een goed stek bedrijf een enkele buitenunit met binnenunit laten plaatsen rond de 1600 euro, daar zou ik dan eerder voor gaan dan die snelkoppeling dingen.

Waar het geld in gaat zitten is niet zozeer de hardware want die is behoorlijk goedkoop geworden maar de werkuren als ze het goed doen.
Daar zit dan het onder druk en vacumeren van de leidingen voor je de airco aansluit.
De goedkope of snelkoppelingapparaten die worden niet gevacumeerd, ze "blazen" na aansluiting even de leiding door maar dat is het dan ook.
Als er vocht in de leiding zit gaat dat in de olie zitten die wordt troebel en tast de unit aan. Het gaat heus wel een paar jaar goed.
Mensen die het zelf doen en er weinig verstand van hebben zijn de sjaak, als er een klein lekje zit ergens werkt het een dag en dan ben je je geld kwijt, geen stek bedrijf die dat ding goed komt heraansluiten en bijvullen.
Ik heb destijds voor mijn wijnkamer een koelaggregaat laten plaatsen en daar zijn ze een hele dag mee bezig geweest, alleen het vacumeren duurde al drie kwartier, dat kost gewoon tijd en geld.
Dat ding draait nu al 17 jaar en het enigste wat ik hoef te doen is de buitenunit radiator schoon spuiten met druklucht.
Oftewel ik zou eerder wat meer geld uitgeven en een goede installateur het laten aanleggen, maar nogmaals dat is een keuze.

Erik

Hoe zit het met het lawaai van de buiten unit, zit er ook aan te denken voor als het warm wordt. Maar staat me bij dat het lawaaimakers waren en dat buren daar wel eesn niet blij van konden worden. Ik woon in rijtjeshuis en s nachts hoor je geluid nu eenmaal veel beter.
Op dak zetten kan maar wordt wat ingewikkeld en dan moet hij 2 verdiepingen omhoog dat wordt vast prijzig als het al kan.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Dat varieert per merk / type unit en staat in de technische data, veel buitenunits zitten al rond de max. 45 - 55 dB en dat hoor je inderdaad behoorlijk als ze aktief zijn.
Als je buurman een raam open heeft staan er tegenover wordt je dat vast niet in dank afgenomen.

donaldk

Ik lees inn de post dat hij het kanalen ding door een dealer heeft laten installeren, die het spul had ingeruild.

Niemand kent die klassieke blokken aan het plafond van grotere open ruimtes, zoals supermarkten. Zijn vervangen door kanalen en of ingebouwde plafond units in multi-split systeem. Gewoon voor mijn (nostalgische) nieuwsgierigheid;-).