HTPC of een NAS aanschaffen?

Started by Prog, June 4, 2017, 13:03:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Prog

Mijn stereoset is aardig compleet, ik heb een cd-speler, een blu-ray speler met apps en vorig jaar nog de mooie receiver Yamaha  rx-a1060 gekocht. Met mijn zelfbouw luidsprekers een AT18H52 en AMT speelt het op lekker niveau en ik ben er zeer tevreden mee. De laatste tijd luister ik op de Yamaha veel Spotify, het gemak dat je muziek kan beluisteren via je smartphone vind ik ideaal! Maar helaas is Spotify niet zo van goede kwaliteit. Prima voor muziek op de achtergrond, maar in vergelijking met echte cd's mis ik toch wel wat als ik actief aan het luisteren ben. Nu ben ik aan het kijken hoe ik het beste mijn muziek op harde schijf kan afspelen via mijn smartphone.

Ik wil graag een complete oplossing voor alles waar ik naar kijk of beluister. Dus graag in eerste plaats mijn eigen cd's op harde schijf afspelen, maar ook Netflix, Spotify vanaf de smartphone bedienen. Ik heb even gezocht op het net naar de mogelijke oplossingen, maar het zijn er nogal veel....Een nas aanschaffen en/of een HTPC kopen of een nieuwe bluray speler met apps en een harde schijf erop aansluiten. Dit met een budget van 250,-

Een (5 jaar oude) externe harde schijf van 500GB heb ik al via een USB.  Ik kan een HTPC aanschaffen (of zelfbouwen als het niet te veel werk is) Maar ik ben nog al een leek in dit gebied en verwacht dat er best veel uitzoek werk bij zit. Maar aan de andere kant geeft dit wel veel vrijheid aan apps. Het lijkt me geweldig om via 1 app alles kunnen regelen zodat het voor mijn vrouw ook overzichtelijk is. Dus Spotify, Netflix en mijn eigen cd/dvd collectie afspelen via dezelfde app. Kan Kodi dat? En is Kodi overzichtelijk als het gaat om eigen cd's op te zoeken? Of is dit meer een programma voor video kijken?

Alleen een NAS aanschaffen kan ook, dat is wat makkelijker omdat daar al een mediaspeler op zit en kan gelijk muziek daarvan afspelen. Weinig vrijheid en weer een app erbij. Maar weinig uitzoek werk. Tenminste.....ik neem aan dat deze direct op mijn receiver aangesloten kan worden?

Mijn voorkeur gaat uit naar een eenvoudige HTPC met de usb hardeschijf (en in de toekomst een NAS). Op het netwerk aangesloten via een kabel en via een HDMI naar mijn receiver. Ik ben erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden, ook in de apps zonder kwaliteit te hoeven in leveren vergeleken met mijn cd-speler. Of kan ik dan beter eerst voor een NAS gaan?



Spekkie99

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

angelo41

hier ook een yamaha staan,en ik speel alle muziek van mijn nas af via server op de yamaha.werkt echt super.en de webinterface via u browser op pc.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk


angelo41

of via telefoon kan het ook aan u nas.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk


gast2018

#4
De yamaha speelt idd alles van de nas. Zou voor een oplossing gaan waarbij je geen pc aan hoeft te hebben. de musicast app van yamaha werkt goed. De yamaha ondersteunt ook igg qobuz. Gewoon een usb schijf er aan hangen met je cds gerippt in flac werkt ook.
Musicast app ook handig voor allerlei audioinstellingen. Zelf gebruik ik om door muziek te bladeren van nas de bubble upnp app omdat ik die fijner vind. Maar dat is persoonlijk.

Ik zou voor een nas gaan.



Quote from: angelo41 on June  4, 2017, 14:54:03
hier ook een yamaha staan,en ik speel alle muziek van mijn nas af via server op de yamaha.werkt echt super.en de webinterface via u browser op pc.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

mijkie

voor video kun je ook een NAS kopen, ik heb meerdere merken gehad en ben blijven hangen bij een Asustor AS3202T omdat deze een hdmi-uitgang heeft en Kodi als app en het veel beter en stabieler doet dan bijv. een Qnap-253A !

Voor Kodi is er ook een IOS-App die voor muziek, nl. : https://itunes.apple.com/nl/app/kodi-xbmc-music-remote-free/id668447272?mt=8 en ik kan niet anders zeggen, dan dat hij goed werkt !

Voor de rest zijn de voordelen van Musiccast/Yamaha al genoemd, overzichtelijke app, snel en simpel !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gast2018

#6
Even een vraag. Apple of Android?

Prog


Prog

Ok, een nas heeft dus de voorkeur.

Die ASUSTOR AS3202T is een beetje boven mijn budget.....ik moet dan ook nog een hardeschijf erbij kopen.
De ASUSTOR AS3102T is iets goedkoper, maar nog aan de prijs met een hardeschijf. Ik heb even op de site van Asustor gekeken en moet wel zeggen dat hij er wel mooi uit ziet!

Heb ik echt een hdmi uitgang nodig? Of kan het ook gewoon via een netwerkkabel?

mijkie

een nas doet alleen geen spotify en netflix, voor zover ik weet .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gast2018

Netwerkkabel. Netflix via chromecast en bediening via android.

Ik zou voor Synology gaan.

W.Otter

allebei  :D leuke NAS op de kop tikken en een nucje bij je tv
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Prog

Ok eerst even kijken naar een geschikte NAS en dan eventueel verder kijken naar een htpc.

Als ik voor een NAS ga zijn er eigenlijk 3 top merken Synology, Qnap en Asustor.

Ik heb het idee dat Asustor het meest op multimedia richt van deze 3 merken. Asustor heeft meer Apps die je kan installeren.

Als ik het goed begrijp heb ik dus geen HDMI nog. Ik kan de NAS dus gewoon in de meterkast zetten en met een netwerkkabel naar de Yamaha receiver. De Yamaha zet ik dan op server en ik kan bv. films bekijken via Kodi vanuit de NAS? Werkt het zo makkelijk of zit er nog een adder onder het gras?

Dan zie ik 2 geschikte modellen van Asustor:

AS1002T Marvell ARMADA-385 1GHz (Dual-Core). 512mb Ram geheugen                                        199,-
AS3102T Intel Celeron 1.6GHz Dual-Core.             2GB Ram geheugen                                             279,-

Het mooiste is als ik met de AS1002T weg kom, want deze is het goedkoopste. Ik neem aan dat de software gewoon hetzelfde is en dat ik dezelfde apps kan installeren. Maar is de processor en het ram geheugen wel genoeg om films ook goed af te spelen? Of heb je dat geheugen alleen maar nodig als je via de HDMI kijkt?



chansig

Zitten nog geen harde schijven bij...voor het geval dat je denkt dat dit wel het geval is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mijkie

Bijna goed, correct me of I'm wrong maar, Kodi verzend geen films vanaf je nas via je netwerk !

Volgens mij, moet je de nas, met Kodi als speler, met een HDMI-kabel, aansluiten op je receiver !

Ik gebruik de AS3202t als nas maar, zit met HDMI-kabel verbonden met mijn tv, via Kodi speel ik mijn bestanden af ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Fred Mulder

Als spotify ideaal is, waarom geen hifi abo, dan ben je klaar. Aanschaf van NAS met schijven etc kost ook, daar kun je aardig wat maanden mee spelen (met een veel ruimer muziek aanbod)

whoknows

#16
Denk dat je een beetje erg krap budget hebt voor een nas, voordeel van een nas is mirroring (twee disken minimaal) of beter raid (minimaal 3 disken) dwz bij uitval van een disk ben je niet gelijk al je data kwijt. Daarnaast een nas is een opslag systeem, een nas heeft geen dac of HDMi om je audio naar je versterker te versturen(ok misschien die asustek wel maar dit is niet de beste oplossing). Normaal gesproken gebruik je een app om de boel te besturen. Dus het device dat de audio moet afspelen bijv een HTPC ( een nuc is wel een gemakkelijk in elkaar te zetten hiervoor, een hifiberry is moeilijker maar goedkoper)  of iets als een bluenode, sonos, heos ,chromecast etc . De usb disk of nas is opslag voor je eigen bestanden/muziek, maakt dit beschikbaar voor de player (via een mount DNLA etc). Dit word doorgegeven (via bijv analoog, hdmi of beter usb) naar de receiver. Hele spul kan je bedienen met een app(voor Kodi bijvoorbeeld yatse). Als je alleen gebruik gaat maken van Spotify heb je Kodi en een Nas/usb disk niet nodig.

Kodi is zowel een video player als een audio speler om via kodi spotify af te spelen zul je wat moeten hobbyen met een addon.


Wat je kunt doen is gewoon kodi downloaden en installeren op een laptop/desktop, je usb disk aan je laptop/desktop en dit verbinden met je versterker(analoog of HDMI)  op deze manier kun je gewoon eens kijken hoe kodi werkt. Een HTPC is niet de meest audiofiele oplossing daarvoor zijn er specifieke ontwikkelde apparatuur (bijv Sonore Microrendu of een Aurilic Aries mini of iets dergelijks) echter deze ondersteunen over het algemeen tidal en wat minder spotify wegens de mindere kwaliteit en word Kodi vervangen door Roon bijvoorbeeld.

De oplossing met de yamaha reciever kan ook werken maar kan niet op tegen de functionaliteit die kodi kan bieden, waarschijnlijk is het in het geval van Yamaha ook niet gapless, dwz. er is even geen geluid tussen twee nummers (persoonlijk vind ik dit erg irritant). Dit laatste weet ik niet zeker maar is voor mij wel een belangrijke voorwaarde waar ik een oplossing op zou selecteren.
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

Prog

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik denk dat ik voor de Asustor 3102T ga. Dit omdat ik steeds meer voordelen zie in een nas. Niet alleen voor de muziek, maar voor meer. De automatische back-up van de laptop, maar ook van de foto's op de telefoon. Hij is wel boven mijn budget, maar ja de beste oplossing. Hij is iig klaar voor de toekomst. Alle app op de nas worden continu aangepast en zullen steeds zwaarder worden. Ik ben bang als ik 512mb ram heb dat dat over 2-3 jaar te weinig wordt.

Een HTPC zit nog al wat uitzoek werk bij, want alles daarin is nieuw voor mij en dan moet ik heel wat uitzoeken en termen leren. Dan is zo'n plug en play nas wel erg makkelijk. Tuurlijk moet ik daarbij ook dingen uitzoeken om het goed te laten werken, maar iig minder.

In eerste instantie komt hij gewoon in de tv kast te staan. Maakt hij te veel herrie verhuis ik hem naar de meterkast. Als ik zo op de site van Asustor lees kan ik de nas gewoon aansluiten op m'n receiver via een netwerkkabel (u/utp, toch?) en dan kan ik gewoon muziek afspelen via de nas. Ik heb daarvoor geen extra player nodig, want die zit al op de nas.

W.Otter

Zon Asustor is inderdaad een mooie all-in-one oplossing. Wel makkelijk dat er HDMI op zit en je apps als Kodi kan draaien! Ik kende het hele merk eigenlijk niet, maar dit zet wel zoden aan de dijk, je kunt een HTPC achterwege laten op deze manier. Als ik jou was zou ik wel voor wat meer power gaan inderdaad, uit ervaring heb ik mijn NAS al een keer geüpgraded naar een duurder model met meer schijven en betere processor/geheugen. Uiteindelijk kun je beter doorsparen en het goed doen dan een budget modelletje te kopen en er later spijt van te krijgen.

het nadeel is met HDMI op een NAS dat je deze bij je receiver/tv moet zetten en je de NAS gaat horen, ligt er wel een beetje aan wat voor schijven er in komen.

succes met je zoektocht!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

mijkie

#19
Ik heb de 3102 ook gehad en heb m ingeruild voor een 3202

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n probleemloze en snelle nas gehad !

T enige minpuntje wat ik kan vinden is dat de high-res speler niet stabiel is en dat de IOS-app Mpod niet meer ondersteund wordt !

Ik heb hiervoor meerdere modellen gehad van Qnap en Synology, niet helemaal onervaren dus ....

En ik kan zeggen dat de Asustor erg stil is, het geratel van de schijven hoor je wel !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Prog

Een 3202t is ook een optie. https://www.techpowerup.com/reviews/Asustor/AS3202T/ in deze recensie zeggen ze ook dat hij beter is dan de 3102t en aan te raden is.

The price difference to the AS3102T is very small, which creates many problems for the smaller model. Less than 40 bucks, I believe you should take the AS3202T over the AS3102T since the two additional CPU cores of the former offer better response times in tough scenarios.

Helaas lees ik in een andere recensie dit: AiMusic links into the SoundsGood app and lets you browse and play back music on your mobile device, but there's no way to send that music to another device on your network over UPnP.
Read more at http://www.trustedreviews.com/asustor-as3202t-review#9sSOdO73FcbTGEwS.99

Betekend dit nou dat ik niet vanuit m'n luie stoel muziek kan luisteren via m'n receiver omdat de app het er niet heen kan sturen? Lijkt me vreemd......

mijkie

Ik zal straks even kijken, als ik uitgeklust ben
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

zoals ik het begrijp, wil je de opgeslagen music oid. die op je telefoon staat, afspelen via de NAS

dat kan via Kodi : http://giverhell.com/2017/01/15/how-to-stream-from-iphone-ipad-or-android-to-kodi/

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

katwax

Let wel op als je de aanbevolen HD's gebruikt voor NAS (WD RED) hou dan wel rekening mee dat deze redelijk wat geluid produceren. Dit kan je mogelijk als hinderlijk ondervinden als je de NAS dicht in de buurt van je receiver gaat plaatsen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mijkie

+1, de nas is stil maar, de schijven vaak niet !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6