Geluid beamer bij tv-kijken

Started by maxwellingg, May 29, 2017, 21:07:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maxwellingg

Beste allen,

Ik heb laatst een beamer aangeschaft voor thuis gebruik, een optoma hd142x, super beeld, en een logitech 5.1 stereoset. Op de beamer zitten 2 hdmi-ingangen, een voor de playstation en de andere voor de mediabox van ziggo. Ik heb een korte hdmi kabel die ik gebruik voor de playstation, hier doen het beeld en het geluid het allebei naar behoren. En een lange beschermde hdmi-kabel van 7,5 meter die alle geluidspoorten zou moeten beschermen. Echter wanneer ik tv wil kijken doet het geluid het op de meeste zenders niet. Kanaal 1-10 sowieso niet en enkele wel, zoals comedy central, als ik overschakel naar een zender die het niet doet, klinkt er een mega ruis door de speakers.

Ik vroeg me af of iemand hier een oplossing voor heeft.

Alvast bedankt,

Groet,

Max

jossie

Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken hoe de audio is aangesloten. Uitgevoerd vanaf de beamer via mini-jack?

Ik verwacht wel dat de HDMI ingang op de projector geen 5.1 signalen kan verwerken (DD en DTS); als je de audio uitgang van de mediabox op 2.0 kunt zetten zal het probleem wel over zijn.
Omni !

maxwellingg

We hebben een minijack vanaf de woofer naar de beamer lopen, en een HDMI van de beamer naar de mediabox. Het vreemde aan de situatie is dat er een aantal zenders het perfect doen en bij sommige zenders krijg je een harde ruis.

Als je de minijack uit de beamer haalt schakelt de beamer over op zijn eigen ingebouwde audio systeem die ook een harde ruis geven als je de verkeerde zenders aanzet. We weten dus niet waar het aan kan liggen. Misschien dat sommige zenders andere audio uitputs hebben?

CineSmurf

Je laat het geluid via de beamer lopen begrijp ik. Die zijn inderdaad (meestal) niet bedoeld om geluid te decoderen. De ruis komt waarschijnlijk niet van een slecht kabel, maar een verkeerd signaal.

Waarschijnlijk staat je mediabox op dolby-digital (of zoiets) en kan je beamer dat niet verwerken. Die stuurt dit (digitale) signaal direct door naar de analoge aansluiting (ik neem aan dat de minijack gewoon stereo doet) en dat klinkt inderdaad als ruis.

Stap 1 zou kunnen zijn om het uitgangssignaal van je mediabox op stereo te zetten. Mijn vermoeden is dat je dan in elk geval geluid hoort, maar dat is op z'n best dolby-prologic.

Om goed 5 kanaals geluid moet je kijken of je de mediabox (welke heb je?) rechtstreeks op je logitech set kan aansluiten.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

maxwellingg

oke net ook iemand van allekabels aan de lijn gehad, hij zei dat sommige zenders in hd worden weergeven, zoals de zenders 1-10, en dat de kabel van 7,5 meter te lang is om het geluid om te zetten. Hij heeft het volgende voorgesteld, een hdmi versterker om het signaal te verbeteren, hopelijk werkt dit wel. Ik zal laten weten of het is gelukt

jasjenl

Euhm, voor 7,5 meter heb je echt geen hdmi versterker nodig, ik heb een kabel van 12 meter en dat werkt ook nog prima. Ik denk dat het eerder ligt aan wat anderen hier hebben gezegd: je beamer zal met het geluids formaat van bepaalde zenders niet overweg kunnen en daarom hoor je alleen ruis. Ik zou sowieso dan eerst maar eens gaan testen wat de media box als je deze met de korte kabel aansluit, als je daar ook geen geluid hebt weet je zeker dat het niks met de kabel te maken heeft.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Mokumer45

#6
Volgens mij zou de simpelste oplossing zijn om de media box rechtstreeks op de Logitech aan te sluiten via een digitale kabel (optisch of coax) indien mogelijk. Dan heb je een prima, altijd goed werkende oplossing (wordt ook al in een eerdere melding genoemd). Je kan dan ook nog naar digitale radio luisteren zonder je beamer aan te hoeven zetten (mits je media box uiteraard op een provider (Ziggo oid) is aangesloten).
Verkeerde naam gecorrigeerd.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

jossie

Quote from: maxwellingg on May 30, 2017, 12:15:36
oke net ook iemand van allekabels aan de lijn gehad, hij zei dat sommige zenders in hd worden weergeven, zoals de zenders 1-10, en dat de kabel van 7,5 meter te lang is om het geluid om te zetten. Hij heeft het volgende voorgesteld, een hdmi versterker om het signaal te verbeteren, hopelijk werkt dit wel. Ik zal laten weten of het is gelukt

Jammer. Ik denk toch dat je probleem al twee keer zonder kosten opgelost is. Waarom wilde je dat niet eerst even proberen?

Maar goed, we zullen zien...
Omni !

ferry34

Ik begrijp niet wat een minijack van je subwoofer naar je beamer doet?

Ook is t veel beter om je apparaten aan te sluiten op je logitech 5.1.
Die zal geen hdmi ingangen hebben, maar waarschijnlijk optische ingang.

Koop voor 15 euro een optische switch, 2 optische kabels, 1 van de playstation, andere vanuit de mediabox. Allebei in de switch en die optisch op de 5.1.

Geen zin in een switch?
Dan je mediabox met stereo tulp op je 5.1 en optisch playstation naar 5.1
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X