Adobe Photoshop en Lightroom CC

Started by LittleNinja, May 27, 2017, 10:35:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Ik ben zo nu en dan eens bezig met een fotootje schieten. Soms een paar weken achter elkaar een beetje aan het proberen, dan weer weken tot maanden niets..

Tot op heden heb ik de foto's op de iPad bewerkt, o.a. via Photoshop en Lightroom apps. Nu merkte ik dat de bestandjes na bewerking ongeveer 30% van hun originele formaat hebben. Ik neem aan dat dit verlies is in kwaliteit. Dat is nu net iets wat ik niet wil. Daarnaast vond ik het bewerken via verschillende apps niet altijd handig noch stabiel. Ik heb dus een laptopje op de kop getikt om foto's op te gaan bewerken. Nu nog de software...

Adobe Creative Cloud (voor fotografen) lijkt mij een leuke optie. Nu kom je via verschillende websites op een soort actie abonnement van net onder de € 10,00 per maand. Ondanks dat ik er zo sporadisch mee bezig ben, vind ik dit nog wel een leuke prijs. Echter, je kan niet betalen zonder credit card en de betaling via paypal voor dit product wordt niet ondersteund in NL!! Ik heb geen credit card en die wil ik ook niet.. Ik ben niet van plan een lening aan te gaan voor software. Een debet card kan wellicht ook, maar dat vraagt weer extra kosten en dan gaan we het doel weer een beetje voorbij! Ik wil natuurlijk best betalen, maar niet op dit soort voorwaarden.

Iemand een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Sjaak_Banaan

Verder kijken dan Adobe?

Affinity Photo is best een mooi alternatief en veel goedkoper, i.i.g. zeker een trial waard!
Lightroom is volgens mij overal wel als retail-pakket te koop, dan hoef je ook geen creditcard te hebben, Photoshop Elements al eens bekeken?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

LittleNinja

#2
Hi Sjaak,

Bedankt voor jouw reactie. Ik zal Affinity eens gaan proberen. Het ziet er in ieder geval erg goed uit op het promo filmpje. Gebruik jij dit ook?

Ik ben ook bezig met Snapseed (desktop versie). Maar zoals ik het nu zie, vind ik de apps mooier om mee te werken. De vraag is wat het met een bestand doet wat betreft de kwaliteit en het formaat.

Elements heeft alleen de meest basale zaken uit Photoshop. Ik zoek ook de mogelijkheden om stevig aan te kunnen pakken.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Sjaak_Banaan

Ik heb de beta een poosje geprobeerd en vond het een interessant pakket, maar heb vanuit het werk al een gratis versie van Adobe CC, noodzakelijk omdat we met bepaalde plugins werking die enkel met Adobe samenwerken. Mijn collega heeft Affinity Photo onlangs wel aangeschaft en zegt dat het even omschakelen is wanneer je van Adobe afkomt, maar dat het zeker een leuk en uitgebreid pakket is.

Als beginner is Affinity wel interessant denk ik, zeker als je het toch nog moet leren.
Hopelijk wordt Affinity in de toekomst zo groot dat het ook kan gaan concureren met Adobe. Adobe staat eenzaam aan de top en dat is wel te merken aan de service (NOT!), want ik heb lang niet meer met zo'n buggy software gewerkt en bugfixes duren een eeuwigheid.

Het leuke van Affinity is wel dat zij wel flink aan de weg timmeren, zo hebben ze al een Affinity Designer, dat lijkt op Adobe Illustrator en is Affinity Publisher in ontwikkeling (Adobe InDesign achtig).

Zoals je ziet gun ik het hun veel meer dan Adobe. :D
Neemt niet weg dat Adobe een super pakket heeft, maar sinds iedereen vast zit aan de abonnementen vind ik persoonlijk dat ze te weinig doen voor hun klanten. Als dit retailversies waren, zouden het versies zijn die ik zou overslaan...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

d.fine

#4
Excuses alvast voor de topic-revival, al is het maar enkele maanden oud.

Een vermindering is bestandsgrootte gaat niet per se gepaard met kwaliteitsverlies. Het kan ook om een bepaalde compressie gaan (anders dan jpeg uiteraard, want daar heb je wel verlies).
Zijn de bronbestanden RAW? Of welke bestanden levert de camera op?
En met welke extensies werkt de app? Desktop app is sowieso beter en handiger om in te werken imho.

En wat wil je doen met de foto's? Ga je echt retoucheren of gaat het om belichting en kleur dat je wil bijregelen samen met andere kleine aanpassingen? Lightroom zou misschien al genoeg kunnen zijn.
Ben zeker geen expert, maar ik ken de programma's wel :)

abbcdcg

#5
Quote from: LittleNinja on May 27, 2017, 10:35:54
Echter, je kan niet betalen zonder credit card en de betaling via paypal voor dit product wordt niet ondersteund in NL!! Ik heb geen credit card en die wil ik ook niet..
Iemand een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.

Ondanks dat het topic al even oud is, ik denk dat je toch iets over het hoofd hebt gezien. Ik gebruik Adobe CC al geruime tijd, en betaal gewoon (automatisch) via PayPal.

Btw, CC (lightroom) bevalt prima !



LittleNinja

Ik ben destijds ook begonnen met Adobe CC. Tot nu toe vooral lightroom gebruikt, maar photoshop ziet er ook goed uit!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#7
Zoooooo das een oud topic! :D

Maar goed. Ik heb een nieuw Lightroom Classic vraagje.
Soms als ik "even snel" foto's wil bekijken en een simpele bewerking wil doen, mik ik mijn foto's naar Lightroom CC op mijn iPad Pro. Vaak doe ik daar dan wat basic edits en is het wel klaar. Nu heb ik een shoot gedaan waar ik in eerste instantie op de iPad ben begonnen, maar verder wil in de andere Adobe apps zoals Lightroom Classic en Photoshop 2024. Ik zie alleen niet hoe ik ze correct kan syncen.

Een map aanmaken en de optie aanzetten ontbreekt wanneer ik dit zoek. Heeft iemand raad? 

In deze video legt hij het uit en bij 2:25 creërt hij een nieuwe collectie. Hier staat de optie "Sync with Lightroom", maar die optie kom ik dus niet tegen..

https://www.youtube.com/watch?v=VcWtbPZf3_8
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Is super simpel
In de settings van LrC zie je de optie voor lightroom mobile

Daar zet je alles en dan verschijnt het bij de collecties en komen ook al je instellingen over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2023, 13:00:00Is super simpel
In de settings van LrC zie je de optie voor lightroom mobile

Daar zet je alles en dan verschijnt het bij de collecties en komen ook al je instellingen over.

Ga ik opzoeken.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Kom je er niet uit, laat maar weten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#11
Zelfs als ik de helpfunctie gebruik kom ik niet op zoiets simpels als "Lightroom mobile".

Als ik de dropdown "Settings" open binnen Lightroom Classic, kom ik nergens "Lightroom mobile" tegen. Alles waar "Sync" in voor komt is greyed out.

Af en toe dit soort programma's....   :mad:
Is gewoon niet te doen voor autisten als ik.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Stop....

Ik heb al wat gevonden. Ze stonden "gewoon" onder users binnen de catalogi.  :nopompom:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"