KEF R700/R500 vs iQ9

Started by konijntje, May 25, 2017, 23:13:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

konijntje

Hi,

Ik heb op dit moment een 5 kanaals set van KEF met als fronts de iQ9. Ben hier prima tevreden over maar na aantal jaar en nu zeker andere inrichting wil ik eigenlijk geen zwarte speakers meer. De styling van de reference 3 spreekt mij echt aan maar dit valt buiten het budget. De R serie zou wel kunnen. Ik dacht hierbij aan de R700 maar kwam nu een redelijk geprijsd setje r500's tegen.

Hoe verhouden deze zich tot de iq9s? De r500s hebben wel kleinere woofers in vergelijking met de iq9s maar zijn natuurlijk nieuwe met nieuwe technologie. Of ga ik hier spijt van krijgen en moet ik toch voor de r700s gaan?

Alvast dank!

Groet

skyfox

Ik heb alleen de R serie gehoord en niet de iQ9, maar wel de Q700/900. Zelf prefereerde ik, vanuit de winkel, de Q900 boven de R500/700. Het prijsverschil tussen de uitlopende Q900 vs de reguliere R700 speelde hierbij ook een grote rol.

Wellicht kan je het beste in de winkel een afspraak maken om eens naar het verschil te luisteren. Je kan dan afspreken om je huidige speakers mee te nemen zodat je ze alledrie kan vergelijken qua klank. Ben benieuwd wat er voor jou uitkomt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

konijntje

Quote from: skyfox on May 26, 2017, 01:49:58
Ik heb alleen de R serie gehoord en niet de iQ9, maar wel de Q700/900. Zelf prefereerde ik, vanuit de winkel, de Q900 boven de R500/700. Het prijsverschil tussen de uitlopende Q900 vs de reguliere R700 speelde hierbij ook een grote rol.

Wellicht kan je het beste in de winkel een afspraak maken om eens naar het verschil te luisteren. Je kan dan afspreken om je huidige speakers mee te nemen zodat je ze alledrie kan vergelijken qua klank. Ben benieuwd wat er voor jou uitkomt.

Ik heb inderdaad ook naar de Q serie gekeken. Ondanks dat het gaat om het geluid moeten de nieuwe speakers ook meer in het interieur passen, anders kan ik net zo goed bij de Iq's blijven. Ondanks dat ik thuis vrij ben in de keuze van nieuwe hifi apparatuur weet ik dat mijn vriendin de Q700/900 niet mooi vind dus wil ik daar op zich wel rekening mee houden in de keuze.

Ik ga ze ook zeker beluisteren maar dacht hier ook even om ervaringen te vragen.

Wat zou een setje R500's waard zijn waarvan een van de speakers deze beschadiging heeft.. (weet zelf nog niet of ik er mee kan leven..) Schijnt gebeurd te zijn bij het verplaatsen (tegen een muur).



Arnaud

Ik zou er nog wel 750 voor over hebben, als de beschadiging je tenminste niet irriteert

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Arnaud

Ik ben trouwens van de oudere q5 naar r300 gegaan. Geluid is in vele opzichten veel beter, maar misschien niet goed vergelijkbaar.     Speel je trouwens met of zonder sub ?

konijntje

De vraagprijs is wel stukje hoger dan 750 op dit moment dus daar zou ik dan nog over moeten onderhandelen.

Ik heb nu 2x iQ9 als fronts, iQ6c als center en iQ1 als rears.

En ik speel indd met sub, de BK monolith.. hele mooie sub alleen eigenlijk ook te groot. Ik woon in een appartement in Amsterdam dus zoek eigenlijk ook daar iets anders voor.

70% films en 30% muziek denk ik.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MLCinema

#6
Zou je dan geen witte luidsprekers willen hebben? Dat komt in de meeste woonkamers van nu wat mooier uit.

Ik vond de R500 al een enorm mooie klank hebben. Wel alleen gehoord op stereo versterkers. Mooie speaker! De R700 is een stuk duurder. Vervang je de rest van de set ook?

Gewoon gaan luisteren naast elkaar de R500 en R700. Maar staar je niet blind op kef[emoji4]. Neem ook B&W en Monitor Audio mee als het interieur vriendelijk moet zijn. De CM8 en Silver 6 of 8 bijvoorbeeld. Volgens mij is er voor de B&W nu een mooie korting via een forumsponsor. De aanbieding staat in de marktsectie onder sponsoren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

konijntje

#7
Quote from: Kamidioblitz on May 26, 2017, 21:19:17
Zou je dan geen witte luidsprekers willen hebben? Dat komt in de meeste woonkamers van nu wat mooier uit.

Ik vond de R500 al een enorm mooie klank hebben. Wel alleen gehoord op stereo versterkers. Mooie speaker! De R700 is een stuk duurder. Vervang je de rest van de set ook?

Gewoon gaan luisteren naast elkaar de R500 en R700. Maar staar je niet blind op kef[emoji4]. Neem ook B&W en Monitor Audio mee als het interieur vriendelijk moet zijn. De CM8 en Silver 6 of 8 bijvoorbeeld. Volgens mij is er voor de B&W nu een mooie korting via een forumsponsor. De aanbieding staat in de marktsectie onder sponsoren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik wil inderdaad alles vervangen met dezelfde serie. De R700 is inderdaad stukje duurder maar ik heb de huidige speakers ook al enige tijd en zie het toch als een lange termijn investering ;-). Ik heb ook gedacht aan wit, maar we hebben ook een wit dressoir en wil niet dat het op een jan des Bouvrie interieur gaat lijken Haha. Een hout kleur heeft dus de voorkeur. Ben eigenlijk altijd al KEF fan geweest ;-).

Ik heb de b&w sound nooit echt mooi gevonden maar misschien moet ik weer eens gaan luisteren. Ook hebben we 2 katten en de alu drivers van de R serie spreken mij ook wel aan omdat katten daar weinig interesse in hebben ;-). Helaas hebben ze als kitten/jonge kat de fronts een keer omgegooid wat een lelijke beschadiging aan de behuizingen :-(. Dus de brede voeten lijken mij ook wel wat.

MLCinema

Quote from: konijntje on May 26, 2017, 22:19:35
Ik wil inderdaad alles vervangen met dezelfde serie. De R700 is inderdaad stukje duurder maar ik heb de huidige speakers ook al enige tijd en zie het toch als een lange termijn investering ;-). Ik heb ook gedacht aan wit, maar we hebben ook een wit dressoir en wil niet dat het op een jan des Bouvrie interieur gaat lijken Haha. Een hout kleur heeft dus de voorkeur. Ben eigenlijk altijd al KEF fan geweest ;-).

Ik heb de b&w sound nooit echt mooi gevonden maar misschien moet ik weer eens gaan luisteren. Ook hebben we 2 katten en de alu drivers van de R serie spreken mij ook wel aan omdat katten daar weinig interesse in hebben ;-). Helaas hebben ze als kitten/jonge kat de fronts een keer omgegooid wat een lelijke beschadiging aan de behuizingen :-(. Dus de brede voeten lijken mij ook wel wat.

De R serie is in ieder geval erg mooi. Zowel qua looks als qua sound. Pakte mij destijds niet 100%. Als je het budget hebt is een combinatie van de R700 met de R300 natuurlijk het mooist. Met de bijpassende center. Eventueel met een kleinere sub van SVS ipv de monolith. Veel plezier met luisteren!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

konijntje

Quote from: Kamidioblitz on May 26, 2017, 22:44:20
De R serie is in ieder geval erg mooi. Zowel qua looks als qua sound. Pakte mij destijds niet 100%. Als je het budget hebt is een combinatie van de R700 met de R300 natuurlijk het mooist. Met de bijpassende center. Eventueel met een kleinere sub van SVS ipv de monolith. Veel plezier met luisteren!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ga ze zeker luisteren na mijn vakantie. De R300 zijn inderdaad mooi, maar misschien wat overkill voor surrounds.. Ik heb nu ook de iQ1 ipv de iQ3.. Het scheelt toch weer 400 euro tussen een set R100s en R300. Ze zullen ook echt alleen puur als surround gebruikt worden namelijk.. Als het "moet" dan moet het maar mocht er bespaard kunnen worden doe ik dat natuurlijk wel.

Ik ken SVS eigenlijk alleen van naam, nooit naar geluisterd. Welke sub zou je aanraden van SVS?

MLCinema

Quote from: konijntje on May 26, 2017, 22:50:19
Ik ga ze zeker luisteren na mijn vakantie. De R300 zijn inderdaad mooi, maar misschien wat overkill voor surrounds.. Ik heb nu ook de iQ1 ipv de iQ3.. Het scheelt toch weer 400 euro tussen een set R100s en R300. Ze zullen ook echt alleen puur als surround gebruikt worden namelijk.. Als het "moet" dan moet het maar mocht er bespaard kunnen worden doe ik dat natuurlijk wel.

Ik ken SVS eigenlijk alleen van naam, nooit naar geluisterd. Welke sub zou je aanraden van SVS?

SVS PB1000 als het vooral om meer impact bij film gaat. Redelijk compact ontwerp ook. Zeker in vergelijking met de monolith.

Vind dit qua looks ook subs die mooi integreren met speakers van een ander merk.

Klipsch heeft ook een goede betaalbare reeks met subs maar die zou ik persoonlijk niet zo snel combineren met een ander merk vanwege de specifieke looks.

Maar dat is puur mijn eigen mening[emoji4]. Genoeg hier op het forum die het doen. Buiten BK, Rel, Klipsch, SVS en Velodyne heb ik weinig ervaring met subs. Rytmik kom je ook wat frequenter tegen maar moet zelf geïmporteerd worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

noot87

#11
Ik heb zelf kef r500 en vind de rythmik er buitengewoon goed bij combineren. Ik had hiervoor een BK xxls400, Maar vind rythmik duidelijk beter.  Er staat nu een Rythmik f12 te koop in de markt, icm  die kef r500 heb je bijna de set die ik ook heb. Ik ben zelf helemaal tevreden
.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP