Statief voor fototoestel: Advies gevraagd

Started by LittleNinja, April 26, 2017, 13:28:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Voor deze andere leuke hobby wil ik met een statief kunnen gaan werken. Nu ben ik echt een hobby-bob, dus een statief van € 500 is niet voor mij weggelegd (lees: weinig zinvol).

Ik heb een Panasonic DMC FZ1000 (bridge/zoom camera). In de toekomst zal ik vast een overstap gaan maken naar een model met verwisselbare lenzen, zoals een Sony A7 of iets in die geest.

Waar moet je op letten?
Bijvoorbeeld gewicht, verstelbaarheid, bereikbaarheid van SD card/accu, veelzijdigheid, enzovoort.

Zijn er merken/modellen aan te raden?

Werk je met één statief of heb je er meerdere voor verschillende toepassingen?

Een goede gebruikte is wat mij betreft ook een prima optie. Waar zoek je die bijvoorbeeld?

Alvast bedankt mensen!


"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

RonG

#1
Ikzelf heb deze op het oog voor op reis
https://www.cameranu.nl/nl/p294874/mefoto-a1350q1-statief-blue

De kenners hier gaan je adviseren hier niet op te sparen en vinden meestel E 500 normaal voor een statief :P.

Ik heb een statief afeglopen tijd meer gebruikt om de versterker in te regelen dan voor fotografie :)

Etiennevh

Quote from: RonG on April 26, 2017, 14:15:57
Ikzelf heb deze op het oog voor op reis
https://www.cameranu.nl/nl/p294874/mefoto-a1350q1-statief-blue

De kenners hier gaan je adviseren hier niet op te sparen en vinden meestel E 500 normaal voor een statief :P.

Ik heb een statief afeglopen tjd meer gebruikt om de versterker in te regelen dan voor fotgrafie :)
Ik heb deze mefoto in bezit en kan in ieder geval vertellen dat het voor dit geld een prima statief is. Zelfs met een Nikon D810 met 14-24mm 2.8 lens (totaal zo'n 2,5 kilo schat ik) nog prima te doen.

Voordeel van de mefoto vind ik dat hij zeer klein te maken is en daarom makkelijk op reis mee te nemen is. Tenzij voor hele specifieke toepassingen ben ik niet van plan een ander statief te kopen.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

beunky

Ik heb zelf een Coman, bevalt me erg goed. Veel waar voor het geld.
Deze zou wellicht wat kunnen zijn: http://www.fotokonijnenberg.nl/coman-hummingbird-tm227a-aluminium-u0-zwart#group1829
Kun je later altijd nog een zwaarder balhoofd op zetten als je wilt.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Nosferatu

Wat wil je ermee doen en wat heb je ervoor over ?
Zelf heb ik deze: https://www.cameranu.nl/nl/p3003/hama-star-63-statief#tab-info

Jaja, een toppertje !  ;D Kijk, een Manfrotto o.i.d. is beter, geen twijfel over mogelijk maar ik gebruik'm alleen maar om af-en-toe eens een nachtfoto te maken. zolang de camera/lens combi niet te zwaar is en ik m'n remote gebruik bevalt deze me prima. Het is alleen geen ding om zomaar even mee te nemen, vrij lomp geval.

Verder ben ik zoekende naar een monopod ter ondersteuning van m'n grote zoom lens. Heb m'n oog laten vallen op een Sirui maar kan ook nog wat anders worden. Heb nog wel even de tijd. Afhankelijk van toepassing is dat misschien ook iets om naar te kijken ? T' is maar net waarvoor je een statief wilt gebruiken.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

RonG

Quote from: Nosferatu on April 26, 2017, 16:12:14
Wat wil je ermee doen en wat heb je ervoor over ?
Zelf heb ik deze: https://www.cameranu.nl/nl/p3003/hama-star-63-statief#tab-info

Die heb ik op het moment ook en werkt, zeker icm emt de FZ1000 gezien deze niet zo zwaar is prima. Voor op reis niet zo fijn maar daar ben je niet naar op zoek :)

RonG

#7
Quote from: Etiennevh on April 26, 2017, 14:27:43
Ik heb deze mefoto in bezit en kan in ieder geval vertellen dat het voor dit geld een prima statief is. Zelfs met een Nikon D810 met 14-24mm 2.8 lens (totaal zo'n 2,5 kilo schat ik) nog prima te doen.

Voordeel van de mefoto vind ik dat hij zeer klein te maken is en daarom makkelijk op reis mee te nemen is. Tenzij voor hele specifieke toepassingen ben ik niet van plan een ander statief te kopen.

Denk dat ik deze maar ga bestellen :), Dit topic wakkerde het weer aan. Ben binnenkort 2 weken naar Ierland en denk dat hij wel goed van pas komt ;D

Nosferatu

Quote from: RonG on April 26, 2017, 16:17:06
Die heb ik op het moment ook en werkt, zeker icm emt de FZ1000 gezien deze niet zo zwaar is prima. Voor op reis niet zo fijn maar daar ben je niet naar op zoek :)
Ik gebruik'm zelfs met m'n Nikon D750/Sigma 150-600mm C combi.  :D Zit je toch echt wel aan de limiet (of eroverheen) wat zo'n goedkoop statiefje aan kan.  :hehe: Daarvoor wil ik dan een monopod, ik zoek ondersteuning (+2KG voor het geheel) maar ook flexibiliteit, dat levert een tripod niet. En dan liefst één die ook nog eens zeer compact is als ie ingeschoven word. Sirui maakt, voor zover ik heb kunnen vinden, de kleinste die ook nog eens een behoorlijk gewicht aan kan.

Denk dat LittleNinja eerst maar eens moet nadenken waarvoor hij een statief nodig heeft, dan word de keuze en adviezen een stuk makkelijker. Je hebt nu éénmaal weinig aan een opsomming van wat een ieder heeft, de insteek zal voor velen anders zijn waardoor je ook op andere statieven uitkomt. ;)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Etiennevh

Quote from: Nosferatu on April 26, 2017, 16:34:09
Ik gebruik'm zelfs met m'n Nikon D750/Sigma 150-600mm C combi.  :D Zit je toch echt wel aan de limiet (of eroverheen) wat zo'n goedkoop statiefje aan kan.  :hehe: Daarvoor wil ik dan een monopod, ik zoek ondersteuning (+2KG voor het geheel) maar ook flexibiliteit, dat levert een tripod niet. En dan liefst één die ook nog eens zeer compact is als ie ingeschoven word. Sirui maakt, voor zover ik heb kunnen vinden, de kleinste die ook nog eens een behoorlijk gewicht aan kan.

Denk dat LittleNinja eerst maar eens moet nadenken waarvoor hij een statief nodig heeft, dan word de keuze en adviezen een stuk makkelijker. Je hebt nu éénmaal weinig aan een opsomming van wat een ieder heeft, de insteek zal voor velen anders zijn waardoor je ook op andere statieven uitkomt. ;)
Mooie van die MeFoto's is dat je hem tot op zekere hoogte ook als Monopod kunt gebruiken. Op reis dus ideaal als je maar een statief mee wilt ;)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

LittleNinja

Waar ik hem voor wil gebruiken zijn toch een beetje de standaard dingen.

Portraitachtige foto's, nightshots, lange sluitertijden, en wellicht eens mezelf er op krijgen.

Overigens licht en compact lijken mij fijne eigenschappen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Doe het meteen goed.
90% van de fotografen hebben meerdere statieven die ze nooit gebruiken.
Een benro Carbon fiber vind ik zelf super.

Denk wel goed na waarvoor je hem wilt gebruiken.
Bij sluitertijden boven de 1/30 heb je hem eigenlijk niet nodig.
Voor portretten bv al helemaal niet. Vaak belemmeren ze juist.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Quote from: LittleNinja on April 26, 2017, 13:28:34
Nu ben ik echt een hobby-bob, dus een statief van € 500 is niet voor mij weggelegd (lees: weinig zinvol).

J.A.F._Doorhof

Snap ik. Maar uiteindelijk kom je er toch wel.
Heb er echt letterlijk 10-12 in de kast liggen en gebruik alleen de gorilla pods en de benro.
Andere zijn of te licht en werken dus niet of zijn veels te zwaar om mee te zeulen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  2, 2017, 00:45:14
Snap ik. Maar uiteindelijk kom je er toch wel.
Heb er echt letterlijk 10-12 in de kast liggen en gebruik alleen de gorilla pods en de benro.
Andere zijn of te licht en werken dus niet of zijn veels te zwaar om mee te zeulen.

Wil je ze misschien kwijt voor een net prijsje? :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Ik heb best Nog wel wat liggen hoor.
Mail me even. Ben nu op het vliegveld. We komen morgen weer aan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  2, 2017, 00:51:23
Ik heb best Nog wel wat liggen hoor.
Mail me even. Ben nu op het vliegveld. We komen morgen weer aan.

Was een grapje, maar ga je wel mailen. Goede reis.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  1, 2017, 16:03:43
Doe het meteen goed.
90% van de fotografen hebben meerdere statieven die ze nooit gebruiken.
Een benro Carbon fiber vind ik zelf super.

Denk wel goed na waarvoor je hem wilt gebruiken.
Bij sluitertijden boven de 1/30 heb je hem eigenlijk niet nodig.
Voor portretten bv al helemaal niet. Vaak belemmeren ze juist.
Zelf heb ik zo'n Benro. Door de jaren heen is het mijn vierde statief. Begon ooit met een gammel Hama statief voor 3 tientjes....werkte niet goed, daarna een stapje hoger, ander balhoofd.....uiteindelijk de Benro. Het was goed koper om meteen de knip te trekken voor een Benro.

LittleNinja

Quote from: LittleNinja on May  2, 2017, 00:53:44
Was een grapje, maar ga je wel mailen. Goede reis.

Heb je hem nog voorbij zien komen?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"