HT bouwen: Kelder of gewone kamer?

Started by sparda, May 19, 2017, 22:22:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sparda

Hallo iedereen,

Het is eindelijk zo ver (min of meer)! Mijn vriendin en ik hebben gisteren onze handtekening gezet voor de aankoop van een woning. We zijn momenteel begonnen met het ontwerpen van de plannen en ik dacht even hier ten rade te komen.

De woning zal een HOB (half open bebouwing) zijn, waarbij we momenteel aan het twijfelen zijn om een kelder te laten plaatsen, met als specifiek doel deze tot HT in te richten, of al dan niet een extra kamer in het plan op te laten nemen, welke dan als HT gebruikt zal worden. Graag hoor ik hier even jullie gedachten over. Zou een kelder, opgetrokken uit betonnen platen, minder gunstig zijn tegenover een normale kamer? Moeten beide geluid en beeld op aparte stroomgroepen tegenover de rest van het huis, of enkel geluid? Welke afmetingen moet ik rekenen om te projecteren op 120"?

Dankjewel voor de input!

PS: Hoeveel moet ik ongeveer rekenen qua kosten voor isolatiemateriaal e.d.? Dan kunnen we dit mee in de lening berekeken. :)
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

jvanhambelgium

Quote from: sparda on May 19, 2017, 22:22:51
Hallo iedereen,

Het is eindelijk zo ver (min of meer)! Mijn vriendin en ik hebben gisteren onze handtekening gezet voor de aankoop van een woning. We zijn momenteel begonnen met het ontwerpen van de plannen en ik dacht even hier ten rade te komen.

De woning zal een HOB (half open bebouwing) zijn, waarbij we momenteel aan het twijfelen zijn om een kelder te laten plaatsen, met als specifiek doel deze tot HT in te richten, of al dan niet een extra kamer in het plan op te laten nemen, welke dan als HT gebruikt zal worden. Graag hoor ik hier even jullie gedachten over. Zou een kelder, opgetrokken uit betonnen platen, minder gunstig zijn tegenover een normale kamer? Moeten beide geluid en beeld op aparte stroomgroepen tegenover de rest van het huis, of enkel geluid? Welke afmetingen moet ik rekenen om te projecteren op 120"?

Dankjewel voor de input!

PS: Hoeveel moet ik ongeveer rekenen qua kosten voor isolatiemateriaal e.d.? Dan kunnen we dit mee in de lening berekeken. :)

De kost voor "isolatiemateriaal" is wel het minste van je zorgen  :devil:
Een kelder is (gegoten) zal sowieso wel iets van 25.000 euro zijn. Dus als het "enkel tot doel HT" heeft dan is dat gelijk een erg duur HT. Nu in een kelder kan je natuurlijk nog vanalles kwijt voor opslag, wijntjes enz.

Wat aparte electra kan dan nooit kwaad, maar indien je vanaf een volledig betonnen kelder begint zal je behoorlijk moeten nadenken (of laten doen door een bedrijf alles te laten uitwerken) om tot een goed resultaat te komen. Je gaat daar behoorlijk aan reflectiebeheersing moeten doen om tot een deftig resultaat te komen, anders is het allemaal zo zonder van het geld.
Voordelen zijn dat je natuurlijk altijd goed koel zit en een hoop massa hebt dus minder/niet storend voor andere huisgenoten als je vol doorgaat.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

sparda

Bedankt voor je antwoord! Je haalt enkele punten aan die inderdaad ook bij ons spelen;
- Een kelder brengt een stevige meerkost met zich mee. We zouden naar alle waarschijnlijkheid het eerste verdiep kleiner maken (bijv 8x12 en 8x10 of iets dergelijks), om zo een dakterras aan te leggen en de kamer die 'verloren' gaat, gaat dan naar de kelder.  Op die manier worden de kosten ook ietwat gedrukt.
- Ik heb al meermaals gelezen dat een kelder risico met zich meebrengt op reflectie, gezien de betonnen wanden. Ik dacht dat dit redelijk goed te beheersen zou zijn door overal een laag rockwool tegen te zetten, maar misschien zie ik dit verkeerd?
- Een deel zou inderdaad voor bijkomende opslag benut worden.
- Een gewone ruimte lijkt precies makkelijker te controleren heb ik het gevoel? Maar wel meer hinder in de rest van het huis dan. :p
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

Sjaak_Banaan

Gefiliciteerd :)

Een HT onder de grond vind ik heerlijk, de buren horen ook niets zeggen ze en het is er lekker koel. Maar ook voor feestjes, opslag en hobbyruimte is een kelder ideaal.

Als je de kelder toch nog moet laten maken, maak 'm dan wel diep genoeg. Bij ons is de kelder maar 2.20 m diep, daardoor was het lastig een systeemplafond te plaatsen. Uiteindelijk is dit wel gelukt en heeft dit al enorm veel galm weggenomen. Als jij je plafond hoger kan maken gaat de werking van bijvoorbeeld een Rockfon systeemplafond alleen maar beter zijn, de kosten van zo'n plafond waren voor onze 2 ruimtes iets meer dan 700 euro.

Ik heb even op de factuur gekeken naar de kosten van Knauf Acoustifit 5 cm platen, die waren 2,40 euro p/m2.

De projectieafstand voor 120" kun je gemakkelijk berekenen op de site 'projectorcentral'.

Misschien dat iemand hier nog wel de juiste verhouding van de ruimte voor je kan checken, dat heeft ook invloed op je geluid. Als je dit nu nog kan bepalen heb je straks misschien minder last van staande golven.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

W.Otter

Ga voor de kelder! Lijkt mij dat je voorzetwanden gebruikt ter isolatie en akoestiek. Tevens alle kabels kunnen daar weggewerkt worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

raindog

Absoluut voor de kelder gaan! Zoals al eerder vermeld, lekker koel in de zomer en lekker warm in de winter. En als jij ' s-avonds laat nog een blockbuster wil kijken kan de rest van het gezin gewoon lekker slapen. Daarbij hoef je in een kelder ook geen ramen te verduisteren. Zorg wel voor voldoende hoogte, een goede ventilatie en liefst ook vloerverwarming. Harde reflecties zijn niets om je zorgen over te maken, die pak je makkelijk/goedkoop aan. De afmetingen/verhoudingen van een ruimte zijn veel belangrijker. Indien je daar zelf nog invloed op kunt uitoefenen dan heb je straks een quasi perfecte HT-ruimte  :headbanging:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Fred Mulder

Hiermee kun je nagaan welke afmetingen gunstig uitpakken (hxbxl), zoeken op : realtraps modecalc (download dan het programmaatje)

frank2

#7
 Besef wel dat je dan ipv huiskamer naar een aparte ruimte gaat om daar films te kijken en muziek eventueel te beluisteren. Ik ken 2 personen die na enige tijd dus geen gebruik maakten van de speciale ruimte en liever film in de huiskamer keken.

Ik heb alles in de huiskamer staan, rolluiken dicht en de kamer is donker genoeg.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

darkrunner

Quote from: frank2 on May 22, 2017, 09:08:41
Besef wel dat je dan ipv huiskamer naar een aparte ruimte gaat om daar films te kijken en muziek eventueel te beluisteren.
Vond dat voor muziek ook zeer storend, is dan ook één van de redenen dat we besloten hebben om in onze living de Ht te integreren.

katwax

Quote from: darkrunner on May 22, 2017, 09:17:08
Vond dat voor muziek ook zeer storend, is dan ook één van de redenen dat we besloten hebben om in onze living de Ht te integreren.
Hier hetzelfde, plannen waren er om zolder om te vormen tot dedicated ruimte, maar als we eerlijk waren dan werd dit meer onze woonkamer of de kans bestond erin dat het vaak niet gebruik werd.
Dus alles in woonkamer nu en met de daylight schermen is volledig verduisteren ook niet meer nodig.
Je spaart hierbij dan een heel mooi budget uit en dat kan je dan gebruiken om de integratie/toestellen zo goed mogelijk te maken :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

LocoJ

#10
Het verhaal van muziek luisteren in een aparte ruimte kan ik beamen. Dat doe je toch niet zo heel snel in een aparte ruimte. Film kijken daarentegen vind ik heerlijk in mijn HT kelder. Je gaat echt even naar een andere ruimte om speciaal film te kijken zonder afgeleid te worden. Grootste voordeel vind ik dat je gewoon op jouw volume niveau kan spelen zonder dat je al te bang hoeft te zijn dat de buren op de stoep staan. Dat haalde in m'n vorige huiskamer HT nogal wat vreugde van film kijken weg   :omg:
Reflecties e.d. Haal je relatief makkelijk weg en ook basstraps zijn relatief makkelijk te plaatsen. Zorg idd voor een ruimte die je groot genoeg vindt en hoogte is idd ook belangrijk. Mijn HT is slechts 1.90m hoog en dat is toch jammer. Eigenlijk vooral voor geluid.

Kelder HT = heerlijk!
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

LocoJ

#11
Dubbele post...
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Fred Mulder

Het zal persoonlijk zijn, maar aparte ruimte voor muziek en HT is super. Geen probleem om bv s avonds hard te draaien (in mijn geval is de ruimte op op de bgg, als uitbouw naast de keuken.

MLCinema

#13
Ik vind het scheiden van film en muziek in twee ruimtes ook heerlijk. Bij een film ben ik zelfs even helemaal weg voor mijn gevoel. Zeer de moeite waard. Muziek wordt geluisterd in de woonkamer.

Voorkeur zou bij mij uitgaan naar een kelder. Ook ivm geluid richting buren. Ik veroorzaak weinig overlast met de zolder maar een kelder lijkt mij, gevoelsmatig, beter te scheiden van de buren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

raindog

Quote from: LocoJ on May 22, 2017, 11:05:53
Het verhaal van muziek luisteren in een aparte ruimte kan ik beamen. Dat doe je toch niet zo heel snel in een aparte ruimte. Film kijken daarentegen vind ik heerlijk in mijn HT kelder. Je gaat echt even naar een andere ruimte om speciaal film te kijken zonder afgeleid te worden.

+1

Ik had ook een aparte HT in de kelder en muziek beluisterde ik in de woonkamer. Dat is voor mij de ideale combi gebleken. Inmiddels op zoek naar een nieuwe woning en dan valt pas op hoe weinig woningen een volwaardige kelderverdieping hebben, of een andere ruimte die goed geschikt is voor een HT. Ideaal dus als je zelf je huis kunt gaan bouwen  :worship:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Pinda13

Quote from: Kamidioblitz on May 22, 2017, 17:50:54
Ik vind het scheiden van film en muziek in twee ruimtes ook heerlijk. Bij een film ben ik zelfs even helemaal weg voor mijn gevoel. Zeer de moeite waard. Muziek wordt geluisterd in de woonkamer.

Voorkeur zou bij mij uitgaan naar een kelder. Ook ivm geluid richting buren. Ik veroorzaak weinig overlast met de zolder maar een kelder lijkt mij, gevoelsmatig, beter te scheiden van de buren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Absoluut! Wij hebben hier ook muziek in woonkamer en ht beneden in de kelder; ik zou niet anders willen, als je kan kiezen zou ik zeker daarvoor gaan! 1 nadeel wel alles dubbel aanschaffen, 2 versterkers, 2x2 speakers etc. Maar dan heb je ook wat! En gevoel van verstoppen in ht ruimte hoort ook bij film ervaring alvast een goed begin:)!
" no loss of fine detail "

sparda

Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor de vele antwoorden! Een HT in de living is voor ons sowieso geen optie omdat de vriendin het niet ziet zitten om te projecteren in de living en ze wil tevens terug van 5.1 naar max 3.1 in de nieuwe living. Zodus is een dedicated HT-ruimte een echte must. :D Het zelf bouwen wordt ook mede gedreven door de HT ruimte (eigenlijk doordat we niets vonden dat onze smaak was, maar de HT ruimte was toch ook een belangrijke dealbreaker :D ).

Ik onthoud vooral dat een kelder zeker geschikt kan zijn, ik de afmetingen correct moet toepassen (met wat extra ruimte die verloren gaat aan isolatiematerialen) en vooral ook hoog/diep genoeg moet werken. Top! Enkel die aparte stroomgroepen blijf ik dan nog met over. Is dit een meerwaarde ikv ruis op de audio vermijden? Of eerder bescherming van de apparatuur ikv stroomstoten of i.d.?

WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

Fred Mulder

Je kunt ook de voorbereidingen treffen, door bv een loze leiding naar de luisterruimte en voldoende reserve ruimte in het paneel waarin de groepen/aardlekschakelaar zitten. Dan kun je later op je gemak kijken hoe je het wilt hebben. Als je de diameter over dimensioneert ben je flexibel (dan kun je er bv ook een prefab stroomkabel doorheen trekken), denk aan een PE waterleiding buis of rode mantelbuis die voor grondwerken worden gebruikt. En: maak de bochten zo vloeiend mogelijk. Je kun ook direct meerdere loze leidingen leggen (meerdere groepen?) en denk aan een netwerkverbinding en WiFi/accesspoint (in een betonnen kelder is het WiFi bereik-  voor bedienen installatie met tablet- niet altijd top)

Janbo

Aansluitend bij bovenstaande, hier ook heerlijk om een dedicated film ruimte te hebben. Helemaal in rust genieten en je kunt je akoestiek uiteindelijk vergaand aanpassen. Ik denk dat je in een living veel minder ver kunt gaan. De waf zal basstraps en diffusers niet zo snel toelaten in het algemeen.

Daarnaast, ook wij hebben een kelder meegenomen. Deze was direct ook fundering waardoor er zeer fors op die kosten is bespaard. Netto nog nooit zulke goedkope ruimte gehad!

sparda

We hebben gisteren de eerste bespreking met de architect achter de rug en gaan een plan met en zonder kelder laten uittekenen, om te zien welke optie het meest interessant is, en welke meerkosten er bij een kelder aan te pas komen. Ik heb alvast laten noteren dat de ruimte 3.5*6 minimaal moet zijn en perfect verduisterd moet kunnen worden. Benieuwd wat het gaat geven. :D

Ik post de vorderingen hier. :D de volgende afspraak is wel pas op het einde van deze maand, gezien ik nog examens heb doorheen juni.
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

CineSmurf

Kelder is ideaal. Wij hebben er nooit spijt van gehad in elk geval.

Ik heb wel eens zitten terugrekenen, en uiteindelijk was de kelder per m3 goedkoper dan boven de grond. Door het gebrek van ramen en metselwerk is een kelder relatief goedkoop. Het hangt alleen heel erg af wat voor kelder je wilt en hoe de grond is. Als je in zandgrond zonder grondwater kan bouwen is het heel goedkoop.

Wij zitten in redelijk natte grond (Utrecht) en hebben Alvon elementen gebruikt, die we aan de buitenkant hebben geïsoleerd (daardoor krijg je geen condens aan de binnenkant van je kelder, als je aan de binnenkant isoleert dan kan er tussen de isolatie en de wand vocht komen door de kou van de wand). Die Alvon elementen zijn hol en dus daarna gevuld met beton.

Er zijn ook systemen waarbij je een prefab kelder in één keer plaatst. Je zit dan wel aan maximale afmetingen (wat maximaal over de weg getransporteerd kan worden), maar dit is wel het goedkoopste.

Het is mij wel opgevallen dat het lastig was om goed uit te leggen aan architect en aannemer wat ik bedoelde met een HT ruimte onder de grond. Eerder genoemd ook al is ie achteraf wat te laag (2.30, had wel 2.70 gemogen).

Lekkere van een kelder is de constante temperatuur. Met een hittegolf is de temperatuur heerlijk... Ik heb er vloerverwarming in, wat het heel aangenaam maakt.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.