Dilemma: Projector laten repareren of vervangen?

Started by tvroenho, May 17, 2017, 15:47:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tvroenho

Hallo allemaal,

Vorige week vrijdag is bij ons de bliksem ingeslagen waardoor mijn Epson TW5000 defect is geraakt.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het moederbord defect is, reparatiekosten ongeveer 400 euro (incl arbeid).
De  projector dateert uit 2010 en heeft inmiddels zo'n 8000 branduren (tweede lamp).
Binnenkort is dus ook een derde lamp nodig (250 euro).

In principe ben ik prima tevreden met de prestaties van de projector en ben niet uit op betere specs (3D of UHD).
Maar om nu zo'n 650 euro te investeren in een projector van 7 jaar oud...
Als alternatief kijk ik naar de TW6700, die is voor ongeveer 1200 euro te koop.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
De TW5000 laten repareren of voor een vervanger (bv TW6700, is volgens mij redelijk vergelijkbaar) gaan?

Gelukkig betaalt de inboedelverzekering (een deel) mee.
Ik weet natuurlijk niet of ik van hen ook een keuze krijg...

Alle tips zijn welkom!

Theo

jasjenl

Ik zou eerlijk gezegd voor een nieuwe gaan dan, als je de keuze hebt. De TW5000 is natuurlijk inmiddels al weer best oud en de ontwikkelingen hebben sindsdien niet stilgestaan dus ik denk dat je voor een veel lager bedrag dan wat je destijds voor de TW5000 heb betaald nu toch een minstens vergelijkbaar of zelf beter beeld zult hebben. Weliswaar zul je niet voor 650 euro uit gaan komen, maar toch denk ik dat het relatief het niet waard is om nog zoveel aan zo'n oude projector uit te geven.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Erik

Ik zou ook voor nieuw gaan techniek is verder en panels zullen ondertussen ook aardig op raken.
Ik denk dat aan de 6700 of de veel goedkopere 5300. Afhankelijk welke eisen je stelt, succes.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MechanicalAnimal

als je het budget heb zou ik niet repareren maar idd kijken naar een nieuwe.

Je kunt ook eens kijken naar een 2dehands hierzo..er staan 2 sony's bijv.

Quote from: tvroenho on May 17, 2017, 15:47:06

Gelukkig betaalt de inboedelverzekering (een deel) mee.
Ik weet natuurlijk niet of ik van hen ook een keuze krijg...

je krijgt van hen toch gewoon een beetje geld, zal ze worst zijn wat jij daar mee gaat doen.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

tvroenho

Bedankt voor de reacties, jullie mening is unaniem!

Ik heb gisteren bericht gehad van de verzekering en ze beschouwen de projector als 100% afgeschreven.
Ik krijg daarom een vergoeding van 15% van de aanschafprijs, in totaal ruim 300 euro.

Ik heb besloten om de reparatie niet uit te laten voeren maar een nieuwe te kopen.
Waarschijnlijk wordt het een Epson TW6700.
Ik heb meerdere Epsons gehad (via TW10 en TW600/TW700 naar TW5000) en ben altijd tevreden geweest over de beeldkwaliteit.

Als jullie nog andere suggesties hebben hoor ik dat graag.

Erik

De 6700 is wel.leuk maar ik.kom vaak tegen dat zwart waardes nog niet zo geweldig zijn.
Eventueel voor een duurder model epson gaan kun je weer 5 a 8 jaar mee over die jaren verspreid valt de hogere prijs werd mee.
Bv epson 9300
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

tvroenho

Quote from: Erik on May 26, 2017, 02:38:20
De 6700 is wel.leuk maar ik.kom vaak tegen dat zwart waardes nog niet zo geweldig zijn.
Eventueel voor een duurder model epson gaan kun je weer 5 a 8 jaar mee over die jaren verspreid valt de hogere prijs werd mee.
Bv epson 9300

Bedankt voor de tip! Zelf twijfel ik nog over het geluid dat de beamer zelf maakt (fan).
Bij de TW5000 was dat 22dB, bij de TW6700 is dat 24dB.
Nu heb ik ergens gelezen dat geluid elke 3dB 'verdubbelt', dus dit is best wel een groot verschil?

Meer algemeen, ben op zoek naar de volgende specs:

- Full HD (3D is leuk maar geen must)
- Lens shift ivm dat de projector vlak onder het plafond hangt
- Stille projector omdat ik pal onder de projector zit
- Lichte voorkeur voor Epson ;-)
- Budget rond de 1500 euro

Ik kan 100% verduisteren (kelder) dus draai meestal in de 'minst felle' modus (cinema oid).

Iemand een goede suggestie naast de TW6700?

denoontje

Ivm geluid de epson in een hushbox zetten op zijn pootjes ipv een beugel op zijn kop.
Je hebt een dedicated ht toch?

In welke modus is de 22 en 24 gemeten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

scoc

Sony VPL-HW45ES. Heb je LCOS ipv LCD. Is ietsje meer dan 1500€ maar is het verschil waard naar mijn mening.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050