Platen weer vlak maken?

Started by HJ, May 7, 2017, 17:06:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

Ik heb een paar platen die een slag hebben. Ik vind het zonde om ze weg te gooien. Is er een goede manier om ze nog te redden?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


dre73

ja,daar zijn mooie apparaten voor.

Meestal rond de €5 per plaat rekenen ze daarvoor.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Paul Demo

Tussen 2 glasplaren met gewicht in over op ca. 140-155 graden voor 15 minuten


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

HJ

Quote from: Paul Demo on May  7, 2017, 18:16:30
Tussen 2 glasplaren met gewicht in over op ca. 140-155 graden voor 15 minuten


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Klinkt goed, heb je dat zelf weleens geprobeerd?
Is 150°c niet wat veel  of valt dat mee?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Paul Demo

Quote from: hans. on May  7, 2017, 19:44:56
Klinkt goed, heb je dat zelf weleens geprobeerd?
Is 150°c niet wat veel  of valt dat mee?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Het werkt, heb het op div erge temperaturen uitgeprobeerd, je hebt echt rond de 150 graden nodig, zorg wel dat het glas schoon is


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

HJ

Ok top, ik ga het proberen als ik tijd heb. Ik heb alleen geen glas maar rvs of alu moet ook lukken denk ik.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Paul Demo

Quote from: hans. on May  7, 2017, 20:43:20
Ok top, ik ga het proberen als ik tijd heb. Ik heb alleen geen glas maar rvs of alu moet ook lukken denk ik.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.
Denk het wel zolang je het goed schoonmaakt


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

brtram


provia_f

Als je werkelijk op 150 graden werkt kan je die platen direkt weggooien. Het verwekingspunt van vinyl ligt veel lager. Ik heb eens een dure plaat van rood vinyl vernield op maar 75 graden (tussen een plaat marmer en een plaat hout). Het oppervlak werd grotendeels glad, de groeven zo goed als verdwenen. Zwart vinyl lijkt wat meer te kunnen hebben, maar ik hou de temperatuurknop nu iets onder de 75 graden. Dan 3-5 uur in de oven en ook in de oven weer helemaal laten afkoelen (duurt uren). Bij de meeste platen werkt dit wel bij mij. 2
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

HJ

#9
Mooi apparaat. copy van een Orb, die werkt op max 65°c.

HJ

Quote from: provia_f on May  7, 2017, 22:45:03
Als je werkelijk op 150 graden werkt kan je die platen direkt weggooien. Het verwekingspunt van vinyl ligt veel lager. Ik heb eens een dure plaat van rood vinyl vernield op maar 75 graden (tussen een plaat marmer en een plaat hout). Het oppervlak werd grotendeels glad, de groeven zo goed als verdwenen. Zwart vinyl lijkt wat meer te kunnen hebben, maar ik hou de temperatuurknop nu iets onder de 75 graden. Dan 3-5 uur in de oven en ook in de oven weer helemaal laten afkoelen (duurt uren). Bij de meeste platen werkt dit wel bij mij. 2
Waarom afkoelen in de oven? Eenmaal op temperatuur zou je de glasplaten er toch kunnen uithalen?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


provia_f

Zodat het heel geleidelijk gaat en het vinyl zijn nieuwe vlakke vorm hopelijk behoudt. Ik bedoel dus eigenlink: paar uur verwarmen in de oven en dan lekker in de oven laten liggen tot die helemaal afgekoeld is. Ik doe het meestal 's a onds en haal de plaat er de volgende morgen pas uit.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

HJ

Quote from: provia_f on May  8, 2017, 23:18:26
Zodat het heel geleidelijk gaat en het vinyl zijn nieuwe vlakke vorm hopelijk behoudt. Ik bedoel dus eigenlink: paar uur verwarmen in de oven en dan lekker in de oven laten liggen tot die helemaal afgekoeld is. Ik doe het meestal 's a onds en haal de plaat er de volgende morgen pas uit.
Ah ok. Ik heb 2 platen alu gevonden. Binnenkort eens een proefje doen.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


HJ

Hoeveel druk/gewicht zou ik zoal kunnen gebruiken? Vinyl wordt erg zacht dus niet heel veel lijkt me?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


yorkie13


master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Quote from: RA SUBS on May  9, 2017, 20:54:48
Pizza erop en gaan  :D
Goeie tip, plaat is helemaal vlak[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn telefoon.