B&O 2200 Speaker - Tweeter doet het niet maar is ook niet kapot

Started by rolfdekker, May 6, 2017, 15:43:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rolfdekker

Hallo allemaal, ik ben Rolf en nieuw hier. Al een hoop interessants gevonden, maar nu heb ik toch best wel een interessant probleempje.

Sinds kort ben ik in het bezit van twee hele fijn B&O 2200 speakers. Althans, eentje is heel fijn want van de andere doet de tweeter het niet. Dat geeft toch een ander geluid. Allebei de speakers open geschroefd, en het tweetertje blijkt zelf niet kapot. Getest door luidsprekerdraad direct op de tweeter te zetten :)

Aan de binnenkant zitten geen draadjes los. Als ik het vergelijk met de speaker die het wel doet ziet het er precies hetzelfde uit. Weet iemand waar ik moet kijken om de oorzaak van het defect te achterhalen en eventueel te kunnen repareren? Zonde om de speakers weg te gooien natuurlijk.

Bijgaand een foto van de binnenkant van de speaker waarvan de tweeter het niet doet, en een foto van de andere speaker waarbij de tweeter het wel doet. Het blauwe draadje gaat met een zwart draadje naar de tweeter, de rode gaat met een zwart draadje naar de grote speaker.

Alvast ontzettend bedankt voor tips en aanwijzingen!

Spekkie99

Filter defect? Dat zijn die electronica componenten die je ziet.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

eelco74

Ik zie een keramische weerstand en 2 elco's die samen het filter vormen. Ik had nog ergens een spoel verwacht. Alle componenten even met een laag volume overbruggen met een draadje, dan weet je zo wat er kapot is.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

BuSpu

Quote from: eelco74 on May  6, 2017, 20:46:44
Ik zie een keramische weerstand en 2 elco's die samen het filter vormen. Ik had nog ergens een spoel verwacht. Alle componenten even met een laag volume overbruggen met een draadje, dan weet je zo wat er kapot is.
Slim  ;)

rolfdekker

Quote from: eelco74 on May  6, 2017, 20:46:44
Ik zie een keramische weerstand en 2 elco's die samen het filter vormen. Ik had nog ergens een spoel verwacht. Alle componenten even met een laag volume overbruggen met een draadje, dan weet je zo wat er kapot is.

Goeie check ja, dankjewel! Ik ga vanavond meteen aan de slag  :clapping:

eelco74

Als ik de leeftijd van de componenten zie, dan zou het zo maar kunnen zijn dat er een condensator of weerstand stuk is. Niet zo gek ook gezien de wat fragiele montage in een omgeving waar veel trillingen voorkomen.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

rolfdekker

Met een los koperdraadje getest en sindsdien (op raadselachtige manier) doet de tweeter het weer! De spoel zit overigens onder een plaatje onder de andere componenten (niet zichtbaar op de foto daardoor).

Spekkie99

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.