Probleem met Access points

Started by Siddartha, May 4, 2017, 13:58:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Siddartha

Hoi, ik zal eerst een korte schets maken van mijn netwerksetup nu:

[GlasvezelModem/Router WiFi SSiD1]->lanpoort 1->----lankabel-----switch-----TV/Naim/NAS/DUNE
               |
               |->lanpoort 2->-----lankabel----->lanpoort 1[AP1WiFi SSiD2]->lanpoort 2----lankabel----->lanpoort 1[AP2WiFi SSiD 3]

Router heeft een DHCP range van 192.168.1.10-60
Standaard gateway van de router is 192.168.1.1
AP1 & AP2 zijn geconfigureerd als static IP resp 192.168.1.2 en 192.168.1.3 en geen DHCP server.

Eerst had ik dezelfde SSiD's om te roamen maar merkte dat dit niet geheel foutloos ging,wifi viel vaak weg. Om te testen waar het probleem lag heb k 3 verschillende SSiD's gemaakt zodat ik concreet met een bepaald AP kan connecten.
Als ik met zowel AP1 als AP2 verbinding wil maken dan krijg ik op mijn iPhone te zien 'geen internetverbinding'. Op de lanpoorten van zowel AP1 als AP2 krijg ik wel gewoon verbinding, dus de switch werkt wel gewoon. AP2 staat in mijn studio en daar zit een iMac bedraad op met prima internetverbinding. Het moet dus iets met de wifiinstellingen zijn.

Heb al gespeeld met de wifi kanalen, maar daar krijg ik ook geen verbetering bij (heb nu resp 1,6 en 11)

Wie weet raad?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

dennism

Wat voor ip krijgen de apparaten die verbinden met AP1 en 2? Ik krijg het gevoel dat je mogelijk ergens een DCHP helper nodig hebt omdat de DHCP requests niet aankomen bij de router.

Siddartha

Het valt inderdaad op dat er dan eerst een corrupt IP-adres komt (169)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

i2Paq

Hoeveel poorten heeft je router?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Siddartha

4, maar weet niet of die allemaal werken (is van vf thuis, nu tmobile) een draytek glasvezelmodem/router
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

i2Paq

Hebben beide AP's problemen of werkt AP1 normaal?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Etiennevh

#6
Heb je geen mogelijkheid voor 5Ghz kanalen?

Twee SSID's tegelijkertijd connecten is niet mogelijk (zo lees ik je opmerking, weet niet of dit terecht is dat je dit bedoelt). 1, 6 en 11 idd laten staan, mits er een reden is om 4 kanalen in de 2.4Ghz range te pakken (en die is er niet met 2 ap's ;) )

Lanpoort 2 van AP1 staat niet toevallig in bridge modus? Als je de mogelijkheid hebt zou je met vermogens kunnen spelen. Soms komt het voor dat beide op 100% vermogen staan te broadcasten en daarom SSID's met elkaar aan het interfereren zijn.

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

i2Paq

Ik heb thuis de volgende opzet.

Router met on-board WiFi in de meterkast
-> Lan Poort1 -> AP1 op de BG in de woonkamer
-> Lan Poort2 -> AP2 op de 1ste

Allemaal dezelfde SSID's met het zelfde wachtwoord, nergens connectie prolemen.

Wel allemaal een ander kanaal. Wel heb ik even gekeken welke kanalen de buren gebruiken.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

oud_account_1

Wat zijn de address ranges die je hebt gebruikt?
Ik zag er hierboven maar 1 (192.168.1.*)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

katwax

Werkt het als je de AP herstart (even van de stroom halen)?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

i2Paq

Quote from: squadra on May  8, 2017, 09:37:38
Wat zijn de address ranges die je hebt gebruikt?
Ik zag er hierboven maar 1 (192.168.1.*)

Ik heb 1 DHCP server op de router, al mijn vaste devices hebben een fixed IP-adres.

Dus de routers, AP's, printer, NAS-Main en NAS-backup, HUE-bridge etc. hebben een fixed IP.

De DHCP bedient alle devices die via WiFi of draad connecten.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

oud_account_1

Quote from: i2Paq on May  8, 2017, 11:28:43
Ik heb 1 DHCP server op de router, al mijn vaste devices hebben een fixed IP-adres.

Mijn vraag was gericht aan Siddharta, die heeft het probleem :)

Additionele vraag: welke access points, hebben ze een dhcp bridge?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Hanky Panky

Werkt het wel als je de IP adressen dynamisch maakt ipv fixed? Lijkt een ip conflict.

Het hebben van vaste ip adressen gebruik ik alleen voor de server zodat ik niet na elke reset of wat dan ook mijn Dune en RDP instellingen hoef aan te passen. De rest is dynamisch of semi vast omdat de router veelal een IP-adres 'geheugen' heeft per device.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Siddartha

Sorry voor de late reactie en bedankt voor jullie input en vragen.
Zal er proberen antwoord op te geven:

- de router heeft 1 range van 192.168.10 tot 60
- de de ap's inderdaad al herstart, heeft geen positief effect
- het zijn routers die in ap modus geconfigureerd zijn tp-link en asus. De tp-link zal geen bridge hebben maar de asus wel, die kun je softwarematig als ap instellen.
-bedoel je om de ap's een dynamisch ip te geven? Goe weet ik dan welke ip ze krijgen om te kunnen configureren?

Thanx weer!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Kjelt

Quote from: Siddartha on May  7, 2017, 13:04:50
Het valt inderdaad op dat er dan eerst een corrupt IP-adres komt (169)
192.168.1.169 ?  Dat duidt er op dat er nog een andere DHCP server aktief is. Ik zou de configs eens nakijken en makkelijkste is de AP's loshalen en er een laptop op aansluiten (op 1 van de LAN uitgangen) en via de command prompt commando ipconfig even kijken of je laptop een ip adres heeft gekregen in de 192.168.1.x range.

Hanky Panky

Quote from: Siddartha on May  9, 2017, 14:18:34

-bedoel je om de ap's een dynamisch ip te geven? Goe weet ik dan welke ip ze krijgen om te kunnen configureren?

Quote

De meeste routers hebben een 'uitgifte tabel' van de actieve IP-adressen, veelal met een devicenaam er in verwerkt.

Dus je antwoord: via de IP-tabel in je router achterhaal je het IP van je AP's  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Siddartha

Ok, daar kan ik het inderdaad wel  in terugvinden
Dus advies is om ip automatisch toe te laten wijzen ipv een vast ip te geven?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

i2Paq

Quote from: Siddartha on May  9, 2017, 18:11:32
Ok, daar kan ik het inderdaad wel  in terugvinden
Dus advies is om ip automatisch toe te laten wijzen ipv een vast ip te geven?

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

katwax

Je kan meestal ook je dhcp server een ip fixed laten toekennen aan de toestellen die dat nodig hebben. Hierdoor voorkom je dat je zelf manueel iets fout ingeeft en kan je ook geen ip conflict krijgen want de dhcp server deelt het ip uit en gaat het dus geen 2x uitdelen.

Om eerlijk te zijn is dit allemaal simpel op te losse door degelijke AP's te kopen. Ik doe zelf regelmatig beroepsmatig wifi netwerken verbeteren en er is 1 merk waar ik bij blijf :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Siddartha

Quote from: katwax on May  9, 2017, 21:16:18
Je kan meestal ook je dhcp server een ip fixed laten toekennen aan de toestellen die dat nodig hebben. Hierdoor voorkom je dat je zelf manueel iets fout ingeeft en kan je ook geen ip conflict krijgen want de dhcp server deelt het ip uit en gaat het dus geen 2x uitdelen.

Om eerlijk te zijn is dit allemaal simpel op te losse door degelijke AP's te kopen. Ik doe zelf regelmatig beroepsmatig wifi netwerken verbeteren en er is 1 merk waar ik bij blijf :)

vertel es.... :)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

heb nu het ASUS AP een variabel IP gegeven en weer hetzelfde SSiD als mijn router. Es kijken of dat beter is.
Het AP in de studio staat nu even uit.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

katwax

Quote from: Siddartha on May  9, 2017, 21:38:04
vertel es.... :)
Unifi van Ubiquiti en dikwijls kom ik in een woonhuis al toe met deze https://b-itshop.be/wi-fi-apparatuur/Wi-Fi-Access-Point/Unifi-Access-Point-AC-LITE
Wat volgens mij nu niet overdreven duur is.
Aangezien het centrale software is stel je dus via je computer gewoon alle settings in en deze worden dan naar alle AP's verdeeld, dus nooit gedoe met ssid, bridge, ...
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Richi

Quote from: Siddartha on May  7, 2017, 19:00:45
4, maar weet niet of die allemaal werken (is van vf thuis, nu tmobile) een draytek glasvezelmodem/router
Ik heb thuis dezelfde router en heb diverse problemen met deze router. Bij mij valt de WAN verbinding weg als er teveel traffic ineens is op LAN poort 1 waar mijn Apple Time Capsule aan hangt waar weer een Apple AirPort Express aan hangt.

In mijn geval ben ik er 90% zeker van dat het probleem veroorzaakt wordt door een bug in de geïnstalleerde firmware. T-Mobile start binnenkort met de rollout van de laatste firmware. Dit gaan ze in batches doen. Misschien dat het voor jou ook helpt?

Release notes: http://www.draytek.nl/files/Vigor2132_379_Releasenotes.pdf
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Etiennevh

Quote from: katwax on May  9, 2017, 21:16:18
Je kan meestal ook je dhcp server een ip fixed laten toekennen aan de toestellen die dat nodig hebben. Hierdoor voorkom je dat je zelf manueel iets fout ingeeft en kan je ook geen ip conflict krijgen want de dhcp server deelt het ip uit en gaat het dus geen 2x uitdelen.

Om eerlijk te zijn is dit allemaal simpel op te losse door degelijke AP's te kopen. Ik doe zelf regelmatig beroepsmatig wifi netwerken verbeteren en er is 1 merk waar ik bij blijf :)
Quote from: katwax on May  9, 2017, 21:53:31
Unifi van Ubiquiti en dikwijls kom ik in een woonhuis al toe met deze https://b-itshop.be/wi-fi-apparatuur/Wi-Fi-Access-Point/Unifi-Access-Point-AC-LITE
Wat volgens mij nu niet overdreven duur is.
Aangezien het centrale software is stel je dus via je computer gewoon alle settings in en deze worden dan naar alle AP's verdeeld, dus nooit gedoe met ssid, bridge, ...
Nu wil ik niet heel vervelend doen hoor..maar dit noem ik verre van degelijk spul, zeker voor beroepsmatig gebruik ;D (tenminste, ik lees beroepsmatig als zakelijk/enterprise gebruik).

Aangezien dit topic echter geen merken discussie is, zou ik Siddartha adviseren de vele mogelijkheden die hier al genoemd zijn en wellicht nog worden stap voor stap door te nemen. Gewoon je huidige apparatuur blijven gebruiken. Ik vermoed dat het probleem al geadresseerd is in een van de antwoorden, o.a. door Kjelt.

Quote from: Kjelt on May  9, 2017, 14:33:04
192.168.1.169 ?  Dat duidt er op dat er nog een andere DHCP server aktief is. Ik zou de configs eens nakijken en makkelijkste is de AP's loshalen en er een laptop op aansluiten (op 1 van de LAN uitgangen) en via de command prompt commando ipconfig even kijken of je laptop een ip adres heeft gekregen in de 192.168.1.x range.




Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

oud_account_1

Ik vermoed dat OP een 169.*.*.* adres (apipa) toegewezen kreeg, niet een geldig adres in de 192.168 range.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values