Uni-Q unit KEF Q500 losgescheurd

Started by dennisgaal, May 3, 2017, 11:26:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dennisgaal

Allen,

Mijn ouders hebben ongeveer een half jaar geleden (op mijn advies) een setje tweedehands KEF Q500 speakers gekocht en daar ook met veel plezier naar geluisterd. De rest van de set bestaat uit een nieuw aangeschafte Pioneer A30 versterker plus N30 mediaplayer.

Afgelopen weekend viel me op dat er een soort van vibratie in de speakers te horen was, en nadat ik het frontje van één van de speakers had afgehaald zag ik dat de hele Uni-Q unit was opengescheurd!  :o :o :o :o :o :o
De middenring heeft helemaal losgelaten van de speaker, ik had nog nooit eerder zoiets gezien.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reactie.

vg Dennis.

dennisgaal

Bij deze een foto.

vg Dennis.

H&C Hifi

Het eerste wat ik dan denk :

Zijn er geen kindjes op bezoek geweest ?
Dit kan onmogelijk zomaar zijn ontstaan, die conus kan niet vanzelf zo scheuren.

dennisgaal

Nee dat is zeker niet gebeurd. De enige verklaring kan zijn dat m'n pa het volume in één keer te ver heeft opengedraaid, aldus KEF. (een plotselinge krachtstoot)

Dan nog vind ik het bizar dat een conus zo kan openscheuren. Zelfs wanneer het muziek was waarschijnlijk van Armin van Buren. :headbanging:

vg Dennis.


dennisgaal

Ik kan het nu niet checken maar volgens mij is het een soort metaal/aluminium. Erg scherp ook.

vg Dennis.

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jossie

Lijkt zo op het eerste gezicht het gevolg van resonanties in de conus. De scheurtjes naar de rand toe, en de verdeling rondom wijzen daar op.

Mogelijk ook: magneetstelsel verschoven en dan zit de conus aan een zijde ingeklemd, andere zijde resoneert en breekt. Maar dan zou hij dus links vast moeten zitten.
Omni !

Deleted User

Een van onze katten heeft ooit in een conus gehangen. Dan krijg je dezelfde scheuren. Hoe kan een magneetstelsel schuiven?

jossie

Quote from: jazzman on May  3, 2017, 16:01:11
Een van onze katten heeft ooit in een conus gehangen. Dan krijg je dezelfde scheuren. Hoe kan een magneetstelsel schuiven?

Als de kast valt kan soms bij oudere speakers de lijmlaag scheuren en magneet / backplate horizontaal schuiven, dan klemt onmiddellijk de spreekspoel eenzijdig vast.
Omni !