vifa 25 wn 250 speaker

Started by audio_stabilo, May 2, 2017, 17:20:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Goedemiddag,

Zoals juillie misschien in mijn vorige topic hebben kunnen zien heb ik een paar vifa basis 2.0 speakers gekocht.
Hier zit de vifa 25 wn 250 in.
Echter heb ik ook de Vifa Basis 95 gehad. Hier zaten andere woofers in. Ik heb een beetje het vermoeden dat ik met de woofers die ik nu heb meer uit moet kijken. Klopt het dat deze minder kunnen hebben dan de woofers uit de Vifa basis 95?

De woofers uit de Basis  95 hielde zich volgens mij ook veel rusiger.

yorkie13

Waarom koop je dan een dergelijke antieke luidspreker ?

H&C Hifi



''Dansen'' van woofers kan komen door een versterker die gekke dingen gaat doen zodra je hem (te) hard zet of bijv
Niet juist ontworpen behuizing (en je huidige speakers zitten niet in de originele kast)
Lossere ophanging kan het ook zijn.

Het zegt in iedergeval niets over de kwaliteit van de drivers.

Maar wat is nu eigenlijk je doel ? wat zoek je in het geluid ?
Denk dat je beter wat gerichter kan gaan zoeken dan dingen klakkeloos kopen / aansluiten / testen en waarnaar je weer een topic moet openen omdat
er iets niet goed gaat of je niet begrijpt waarom het fout gaat.

audio_stabilo

Quote from: RA SUBS on May  2, 2017, 17:40:57
Waarom koop je dan een dergelijke antieke luidspreker ?

Oud is slecht? ;) Vifa Basis 95 is ook de jongste niet meer. Is ook geen antwoord op mijn vraag :)

audio_stabilo

Quote from: HcHifi.nl on May  2, 2017, 17:51:21

''Dansen'' van woofers kan komen door een versterker die gekke dingen gaat doen zodra je hem (te) hard zet of bijv
Niet juist ontworpen behuizing (en je huidige speakers zitten niet in de originele kast)
Lossere ophanging kan het ook zijn.

Het zegt in iedergeval niets over de kwaliteit van de drivers.

Maar wat is nu eigenlijk je doel ? wat zoek je in het geluid ?
Denk dat je beter wat gerichter kan gaan zoeken dan dingen klakkeloos kopen / aansluiten / testen en waarnaar je weer een topic moet openen omdat
er iets niet goed gaat of je niet begrijpt waarom het fout gaat.

Het geluid is niks mis mee hoor. Top! Maar mijn vraag was of het klopt of de woofers van de Vifa basis 95 meer konden hebben.

audio_stabilo

Als er te veel ruimte over zou blijven in de luidspreker (qua liters) zegt dat was over hoeveel een woofer kan hebben?

H&C Hifi

Quote from: audiogek on May  2, 2017, 17:59:48
Als er te veel ruimte over zou blijven in de luidspreker (qua liters) zegt dat was over hoeveel een woofer kan hebben?

Ja, een te grote behuizing of verkeerd afgestemde bassreflexpoort zorgt voor een lagere belastbaarheid.

audio_stabilo

#7
Ik heb het gemeten. De woofer kast is 166 liter. Ze geven op internet aan 60 liter per woofer.
Moet ik het dan zo zien: 166 - 60 -60: Blijft er 46 liter over wat gedempt moet zijn?