Tab tensioned scherm ervaringen

Started by stabu, May 1, 2017, 18:39:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stabu

Beste Forum leden,
sinds kort heb ik een Elite screen tab tension SKT110XHW-E12 (16:9) 268 X 204 van 900 euro gekocht.
Deze vind ik naar mijn idee niet helemaal strak (had eerst een ander exemplaar van het zelfde type maar die bevat nog meer "golven, bobbels".
Ik weet van mijzelf dat ik zeer kritisch ben en zou graag de meningen willen hebben wat nu acceptabel is (en wat ik kan/mag verwachten) voor een tab tensioned scherm.
Zelf zat ook al te denken aan een Kingpin tab240 maar dan ga ik er qua grootte op achteruit en misschien heeft deze ook de acceptabele bobbels in het doek.
Als je er voor staat zie je bijna niets (alleen op de blackdrop zijn oneffenheden te zien). Je ziet het alleen als je (schuin) via de zijkant erop kijkt. 
Hopelijk zie je het op de foto's duidelijk genoeg.
Alvast bedankt voor het meedenken!

darkrunner

#1
Terug brengen tot ge een goede hebt, met die bobbel zou ik echt niet kunnen lachen.
Ma kan ook een kwestie van afstellen (aanspannen) zijn.

Peerless Monster

Persoonlijk vind ik het iets te veel bobbel...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Erik

Is dat niet inherent aan het gebruik deze techniek?
Zolang je niets spant blijf je altijd wel wat houden
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

stabu

Dat vraag ik mij dus nu ook af. Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met Kingpin. Dit blijkt een zeer goed scherm te zijn.
Maar goed... hoe strak hoort zo'n doek nu te hangen  ???

darkrunner

#5
Strak anders is een Tab-tension toch nutteloos en koop je beter een tension of zonder tension, Tab-tension wordt toch verkocht/gekocht omdat het net strak is tov niet Tab-tension.
Heb je het doek al aangespannen? je kan dat toch strakker/loser aandraaien.
Er zullen er ook altijd tussen zitten met fouten in, als je die bobbel er niet uit krijgt dan lijkt me dit toch een fout.

Erik

Is Tab Tension juist de strak gespannen variant dan heb ik niks gezegd had verwacht dat het er anders uitzag en dit gewoon een los hangend scherm was geen idee waar het strakke dan vandaan komt maar dat is weer een ander verhaal.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

stabu

Het is een tab tension die aan beide zijde strak gehouden moet worden met touwtjes. Mag helaas niet meer dan 4 foto's toevoegen. Maar als je googled op SKT110XHW-E12 dan zie je het hele scherm.
Als ik de touwtjes (die niet zo strak zitten) strakker draai dan komt de onderbalk iets naar boven waardoor er horizontale vouwen in komen. Dus strakker kan ik het doek niet spannen.
Heb ook wel eens gehoord dat het doek een tijdje uitgehangen moet worden om vlak te worden?

N1v3K

Zoveel hoort het m.i. niet te bobbelen.
Je zegt dat je het nu zo strak spant dat de verzwaringsbalk bijna omhoog komt. Dat is al te ver.
Ik zou als ik jou was de spanning eraf halen (zodat de touwtjes niet meer strak staan). Dan voorzichtig een paar tikjes aandraaien, zodat de touwtjes tegen het aanspannen aanzitten en dan het scherm maar eens een dag of wat laten uithangen.

Jep

Zoals hierboven aangegeven hoort zo'n scherm juist netjes vlak te zijn. Die bobbels zullen waarschijnlijk ook gaan opvallen tijdens pans in een film. Als de onderbalk wordt opgetrokken bij het nog strakker zetten van de spantouwtjes, dan ga je juist weer bobbels in het doek veroorzaken. Je zit dan eigenlijk al aan het maximale van het span systeem.

Ik zou dit niet accepteren en aan de leverancier een ander exemplaar vragen, of naar een ander merk scherm kijken...
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Mediasluis

#10
Bij Projecta's TabTensioned schermen met HD Progressive wordt alles handmatig gespannen. Je geeft vooraf dan ook aan op welke hoogte vanaf het plafond gemeten het scherm moet eindigen en hier wordt het dan mooi strak op gespannen met de Tabs.
De prijs is dan natuurlijk wel anders, maar zo is dan ook de kwaliteit van het uiteindelijke beeld op het doek.

Deze Elite schermen en Kingpin schermen bieden voor weinig geld TabTensioned, maar het verschil zit hem dan ook op verschillende vlakken, zowel afwerking, maar zeker ook het resultaat van het projectieoppervlak zelf en het dynamische plaatje hierop.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

klavertje

Dat moet veel strakker en beter kunnen:
Ik zou het scherm een paar dagen laten uithangen, zijn de bobbels en vouwen er dan niet uit, retour met dat scherm.


stabu

Ik ben inmiddels weer een stukje verder/wijzer.
Het scherm heb ik nu 2 dagen uit hangen en zo strak mogelijk gespannen zonder dat de onderbalk omhoog komt.
Het doek heeft een vouw in een V vorm, dat van boven tot in het midden van het doek loopt. Vanaf het midden tot onder is het wel acceptabel. Het lijkt er dus op dat het doek in het midden bovenin iets te los hang waardoor de V vorm ontstaat.
Volgens de verkoper zou dit type scherm wel strak horen te hangen. Nu nog even bovenstaande foto's doorsturen naar de verkoper en dan hoor ik nog of er nog iets mogelijk is.
Misschien toch maar een Projecta TabTensioned 16:9 max 240cm breedt.
Helaas zie ik nergens wat dit mij ongeveer gaat kosten.

N1v3K


darkrunner

#14
Als ze je elitescreen terug nemen direct doen...en ga dan eens bij ivisions of hivilux kijken, ivisions is gewoon goed prijs kwaliteit en zijn er problemen helpen ze zeer snel, hivilux is dan wel Duitsland maar nog te doen  afhankelijk waar je woont, ik weet dat die blijft ruilen tot je een goede hebt, alle ervan uitgaand dat je een slechte te pakken hebt

stabu

#15
Inmiddels gaat mijn zoektocht verder naar een goed tab-tension scherm.
De beste zijn naar mijn mening van Projecta met het HD progressive doek.
Helaas zijn deze aardig aan de prijs waardoor ik liever eerst een "goedkoper"scherm wil uitproberen.
De opties die ik nog heb met een maat van 240cm breedt zijn van Ivision en Proluxx.

1) Ivision 4K scherm gain 1.0 voor 950,- (heeft een lichte honingraadstructuur)
2) Proluxx 4K scherm gain 1.2 voor 370,- (heeft een lichte structuur)

Allebei de doeken zijn zeer dun en hangen daardoor ook helemaal strak.
Dit in tegenstelling tot het doek van Elite Screens. Deze is dikker waardoor het normaal is dat deze niet goed strak kan hangen. Dit probleem met zo'n doek treedt ook op bij Ivision en Proluxx.
Dus daarom gaat deze snel retour, en gaat de voorkeur uit naar een dun doek.
Mijn voorkeur gaat uit naar een lagere gain want vind de zwartwaarde belangrijker dan een hogere lichtopbrengst.
Ik heb nog 2 foto's toegevoegd waar je goed het verschil in structuur kan zien tussen deze 2 merken.
Wie heeft hier nog wat ervaringen of meningen over?

ppeter

Proluxx ken ik niet, maar wij zijn heel tevreden met onze iVision 4K TabTensioned van 240cm. 👍
Na zeven maand hangt deze nog steeds mooi strak!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **