Upgrade stappenplan... Nu: 5+ kanaals Eindversterker bij NR1604 + B&W CM10

Started by ArnoldV, May 1, 2017, 10:34:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ArnoldV

Ik heb afgelopen weekeind mijn 5.1 kef-eitjes de deur uit gedaan en vervangen door een Bowers & Wilkins CM10 2.0 opstelling.
Deze draaien nu op een Marantz NR1604. Grootste probleem met de NR1604 is dat deze wel keurig past in mijn Spectral Brick meubel, maar komt echt wel te kort om de CM10's aan te sturen.
(Dat wordt dus een apart audio 'rack' naast de Brick ;)) Het idee is nu om in stappen te upgraden en daarbij zo flexibel mogelijk te blijven.

Het idee is nu om als vervolgstap een (minimaal)5-kanaal eindversterker te kopen (bijvoorbeeld: https://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?productid=mm8077).
En deze (pre-out) te koppelen aan de NR1604. Dat kan dan alleen Stereo, maar zal een flinke lading extra diepte geven aan de CM10's.

De 2e fase kan dan zijn de NR1604 vervangen door een (hoger) model met 5.1 (of 7.1) pre-outs heeft.
De 3e fase zal dan zijn de center + rear speakers toevoegen (uit de CM reeks dan ook)
Eventueel 4e stap zou dan naar 7.1 gaan, maar ik denk niet dat ik dat echt ga doen, vandaar dat een 5 kanaals eindversterker ook zeker voldoet.


Ik denk dat ik met deze aanpak het meest flexibel blijf in de te nemen stappen (ook financieel ;)), maar wel elke stap een duidelijk verbetering zal krijgen.
Ik noem nu nieuwe modelnummers voor apparatuur/speakers ter indicatie, omdat ik deze (deels) al heb bekeken/beluisterd, maar ik zal ook zeker naar 2e hands kijken.


Hebben jullie tips voor goede 5+ kanaals eindversterkers die ik zeker moet gaan bekijken naast de al aangegeven Marantz?




Spekkie99

Zelf heb ik een goede stereo versterker gekocht met HT input.  Een roksan maar er zijn ook marantz met power amp direct. Pm7004 hiervoor gehad.  Gebruik deze met de nr1603 en in surround de front doorgelust naar de roksan. Beste van beide werelden want een dedicated stereo amp wordt niet snel weggespeeld door een surround set.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

ArnoldV

Quote from: Spekkie99 on May  1, 2017, 12:23:21
Zelf heb ik een goede stereo versterker gekocht met HT input.  Een roksan maar er zijn ook marantz met power amp direct. Pm7004 hiervoor gehad.  Gebruik deze met de nr1603 en in surround de front doorgelust naar de roksan. Beste van beide werelden want een dedicated stereo amp wordt niet snel weggespeeld door een surround set.

Ik ben zelf meer van beeld bezig dan dat ik puur muziek luister, dus ik verwacht niet snel een stereo versterker te kopen, maar in principe bied mijn 'stappenplan' zeker die ruimte in de toekomst. Dus wie weet over jaar of 3 ;)

ArnoldV

En toen kocht ik, onverwacht eigenlijk, na een uitgebriede vergelijkende luistersessie een set B&W CM10's voor een prijs waar ik ze niet voor kon laten staan! (2e hands, maar spotless & perfect)

Voor nu nog even op de NR1604 (terug naar stereo dus, maar geen spijt van!).
Haal er dus zeker niet alles uit, maar is al enorme vooruitgang!

Nu weer even flink sparen. Volgende aanschaf een 5 of 7 kanaals eindversterker waarschijnlijk.
Denk niet dat ik ooit 7.1 ga draaien, dus 5 kanaals zou genoeg zijn. En dan.na de einversterker op naar nieuwe voorversterker met 5 kanaals pre-out... En als laatste door naar cm rears en center....

W.Otter

Heb een geweldige rotel rmb 1575 op de markt staan mocht je interesse hebben in een goede match met je cm10

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

ArnoldV

Quote from: W.Otter on August  1, 2017, 11:06:42
Heb een geweldige rotel rmb 1575 op de markt staan mocht je interesse hebben in een goede match met je cm10

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk



Deze had ik gezien! Zeer mooi en zou perfect passen! Echter momenteel zo kort na aanschaf van de CM10's helaas even geen budget voor :'(

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

ArnoldV

Quote from: W.Otter on August  1, 2017, 11:42:12
CM10 op een 1604 is ook zone  :hehe:

True, hoewel dat niet eens zo veel tegenvalt als ik van te voren dacht.
Het was ook helemaal niet de bedoeling nu al CM10's te hebben.

W.Otter

het is een prima versterker en zeer goede luidspreker dus daar komt gewoon fatsoenlijk geluid uit.. neemt niet weg dat je met wat meer headroom je veel meer controle over de luidspreker hebt, eigenlijk is het een beetje een ferrari op thuiskomers ;)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

ArnoldV

Quote from: W.Otter on August  1, 2017, 12:02:40
het is een prima versterker en zeer goede luidspreker dus daar komt gewoon fatsoenlijk geluid uit.. neemt niet weg dat je met wat meer headroom je veel meer controle over de luidspreker hebt, eigenlijk is het een beetje een ferrari op thuiskomers ;)

Ja, dat is ook wel te horen t.o.v luistersessie, daarom moet er ook echt minimaal een nieuwe eindversterker bij eerst. Maar ik moet daar weer even voor sparen ;)

INIURIA

Heb zelf de NR1504 en hier 2 Marantz MA500 monoblocks (125W) aan gekoppeld. Het enige verschil wat ik kon merken is dat de bass meer onder controle lijkt te zijn op schandalige volumes.