Sony VPL-HW45ES wel lens shift maar geen keystone/trapezium aanpassing ?

Started by kohns, April 30, 2017, 13:00:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kohns

Mijn Panasonic PTAE900 was na meer dan 10 jaar aan vervanging toe.
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Sony VPL-HW45ES.

Echter merkte ik na installatie dat het niet mogelijk is van de keystone/trapezium aan te passen !
Is dat een hidden feature of bestaat de optie gewoon niet ?

Ik weet dat het beter is van de projector te verplaatsen in plaats van keystone maar in mijn geval is dat geen optie.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

N1v3K


home@the movies

Quote from: kohns on April 30, 2017, 13:00:24
Mijn Panasonic PTAE900 was na meer dan 10 jaar aan vervanging toe.
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Sony VPL-HW45ES.

Echter merkte ik na installatie dat het niet mogelijk is van de keystone/trapezium aan te passen !
Is dat een hidden feature of bestaat de optie gewoon niet ?

Ik weet dat het beter is van de projector te verplaatsen in plaats van keystone maar in mijn geval is dat geen optie.

Heb je dan zoveel lens shift nodig dat je het ook daarmee niet gaat redden?


kohns

Quote from: home@the movies on April 30, 2017, 15:20:09
Heb je dan zoveel lens shift nodig dat je het ook daarmee niet gaat redden?

Helemaal niet !
Ik heb keystone nodig ;-)

Mijn projector staat op een platform tegen mijn achtermuur (dus niet via een beugel).
Dit platform is waterpas.
De afstand van mijn projector naar mijn scherm is +- 5 meter.

Mijn projector staat horizontaal centraal voor m'n scherm.
Verticaal staat hij gelijk met de bovenkant van m'n scherm.

Ik gebruik de verticale lens-shift dus gewoon een klein beetje om lager te projecteren.

Echter Is de bovenkant van de projectie minder breed dan den onderkant (een trapezium vorm dus).
Ik heb dus eigenlijk keystone nodig om dit recht te trekken.

Quote from: N1v3K on April 30, 2017, 13:02:40
Die optie zit er niet in.
Hoe is dat toch mogelijk ?
Er zit wel lens-shift in.
Als je lens-shift gebruikt heb je ALTIJD vervorming en heb je dus ALTIJD keystone nodig !
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

home@the movies

Quote from: kohns on April 30, 2017, 19:03:54
Helemaal niet !
Ik heb keystone nodig ;-)

Mijn projector staat op een platform tegen mijn achtermuur (dus niet via een beugel).
Dit platform is waterpas.
De afstand van mijn projector naar mijn scherm is +- 5 meter.

Mijn projector staat horizontaal centraal voor m'n scherm.
Verticaal staat hij gelijk met de bovenkant van m'n scherm.

Ik gebruik de verticale lens-shift dus gewoon een klein beetje om lager te projecteren.

Echter Is de bovenkant van de projectie minder breed dan den onderkant (een trapezium vorm dus).
Ik heb dus eigenlijk keystone nodig om dit recht te trekken.
Hoe is dat toch mogelijk ?
Er zit wel lens-shift in.
Als je lens-shift gebruikt heb je ALTIJD vervorming en heb je dus ALTIJD keystone nodig !

Dat is absoluut onjuist, als je beeld vervorming heeft dan staat je projector niet haaks op je scherm. Ik heb in 15 jaar dat ik projectoren installeer nog nooit keystone nodig gehad bij projectoren met lens shift. Al zeker niet als je projector centraal voor het scherm staat en je enkel de lens shift gebruikt om lager te projecteren.

N1v3K

Quote
Als je lens-shift gebruikt heb je ALTIJD vervorming en heb je dus ALTIJD keystone nodig !

Geen idee wie je dat ooit heeft wijsgemaakt, want zoals Werner al aangaf, is dat niet waar ;)

home@the movies

Nog even ter aanvulling, lens shift is uitgevonden net om verlies in beeldkwaliteit, die gebruik van keystone met zich meebrengt, volledig op te lossen.
Het enige wat lens shift als nadeel kan hebben bij extreem gebruik in een bepaalde richting is eventueel wat onscherpte door het feit dat je de rand van de lens gaat gebruiken waar ze optisch minder scherp is.
Dat  jij het raar vindt dat er GEEN keystone op een echte Home Cinema projector staat is dus vreemd om dat dit nu net iets is wat geen enkele HT liefhebber wil gebruiken.
Gebruik van keystone wil zeggen dat je resolutie gaat weggooien en dus het beeld van je (zeer mooie Sony) projector nodeloos om zeep gaat helpen.
neem dus een goede raad aan en draai je projector beetje bij beetje om zijn as, stel telkens bij met de lens shift en je zal zien dat het probleem opgelost gaat zijn.

J.A.F._Doorhof

Keystone moet verboden worden op HT units.
Gewoon even wat filtjes onder de projector leggen. Als hij echt haaks staat mag hij absoluut geen keystone nodig hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  2, 2017, 00:43:05
Keystone moet verboden worden op HT units.
Gewoon even wat filtjes onder de projector leggen. Als hij echt haaks staat mag hij absoluut geen keystone nodig hebben.

+1

komt er gewoon op neer dat iets niet helemaal haaks/paralel in jee opstelling staat.

gewoon zoals Frank zegt de voorzijde of achterzijde omhoog of omlaag en even kijken welke effect dat op je beeld heeft, wordt het erger/minder erg dan weet je meteen waar het aan ligt.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

skoebiedoe


MechanicalAnimal

Quote from: skoebiedoe on May  2, 2017, 17:24:20
Dan hangt uw scerm niet waterpas vertikaal gezien. ;)

Nee hoor, dat hoeft niet de oorzaak te zijn.

Quote from: kohns on April 30, 2017, 19:03:54
Mijn projector staat op een platform tegen mijn achtermuur (dus niet via een beugel).
Dit platform is waterpas.
De afstand van mijn projector naar mijn scherm is +- 5 meter.

Mijn projector staat horizontaal centraal voor m'n scherm.
Verticaal staat hij gelijk met de bovenkant van m'n scherm.

Ik gebruik de verticale lens-shift dus gewoon een klein beetje om lager te projecteren.

Echter Is de bovenkant van de projectie minder breed dan den onderkant (een trapezium vorm dus).
Ik heb dus eigenlijk keystone nodig om dit recht te trekken.
Hoe is dat toch mogelijk ?

als ik je beschrijving lees dan staat je projector zelf niet waterpas. Dus óf de voorzijde moet omlaag, óf de achterzijde omhoog.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Jep

Quote from: MechanicalAnimal on May  3, 2017, 08:16:37
als ik je beschrijving lees dan staat je projector zelf niet waterpas. Dus óf de voorzijde moet omlaag, óf de achterzijde omhoog.

Net andersom? Dus projector aan voorzijde omhoog en meer lensshift naar onder toepassen. Mocht de lensshift niet ver genoeg kunnen, dan is een oplossing om de projector in z'n geheel lager te plaatsen of het scherm hoger.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

MechanicalAnimal

ik gaf alleen aan wat de oorzaak kan zijn, ervan uitgaande dat zijn scherm volkomen vlak hangt.

op mijn manier kun je snel zien wat er nou fout is aan de opstelling door even zowel de voorkant als de achterkant van de project een klein stukje omhoog/omlaag te doen.

Ik vermoed idd dat zijn voorzijde iets te laag staat en die omhoog moet. Middels lensshift schuif je dan weer het beeld naar beneden indien hij voldoende bereik heeft.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis