Epson 5300 of Epson 6600/6700 nemen, uberhaubt wat nemen ...

Started by Erik, April 28, 2017, 13:11:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Ik ben aan twijfelen dus deze twee.
Mijn situatie ik gebruik maken van geheel witte woonkamer met licht interieur, kijken doe ik s avonds laat. Plaatsen kan maar op één plek, ik ga en kan gewoon niet het hele huis anders inrichten vanwege een projector.
Projecteren gebeurd op een witte muur boven de de 55inch lcd, nadeel is dat beeld dus al begint boven de ooghoogte vanaf 1.40M op 3.5m afstand niet de meest ideale kijkhoogte je kijkt al wat omhoog. maar zoals ik al zie het kan niet anders of ik moet doek vanaf plafond hangen en voor de tv dat ziet er ook net uit. Beeld wou ik toch wel 230cm breed hebben maar gezien de hoogte die overblijft (120cm) boven tv ben ik bang eerder op 200cm uit te komen dat "maar" 80 cm breder dan tv.

Reden van geen doek is enerzijds geld en om inrichting huis niet teveel te verpesten, al zal een projector boven de bank ook niet makkelijk te verbergen zijn.

Eerst dacht ik van ik wil een 4K full HDR projector alles erop en aan, toen dacht dan moet je er ook goed doek bij hebben. Dat wordt veel te duur 4 a 5 mile, zeker nu ik net mijn werk kwijt ben geraakt misschien niet al te slim.
Ook hebben we nog wel even te gaan voor we er zijn met echte HDR en als ik ervoor ga dan moet het ook echt helemaal uit ontwikkeld zijn. Ja het is al geweldig maar het kan nog veel beter als ik de toekomstige specs lees.

Blijft over of niets nemen of toch iets simpels voor erbij.
Ik kijk nog niet heel veel films, meer af en toe en wil wel eens groot beeld hebben, denk dat dat al veel leuker is dan op 55 inch, ben niet zo perfectionistisch qua beeld.
Je hebt al goedkope DLP's maar die staan bekend hebben om RBE probleem al zijn meningen verdeeld.

Ik dacht zelf aan een Epson, had ik vroeger ook (tw720) en die beviel me wel. Je hebt voor 800 een Epson 5300 leuk ding lees ik in revieuws, genoeg aansluitingen maar moet ook ontzettend lawaaiig zijn.
Dan heb je nog wat als de BenQ 1070 en BenQ2000 ook warm aanbevolen op i-net, zelfde prijs en richting 1000 ongeveer maar wel DLP.

Komt de 6600/6700 in beeld, wel stukje duurder 1200 a1300, nog steeds betaalbaar maar dan heb je zaken als veel beter beeld dan de 5300, scherper door glazen lens, flinke lensshift ipv keystone, lcd ipv dlp, iets stiller als het goed is.

En dan lees je weer over de volgende stap projectors die nog vele malen beter zijn maar wel beginnen bij 2700 richting de 3300 en hoger en dan denk ik het houdt ergens op doe er nog wat bij en je kan voor de 9300 gaan. De top zowat. Dan denk je ach laat ook maar zitten teveel gedoe ze hebben allemaal wat vervelends.

Ik wil gewoon groot beeld, genoeg aansluitingen, niet te lawaaiig. Maar echt iets fatsoenlijk voor weinig lijkt er niet te zijn.



"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Als instap zit je bij Epson erg goed, kan me niet indenken dat je prijs/prestatie beter kan krijgen.
We verkopen erg veel van dit segment en mensen zijn over het algemeen laaiend enthousiast.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Je review was idd erg postief. Wat zou denk je na 200 uur de max haalbare breedte zijn waarop hij kan projecteren? 230 cm.is vast wel de max he bij deze categorie instappers
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Mediasluis

Lichtopbrengst is geen probleem hoor bij de instappers, dus je zou nog een stuk gtoter kunnen gaan, als je ruimte het toelaat. Het zwartniveau is gewoon minder dan bij de grotere duurdere broers
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Erik

Quote from: Mediasluis on April 28, 2017, 18:49:50
Lichtopbrengst is geen probleem hoor bij de instappers, dus je zou nog een stuk gtoter kunnen gaan, als je ruimte het toelaat. Het zwartniveau is gewoon minder dan bij de grotere duurdere broers
Thnx, hoeveel breder zou hij nog kunnen denk je?
De reden dat ik het vraag is omdat ik vandaag bij Cool Japan in het Leidse volkenkunde museum was en daar speelde ze films op div formaten af oa op 6 meter breed! Ik merkte dat films op 2 meter dan ineens erg klein en nietszeggend worden :D
Hoe groter hoe beter leek meer mee te spelen dan diepere zwarten.
Maar goed zal wel bij dromen blijven aders moet ik toch echt een drie a vier meter breed doek in mijn kamer zien te krijgen die op 40 cm van de muur voor tv langs zakt niet meest makkelijk :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

darkrunner

Quote from: Erik on April 28, 2017, 13:11:10
Dan heb je nog wat als de BenQ 1070 en BenQ2000 ook warm aanbevolen op i-net, zelfde prijs en richting 1000 ongeveer maar wel DLP.

Zou deze zeker eens gaan demo kijken, ik heb de w1110 hangen en niet een 6700 en dat is niet voor niks, als je geen last van Rainbow effect hebt kan de Epson 6700 daar prijs kwaliteit niet aan tippen, kan je een €120 meer uitgeven voor de w2000 gaan.

Quote from: Erik on April 28, 2017, 13:11:10
Maar echt iets fatsoenlijk voor weinig lijkt er niet te zijn.
Jawel hoor Benq w1110 € 829, w2000 €949, heb je nog wat over voor een doek daar weet ik ook nog wel leuke betaalbare merken voor die meer dan goed zijn.

Voor de breedte reken ik de kijkafstand/1.35

Erik

Interessant maar idd je moet niet gevoelig zijn voor RBE.
Op welke punten vind jij de W2000/W1110 zoveel beter dan de 6700? Maw op welke vlakken kan de 6700 niet tippen?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

darkrunner

Prijs,stiller, betere zwart, maar vond de Benq ook meer van het doek spatten dan de Epson.
Nu met kalibreren kunnen ze veel verbeteren maar heb nog geen 1 review gevonden die claimt dat na kalibratie de Epson 6700 zijn €500 meerprijs rechtvaardigt.

Toch zijn er ook kanttekeningen aan de benq's , je moet goed uitmeten qua plaatsing en ze hebben enkel verticale Lens Shift.
Is 3d ook een punt dan heeft de Benq ook een dikke streep voor.

klavertje

Ik heb zelf in een huiskamer situatie de Epson 6600, met een 100 inch scherm.
En dat bevalt ons uitstekend.
Voor normaal tv gebruik, en het kijken van series heb ik een 60 inch LG plasma tegen de muur hangen,
en voor het echte film kijken gebruiken we de projector.
Het scherm zakt voor de tv langs, zodat onze kijkhoek zeer comfortabel is.
Zittend op de bank gewoon recht naar voren kijken is toch het prettigs kijken.
Het lijkt met dat projecteren op de muur boven de tv je kijk plezier toch wat afneemt.
Ons scherm zit keurig weg gewerkt in een koof, die in de zelfde kleur is geschilderd als de muur, valt dus niet direct op.
Voor ons is dit onze eerste projector, en de ruime lens shift was doorslag gevend voor onze keuze op de 6600,
daar ik de projector maar op 1 plek kwijt kon, aan de muur tussen twee ramen in.
Kortom, wij zijn zeer enthousiast over onze keuze.
ja, ik weet ook wel dat het beter en mooier kan, maar onze financiële middelen waren beperkt.

Erik

Quote from: klavertje on April 28, 2017, 23:31:25
ja, ik weet ook wel dat het beter en mooier kan, maar onze financiële middelen waren beperkt.
Zo is het je kan je wel gek staren op wat de rest heeft. Maar het moet wel betaald kunnen worden zonder in de schulden te komen. Dan maar met wat minder genoegen nemen al hoef je met een 60inch vast niet te schamen :D
Liefst zou ik iets van een 100inch oled/lcd scherm hebben op de muur maar dat is nog wat duur dan is dit een leuke volgende stap.

Dat van boven je tv projecter je kijkplezier wat afneemt ben ik idd ook wel bang voor maar het wordt anders wel erg lastig plafond is niet erg stevig dus hij zou op de muur moeten en dan 40 cm ervan af omdat de tv op een een soort soundbar staat die tegelijk zijn steun is. dan zou ik hem op de muur moeten bevestigen en wordt het er optisch met alles wat er nu achter zit aan kabels en aansluitingen niet beter op
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

klavertje

Mijn projector zit met een muurbeugel vast, omdat ook mijn plafond niet stevig genoeg is om een projector aan te hangen.
Ook is mijn plafond te hoog, dus ook wat dat betreft was dat geen optie.
Maar muurmontage gaat prima.

Deze heb ik:
https://www.beamerbeugels.com/ivisions-beamerbeugel-ivb16w-s.html#

En de 60 inch plasma is inderdaad niet iets om me te schamen, maar ook voor de projectieset die ik heb hangen schaam ik me echt niet.
Ik vraag me ook af of een veel duurdere projector / scherm verhoudingsgewijs meer kijk plezier geeft,
het gaat ten slotte ook om het plezier wat je hebt bij het kijken naar een goede film.

Erik

Quote from: MechanicalAnimal on April 29, 2017, 09:07:01
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=162296.0


Dit wat voor je?
goede tip maar ik lees in de review dat hij.maar 209 cm haalt op 3.40 m en ik.wil.toch iets.meer het beeld kunnen oprekken meer grootboek dus ik laat voorbij gaan speca zagen er wel goed uit btw.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

home@the movies

Quote from: Erik on April 29, 2017, 14:35:13
goede tip maar ik lees in de review dat hij.maar 209 cm haalt op 3.40 m en ik.wil.toch iets.meer het beeld kunnen oprekken meer grootboek dus ik laat voorbij gaan speca zagen er wel goed uit btw.

Wat is de effectieve afstand van muur (of lens) tot het projectiescherm? 
Als je maar 3m40 hebt en je wil een stuk groter gaan dan 290 cm dan vallen er al direct een hoop toestellen uit de boot.
Dan ga je dus naar short throw oplossingen moeten kijken zoals inderdaad bvb een aantal BenQ toestellen, ik zou dus eerst even bepalen hoe groot je van op de afstand waar het toestel gaat hangen kan en wil projecteren.
pas als je hier uit bent kan je naar toestellen gaan zoeken die aan je vereisten voldoen.

Erik

209 staat er he :D niet 290 dat is wel heel veel op die afstand. 220/230 vind ik wel het minimum voor een beetje groot beeld met de optie tot 250/280 gaan zou wel fijn zijn.
Kamer is 380 breed dus met PJ eraf kom je wel ongeveer op 340cm uit nog net geen short throw nodig tenzij ik voor 280 wil gaan. Bedankt voor de input in ieder geval.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 28, 2017, 14:42:25
Als instap zit je bij Epson erg goed, kan me niet indenken dat je prijs/prestatie beter kan krijgen.
We verkopen erg veel van dit segment en mensen zijn over het algemeen laaiend enthousiast.
Hoe is het geluidsniveau van de pj eigenlijk. Ik lees in de ene review dat die best lawaaiig is en eigenlijk alleen in ECO modus te doen is qua geluid omdat in full modus dat ding ene enorme herrie zou aken en een ander roemt hem omdat hij zo stil is :crazy:
Al komt deze review over alsof hij op verzoek van Epson is geschreven zo positief maar nergens onderbouwd
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Sowieso moet je eigenlijk op eco draaien voor home theater gebruik
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Ah ok dat wist ik niet. Ik dacht dat ECO nog iets van vroeger was toen projectors nog niet zo goed waren dacht dat full power voor meer bite de nieuwe standaard was geworden, ECO is idd ook meteen stiller dus dat is ook wel fijn.  :thumbs-up:

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Stiller zijn ze zeker.
Feit blijft dat in eco het zwart niveau beter is ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

De tw5350 kost maar de helft van de tw6700 zou jij in een witte kamer de tw6700 de meerprijs waard vinden? Of net zo goed de tw5350 nemen? Geweldig contrast ga je hier toch nooit krijgen zeker niet zonder doek.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

klavertje

Onze Epson 6600 draait altijd in de ECO modus, en is gewoon stil!
Hij hangt boven de zit/kijk plek, en is echt nauwelijks hoorbaar.
Onze luchtreiniger maakt meer geluid,
maar vaak is het zo dat het geluid van de film alle andere geluiden overstemt.
Maar ook bij stille scenes is de Epson 6600 nauwelijks hoorbaar.

NickV

Ik heb een maand geleden een BenQ W1070 gekocht en een Ivision Elektro HD scherm. Prijs/kwaliteit ZEER tevreden van.
Wat het RBE betreft, ik zou het af en toe durven zien maar alleen op witte ondertitels.

Met lamp op Eco hoor ik hem alleen koelen in zeer stille fragmenten, maar ik merk bij mezelf op als mijn aandacht bij de film is dat ik er dan totaal niet meer op let en hij hangt boven mijn hoofd.

Trouwens mijn scherm zakt voor mijn plasmaTV zoals je op foto kan zien. Onderkant van beeld is 94cm van de grond.