Dubbel moeten kopen

Started by Erik, April 26, 2017, 19:41:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Merk dat ik wel beetje begin te balen dat ik tegenwoordig en de LP koop van de artiest en daarna nog eens de digitale dload mag afrekenen voor op mijn mobiel/streamer.
Voelt fout in mijn opninie. Ik heb ook geen opname apparatuur of pc aan mijn platenspeller en wil dat ook niet.

Zou van mij wel mogen dat ze die twee koppelen dus lp of cd kopen dan de mp3/flac er gratis bij. Alles twee keer kopen voelt fout
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Paul Demo

Bij sommige platen zit een download kaartje en bij sommige zelfs een cd.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Deleted User

Je moet toch niets? Je hebt de LP, als je daar een CD van wilt hebben, betaal je daar ook voor. Dan betaal je ook voor de download lijkt me. Het zijn 3 verschillende dragers.

Dat ze daar flexibel mee om kunnen gaan is een ander verhaal...

Cyrus·

Ik zie dat toch anders... Volgens mij betaal je voor het recht om onbeperkt, in huiselijke kring, te genieten van betreffende muziek. Het voelt dan inderdaad niet lekker dat je per geluidsdrager opnieuw mag betalen voor dat recht. Ben het dus wel met TS eens, zou fraaier zijn als je bij je duurbetaalde LP tevens standaard een downloadcode zou krijgen.
Groeten,
Edwin

Deleted User

Dan had ik in het verleden alle CD's gratis moeten krijgen die ik vroeger ook op LP en op cassette had. Muziek is muziek volgens je beredenering.

Dat verhaal gaat niet op... Helaas,,

Cyrus·

Quote from: jazzman on April 26, 2017, 21:12:03
Dan had ik in het verleden alle CD's gratis moeten krijgen die ik vroeger ook op LP en op cassette had. Muziek is muziek volgens je beredenering.

Exact... Met dien verstande dat als er een andere fysieke gegevensdrager mee gemoeid is, ik er geen bezwaar tegen heb als daarvoor betaald dient te worden. Dus niet de volle mep inclusief de rechten voor de muziek (die ik immers al een keer betaald heb) maar een redelijke vergoeding voor de kosten van de fysieke geluidsdrager zelf + een gezonde winstmarge omdat de schoorsteen van de (in dit geval) CD-fabrikant ook moet roken.

Een digitale download echter kost verder niets, afgezien van wat serverruimte.
Groeten,
Edwin

Erik

Inderdaad of al zou er iets 80% korting opzitten voor de schijfruimte en het converteren naar flac/mp3 dat klinkt al anders dan €20 voor de Lp en €14 voor de flac's. Wil best iets betalen voor het gemak van niet zelf hoeven converteren maar niet twee keer de volle 100% prijs
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Quote from: CyrusOne on April 26, 2017, 21:35:20
Een digitale download echter kost verder niets, afgezien van wat serverruimte.

En een foto is ook gratis zeker aangezien die alleen wat HD ruimte in beslag neemt?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

 :sleepy: dat zou nog leuk worden rippen van een LP.

Voor cd's heb je hele programma's die de namen ophalen nav cd, de tracks correct renamen en netjes mp3's van maken maar voor LP zou dat een leuke uitdaging zijn eens even googlen  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

Quote from: Christiaan S on April 26, 2017, 21:52:50
En een foto is ook gratis zeker aangezien die alleen wat HD ruimte in beslag neemt?

Nee. Je vergelijk gaat ook nog eens mank, omdat je zaken uit z'n verband trekt.
Groeten,
Edwin

br@m

#10
Quote from: Erik on April 26, 2017, 22:02:03
:sleepy: dat zou nog leuk worden rippen van een LP.

Voor cd's heb je hele programma's die de namen ophalen nav cd, de tracks correct renamen en netjes mp3's van maken maar voor LP zou dat een leuke uitdaging zijn eens even googlen  ;D

Er zijn genoeg mensen die vinyl rippen. Is wel wat meer werk dan CD's rippen en je hebt een goede sound card nodig. Google maar eens op 'vinyl rip'.

Er zijn ook diverse sites van mensen die hun vinyl rips delen met anderen. Maar dat is illegaal.

Ik heb zelf ook mijn eigen LP's geript als ik die ik niet op CD kon krijgen.

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Sjettepet

Even mierenneuken: van een analoge drager kun je niet rippen, hooguit opnemen. Rippen is het kopiëren van digitale data en die tref je niet op een LP. LP-rips zijn in werkelijkheid opnames.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

jossie

Ik denk toch dat Rippen in dit verband stelen, klauwen, jatten betekend. Dat gaat prima vanaf een lp.

Google geeft ook wel erg veel resultaten voor 'lp rip'
Je krijgt het druk.
Omni !

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

br@m

Quote from: jossie on April 27, 2017, 20:22:03
Ik denk toch dat Rippen in dit verband stelen, klauwen, jatten betekend. Dat gaat prima vanaf een lp.

Google geeft ook wel erg veel resultaten voor 'lp rip'
Je krijgt het druk.

Je eigen LP opnemen op de computer om die opname vervolgens te kunnen streamen beschouw ik niet als diefstal.

Een rip van een ander overnemen als het gaat om een LP die je zelf bezit is ook geen diefstal.

Het wordt pas illegaal als je vinyl rips kopieert van platen die je niet zelf bezit.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

jossie

Dat vind ik gevoelsmatig ook maar mijn opmerking ging over de betekenis van rippen in deze contekst.

Kopiëren is volgens mij in ieder geval niet juist [emoji6]
Omni !

br@m

Op het internet wordt onder een 'vinyl rip' verstaan een digitale kopie van een grammofoonplaat.

Net zoals een 'CD Rip' een digitale kopie van een CD is.

Het digitaal kopiëren voor privé gebruik is gewoon legaal. Daar is niks gevoelsmatig aan. Er zit nog steeds een zogenaamde 'thuiskopieheffing' op CD-R's, DVD-R's, harddisks en zelfs op smartphones en tablets. Kortom ik moet gewoon betalen voor de privé kopie van mijn zelf aangeschafte geluidsdragers. Dus wat dat betreft moet men niet zeuren.

Dat er mensen zijn die vinyl- en/of CD rips illegaal verspreiden is iets anders.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Cyrus·

Quote from: CyrusOne on April 26, 2017, 21:05:56
Ben het dus wel met TS eens, zou fraaier zijn als je bij je duurbetaalde LP tevens standaard een downloadcode zou krijgen.

Dat deze gedachte toch zo gek nog niet was, blijkt uit het feit dat er wel degelijk nieuw vinyl wordt aangeboden met een code voor digitale download.  Toen ik bovenstaande schreef, wist ik niet dat dit ook echt wordt aangeboden.

Zie de foto's, vandaag gezien bij de Saturn in Oberhausen (eigen foto's).



Groeten,
Edwin

Sjettepet

Quote from: br@m on April 27, 2017, 22:20:43
... een digitale kopie van een grammofoonplaat.

Dat bestaat dus niet, net zo min als een digitale kopie van een knakworst. Wat bedoeld wordt is een digitale transfer, ofwel conversie. Maar ik wil dit topic niet verder laten ontsporen.

Er lijkt mij wel een business case te bestaan voor het gecombineerd aanbieden van verschillende formats van hetzelfde album. De voorbeelden hierboven zouden we vaker moeten zien. Maar uiteindelijk is het aan de aanbieders hoe ze op de vraag reageren. Door een album te kopen heb je het recht om zelf kopieen te maken maar de aanbieder is jou verder niets verschuldigd wat dat betreft. Kwestie van service.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Cyrus·

Exact, het beschikbaar stellen van een digitale download bij aanschaf zie ik ook als service, niet als verplichting. Kleine moeite, groot plezier.
Groeten,
Edwin

Siddartha

En toch een kleine kanttekening, een nummer voor vinyl, cd of download krijgt een andere master. Er zit dus wel degelijk wat werk aan. Daarnaast zul je inderdaad serverruimte moeten hebben en een tool c.q site om te kunnen downloaden o.b.v een voucher, deze voucher moet ook weer worden gemaakt etc. Het is m.i dus wat te kort door de bocht dat het 'geen moeite' is en als service moet worden gezien. Denk dat Christiaan dat ook een beetje bedoelt met zijn vergelijk met foto's
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Cyrus·

Kleine nuance: een service is op vrijwillige basis (en dat is hoe ik de digitale download bij een nieuwe LP zie), als er sprake is van "moeten" wordt het een verplichting ;)

De kosten van zo'n voucher en aanmaken + hosten van de digitale download is, omgeslagen per LP, een bedrag in de range van een paar centen tot max € 2 per LP. Prima als dat wordt meegenomen in de verkoopprijs.

En wat ik bedoelde met "kleine moeite": tegenwoordig zijn alle masters, ook voor vinyl, al digitaal beschikbaar, dus een studio heeft er in dat opzicht ook niet veel werk aan.
Groeten,
Edwin

Cyrus·

#22
Als je vinyl van Peter Gabriel koopt, krijg je er zelfs een hi-res download bij :)

Groeten,
Edwin

brtram

Met Spotify of andere muziekdienst, naast je vinylverzameling, is je "probleem" meer dan opgelost  ;)

Vinyl rippen, met goede apparatuur en handmatig na werken, levert uitstekend resultaat op.
Kost wel veel tijd. Maar m.i. kunnen mp3 downloads hier niet tegenop.

Cyrus·

Dat was de discussie niet...  iedereen snapt dat je met Spotify, Deezer, Tidal etc kunt streamen. Maar op die manier betaal je dus ook gewoon dubbel voor dezelfde muziek. Dus in dat opzicht los je niks op.

Kennelijk beseffen muziekuitgevers dat ook, want ik ben vandaag echt heel veel vinyl tegengekomen waarbij een voucher zit voor een digitale download. Soms dus zelfs in hi res.
Groeten,
Edwin