TV geluid naar stereo versterker/receiver

Started by Jinge, April 26, 2017, 14:45:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jinge

Twee situaties:

1. Tv via 3,5 jackplug/tulp kabel naar een analoge ingang van een stereo versterker zonder DAC.
2. Tv via een optische kabel naar een digitale ingang van dezelfde stereo versterker met DAC.

Is het geluid van situatie 2 hoorbaar beter dan situatie 1? Het gaat dus om een 2.0 setup. Ik begrijp dat het afhangt van de kwaliteit van de componenten etc, maar ben wel benieuwd of er noemenswaardig verschil ontstaat. Ik kan het zelf helaas niet testen, dus ben benieuwd naar jullie mening.

frank2

Ligt aan de dac, maar optisch is meestal beter als de dac beter is dan die van de decoder
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frits marantz


solitaire

interne DAC vs. externe DAC

In de TV is een DAC een van de vele schakelingen, in een externe DAC gaat alles om die DAC en zal optimaal worden gerealiseerd (binnen het gekozen budget). De TV-DAC heeft eigenlijk maar een voordeel imo. en dat is een korter signaalpad. De externe DAC vraagt meer kabeltjes en kabelovergangen ... maar voor een audiofiel is dat dan ook wel weer een ... uitdaging (kunnen we lekker met kabeltjes stoeien :))

Zelf heb ik ook een tijd met een externe DAC gewerkt van maar een paar tientjes aanschafprijs (later wel met een grotere voeding), en dat was al duidelijk beter dan de interne TV-DAC.


succes



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Mokumer45

#4
Even voor alle zekerheid en om misverstanden te voorkomen: de TV zit rechtstreeks op de kabel aangesloten (geen decoder er tussen) en de versterker heeft een of meerdere digitale ingangen (dus een DAC inwendig)? En er is geen ARC aanwezig op zowel de TV als de versterker?
Dus de vraag is of de TV via een analoge of een digitale (optische) kabel het beste aangesloten kan worden aan je versterker, of begrijp ik het verkeerd?
Ik zou kiezen voor de digitale oplossing, geeft (meestal) het betere geluid. En zou zeker geen extra aankopen gaan doen om een externe DAC plus uiteraard (een) extra kabel(s) aan te schaffen. De externe DAC zou je dan trouwens moeten aansluiten op een analoge ingang van de versterker.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.