Xindak xa 6900 / ruis

Started by audio_stabilo, April 22, 2017, 22:33:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Kort vraagt.  Ik heb een Xindak 6900 aangeschaft.  Hybride buizen. Hier zitten de Ecc88 HE6922 buizen in. Echter heb ik een ruis als het volume zacht staat  (op nul) maar als die op mute staat niet.  Dit hoor ik ook door stille stukjes van muziek.  Als die harder staat valt het niet meer op.  Hoe kan dit ? Ligt dit aan slijtage van buizen of ?

audio_stabilo


Deleted User

Tweede hands gekocht en niet geluisterd van te voren?

audio_stabilo

Quote from: jazzman on April 23, 2017, 15:44:33
Tweede hands gekocht en niet geluisterd van te voren?

Wel maar toen niet opgevallen. Omdat het alleen met stille stukjes hoorbaar is . Waar kan het aan liggen? De buizen of wat anders?

Rowdy

Misschien schakelt de mute-schakelaar het signaal via een weerstand naar massa.
Als je de mute-schakelaar inschakelt en de volume op maximaal zet, heb je dan ruis?
Bij maximale volume is de ruis luider dan bij minimale volume?

audio_stabilo

Quote from: Rowdy on April 23, 2017, 16:46:14
Misschien schakelt de mute-schakelaar het signaal via een weerstand naar massa.
Als je de mute-schakelaar inschakelt en de volume op maximaal zet, heb je dan ruis?
Bij maximale volume is de ruis luider dan bij minimale volume?

Ruis is een constante en reageerd niet op het volume.  ik kan hem niet op mute zetten en dan het volume open gooien want dan gaat die automatisch van mute af

Markus2

Nou, de buisjes in een voortrap kunnen in de regel behoorlijk lang mee alvorens zij vervanging eisen. Zijn het wel buisjes die erin thuis horen en niet een semi-equivalent met hogere versterkingsfactor waarmee ook de ruis(vloer) toeneemt?

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Nahpets

Quote from: Markus2 on April 23, 2017, 19:43:54
buisjes in een voortrap

Gezien de ruis volume onafhankelijk is zou ik eerder denken aan een oorzaak in de eindtrap.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Deleted User

Wellicht de reden waarom de vorige eigenaar deze weg deed??

audio_stabilo

Ruis wat inmiddels opgelost door nieuwe buizen. Echter hebben ze er de JJ ecc88 buizen ingezet. 1 met zilveren pootjes en 1 met gouden.  2 verschillende dus... beetje vaag. Maar goed ik krijg een nieuwe.  Omdat ik met mijn klipsch speakers volume verschil merkte en de sweetspot niet goed kreeg deed ik de buizen eens wisselen. Dus waar de ene zit daar de andere. Toen klonk het al beter. Maar na die wisseling hoorde ik een tringeltje door mijn speakers als ik op mijn versterker tik. Na wisselen niet. Hoe kan dit ?