EPSON TW-6700 fuzzy pixels

Started by mwijffelaars, April 22, 2017, 09:57:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mwijffelaars

Ik heb enkele dagen terug een EPSON EH TW6700 aangeschaft om mijn oude Sanyo PLV Z4 te vervangen. Bij het afstellen van de beamer viel het me op dat het beeld niet uniform scherp te krijgen is.

Toen ik dit aangaf bij Coolblue, stuurden ze me meteen een nieuw exemplaar op. Echter deze heeft hetzelfde euvel alleen dan op andere plekken in het beeld.

Ik heb verschillende lensshift posities en zooms geprobeerd maar die lijken geen effect te hebben.

Op de volgende link staan foto's: https://goo.gl/photos/E8FQdrPi78iJFtXN6
Ze tonen groene pixels op het scherpe deel van het scherm en het onscherpe deel. Bij de witte pixels is te zien dat de individuele kleuren op het onscherpe deel allemaal een andere vage vlek werpen.

Ik heb de pixel patronen gebruikt van: http://www.aaarpinball.com/Miscellaneous/p1080.htm

Mijn vraag is, is dit normaal voor een dergelijke beamer?



home@the movies

Quote from: mwijffelaars on April 22, 2017, 09:57:50
Ik heb enkele dagen terug een EPSON EH TW6700 aangeschaft om mijn oude Sanyo PLV Z4 te vervangen. Bij het afstellen van de beamer viel het me op dat het beeld niet uniform scherp te krijgen is.

Toen ik dit aangaf bij Coolblue, stuurden ze me meteen een nieuw exemplaar op. Echter deze heeft hetzelfde euvel alleen dan op andere plekken in het beeld.

Ik heb verschillende lensshift posities en zooms geprobeerd maar die lijken geen effect te hebben.

Op de volgende link staan foto's: https://goo.gl/photos/E8FQdrPi78iJFtXN6
Ze tonen groene pixels op het scherpe deel van het scherm en het onscherpe deel. Bij de witte pixels is te zien dat de individuele kleuren op het onscherpe deel allemaal een andere vage vlek werpen.

Ik heb de pixel patronen gebruikt van: http://www.aaarpinball.com/Miscellaneous/p1080.htm

Mijn vraag is, is dit normaal voor een dergelijke beamer?

Dat is een convergentie fout, dit kan je zelf aanpassen door de rode en blauwe pixels via een instelling in het menu zelf op elkaar te leggen.

mwijffelaars

Dat heb ik geprobeerd. Enkele foto's tonen voor en na het aanpassen van de panel settings.

Ik vroeg me vooral af of de onscherpte van de verschillende pixels normaal is. De puur groene, rode en blauwe pixels werpen allemaal hun eigen vlek ipv een puntje.

riwi

Hangt de projector wel goed loodrecht op het doek? Als een deel scherp is en het andere niet zou het kunnen zijn dat ie lichtjes scheef hangt en dat je dat met lensshift hebt proberen to corrigeren. Is je beeld wel een perfecte rechthoek, en niet een beetje trapezium oid? Heb je veel lensshift nodig?
Ik vind het wel raar dat je met een patroon met groene pixels ook rode schaduw pixels hebt die niet ge-alligned zijn. Dat zou een effect van de lens kunnen zijn misschien.
Bij sommige projectoren kan je de panel allignment in meerdere zone's doen. Maar als er maar 1 zone is, dan moet je compromissen.

mwijffelaars

Ik zal nog eens proberen alles rechter te zetten. Het beeld is inderdaad ook niet helemaal rechthoekig.

Het ene test patroon had groene pixels om te laten zien dat het niet uniform scherp was.het andere was met witte pixels, dus daar zag je de kleuren los.

Ik heb de beamer midden voor het scherm staan op ongeveer 4 meter, hij hangt op 2,20 meter hoog. Dus ik heb verticale lens shift nodig om het beeld op de tiende plek te krijgen. Maar ook zonder lens shift was het niet overal scherp.

mwijffelaars

Je kunt bij de epson ook per zone de losse panels bijstellen. Dus ik vraag me vooral af of de scherpte normaal is voor zo'n beamer.

Jep

Afgaande op de foto's: de situatie op de foto's met 'select' erop zijn na het verschuiven van de pixels toch acceptabel? Die letters zitten redelijk in het midden van het beeld. De foto's met de datum en tijd erop: zijn die meer aan de rand van het beeld?

Waar ik dan aan zit te denken is dat het aan de lens ligt. Bij fotografie heb je te maken met o.a. ' chromatic aberration'. Dat is een lensfout, die veroorzaakt wordt door het feit dat verschillende kleuren licht (golflengtes) ook anders door de lens gebroken worden en dus niet altijd op de juiste plek op de sensor terecht komen. Die fout is meestal aan de rand van de lens/het beeld te vinden. Je kunt de pixels in het midden van het beeld dus op orde hebben en tegelijkertijd die uitgelopen kleuren rond de witte tekst aan de randen van het beeld zien. Dat hoeft dus geen foute pixel uitlijning te zijn, maar een (nare) eigenschap van de lens. Met fotografie is dat achteraf met lenscorrectiefilters goed op te lossen, maar die luxe heb je met het geprojecteerde beeld niet.

Als je eens Googled op chromatic aberration, zie je duidelijk wat ik bedoel. Als dit werkelijk het geval is, heb je het te accepteren. Tijdens film kijken, valt het meestal het snelst op bij de ondertitels (scherpe witte lijnen).
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

mwijffelaars

Jazeker, die foto's met select zien er goed uit. Dat is inderdaad naar het midden van het scherm. Naar de zijkanten worden de pixels onscherper en worden het meer uitgerekte vlekken. En de vormen van de vlekken van de verschillende kleuren zijn dan anders. Dus ze vallen dan niet helemaal over elkaar heen.

Ik had de indruk dat dat bij mijn oude sanyo plv z4 minder was, maar die had ook een lagere resolutie en minder lumen. En deze epson heeft 3lcd.

Als je pc beelden met tekst hebt, dan zie je duidelijk dat het op de slechtste stukken minder zwart is en er onscherp uitziet. Bij een film merk je daar niets van.

Erik

Komt me idd bekend voor van mijn eerdere projector, paarsige gloed aan randen maar in midden nergens last van. Imho normaal en niks aan te doen.
Als.je bang bent voor scheef scherm richt dan eens op een muur en kijk of het verandert.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

mwijffelaars

Bedankt voor alle tips en hulp!

Heb nu een aantal verschillende films en series gekeken op deze projector. Hoewel de pixels los niet helemaal scherp zijn, merk je er bij een film eigenlijk niets van.

Omdat de tw6700 bij een goed verduisterde kamer wel erg fel is, heb ik ook nog een nd2 filter gekocht. Net een film gekeken met de filter voor de lens, en dat maakt de zwart waarden nog wat beter, zeker als er veel licht in het beeld zit.

darkrunner

Is dat niet wat eigen aan Lcd? zag van die dingen ook altijd op men Epson in windows, met een film was het totaal niet te zien.

Erik

Quote from: mwijffelaars on April 23, 2017, 22:35:35
Bedankt voor alle tips en hulp!

Heb nu een aantal verschillende films en series gekeken op deze projector. Hoewel de pixels los niet helemaal scherp zijn, merk je er bij een film eigenlijk niets van.

Omdat de tw6700 bij een goed verduisterde kamer wel erg fel is, heb ik ook nog een nd2 filter gekocht. Net een film gekeken met de filter voor de lens, en dat maakt de zwart waarden nog wat beter, zeker als er veel licht in het beeld zit.
en de ecco stand?
verder zal licht de 1e 200 uur enorm afnemen dus dan heb je nD filter waarschijnlijk niet meer nodig.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

klavertje

Ik heb zelf een aantal maanden de Epson 6600, en het verhaal komt me zeer bekend voor.
Ook lang bezig geweest om de teksten scherp op mijn scherm te krijgen.
Om een gegeven moment maar mee gestopt, ben er niet helemaal tevreden mee....maar als ik een film kijken,
gewoon een zeer scherp beeld: het beeld spat het scherm af, en dat gewoon in de eco modus.