Direct / Pure Direct (Denon AVR-X3300W)

Started by Caesarea, April 18, 2017, 22:11:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caesarea

Ik wil graag mijn (film)audio optimaliseren, maar een aantal dingen zijn (nog) onduidelijk voor mij, waaronder Direct / Pure Direct.

Ik heb meerdere fora gelezen, maar niet iedereen is even duidelijk. De een zegt D/PD functie niet gebruiken en de ander is een voorstander. Hiernaast wordt ook gemeld dat de subwoofer in D/PD-stand niet wordt gebruikt.

Wat is jullie mening en advies t.a.v. Direct / Pure Direct optie?

HTip

Of D/PD voor je werkt hangt af van je ruimte en je set. Speakers worden ingesteld als Large en in stereo wordt er dan geen sub gebruikt. In surround gebeurt dit trouwens wel.

Direct zet verschillende processing circuits uit en Pure Direct schakelt bovendien display en videocircuits uit.

Echter, als je DSP nodig hebt omdat je ruimte dat vereist, dan is D/PD niet per definitie een verbetering. In een akoestisch geoptimaliseerde ruimte daarentegen kan de weergave erdoor (significant) verbeteren.

Ik speel muziek in Pure Direct. Met concerten in Direct, vanwege de beeldweergave.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Caesarea

Het gaat om een woonkamer van 52 m2 waarbij de oppervlakte binnen de front en surround speakers ongeveer 17 m2 bevat B=3,5m en L=4,7.

Opstelling: 7.1 Atmos enabled speakers op de frontspeakers (ingesteld als small)

Als ik het goed begrijp, moet ik voor film met HD-audio kwaliteit GEEN gebruik maken van de D/PD optie. Maar DSP zijn werk laten doen.

L. A. Bolweg

Het beste is om vooral zelf naar  de verschillende opties te luisteren, ik denk dat de beleving over wat nu het beste klinkt een persoonlijke is.
Epson TW7300 - Denon AVR3313 - Focal Chorus - Apple TV 4K - iVisions Cinema 4K

Brammus

Quote from: L. A. Bolweg on April 18, 2017, 22:53:56
Het beste is om vooral zelf naar  de verschillende opties te luisteren, ik denk dat de beleving over wat nu het beste klinkt een persoonlijke is.
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

HTip

Quote from: Caesarea on April 18, 2017, 22:47:47
Het gaat om een woonkamer van 52 m2 waarbij de oppervlakte binnen de front en surround speakers ongeveer 17 m2 bevat B=3,5m en L=4,7.

Opstelling: 7.1 Atmos enabled speakers op de frontspeakers (ingesteld als small)

Als ik het goed begrijp, moet ik voor film met HD-audio kwaliteit GEEN gebruik maken van de D/PD optie. Maar DSP zijn werk laten doen.
In de handleiding staat volgens mij een compleet overzicht van alle geluidsmodes en welke speakers kunnen worden aangestuurd. Heb je daar al in gekeken?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: L. A. Bolweg on April 18, 2017, 22:53:56
Het beste is om vooral zelf naar  de verschillende opties te luisteren, ik denk dat de beleving over wat nu het beste klinkt een persoonlijke is.
Klopt helemaal. De direct-modes zorgen echter wel voor de minste bewerking van het geluidssignaal en dat is in theorie wel het beste. Neveneffecten zoals Large zonder sub kunnen weer ongewenst zijn.

Ik heb er in ieder geval voor gekozen om zo min mogelijk processing te laten toepassen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Dolby

Zou je de subwoofer High-level kunnen aansluiten als deze dit ondersteund.

Mvrgr, Peter

Sjaak_Banaan

#8
Als je echt twijfelt wat de verschillen zijn met- en zonder dsp, dan zou ook eens kunnen meten met bijvoorbeeld een Umik-1 en Room EQ Wizard.
Na het uitlezen van de meetresultaten kan je misschien gerichter luisteren, dan zie je en hoor je misschien beter waar je op moet letten/waar de verschillen zitten.

Zie ook: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

Wellicht woont er een forum-genoot in de buurt die je kan helpen. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Caesarea

Heren, dank voor jullie advies! Ik waardeer jullie hulp. Ik ga de komende tijd maar aan de slag om mijn audio verder te optimaliseren.

xlr8

Als je 'main + sub' selecteert binnen de speaker set-up draait een sub in Pure Direct wel mee. Voordeel t.o.v. high level is dat je dan een fijnere controle / besturing hebt vanuit je desktop of (app) tablet.
Pure Direct heeft per definitie de voorkeur mbt muziek, hoewel ik de laatste jaren ook het surround geweld in PD prefereer :) Beeldweergave wordt iig niet uitgeschakeld.   

Caesarea

Quote from: xlr8 on April 29, 2017, 16:24:20
Als je 'main + sub' selecteert binnen de speaker set-up draait een sub in Pure Direct wel mee. Voordeel t.o.v. high level is dat je dan een fijnere controle / besturing hebt vanuit je desktop of (app) tablet.
Pure Direct heeft per definitie de voorkeur mbt muziek, hoewel ik de laatste jaren ook het surround geweld in PD prefereer :) Beeldweergave wordt iig niet uitgeschakeld.

Inderdaad, met Main + LFE doet de subwoofer mee met Pure Direct. Ik heb ook begrepen dat Pure Direct per definitie voor muziek is bedoeld. Het valt me op dat bij HD audio de Pure Direct minder helder audio produceert, dit is significant hoorbaar bij een aantal films. Dus ik zal bij films geen Pure Direct meer aanzetten.

HTip

Heel goed dat je zelf luistert wat jij het beste vind [emoji106] Pure Direct is inderdaad voor muziek gemaakt. Direct kun je ook met film gebruiken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

road rebel

Op veel fora zal je inderdaad lezen dat direct/ pure direct beter is voor muziek te luisteren.
Dit past in het -marketing-verhaaltje dat hoe simpeler, hoe beter muziek.

Ik ben meer van mening dat je jouw duur verdiend geld in een receiver gestopt hebt om er het maximale uit te halen. Ik vind ook dat je met Room EQ (zeker met die nieuwe app) een verbetering kan bekomen voor muziek, zeker wanneer je met sub(s) werkt. Alleen moet je veel regelen en passen en finetunen en meten en regelen en passen en... Pas wanneer je er alles aan gedaan hebt om de instelmogelijkheden uit te buiten kan je een vergelijk gaan maken met het "direct".

Bent je een fervente aanhanger van KISS (keep it simple stupid), dan zou ik de receiver links laten en kiezen voor een eenvoudige stereoversterker. Mijn mening is dan ook dat het merendeel van de mensen die beweren dat direct/pure direct beter klinkt mensen zijn die niet verder geraakt zijn dan het initiële basisconfiguratie van ADSY met 8 meetpunten zoals weergegeven op het scherm.

HTip

Ik zou dan gaan voor een stereoversterker die je ook kan inzetten als EV. Dan heb je de mogelijkheid om voor stereo alleen de stereoversterker te gebruiken met bron er rechtstreeks op aangesloten en voor surround een krachtiger geluid, doordat de receiver zich kan richten op alleen de speakers die voor surround worden gebruikt (center, rears, height).

Zo heb ik het in ieder geval opgelost. Ben het overigens niet eens dat Direct alleen voor muziek is. Pure Direct, ja, want dan wordt beeldverwerking uitgeschakeld. Voor film en concerten gebruik ik Direct. Dat klinkt in mijn geval het beste.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

IMWhizzle

Ben van mening dat een goede aub waarde toevoegt. Hoe groot de woofers ook zijn luidsprekerzuilen, de kracht, definitie en dynamiek van een woofer is vele malen zuiverder. Bovendien geef je de av receiver meer ademruimte.
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

xlr8

Quote from: road rebel on May  3, 2017, 11:44:10
Op veel fora zal je inderdaad lezen dat direct/ pure direct beter is voor muziek te luisteren.
Dit past in het -marketing-verhaaltje dat hoe simpeler, hoe beter muziek.

Ik ben meer van mening dat je jouw duur verdiend geld in een receiver gestopt hebt om er het maximale uit te halen. Ik vind ook dat je met Room EQ (zeker met die nieuwe app) een verbetering kan bekomen voor muziek, zeker wanneer je met sub(s) werkt. Alleen moet je veel regelen en passen en finetunen en meten en regelen en passen en... Pas wanneer je er alles aan gedaan hebt om de instelmogelijkheden uit te buiten kan je een vergelijk gaan maken met het "direct".

Bent je een fervente aanhanger van KISS (keep it simple stupid), dan zou ik de receiver links laten en kiezen voor een eenvoudige stereoversterker. Mijn mening is dan ook dat het merendeel van de mensen die beweren dat direct/pure direct beter klinkt mensen zijn die niet verder geraakt zijn dan het initiële basisconfiguratie van ADSY met 8 meetpunten zoals weergegeven op het scherm.

Ik denk dat (zoals altijd) het valt en staat met smaak of eerder nog: WAT je wil horen. Bij film en dus complexere multi channel opstelling zal Audyssey en aanverwanten best het zaakje lekkerder en/of beter laten klinken. Echter vind ik bij muziek in 2 kanaals modus de zogeheten magie weg met Audyssey, het klinkt wel acceptabel 'opgepompt' met een flinke boost op de bekende frequenties maar het geluid blijft in één lijn voor de speakers plakken en komt niet mooi los.
In Pure Direct is het complete imaginarium aanwezig en etaleert een mooi aura rondom de fronts, de 2-channel 3D bubble dus  :worship:
Het is wel even wennen na de omschakeling daar er bepaald prettig loudness effect verdwijnt maar dat is zo uit de grijze massa ;) 

Puur direct mijn ervaring.

yorkie13

Voor muziek gebruik ik Pure direct.
Subwoofers op LFE +main, die doen dus mee in Pure direct.

Amp is en Denon X4300 met de MultiEQ app van Audyssey.