4k/60Hz gaming welke kabel

Started by Kjelt, April 18, 2017, 09:39:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik krijg binnenkort (hopelijk) mijn 1080ti kaart en dan wil ik op 4k/60Hz ook gaan gamen (beetje niet hardcore).
De kaart heeft 2xHDMI2.0 (mijn monitor ook) en 2x DP1.4 (mijn monitor DP1.2).
Kabel lengte is 3 meter.

Nu is de vraag kan ik beter een DP kabel of een HDMI kabel nemen ?
Als het DP kabel wordt, waar kan ik een 1.3 of 1.4 kabel vinden van 3m, die gegarandeerd 4k/60Hz doet,  ik zie alleen maar DP 1.2 kabels te koop bij de bekende winkels ?

dennism

Als je een displayport kabel hebt zou ik die het eerst testen. Displayport kabels horen in principe (er zijn enkele uitzonderingen) versie onafhankelijk te zijn waardoor in principe iedere displayport kabel 4k 60hz zou moeten kunnen doorgeven zolang zowel de kaart als de monitor beide minimaal een DP1.2 interface hebben (wat in jouw geval zo is).

Zie hier: https://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displayport-cable-and-not-get-a-bad-one/

Voor HDMI is dit natuurlijk anders en kan het wel zijn dat je een speciale kabel nodig hebt. Displayport is echter bij computers (anders dan bij televisies) de leidende standaard, dus wanneer mogelijk zou ik altijd displayport gebruiken.


Erik

#2
Idd testen of kunnen ruilen DP is wel beter en dunner. Had ik vorige graka op deze monitor (Dell 34 ich) ook met bijgesloten Dell kabel.
Alleen toen ik later een Nvidia 1070 kaart kocht ik kreeg het niet meer goed werkend, half beeld en zo, dus nu weer noodgedwongen hdmi.
DP lijkt toch gevoeliger voor de juiste bij elkaar passende componenten
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

#3
Quote from: Erik on April 19, 2017, 00:08:55
Idd testen of kunnen ruilen DP is wel beter en dunner. Had ik vorige graka op deze monitor (Dell 34 ich) ook met bijgesloten Dell kabel.
Alleen toen ik later een Nvidia 1070 kaart kocht ik kreeg het niet meer goed werkend, half beeld en zo, dus nu weer noodgedwongen hdmi.
DP lijkt toch gevoeliger voor de juiste bij elkaar passende componenten

DP zou juist minder gevoelig moeten zijn, maar ik moet zeggen dat nieuwere Dell producten wel bekend staat op problemen met de Displayport. Mijn oude Dell U2410 werkt bijv. altijd perfect met de displayport ook na diverse kaart upgrades, maar zo hebben we op het werk nu 2 Dell monitoren die met geen mogelijkheid correct willen werken met geen enkel systeem. Dell schijnt te werken aan een firmware upgrade, tot die tijd werken ze 1-2 weken correct, en dan vaak na een weekend blijven ze zwart. Moet je ff een reset uitvoeren met 2 knoppen (uit mijn hoofd) op het scherm en dan werkt het weer 1-2 weken correct.

Kjelt

Bedankt voor de info, ik zal als eerste dan voor DP gaan en een kabel nemen uit het "certified" lijstje van de website  :)
Overigens kreeg ik gisteren te horen dat de kaart de komende twee weken niet leverbaar is  :(