Versterker onderhoud nodig?

Started by B-art, April 15, 2017, 22:01:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B-art

Ik merk dat de bass weergave aan het verminderen is. Het ligt niet aan de bron of speakers. Mijn versterker is nu zo'n 10 jaar oud. Wat kan er aan de hand zijn en zou een onderhoudsbeurt helpen?
Ik breng hem volgende week naar de Sound Gallery voor een servicebeurt. Mogelijk voedingselco's o.i.d. die aan vervanging toe zijn?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

frank2

Ik weet dat MF slechte condensatoren gebruikt, die vervangen en hij doet het weer perfect.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

B-art

Dankje, ik breng hem dinsdag weg voor een servicebeurt
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

erik s.

Quote from: frank2 on April 16, 2017, 07:13:47
Ik weet dat MF slechte condensatoren gebruikt, die vervangen en hij doet het weer perfect.
Geen idee hoe je daar bij komt, nog nooit problemen gehad met een A5, zeker niet na 10 jaar.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Quote from: erik s. on April 16, 2017, 09:29:17
Geen idee hoe je daar bij komt, nog nooit problemen gehad met een A5, zeker niet na 10 jaar.

Dat vertelde Ronald mij nadat hij een mf had opengemaakt en de condensatoren had vervangen. Deze waren niet goed meer, de versterker was niet eens oud.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

erik s.

Quote from: frank2 on April 16, 2017, 09:53:11
Dat vertelde Ronald mij nadat hij een mf had opengemaakt en de condensatoren had vervangen. Deze waren niet goed meer, de versterker was niet eens oud.
Lekker vaag, een MF, niet eens zo oud.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

B-art

Een servicebeurt kan nooit kwaad, ik zal wel zien wat er uit komt.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Xander32

Niets ten nadele van SG, maar er zijn een aantal leden hier en op een buurforum, welke zeer fraai en kundig werk laten zien, voor wellicht een fractie van de prijs die je bij eerder genoemde dient af te tikken.

Quote from: B-art on April 16, 2017, 10:02:33
Een servicebeurt kan nooit kwaad, ik zal wel zien wat er uit komt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Een (1) 'MF versterker' open maken en op basis daarvan concluderen dat ...  :nowink:

Quote from: frank2 on April 16, 2017, 09:53:11
Dat vertelde Ronald mij nadat hij een mf had opengemaakt en de condensatoren had vervangen. Deze waren niet goed meer, de versterker was niet eens oud.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Het type condensatoren behoord tot de allergoedkoopste die er te krijgen zijn, type mf weet ik niet meer. Nadeel van deze condensatoren was vlgs hem dat ze erg snel minder werden en vervangen moesten worden. Hij kende deze condensatoren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

B-art

Quote from: Xander32 on April 16, 2017, 10:06:33
Niets ten nadele van SG, maar er zijn een aantal leden hier en op een buurforum, welke zeer fraai en kundig werk laten zien, voor wellicht een fractie van de prijs die je bij eerder genoemde dient af te tikken.

Hij vraagt 75 euro voor een servicebeurt. Wat/wie zijn de alternatieven? Ben wel benieuwd.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Thanatos

Als hij voor €75 ook een recap doet ben je spekkoper.

Maar bij een servicebeurtje in algemene zin gaat de kap er af, stof er uit, een componenten check al dan niet visueel, afregelen en een functie test.

Opmerking hierboven over kwaliteit van componenten en de leeftijd is het niet ongewoon dat er na 10 jaar al merkbare degeneratie is van elco's. Hangt af met de opbouw, gekozen toleranties en uren gebruikt. Misschien jaren in een tv meubel dienst gedaan en zo warmer geweest dan gemiddeld etc.


B-art

#12
Ik gebruik de MF intensief, maakt veel draaiuren en speel vrij hard (woon vrijstaand). De servicebeurt is zonder recap ben ik bang. Misschien kan ik hem dan beter naar de groef audio brengen, dan maken ze hem gelijk zelf. Bijgaand is een foto van de binnenkant van een MF A5 (foto van internet). Waar zitten de condensatoren en elco's? Ben geen techneut, maar ik kan zelf ook even kijken of er iets bol staat of zo.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

chansig

Dan koop ik een versterker speciaal om hem voor 75 euro na te laten kijken. Koopje.

Voor de rest: Pm Thanatos zelf....weet wat hij doet. Als je meer in de buurt van Utrecht zoekt dan heb ik een adres voor je in Soest.

@Frank: Beetje uitkijken met wat je allemaal napraat, zelf nadenken kan geen kwaad. Als Ronald 100 MF onder zijn handen voorbij heeft zien komen met allemaal het zelfde probleem dan mag/kan hij er iets over zeggen. Op basis van 1 voorbeeld kan dat ook wel...maar dan is het aan jou om een beetje na te denken voordat je deze info algemeen gaat maken en als een waarheid poneert.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B-art

Ik woon zelf vlakbij Groningen, dus dat wordt hem niet. Het wordt of Sound Gallery of de groef. Ik zal de laatste ook om een offerte vragen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy

Quote from: B-art on April 16, 2017, 10:54:32
Ik gebruik de MF intensief, maakt veel draaiuren en speel vrij hard (woon vrijstaand). De servicebeurt is zonder recap ben ik bang. Misschien kan ik hem dan beter naar de groef audio brengen, dan maken ze hem gelijk zelf. Bijgaand is een foto van de binnenkant van een MF A5 (foto van internet). Waar zitten de condensatoren en elco's? Ben geen techneut, maar ik kan zelf ook even kijken of er iets bol staat of zo.
De elco's zijn de zwarte ronde 'torens' o.a. links en rechts op de print.

chansig

Ah...oke. Helaas daar ken ik niemand.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B-art

Ik heb hem nu alvast ontkoppeld en uit het rack gehaald. Welke schroevendraaier gebruik je daarvoor? Inbus en kruiskop alvast niet. Valt niet open te krijgen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy


B-art

Deze ja. Helaas niet in bezit, ik zal moeten wachten tot dinsdag
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

#20
De mindere bas valt overigens wel samen met de vervanging van mijn woofers. Ik heb de bedrading intern gechekt: het draad met de zwarte  markering langszij is aangesloten op de plus. Is dit juist of spelen ze nu gewoon uit fase?

Edit: lijkt me goed zo zie plaatje
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

chansig

Je kan de draden even switchen. Hoor je het vanzelf.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Ik ben benieuwd!
Normaal is de gestreepte de min namelijk.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

B-art

Zie plaatje van internet: zo zitten ze aangesloten
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

#24
Quote from: dre73 on April 16, 2017, 13:30:43
Ik ben benieuwd!
Normaal is de gestreepte de min namelijk.

Ook bij dynaudio?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note