Welke Phono versterker?

Started by EricR, April 8, 2017, 19:03:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EricR

Zojuist heb ik mijn eerste platenspeler binnen gekregen en nu twijfel ik tussen twee manieren van aansluiten. Ik zou de phono versterker in mijn platenspeler (Marantz TT5005) kunnen gebruiken of die uit mijn receiver (Marantz SR6008). Nu weet ik dat de specificaties van phono versterkers best uiteen kunnen lopen en een flink effect kunnen op de geluidskwaliteit. De specificaties van de phono versterker uit de platenspeler heb ik niet kunnen vinden maar die uit mijn receiver wel:

RIAA afwijking: 1dB (20Hz - 20kH
SNR: 74dB A gewogen
Vervormingsfactor: 0,03% (1 kHz)
Nominaal vermogen: 1.2 V

Heeft iemand enig idee welke methode ik het best kan gebruiken? Of wat de specificaties van de phono versterker in de platenspeler zijn? Alvast bedankt!
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Robiwan

Quote from: EricR on April  8, 2017, 19:03:26
Zojuist heb ik mijn eerste platenspeler binnen gekregen en nu twijfel ik tussen twee manieren van aansluiten. Ik zou de phono versterker in mijn platenspeler (Marantz TT5005) kunnen gebruiken of die uit mijn receiver (Marantz SR6008). Nu weet ik dat de specificaties van phono versterkers best uiteen kunnen lopen en een flink effect kunnen op de geluidskwaliteit. De specificaties van de phono versterker uit de platenspeler heb ik niet kunnen vinden maar die uit mijn receiver wel:

RIAA afwijking: 1dB (20Hz - 20kH
SNR: 74dB A gewogen
Vervormingsfactor: 0,03% (1 kHz)
Nominaal vermogen: 1.2 V

Heeft iemand enig idee welke methode ik het best kan gebruiken? Of wat de specificaties van de phono versterker in de platenspeler zijn? Alvast bedankt!

gewoon proberen welke methode het beste klinkt! Ik schat de phonoversterker van de receiver niet al te hoog in.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Markus2

De ingangsimpedantie is 47KOhm zoals meestal gewenst in het geval van MM of MI elementen. Ik(zelf) zou niet zo vlot een separate phonotrap aanschaffen. Die in de receiver doet z'n ding waarachijnlijk zeer naar behoren.

Als je wenst te spelen met de klank, kun je kiezen voor een phonoversterker met variabele capicatieve waardes -en afsluitimpedanties. Eenvoudiger en praktischer is een breedbandige equalizer aan te schaffen, die is geheel naar believen te configureren.

Wil je lekker hobbiën met spullekes, dan moet je dat laatste niet doen.

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

EricR

Bedankt voor de snelle hulp! Voor nu gebruik ik de phono versterker uit mijn receiver maar ik zal ze later eens vergelijken.
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Cyrus·

Marantz bouwt doorgaans zeer behoorlijke phonotrapjes in de receivers, mijn eigen ervaring er mee is ook zeker positief. Het zou mij overigens niet verbazen als de phonotrap in de draaitafel zelf exact dezelfde is als in de receiver.
Groeten,
Edwin

EricR

Dat vermoeden heb ik ook dus heb het aan Marantz gevraagd, ben benieuwd naar het antwoord. Zal het hier laten weten zodra ik wat hoor.
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

EricR

Aan Marantz Support heb ik helaas niks gehad, die herhaalde de minimale specificaties uit de handleiding :(
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Siddartha

heb je het al getest, dus de beide manieren?
Je hebt allebei tot je beschikking, de optie die het beste klinkt is dus ook de beste.
Tenzij je een externe zou willen gaan gebruiken natuurlijk.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

EricR

Nog niet maar ga ik zeker doen wanneer ik de tijd vind. Een externe vind ik voorlopig niet nodig.
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Siddartha

Quote from: EricR on April 13, 2017, 14:19:55
Nog niet maar ga ik zeker doen wanneer ik de tijd vind. Een externe vind ik voorlopig niet nodig.

Succes en laat zeker iets weten wat je er van vindt!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Nosferatu

Zou met jou T5005 draaitafel me helemaal niet druk maken over een losse phono voorversterker en die in de receiver gebruiken. De platenspeler komt niet bij Marantz vandaan, is gewoon een OEM product welke word ingekocht, doen zowat alle merken tegenwoordig. Ik vermoed dat dit een Hanpin R200 is. (geen ramp, zo'n beetje alle Technics 1200 lookalikes komen daar vandaan)

Wil je beter geluid dan zal je, voordat een losse phono voorversterker zin heeft, eerst moeten investeren in een betere draaitafel en element. Zou eerst maar eens bekijken of plaatjes draaien leuk genoeg is voordat je die (heilloze ?  :devil:) weg in slaat.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

EricR

Thanks, erg nuttig! Niet stiekem werkzaam bij D&M? ;D
Weet dat ik niet erg veel kan verwachten van een platenspeler in deze prijsklasse, is inderdaad vooral om uit te proberen.
Aangezien er als phono versterker twee opties aanwezig zijn vroeg ik me enkel af welke de beste is.
Ga het zeker testen maar na dit verhaal heb ik het meeste vertrouwen in die van de receiver.
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Markus2

Quote from: EricR on April 14, 2017, 17:06:33
Thanks, erg nuttig! Niet stiekem werkzaam bij D&M? ;D
Weet dat ik niet erg veel kan verwachten van een platenspeler in deze prijsklasse, is inderdaad vooral om uit te proberen.
Aangezien er als phono versterker twee opties aanwezig zijn vroeg ik me enkel af welke de beste is.
Ga het zeker testen maar na dit verhaal heb ik het meeste vertrouwen in die van de receiver.

Nou, gezien de zeer korte interne link tussen de, in de platenspeler ingebouwde phonotrap en element, is hiermee zeker een positief resultaat te boeken. MM elementen zijn (bv) nogal gevoelig voor de capacitaire eigenschappen van de signaalkabel (=klankbeïnvloeding).

Dus gewoon lekker goochelen met die twee en bepalen wat jij mooi vind.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1