Technics SL1200/1210 MK2 topic

Started by Robiwan, March 25, 2017, 08:48:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

Blijft leuk die platenspeler topics :D

Na een Clearaudio Performance (2007-2012), diverse Rega's (2012-2013), een LP12 (2013-2016), een aantal Audio Technica's (2016/2017), een Pro-Ject (2016), opnieuw diverse Rega's (2016-2017) en een Music Hall (2016), nu dan de echte direct drive king in huis. Een echte Technics SL1210 MK2 2e hands gekocht in mint staat uit juni 2005.

Ben altijd beetje huiverig voor 2e hands draaitafels maar gezien de ijzersterke reputatie toch maar de gok gewaagd. Op marktplaats komen er diversen voorbij maar de meesten zijn "mishandeld" tijdens DJ gebruik. Gelukkig een gevonden in Goes van een normale thuisgebruiker.

In de headshell zit een Audio Technica AT95E mm element. Kost geen drol maar klinkt, na wel een aantal uurtjes zweten en vloeken wat betreft afstelling, nu als de spreekwoordelijke koekoeksklok. Helder, strak laag, hoogte en diepte, PRAT enz. allemaal uitstekend.



Reageer even als er anderen zijn die het delen van ervaringen, upgrade-plannen, adviezen, vragen, etc. ook weten te waarderen, zodat dit tot een levend(ig) topic zou kunnen uitgroeien.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

WilcoL

Blijft voor mij de ultieme draaitafel. Maar zoals jij al zei, moeilijk te bemachtigen in fatsoenlijke, betaalbare staat.

Geniet ervan!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Robiwan

Quote from: WilcoL on March 25, 2017, 09:12:30
Blijft voor mij de ultieme draaitafel. Maar zoals jij al zei, moeilijk te bemachtigen in fatsoenlijke, betaalbare staat.

Geniet ervan!

Waarom staat er bij jou geen SL1200/1210 MKII?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

WilcoL

Quote from: Robiwan on March 25, 2017, 09:27:20
Waarom staat er bij jou geen SL1200/1210 MKII?

Er loopt en kruipt hier een duo met DJ-aspiraties rond. Bij de simpele Technics DD die ik nu heb knijp ik wel een oogje toe. Bij een 1200/1210 zou ik me elke keer druk gaan maken (ondanks dat die echt wel tegen een stootje kunnen)...  ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Robiwan

Quote from: WilcoL on March 25, 2017, 09:59:48
Er loopt en kruipt hier een duo met DJ-aspiraties rond. Bij de simpele Technics DD die ik nu heb knijp ik wel een oogje toe. Bij een 1200/1210 zou ik me elke keer druk gaan maken (ondanks dat die echt wel tegen een stootje kunnen)...  ;D

:D :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

De kleur van de plint past "verdacht" goed bij m'n Naim spullen :D Maar eerlijk is eerlijk optisch zijn er fraaiere draaitafels te koop.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

WilcoL

Quote from: Robiwan on March 25, 2017, 10:22:42
De kleur van de plint past "verdacht" goed bij m'n Naim spullen :D Maar eerlijk is eerlijk optisch zijn er fraaiere draaitafels te koop.
Dat optische is een kwestie van smaak. Ik vind het in alle opzichten een ironisch design en erg mooi!

"Een zomerse instelling in de herfst is het halve werk"

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Robiwan

Met behulp van de Technics overhang gauge (overhang is 15 mm) en een paar goede ogen heb ik het AT95E element na wat vloeken en zweten perfect recht in de headshell staan. Een heel klein beetje scheef is helaas meteen hoorbaar :crazy: :D. De klankbalans verschilt nauwelijks van de digitale equivalent dus oke voor mij. Het element is 17,2 mm hoog dus de VTA staat op ca. 2,2 bij gebruik van de standaard 6 mm dikke mat en is ook parallel aan de plaat. De arm iets hoger of lager gaf geen beter resultaat.   

De Technics baerwald arc protractor ook getracht te gebruiken, https://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml
, maar dat gaf alleen nog maar meer ergernis :D.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyreg

bij het kopieëren cq afdrukken van die protractors is 'n schaal/afmetingen foutje zo gemaakt  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on March 25, 2017, 13:47:42
bij het kopieëren cq afdrukken van die protractors is 'n schaal/afmetingen foutje zo gemaakt  :D

nee de afmetingen waren goed ;)

Gewoon teveel gekloot. De Technics gauge werkt veel simpeler.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

#11
Toch getracht om de Baerwald arc protractor toe te passen.

Ondanks dat de naaldtip de arc net niet helemaal kan volgen tussen beide referentiepunten (wel voor ca. 90%) omdat het element niet verder naar voren kan in de slots, mag het klankmatige resultaat er toch wezen. Iets minder vervorming, minder bijgeluiden, rustiger, details wat duidelijker, minder warm beeld maar meer helderheid.

Maar een Naim geluidje?.... nee dat nog niet echt......
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Dirk

Quote from: Robiwan on March 30, 2017, 08:42:31
Maar een Naim geluidje?.... nee dat nog niet echt......
de wheel of steel bromt dan ook zelden  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Cyrus·

Fenomenale draaitafel. Heb 'm zelf ook :D

Ik heb mijn SL1210mk2 nieuw aangeschaft in 2008 en een Denon DL-160 element er in gezet. Prachtige combinatie, maar helaas is gesneuveld. Jammer genoeg maakt Denon ze niet meer, anders had ik beslist een nieuwe DL-160 aangeschaft. Als er een nieuwe voor de juiste prijs voorbij komt, dan hap ik wel toe.

Ik draai nu met een Dynavector 10x4 hi-output MC en dat klinkt prima. Daarnaast heb ik een Grado Prestige Gold als backup. Prima element, maar - naar mijn smaak - net even minder lekker dan de Dynavector (in combinatie met de SL1210).
Groeten,
Edwin

Robiwan

Quote from: Dynky on March 30, 2017, 13:00:00
de wheel of steel bromt dan ook zelden  :D

:D :D Mijn Naim set bromt niet!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: CyrusOne on March 30, 2017, 14:28:11
Fenomenale draaitafel. Heb 'm zelf ook :D

Ik heb mijn SL1210mk2 nieuw aangeschaft in 2008 en een Denon DL-160 element er in gezet. Prachtige combinatie, maar helaas is gesneuveld. Jammer genoeg maakt Denon ze niet meer, anders had ik beslist een nieuwe DL-160 aangeschaft. Als er een nieuwe voor de juiste prijs voorbij komt, dan hap ik wel toe.

Ik draai nu met een Dynavector 10x4 hi-output MC en dat klinkt prima. Daarnaast heb ik een Grado Prestige Gold als backup. Prima element, maar - naar mijn smaak - net even minder lekker dan de Dynavector (in combinatie met de SL1210).

ga een Nagaoka MP110 proberen!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyrus·

Quote from: Robiwan on March 30, 2017, 17:12:46
ga een Nagaoka MP110 proberen!

Dank voor de tip. Qua resonantiefrequentie (RF) met 8,28 Hz wel aan de lage kant (ideaal is 10-11 Hz), da's vergelijkbaar met de Grado. Dus of een optimale match is met de Technics-arm is de vraag...  De Dynavector komt op 10,64 Hz en dat is ideaal.
Groeten,
Edwin

Robiwan

Quote from: CyrusOne on March 30, 2017, 20:41:54
Dank voor de tip. Qua resonantiefrequentie (RF) met 8,28 Hz wel aan de lage kant (ideaal is 10-11 Hz), da's vergelijkbaar met de Grado. Dus of een optimale match is met de Technics-arm is de vraag...  De Dynavector komt op 10,64 Hz en dat is ideaal.

ik ga een 110 proberen ;)

Volgens deze review zou het erg goed moeten klinken in een sl1210.
https://www.youtube.com/watch?v=9U5ANqGccmk

de HOMC dynavector heeft een lage uitgangsspanning en met 40 dB van de Rega zal dat suffig klinken is mijn ervaring. De 10X5 kost tegenwoordig ook al bijna 600 euro :crazy:
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Dirk

kijk misschien ook eens naar een AT-150MLX...imo één van de best matchende elementen met de Technics ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Gerrit RSV Mille

Goldring 1042,

Foto lukt niet, gezeur over de grootte vd file

Robiwan

Quote from: CyrusOne on March 30, 2017, 20:41:54
Dank voor de tip. Qua resonantiefrequentie (RF) met 8,28 Hz wel aan de lage kant (ideaal is 10-11 Hz), da's vergelijkbaar met de Grado. Dus of een optimale match is met de Technics-arm is de vraag...  De Dynavector komt op 10,64 Hz en dat is ideaal.

de 10x4 zit eerder op 12 Hz volgens
https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=12&submit=Submit
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

een elementen vergelijk voor de SL1210 MK2 lijkt me cool. Bijv. 5 elementen van het type MM/MI uit de betaalbare klasse elk in een Technics headshell. Net zoals hoe die Chinees uit het filmpje dat gedaan heeft :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

TornadoGo

#22
Mooie spelers.. Ik heb ongeveer 15 jaar meerdere avonden per weekend met dit model mogen draaien. Af en toe een nieuwe pitchfader (want nicotineaanslag en drank erin), dan meteen het balletje bij de nul eruit halen om ook in die range goed te kunnen pitchen. Altijd eigen elementen/naalden meenemen en opnieuw afstellen, iedere avond weer, voor de optimale condities. Na 15 jaar wel de lak tussen toonarm en fader eraf gesleten door zweterige handjes maar technisch nog steeds 100% in orde. Onverwoestbaar..

Ook veel misbruikt door collega DJ's:
- Contragewicht omdraaien en zo vermogelijk op de toonarm draaien om meer naalddruk te hebben (minder snel overslaan met scratchen/zoeken naar de start van een nummer)
- Een kwartje op het element plakken voor meer naalddruk
- Scratchen an sich is niet heel lekker
- Plateau met de hand remmen en aanduwen om bij te sturen (kan ook gewoon met de pitchfader maar dat is een stuk moeilijker)
- Hardcore DJ's die voor aanvang van hun set het draaiplateau verwijderden, de kap die eronder zit ook, om om met het calibratie wieltje dat daar zit de draaisnelheid op maximaal te zetten. Vervolgens alleen het plateau terug leggen en na hun set gewoon weg gaan zonder alles weer terug in de oorspronkelijke staat te brengen.
- De start/stopknop behandelen als arcade pushbutton
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Robiwan

Quote from: TornadoGo on March 31, 2017, 08:36:37
Mooie spelers.. Ik heb ongeveer 15 jaar meerdere avonden per weekend met dit model mogen draaien. Af en toe een nieuwe pitchfader (want nicotineaanslag en drank erin), dan meteen het balletje bij de nul eruit halen om ook in die range goed te kunnen pitchen. Altijd eigen elementen/naalden meenemen en opnieuw afstellen, iedere avond weer, voor de optimale condities. Na 15 jaar wel de lak tussen toonarm en fader eraf gesleten door zweterige handjes maar technisch nog steeds 100% in orde. Onverwoestbaar..

Ook veel misbruikt door collega DJ's:
- Contragewicht omdraaien en zo vermogelijk op de toonarm draaien om meer naalddruk te hebben (minder snel overslaan met scratchen/zoeken naar de start van een nummer)
- Een kwartje op het element plakken voor meer naalddruk
- Scratchen an sich is niet heel lekker
- Plateau met de hand remmen en aanduwen om bij te sturen (kan ook gewoon met de pitchfader maar dat is een stuk moeilijker)
- Hardcore DJ's die voor aanvang van hun set het draaiplateau verwijderden, de kap die eronder zit ook, om om met het calibratie wieltje dat daar zit de draaisnelheid op maximaal te zetten. Vervolgens alleen het plateau terug leggen en na hun set gewoon weg gaan zonder alles weer terug in de oorspronkelijke staat te brengen.
- De start/stopknop behandelen als arcade pushbutton

Ik ben een normale thuisgebruiker dus geen enkele mishandeling van de SL1210 :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Martin!!!

Gefeliciteerd Robin met deze prachtige tafel en het nieuwe topic (alweer  ;D ).

Hoeveel dagen gaat deze tafel blijven?
mainly British stuff