HTPC als decoder?

Started by norman, March 19, 2017, 22:23:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

norman

De laatste paar jaar veranderen de surround formaten best vaak.
En elke keer moet je je av receiver/decoder vervangen of upgraden. (nu bv. met Dolby Atmos)

Toen vroeg ik me af waarom het eigenlijk niet mogelijk zou zijn om deze formaten te laten decoden door een PC.
Na even zoeken kwam ik deze unit tegen (https://www.trinnov.com/products/home-theater/altitude32/introduction-altitude32/?lang=en_us).
Zo te zien is dit in de basis ook gewoon een PC en deze is dus ook altijd upgradable, maar dan wel voor 25k.
Is dit ook  niet na te maken via een PC?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

W.Otter

ik denk dat je audio formaten nog wel even veilig zijn, echter met video gaat het een stuk sneller. het lijkt me dat als je een bron/receiver/tv hebt die met elkaar overweg kunnen je redelijk gebeiteld zit voor een aantal jaren. Nu met formaten als dolby atmos lijkt het mij dat je huiskamer wel redelijk vol is met luidsprekers  :coffee:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kjelt

Quote from: norman on March 19, 2017, 22:23:02
De laatste paar jaar veranderen de surround formaten best vaak.
En elke keer moet je je av receiver/decoder vervangen of upgraden. (nu bv. met Dolby Atmos)
Toen vroeg ik me af waarom het eigenlijk niet mogelijk zou zijn om deze formaten te laten decoden door een PC.
Na even zoeken kwam ik deze unit tegen (https://www.trinnov.com/products/home-theater/altitude32/introduction-altitude32/?lang=en_us).
Zo te zien is dit in de basis ook gewoon een PC en deze is dus ook altijd upgradable, maar dan wel voor 25k.
Is dit ook  niet na te maken via een PC?
Zover als ik weet is de Trinnov een tweetrapsraket, er zit een PC in voor de GUI en de geluidscalibratie metingen, de resultaten worden naar dedicated DSP chips gestuurd die vanaf de calibratie daadwerkelijk real time het geluid corrigeren. Alleen een pc is dus zeker niet voldoende en met een Windows OS gewoon te traag (latencies door de processen het is geen Real time OS) voor real time geluidscorrecties.
Daarnaast zal je bij een nieuwe HDMI specificatie ook de grafische kaart enzo weer moeten upgraden dus daar is weinig verschil  ;)
Ook bij Trinnov trouwens zul je tzt moeten upgraden als de gekozen DSP chipset het niet meer aan zou kunnen bij een toekomstig audio formaat waar meer processing voor nodig is.

norman

Volgens mij kan je in Windows met Jriver actief geluid corrigeren.
Zie ook http://www.acousticfrontiers.com/201366how-to-replace-your-home-theater-pre-pro-with-a-htpc/

Linux is zeker wel real-time os ook met audio.
Dus zou moeten kunnen?

Een videokaart vervangen is natuurlijk niet zo een probleem, je heb geen dure game kaart nodig.
Dus eens in de 4 jaar 100e als upgrade lijkt me prima.


Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

RalphH

DTS HD en Dolby True HD kun je nu via de pc decoden, Kodi en andere stukjes software kunnen de stream naar lpcm omzetten.
Punt met de nieuwe formaten Atmos en DTS X, is dat deze anders zijn opgebouwd. Verdeling van het geluid gebeurt aan de hand van je speakersetup (afstanden volumes etc), dit is anders dan met DTS HD en Dolby True HD waar het geluid per kanaal is voorgedefinieerd in de stream.
Een hele andere manier van processing dus dan de "oude" formaten dus. Zal wellicht ooit wel komen, maar voor de "simpele" consument is het dan denk ik niet meer weggelegd omdat de pc dan ook de hele speakerconfig/bass management/DSP over moet gaan nemen. Het nut van de receiver zou dan een beetje komen te vervallen. De vraag is dus welke softwaremakers in dit gat gaan stappen en wat het dan gaat kosten en of het dan ueberhaupt niet interessanter is om gewoon een nieuw apparaat te kopen elke zoveel jaar....of gewoon tevreden te zijn voor een wat langere tijd  (zei hij die net naar Atmos is gestapt.. :hehe:)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

darkrunner

#5
Ik speel zelf Dts x/Atmos af met nog een oude Gtx 660...dus DTS HD en Dolby True HD kan je al lang op een pc/htpc decoderen.
Wil je 4k dan heb je de nieuwe intel Kaby Lake cpu nodig.

Om het wat makkelijker te maken een nvidia shield gekocht maar hier komt binnenkort zeker een nieuwe Htpc.
Mp zullen daar nooit kunnen aan tippen.

25k voor zo een trinnov lol, een vette receiver en een dikke htpc en je hebt nog meer dan 20k over.

hifiman

Het kan gewoon met kodi, inclusief dsp mogelijkheden!

En een dikke cpu is voor 4K niiet nodig, wel een (dikke) GPU die HEVC hardware decoding ondersteund.

Ik laat mijn HTPC de geluids decoding doen en speel er sinds kort ook 4K mee af.

RalphH

Met je htpc kun je geen atmos decoderen, enkel bitstreamen, dat is niet hetzelfde
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

darkrunner

#8
Klopt maar wat is het nut om dat te gaan decoderen daar heb je toch een receiver voor
4k netflix heb je wel een Kaby Lake cpu nodig.

Kodi gebruik ik nog niet eens op men Htpc omdat powerdvd beter beeld geeft.

RalphH

Je hebt de openingspost niet gelezen? ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

darkrunner

#10
Jawel en met een beetje handigheid kan je zelf zo een trinnov iets bouwen
heb je wel een grote case nodig, als het de moeite is om daar zoveel geld en tijd aan te besteden, ik blijf wel bij 2 aparte toestellen.

RalphH

#11
Maar wat stop je er dan in om 12 kanaals audio te decoden?
En hoe ga je dat naar eindversterking sturen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

darkrunner

Als je graag alles in 1 wil een receiver...of je zet je onnozel op je htpc, hoe makkelijk kan het zijn.

RalphH

Ik volg je niet..
De vraag is of je met een htpc niet kunt bewerkstelligen dat je bij elk nieuw formaat, een nieuwe receiver moet kopen. Aangezien de std gpu's/software nu geen atmos om kunnen zetten naar lpcm, lijkt mij dat geen onnozele vraag. Als het dat wel is, leg het me dan even uit als je wil.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

darkrunner

.
Quote from: RalphH on April  8, 2017, 09:03:02
De vraag is of je met een htpc niet kunt bewerkstelligen dat je bij elk nieuw formaat, een nieuwe receiver moet kopen.
Nee dus, laat staan dat dit goedkoper zal zijn als dit ooit wel komt, tov een nieuwe  receiver kopen.

hifiman

Quote from: RalphH on April  8, 2017, 08:22:49
Met je htpc kun je geen atmos decoderen, enkel bitstreamen, dat is niet hetzelfde
Das waar ik had atmos even niet meegeteld.

norman

Dat zou dus moeten kunnen. (niet elke keer decoder vervangen)
En de trinnov is een pc die atmos doet, dus het kan wel.
Dat Atmos geen directioneel surround is betekend niet dat een pc dat niet zou kunnen.
Doe maar is een koptelefoon op en kijk dit filmpje, https://youtu.be/Yd5i7TlpzCk

Dat is hetzelfde als Dolby Atmos.
Sterker nog voor koptelefoons komt Atmos straks standaard in Windows met de creative update.
Dus ja een pc kan het wel.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

RalphH

Tuurlijk kan het technisch, maar zo simpel als je het stelt, is het gewoonweg niet, niet voor de thuishobbyist.
Surroundsimulatoren via een stereoweergever zijn er altijd wel, dit is enkel nog steeds geen atmosweergave via 12 speakers.(7.1.4)
De huidige standaard geludskaarten/gpu's gaan doorgaans niet eens verder dan 8 (7.1) kanalen. En daarnaast heb je dsp en decoding soft/hardware nodig.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

Quote from: norman on April  8, 2017, 10:59:53
En de trinnov is een pc die atmos doet, dus het kan wel.
Nee de pc in de trinnov wordt alleen gebruikt voor de roomcorrectie metingen en instellingen.
De hele dikke DSP audio kaarten in de Trinnov doen het werk.