Problemen met tweedehands router

Started by Kwabbernoot, March 19, 2017, 12:56:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot

Ik heb vorige week een router overgenomen van iemand. Het ding doet het prima en ik ben er happy mee, alleen loop ik tegen een probleem aan. Mijn telefoon denkt dat ik ineens in Gent woon en geeft dus het weer van Gent door.
Ik kan nergens in de router vinden waar ik dat kan veranderen. Ook een factory reset heeft niet geholpen. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Groeten...

Edit: het is een Asus RT-AC87U

SpeedyAndré

Een router heeft een eigen mac adres, de internetprovider geeft meestal hetzelfde ip aan dezelfde router.
Je kan proberen om het mac adres van de oude router te clonen in de Asus, misschien krijg je dan een ander ip met een correcte lokatie.
Door een tekort aan ip V4 adressen kan het voorkomen dat je een ip uit een ander gebied krijgt.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

eduard

Ik denk niet dat dit het probleem. Dit geld voor mac adressen van modem die uitgeleverd worden door je provider. Waarschijnlijk staat er in deze router iets in de config bij de datum tijd en regio instellingen of iets bij ntp

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Kwabbernoot

Quote from: eduard on March 19, 2017, 15:55:18
Ik denk niet dat dit het probleem. Dit geld voor mac adressen van modem die uitgeleverd worden door je provider. Waarschijnlijk staat er in deze router iets in de config bij de datum tijd en regio instellingen of iets bij ntp
Als eerste bedankt voor het meedenken.

Bij NTP stond als server "Pool.ntp.org". Deze heb ik vervangen door nl.pool.ntp.org maar dat maakt geen verschil. Regio instellingen kan ik niet vinden in de router.

Quote from: SpeedyAndré on March 19, 2017, 15:27:23
Een router heeft een eigen mac adres, de internetprovider geeft meestal hetzelfde ip aan dezelfde router.
Je kan proberen om het mac adres van de oude router te clonen in de Asus, misschien krijg je dan een ander ip met een correcte lokatie.
Door een tekort aan ip V4 adressen kan het voorkomen dat je een ip uit een ander gebied krijgt.
Ook bedankt voor het meedenken.

Het MAC adres clonen? Bedoel je daarmee dat ik het MAC adres van mijn Ziggo router moet invoeren als het MAC adres van de nieuwe router?

Groeten...

jvanhambelgium

Je moet het allemaal niet zo ver zoeken.
Je telefoon gebruikt een APP om weersberichten te geven. Deze data haalt ie op van een server op Internet.
Je telefoon gaat over je router naar buiten met een publiek IP dat je van je ISP kreeg.
Een lookup die je  weers-app doet (of de server waar je de data gaat halen) "denkt" dan dat je van de regio bent waar je publiek IP op gemapped zit.Wat helemaal niet correct hoeft te zijn, maar dit hangt af van de nauwkeurigheid waarmee ISP's hun blokken IP space geregistreerd hebben.

Als je in je app niet kan selecteren in welk dorp/stad je woont ga je dit probleem altijd hebben. Dat is geen instellingen die je op de router kan aanpassen oid.

Vb.
Ikzelf woon "rond" Antwerpen, maar via m'n ISP "Skynet" denken sommige "location finders" dat ik in Zaventem zit ... omdat mijn actueel gebruikte publieke IP daaraan gelinked zijn.
Andere zijn dan wel iets nauwkeuriger, maar zeker nog 100% correct.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

i2Paq

 ^^

Bij mij denkt Apple TV3 dat het in Zwolle zit..... "Uw Apple-ID heeft ingelogd op een systeem in Zwolle"

Komt in dit geval wel door mijn ISP.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Siddartha

Nu liggen Gent en Twente niet echt bij elkaar in de buurt.... :S
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

SpeedyAndré

Quote from: Kwabbernoot on March 21, 2017, 11:47:24

Het MAC adres clonen? Bedoel je daarmee dat ik het MAC adres van mijn Ziggo router moet invoeren als het MAC adres van de nieuwe router?

Groeten...
Ja dat bedoel ik.
Maar is het niet zo dat de Ziggo doos nog mee doet en dat deze in feite het wan ip toegekend krijgt?
Wellicht kan je hem in bridge mode zetten zodat de Asus alles doet en dat het niet dubbel gebeurt.
Als je nog via de kabel zit tenminste ...

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

jvanhambelgium

Quote from: Siddartha on March 21, 2017, 18:29:06
Nu liggen Gent en Twente niet echt bij elkaar in de buurt.... :S

Zeker dat je de router een volledige reset gegeven hebt ?
Je telefoon is gewoon een Wifi client en geen enkele "app" op je smartgewoon zal iets van je router gebruiken om locatie-bepaling te doen dat ik weet.

Heb je ook ergens een tablet of PC aan die router hangen ? Wat krijg je als je surft naar pakweg.
(het IP hoef je niet te posten , is de locatie daar wel goed ?)

https://www.iplocation.net/find-ip-address





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Raphie

Het is idd gewoon je ISP gegeven WAN IP die je locatie bepaalt. Kan je verder niet fixen, alleen handmatig je locatie ingeven in je device.
Soms krijg je met aanpassing MAC nog wel eens een andere switch met andere IP range toegewezen. Maar dat verschilt per provider.
JBL PRX Power!

Kwabbernoot

Quote from: jvanhambelgium on March 21, 2017, 18:53:48
Zeker dat je de router een volledige reset gegeven hebt ?
Je telefoon is gewoon een Wifi client en geen enkele "app" op je smartgewoon zal iets van je router gebruiken om locatie-bepaling te doen dat ik weet.

Heb je ook ergens een tablet of PC aan die router hangen ? Wat krijg je als je surft naar pakweg.
(het IP hoef je niet te posten , is de locatie daar wel goed ?)

https://www.iplocation.net/find-ip-address

Yep, hier krijg ik wel de juiste plaats.

Groeten...

jvanhambelgium

Quote from: Kwabbernoot on March 21, 2017, 21:38:02
Yep, hier krijg ik wel de juiste plaats.

Groeten...

Dan is het je telefoon ;-)
Probeer es een andere app en zwier die app er eens af / op ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kwabbernoot

Even dit topic afronden.

Drie keer heb ik de router terug gezet naar fabrieksinstellingen en ben ik alle instellingen nagelopen en drie keer heeft dat niets opgeleverd.
Wat uiteindelijk wél heeft geholpen is de router gewoon zijn ding laten doen. Na één week met die route zag ik al beduidend minder vaak Gent verschijnen en na twee weken was het helemaal weg. Vreemd dus en ik snap er niet veel van maar uiteindelijk is het dus allemaal goed gekomen door niets te doen.

Groeten...

Former member 78

Quote from: Siddartha on March 21, 2017, 18:29:06
Nu liggen Gent en Twente niet echt bij elkaar in de buurt.... :S

Twente is ook nog eens veel mooier :D