Wat is nu eens een goede versterker?

Started by Adrian, March 15, 2017, 07:24:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Adrian

Zit ik een hele avond te kijken naar Pioneer versterkers, want de ene is misschien net iets beter dan de andere, blijkt even later dat het gaat om class D versterking. Vervolgens ga ik lezen en dit blijkt zeer ingewikkelde moderne techniek te zijn maar echt normaal kan ik deze techniek niet noemen. Ik hoef het niet.


Wat is nu eens een goede versterker van ongeveer 500 euro met zo'n 60 watt met 8 ohm?
Ik wil dan een zwarte versterker maar ik wil niet dat de letters op het apparaat keihard wit zijn, ik wil dat de belettering een beetje zacht is van kleur.



HJ

Wat is er volgens jou mis met klasse D versterking?

chansig

Klinkt koel, koud en afstandelijk...denk ik.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Zweitse

Bel Canto, NAD en Mola Mola maken onder andere gebruik van klasse D versterking. Zo slecht zal de techniek wel niet zijn, het is denk ik meer een kwestie van smaak.

Adrian

The Limitations Of Class D

If Class D were perfect, it would have swept the world and there would be no other class in common usage. I'll tell you about the three major problems of Class-D amplifiers in a moment, but first, here's a question: how do you make an efficient radio transmitter? Answer: start with a Class-D audio amplifier. Yes, the high frequencies involved in Class-D amplification readily propagate as radio waves, potentially causing interference with radio receivers and other equipment. You might think that the solution would be to enclose the amplifier in a substantial steel housing. But that's not where the problem manifests itself — it's in the cables. The filter that is supposed to remove the high-frequency components and leave only the audio signal is quite shallow in slope — 6dB or 12dB per octave — so there's quite a lot of RF energy still getting out. Clearly, manufacturers take care to improve the situation and remain within allowable limits, but it is a problem inherent to Class D.

Class D without the filter. Lab Gruppen's 'Class TD' technology extends Class D with a claimed sonic performance equivalent to Class AB, but with Class D's superior performance in terms of efficiency and low weight.Class D without the filter. Lab Gruppen's 'Class TD' technology extends Class D with a claimed sonic performance equivalent to Class AB, but with Class D's superior performance in terms of efficiency and low weight.The second problem of Class-D is that the last thing the signal sees before it reaches the loudspeaker is the filter. A passive filter made from capacitors and inductors expects to see a certain load on its output. Even just looking at the resistance of a loudspeaker and ignoring its capacitance and inductance, loudspeakers come in 2Ω, 4Ω and 8Ω nominal impedances, and the filter will work differently according to the impedance of the loudspeaker. Taking capacitance and inductance into account, the impedance will vary according to frequency. So the filter design is suddenly very much more complex: an amplifier that performs differently for different speakers is going to be a problem.

Thirdly — not finally, but enough for now — a Class-D amplifier has a relatively poor damping factor. The damping factor is the ratio of the impedance of the loudspeaker to the output impedance of the amplifier (it's a little more complex than that, but let's not get bogged down with details). In simple terms, it's a measure of how well the amplifier can control the movement of the diaphragm of the loudspeaker. A good amplifier doesn't just give it a push and hope for the best; it senses where the diaphragm is from moment to moment and controls its position. To do that, a high damping factor is desirable, and, as mentioned above, a simple Class-D amplifier has a low damping factor.

Clearly, advanced technology can be applied to ameliorate these problems, but because of them Class-D amplification is used mainly in applications where efficiency, weight and small size are important. These include live sound, in-car audio and compact portable systems.


W.Otter

Draai al jaren met klasse d.. zeer muzikaal en ik denk toch echt dat de 'warmte' in je geluid aan de voorversterking ligt en het DAC

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Is Rotel niet wat voor jou?

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sopper

Tja...

Misschien kwestie van smaak, maar klasse D is met sprongen vooruit gegaan.
Draai hier naar volle tevredenheid Lindemann Musicbook 55, klasse D op Harbeth m30.1
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Roeru117

Ook hier een heel tevreden klasse d gebruiker. Ik heb al een aantal versterkers gehad en gehoord maar niets speelt hier zo mooi als de huidige Hypex Ncore versterker. Wanneer de juiste mensen de versterker/voeding ontwerpen dan is er niets mis mee.

Mocht je het aandurven zou je eens kunnen kijken naar de nieuwe NAD C338. Deze versterker is iets boven je budget en maakt gebruik van Hypex versterking. Hij is wel helemaal zwart zonder schreeuwerige letters  ;)
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

DofN

Hier ook een zeer tevreden digitale versterker gebruiker. Stabiel, energievriendelijk, wordt niet warm en een zowat oneindig vermogen :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HJ

En hier ook, vandaar mijn vraag [emoji6]

chansig

Ik ook...of mijn speakers maken ook gebruik van de digitale wereld.

Mooi en erg goed.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

W.Otter

Hoe dan ook ben je op zoek naar een klasse a/b met een minimalistisch design binnen je budget zou je naar de Rotel a12 of a14 kunnen kijken. Leg je iets meer neer dan is de ra1570 een zeer mooie optie. Ook ben ik erg gecharmeerd van de harman/kardon hk990, hoewel de rest van het merk mij koud laat is dit toch echt wel een pareltje met een dubbel mono opgebouwde klasse ab versterking. Als laatste is de Marantz pm15 misschien een optie

Heb je verder nog wensen qua aansluitingen? Wat is de bron, heb je behoefte aan eigentijdse ontwikkelingen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

HJ

Maar de vraag is een eind versterker lijkt me.

W.Otter

Dan de rotel rb1582 

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

CinéHome

#15
Atoll Electronique - lekker ouderwets mosfet A/B met heel volle maar gedetailleerde klank en gebouwd in de EU - Bretagne.
IN50SE €600 50W, IN80SE €750 80W. Adviesprijzen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Markus2

#16
Quote from: Adrian on March 15, 2017, 08:08:56
The Limitations Of Class D

If Class D were perfect, it would have swept the world and there would be no other class in common usage.
Nou, dat is wel erg enthousiast. Maar kijk eens naar hoeveel klasse-D versterkers en receivers er op dit moment aangeboden worden t.o.v. de traditionele(re) wijze van versterking. Er heeft toch echt wel een serieuze kanteling plaatsgevonden.
En dat maakt dat de traditionele manier van versterking gelijk een wijze is om zich mee te kunnen onderscheiden. Al dan wel of niet gesteund door allerlei marketing kretologieën.
Quote
I'll tell you about the three major problems of Class-D amplifiers in a moment, but first, here's a question: how do you make an efficient radio transmitter? Answer: start with a Class-D audio amplifier. Yes, the high frequencies involved in Class-D amplification readily propagate as radio waves, potentially causing interference with radio receivers and other equipment. You might think that the solution would be to enclose the amplifier in a substantial steel housing. But that's not where the problem manifests itself — it's in the cables. The filter that is supposed to remove the high-frequency components and leave only the audio signal is quite shallow in slope — 6dB or 12dB per octave — so there's quite a lot of RF energy still getting out. Clearly, manufacturers take care to improve the situation and remain within allowable limits, but it is a problem inherent to Class D.
Nu ben ik geen technicus. Maar als het zich binnen "allowable limits" afspeelt, word er dan niet een loos argument gebruikt om een punt te willen maken?
Quote
Class D without the filter. Lab Gruppen's 'Class TD' technology extends Class D with a claimed sonic performance equivalent to Class AB, but with Class D's superior performance in terms of efficiency and low weight.Class D without the filter. Lab Gruppen's 'Class TD' technology extends Class D with a claimed sonic performance equivalent to Class AB, but with Class D's superior performance in terms of efficiency and low weight.The second problem of Class-D is that the last thing the signal sees before it reaches the loudspeaker is the filter. A passive filter made from capacitors and inductors expects to see a certain load on its output. Even just looking at the resistance of a loudspeaker and ignoring its capacitance and inductance, loudspeakers come in 2Ω, 4Ω and 8Ω nominal impedances, and the filter will work differently according to the impedance of the loudspeaker. Taking capacitance and inductance into account, the impedance will vary according to frequency. So the filter design is suddenly very much more complex: an amplifier that performs differently for different speakers is going to be a problem.
Volgens mij zijn de laatste twee zinnen net zo goed van toepassing op bestaande versterkersystemen. Sterker; Volgens mij is klasse-D er nog het meest ongevoelig voor.
Quote
Thirdly — not finally, but enough for now — a Class-D amplifier has a relatively poor damping factor. The damping factor is the ratio of the impedance of the loudspeaker to the output impedance of the amplifier (it's a little more complex than that, but let's not get bogged down with details). In simple terms, it's a measure of how well the amplifier can control the movement of the diaphragm of the loudspeaker. A good amplifier doesn't just give it a push and hope for the best; it senses where the diaphragm is from moment to moment and controls its position. To do that, a high damping factor is desirable, and, as mentioned above, a simple Class-D amplifier has a low damping factor.
En dat is waarom zoveel subwoofers met klasse-D uitgevoerd zijn, om maar iets te noemen? Zeker te ver door ontwikkelde klasse-D.
Quote
Clearly, advanced technology can be applied to ameliorate these problems, but because of them Class-D amplification is used mainly in applications where efficiency, weight and small size are important. These include live sound, in-car audio and compact portable systems.
Dus "live sound, in-car audio en compact portable systems" staan synoniem voor "inferieure weergave"?

Wat of wie is de bron van het geciteerde, als ik vragen mag?

Ik kan de gevoelens wel volgen overigens. ;)

Groet, Mark   (met een regulier transistorhok en klasse-D gebakje van de in het artikel genoemde merk) :)


EDIT

Bron gevonden.

Artikel van Sound On Sound uit 2006 (mogelijk niet minder actueel, maar wellicht toch ingehaald door voortschrijdende ontwikkelingen):

http://www.soundonsound.com/techniques/what-class-d-amplification#para6
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Quote from: MichelDW on March 15, 2017, 13:59:25
Atoll Electronique - lekker ouderwets mosfet A/B met heel volle maar gedetailleerde klank en gebouwd in de EU - Bretagne.
IN50SE €600 50W, IN80SE €750 80W. Adviesprijzen.

Atoll. Mooie, betaalbare spullen en je ziet ze niet op iedere straathoek. Goede tip (vind ik dan).

;D
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

RobertVanWoerden

Atoll is zeker een aanrader. Als je een eindversterker zoekt, ik heb hier nog een zwarte AV100 over (is wel drie kanals).

frits marantz

#19
Denon PMA 1500ae of ouder de R serie of nieuwer 1520 of 2000 serie. Ben zeer tevreden met mijn 1500ae's.


HJ

Er is voor dat bedrag zoveel leuks te koop. Er staat een rb1070 te koop voor €350 dat is klasse B .

Adrian

Ik zoek eigenlijk een vervanging voor mijn kapotte Akai AM55 uit 1991. Voor zo'n 200 tot 300 euro moet het toch ook kunnen dacht ik.
Zijn onderstaande soms ook al klasse D, er staat geen vermelding bij van of het klasse D is. Ik neem aan dit gewone ouderwetse techniek is.


https://tweakers.net/pricewatch/277636/yamaha-a-s300-zwart.html
http://www.homecinemacenter.nl/product/201754/denon-pma-720ae-zwart.html


paaj

Die zijn geen klasse D,  vermogen is te laag en klasse D is een waardevolle marketing term.

Denk los van klasse A/B/D en probeer wat te gaan luisteren. Welke luidsprekers gebruik je?.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Adrian

Quote from: paaj on March 15, 2017, 22:32:32
Die zijn geen klasse D,  vermogen is te laag en klasse D is een waardevolle marketing term.

Denk los van klasse A/B/D en probeer wat te gaan luisteren. Welke luidsprekers gebruik je?.

Ik heb de KEF C55 boxen die het nog steeds goed doen.
https://www.hifiengine.com/manual_library/kef/c55.shtml

Ik zoek een versterker die zo neutraal mogelijk klinkt, dat de muziek
vanaf een CD zo neutraal mogelijk weergegeven wordt.