Storend geluid op actieve monitoren

Started by Siddartha, March 10, 2017, 15:24:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Siddartha

In mijn studio heb ik een iMac staan die via FireWire is aangesloten op een audio interface. Op die interface zitten o.a een hoofdtelefoonamp en actieve monitor speakers.
Voorheen gebruikte in 40 jaar oude MFB speakers van Philips en dat werkte op zich prima, al waren deze toch niet geheel geschikt voor monitoring. Dus andere speakers aangeschaft en i.t.t. de philips hebben deze last van storend geluid wat veroorzaakt wordt door de iMac, waarvan ik de harde schijf verdenk.

De volgende feiten:

- interface aan of uit, maakt geen verschil, als de iMac aan staat, dan is het geluid er
- zodra je de input kabel van de monitor speaker haalt is het geluid weg
- als je de firewire kabel loskoppelt van de iMac is het geluid ook weg
- als ik via de koptelefoonuitgang van de iMac aansluit is het geluid een stuk zachter, maar toch nog aanwezig
- de interface -via FireWire-  aangesloten op mijn macbook geeft geen enkel geluid, met of zonder voeding aangesloten.
- alles is geaard aangesloten
- zowel op de ongebalanceerde cinch als de gebalanceerde jack ingangen is het geluid waarneembaar
- heb reeds een andere, dubbel afgeschermde FireWire kabel geprobeerd, zelfde resultaat
- heb vandaag andere actieve monitoren geprobeerd, zelfde probleem
- als ik met een koptelefoon op de koptelefoonamp, ook aangesloten op de interface, luister is er ook geen storend geluid.
- zodra de iMac in sluimerend gaat, is het weg. Maak je em wakker, is het geluid er weer.

Je ziet, het is een groot raadsel voor mij waar de storing nu precies zit:

- als de interface het probleem is, waarom is het geluid er met een Macbook dan niet?
- als de iMac het probleem is, waarom is het geluid er op een koptelefoon niet?
- waarom hebben 40 jaar oude actieve speakers er geen last van (vroegâh alles beter?)

Toch verdenk ik de harde schijf, aangezien mijn iMac nog een HDD heeft. Zou dat kunnen? Vind ik het toch raar dat via een koptelefoon het probleem zich niet voor doet.
Of zou het met de voeding te maken kunnen hebben? DA t de voeding van de iMac stoort met die van de monitoren? ik zou een verlengkabel uit het huis kunnen trekken op een andere groep, kijken of dat nog soelaas biedt...

Iemand nog suggesties?

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

Wie heeft er nog een idee?
Heb nog een filmpje gemaakt van het geluid, maar dat krijg ik niet geüpload...

Verdenk toch de hdd, wellicht een ssd inbouwen, wilde ik al een tijdje doen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

MAW

#2
Als het aan de hd lag had het zich ook moeten voordoen met de mfb's.
Zijn de speakers geaardt (en waren de mfb's dat niet)?
Als je een 'ground-lift' mogelijkheid hebt op je speakers kun je dat proberen om die mogelijke oorzaak uit te sluiten of bevestigen.
Gr. Martijn

Siddartha

Ja, dat vind ik ook zo raar.
Mfb is niet geaard idd en deze wel. Kan daar eens naar kijken idd.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

Is de storing harder of gelijk gebalanceerd/ongebalanceerd?
Omni !

Kingpin

Volgens mij hadden die Philips speakers geen randaarde en je nieuwe wel ?
Ik verdenk een aardlus. Je ziet nog steeds, zeker in de computerindustrie dat ze signaal aan randaarde knuppen waardoor er eventueel een aardlus kan ontstaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Jeroen de Waal

Weet niet hoe het zit bij een iMac maar is die mogelijk via utp kabel aangesloten op het internet?
Zelf namelijk weleens het probleem gehad dat de modem van Ziggo (of eigenlijk de adapter daarvan) aan het overlijden was.
Dit zorgde op de speakerset die aangesloten was op de pc ook voor een storend geluid.


Jeroen.

Siddartha

Quote from: jossie on March 12, 2017, 10:38:29
Is de storing harder of gelijk gebalanceerd/ongebalanceerd?

Snap niet helemaal wat je bedoelt?
Het is een contant geluid, een beetje een piep met ruis.

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

@Kingpin: klopt inderdaad. Ik ga zo een verlengkabel van een andere groep trekken en ook aangesloten op een niet geaard wcd.

Quote from: Jeroen de Waal on March 12, 2017, 13:10:22
Weet niet hoe het zit bij een iMac maar is die mogelijk via utp kabel aangesloten op het internet?
Zelf namelijk weleens het probleem gehad dat de modem van Ziggo (of eigenlijk de adapter daarvan) aan het overlijden was.
Dit zorgde op de speakerset die aangesloten was op de pc ook voor een storend geluid.


Jeroen.

Is inderdaad aangesloten via utp. Zit op een ap/switch in de studio. Heb echter alle kabels (FireWire, USB en utp) een voor een uitgetrokken en pas toen ik de FireWire (als laatste) uit trok, was he met geluid weg.
Ook Bluetooth uitgezet, WiFi staat altijd uit.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

Het probleem zit em inderdaad in de randaarde...

Had eerste de speakers geaard op een andere groep aangesloten, geluid werd toen weliswaar minder, maar toch aanwezig.
Daarna de speakers ongeaard aangesloten, toen werd het geluid heel zacht.
Vervolgens de iMac ongeaard aangesloten en.. helemaal weg!
Nu moet ik wel even kijken of ik de iMac met een snoer zonder randaarde kan aansluiten aangezien er een iets afwijkende kabel aan zit. In de studio heb ik enkel randaarde aansluitingen.

Thanx voor de hulp en het meedenken mannen, wordt weer erg gewaardeerd!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

Het probleem zit niet in de randaarde. Een of meerdere van je audio apparaten zijn niet in orde of voldoen niet aan de AES48 norm. Zoek even op het forum naar 'gebalanceerde aansluitingen' ik heb daar een topic over geschreven. Rommelen met de randaarde is niet de oplossing.
Omni !

Siddartha

Quote from: jossie on March 12, 2017, 14:35:19
Het probleem zit niet in de randaarde. Een of meerdere van je audio apparaten zijn niet in orde of voldoen niet aan de AES48 norm. Zoek even op het forum naar 'gebalanceerde aansluitingen' ik heb daar een topic over geschreven. Rommelen met de randaarde is niet de oplossing.

Dat zou het probleem in de interface moeten zitten (aangezien ik de rest van alle apparatuur uit had staan), maar dan blijft het wel weer vreemd dat het geluid er op mijn MacBook niet is.... Die ik overigens ook niet geaard had aangesloten (is volgens mij überhaupt niet geaard).
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

#12
Dat klopt, dan is de aardlus niet gesloten via je macbook. Maar aardlussen zijn in de pro wereld altijd aanwezig, als je apparatuur in orde is heb je er geen last van. Probeer dat stuk even te vinden, daar heb je wel wat aan.
Omni !

Siddartha

Quote from: jossie on March 12, 2017, 15:01:06
Dat klopt, dan is de aardlus niet gesloten via je macbook. Maar aardlussen zijn in de pro wereld altijd aanwezig, als je apparatuur in orde is heb je er geen last van. Probeer dat stuk even te vinden, daar heb je wel wat aan.

Dat zou mijn interface dus niet in orde moeten zijn. Het is een Focusrite Saffire Pro 40. Enig idee wat ik daar dan mee moet doen om te kijken wat het probleem is? Is dat te meten?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

net even wat anders geprobeerd; een passive DI op het uitgangssignaal van de Saffire, en met de ground lift schakelaar ingedrukt is het ook weg. Dus wellicht dat maar een DI ertussen doen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

#15
Welke DI is dat?

Kun je een tekeningetje maken hoe je apparaten aan elkaar zitten?
Omni !

Siddartha

Een ART ZDirect

ik zal het even schrijven:

iMac -> firewire kabel naar Focusrite Saffire Pro40 ->stereo Jack naar lijnmixer (voor monitor control) -> stereo jack -> DI -> XLR naar monitoren
Veder zit er nog een Mic pre (maar is niet aan geweest) en een Samson headphone amp aan de Focusrite en gitaren en keyboards.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

Merk/type lijnmixer, monitors?

Een DI is niet bedoeld om dit probleem op te lossen maar graag eerst even bovenstaande info.
Omni !

Siddartha

Quote from: jossie on March 12, 2017, 21:48:54
Merk/type lijnmixer, monitors?

Een DI is niet bedoeld om dit probleem op te lossen maar graag eerst even bovenstaande info.

Lijnmixertje van Behringer (niet geaard), monitoren van Equator en Monkey Banana (beiden hetzelfde probleem).
Overigens, maakte het niet uit of de mixer tussen zat of niet, wellicht omdat deze niet geaard is).
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

Heb je dit topic inmiddels gelezen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.msg2310203#msg2310203

Startpost lezen en even verder nog een deel, de rest kun je vergeten. Doe jezelf een plezier en lees het even goed door. Daar heb je de rest van je muziek carrière plezier van.

Ik heb een tekeningetje gemaakt. Je ziet twee sporen lopen tussen de apparatuur: digitaal FW en gebalanceerd enerzijds en via de aardleiding anderzijds.

Is jouw aarde in de schuur wel in orde? Nagemeten?

Als jij met 'stereo jack' een (goede) gebalanceerde kabel bedoelt en de Focusrite en de Bananen voldoen aan de AES48 norm, mag er niks te horen zijn. Dan is er ergens iets stuk.

Maar... Als het ingangscircuit van de Bananen niet ok is (pin 1 aan de signaalmassa op de print) of het uitganscircuit van de Focusrite (kan ik mij niet voorstellen) is dat het recept voor brom/processor/HD gesis in jouw geval.

Oplossing:

* apparatuur nakijken/ in orde maken of
* mantel van de jack kabel eenzijdig knippen of (de pin 1 verbinding)
* trafo tussenvoegen 1:1 + 20 dBu (= duur)

De tweede optie is voor jou het handigste maar zou eigenlijk dus niet nodig moeten zijn. In een gemiddelde studio zitten tientallen van deze verbindingen zonder problemen.

Een DI box is hier eigenlijk niet geschikt omdat die omlaag transformeert van Lijn naar Mic nivo. De uitgangstrafo is niet geschikt om + 10 dBu uit te sturen al zou je dat voor elkaar krijgen door de ingang te oversturen.

De brom/ruis verdwijnt wel vanwege de galvanische scheiding (één van de massa paden in het tekeningetje wordt gebroken).

Geen oplossing:

* creatief met de aardverbindingen omgaan
Omni !

Siddartha

Hoi Jossie,

Allereerst heel erg bedankt dat je hier zo uitgebreid op in gaat. Dat waardeer ik zeer! Jouw topic kon ik Amro snel niet vinden, dus dank voor de link. Straks eens goed doorlezen.

Het zou zomaar kunnen dat de aarde niet in orde is, zal het eens doormeten. Heb alles zelf aangesloten met lasdoppen en voordat ik de wand dichtmaakte was alles correct aangesloten. Wellicht dat de bestaande installatie al niet goed was. Maar zal het eens doormeten en laat je iets weten

Nogmaals dank!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

Uhm.... even een heel groot schaam moment.... ik werd getriggerd door de gebalanceerd Jack.. ging er vanuit van wel, maar na controle zat er een ongebalanceerd exemplaar tussen wat bij de mfb boxen niet uit maakt, maar nu dus wel. Dat had ik even niet door...
met gebalanceerde jacks geen probleem...

Dus schaam schaam, maar goed, heb nu wel alles gecheckt en is dus qua apparatuur wel goed.

Nogmaals dank Jossie!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

Kijk! Heb je toch wat opgestoken! Althans, ik hoop dat je nu begrijpt waarom...

Wel doorlezen hé...
Omni !

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2