Afgeschermde luidsprekerkabel levert storing op.

Started by Arcoruig, March 8, 2017, 18:41:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcoruig

Ik heb het volgende fenomeen.

Ik heb mijn Supra Classic 4.0 luidsprekerkabel vervangen voor Supra Ply 3.4S. Deze laatste is afgeschermd en dient aan de kant van de versterker aan de aarde of de behuizing van de versterker gelegd te worden.

Nu heb ik direct een 50Hz brom als ik deze afscherming aansluit. Ik heb met een multimeter een paar testen gedaan en de frequentie + spanning gemeten tussen de kast/aarde en de zwevende afscherming. Resultaat 500mv 50Hz AC. Alle kabels los genomen, geen verschil. Versterker uitgezet geen verschil. Telkens dezelfde waarden.

Nu liggen mijn luidspreker en voedingskabels over een lengte van 7 cm (dikte ytong) langs elkaar. Namelijk daar waar ze door de muur gaan, om vervolgens linksaf voor de luidsprekerkabels en rechtsaf voor de voeding te gaan. Hier liggen 4 LS kabels en 4x een voeding voor de pre/eindbakken en de cd-speler langs elkaar. Alles fase's ect gelijk, alles geaard naar hetzelfde stopcontact.

Zojuist 4 voedingsnoeren gemaakt op basis van 2x 2.5mm2 afgeschermde EMC kabel en de normale voedingskabels hierdoor vervangen. Resultaat nog 60mv over.

Ik moet nog even testen of dit laag genoeg is om de brom niet meer te hebben(anders die van de DAC, Streamer en SUB ook nog even), maar een groot verschil is het zeker.

Als de afscherming niet aangesloten was, dan is er ook geen brom te horen. De afscherming pikt dus blijkbaar storing op van de voedingskabels.

Arco


| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Rowdy

Als je nu alle apparatuur loskoppelt en alleen de versterker aansluit op de luidsprekers, heb je dan ook brom. Zo nee, de andere apparatuur 1voor 1 aansluiten. Bij eventuele brom kun je de stekker in het stopcontact omdraaien.

jossie

Dit is een vreemd verhaal.

Het kan ook anders zijn, je eindversterker chassis heeft lekspanning, als je de afscherming aan de versterker knoopt komt die op de luidsprekerkabelafscherming te staan en dat induceert op de leiding.

Heb je apparaten die eigenlijk geaard moeten zijn die niet in een geaarde WCD zitten? Is je aarde uberhaupt aangesloten in de meterkast?

Die 7 cm parallel lijkt me geen enkel probleem. Je hebt volgens mij ergens een andere oorzaak...
Omni !

Arcoruig

#3
Hoe kan ik die lekspanning het beste meten?
ddm (Fluke 179) tussen aarde en het chassis terwijl het apparaat aan staat ? Dan moet hij op een ongeaard stopcontact aangesloten zitten toch ?

Alles zit nu geaard aangesloten (aarde uit het net van de maatschappij) huis is van 2000 dus alles is geaard.

Als ik aleen de eindbak (Primare A30.2) waar deze kabels op aangesloten zit los aan zet zonder (buiten de speakerkabels) andere aansluitignen aangekoppeld, dan heb ik dezelfde sympthonen. Nu welliswaar nog maar 60mv sinds het vervangen van de voedingskabels door afgeschermde, vandaar dat ik met het idee van inductie in mijn hoop zit. Echter zoals je aangeeft is 7cm (wel krap tegen elkaar) een korte afstand.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

jossie

Gezien je apparatuur zou ik zeker even dit lezen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.msg2310203#msg2310203

Verder is het absurd dat je speakers gaan brommen als je inderdaad de situatie hebt die je als laatste omschreef. Blijkbaar vindt je eindtrap de capacitieve koppeling tussen de uitgang en de randaarde niet prettig. Dat is namelijk wel wat je doet, de afscherming om de kabel is ook een capaciteit.

Mogelijk is het een ongelukkige samenloop van apparatuur en kabel. Dan is het niet op te lossen. Ik moet overigens zeggen dat ik ook geen enkel nut in deze kabel zie. De luidspreker sluit de kabel af met een weerstand van om en nabij de 8 Ohm, de versterker uitgang aan de andere kant is virtueel 0 Ohm. Ik zou niet weten hoe in die situatie om het even welke storing in de lucht ook maar een micro volt storing de eindtrap in kan jagen.
Omni !

Cyreg

dus met de afscherming vd de Ply 3.4 niet vast ad versterker > geen brom? Dan... los laten dus  ;)Die lange LS kabels worden sowieso lange antennes, als je ze aan 1 kant aan aarde vastmaakt  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Arcoruig

Dank voor de antwoorden, interessant stuk over dat gebalanceerd aansluiten en de standaardisering ervan. Ik zal eens nagaan hoe dit bij mijn Primare geregeld is. Voorlopig laat ik de afscherming van de luidsprekerkabels los liggen.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |