Tips voor akoestiek a.d.h.v. deze meting?

Started by dynam1ke, March 3, 2017, 22:08:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

Quote from: bert stoltenborg on March 10, 2017, 20:21:52
Nee, heeft geen zin.
Je kunt veel beter een kort deel van de impulsrespons bekijken waarin de eerste reflecties plaatshebben. Die kun je dan effectief dempen waardoor de frequentiekarakteristiek van de luidspreker/ruimte veel gladder wordt, wat een beter geluid garandeert.
Als je die demping goed doet is de ruimte ook vaak dood genoeg.
Daarna kun je gaan meten aan de plaatsing van luisterpositie en luidsprekers om die watervallen zo goed mogelijk te krijgen.
Als je tot het uiterste gaat kun je uiteraard met basstrapping een fantastische ruimte krijgen.

Ik weet dat nu veel mensen beginnen van: het is een woonkamer.
Ik weet het, maar ik heb al vaker betoogd dat mij ontgaat waarom je, als je de ruimte niet kunt optimaliseren, in die ruimte een knetterdure installatie zou neerzetten.  ;D
Dat laatste ben ik volledig met je eens. Alleen is akoestiek een beetje ongrijpbaar voor een gemiddelde muziek liefhebber terwijl een dikke set neer planten in verhouding best simpel is[emoji4]

bert stoltenborg

Zeker. In de economie noemt men dat kapitaalvernietiging.
Ik bazel maar wat.

dynam1ke

Haha, mooie metafoor. Ik moet zeggen dat ik pas sinds kort mezelf aan het verdiepen ben in akoestiek, en dat sindsdien mijn apparatuur upgrade drang behooorlijk is verminderd  ;D
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY