Ervaring oneven gehoor?

Started by Abupa, March 3, 2017, 20:08:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Heeft iemand hier ervaring met oneven gehoor? Ik heb sinds de laatste twee maanden dat het stereobeeld van mijn hoofdtelefoon wat meer naar links staat. Ik moet het met ongeveer 1/1,5 db corrigeren om het centraal te krijgen als ik dat zou doen.

Het ligt praktisch zeker aan mijn gehoor en niet aan mijn apparatuur. Ik heb precies hetzelfde met mijn andere in-ear oordopjes, als ik het aan iemand anders vraag hoort die het niet, het probleem blijft bij mono geluid en als ik de kabels omwissel blijft het bestaan. Mijn gehoor is verder uitstekend. Ik hoor heel goed, heb mijn oren nooit zwaar belast, ben pas 23 jaar oud en heb er in mijn dagelijks leven geen last van. Mijn oren zijn helemaal schoon en ik heb geen ziektes oid. Ik vind het alleen toch zwaar irriterend tijdens het luisteren van muziek en het bekijken van films.

Het vreemde is dat ik drie jaar geleden voor twee jaar lang hetzelfde probleem had, maar dan dat rechts luider klonk! Hoe valt dit te verklaren? Ik had toen zowel met mijn speakers als hoofdtelefoon dat rechts iets luider klonk.
Ik weet zeker dat ik het mij niet inbeeld. Ik probeer mijn best te doen om mij in te beelden dat het geluid van het midden komt, maar dat lukt echt niet. Het komt duidelijk van links momenteel. Ook als ik het even vergeten was en ik ze opdoe kom ik er na 1 seconde weer achter. Als ik een slider van volume met  l/r erbij pak en mijn ogen dichtdoe en het midden probeer te zoeken, doe ik systematisch de rechterkant 1/1,5db luider.

Heeft iemand een verklaring, ervaring en/of een eventuele oplossing? Ik neem aan dat ik er nooit aan zal wennen.
Oh misschien wel relevant: ik ben sinds twee maanden aan het kickboksen en toevallig heb ik rond die tijd het probleem weer ervaren. Ik ben alleen nooit hard geslagen waarbij ik suizende oren oid kreeg. Ik denk dat het toeval is.

Maikel_audionerd

Quote from: Abupa on March  3, 2017, 20:08:02
Heeft iemand hier ervaring met oneven gehoor? Ik heb sinds de laatste twee maanden dat het stereobeeld van mijn hoofdtelefoon wat meer naar links staat. Ik moet het met ongeveer 1/1,5 db corrigeren om het centraal te krijgen als ik dat zou doen.

Het ligt praktisch zeker aan mijn gehoor en niet aan mijn apparatuur. Ik heb precies hetzelfde met mijn andere in-ear oordopjes, als ik het aan iemand anders vraag hoort die het niet, het probleem blijft bij mono geluid en als ik de kabels omwissel blijft het bestaan. Mijn gehoor is verder uitstekend. Ik hoor heel goed, heb mijn oren nooit zwaar belast, ben pas 23 jaar oud en heb er in mijn dagelijks leven geen last van. Mijn oren zijn helemaal schoon en ik heb geen ziektes oid. Ik vind het alleen toch zwaar irriterend tijdens het luisteren van muziek en het bekijken van films.

Het vreemde is dat ik drie jaar geleden voor twee jaar lang hetzelfde probleem had, maar dan dat rechts luider klonk! Hoe valt dit te verklaren? Ik had toen zowel met mijn speakers als hoofdtelefoon dat rechts iets luider klonk.
Ik weet zeker dat ik het mij niet inbeeld. Ik probeer mijn best te doen om mij in te beelden dat het geluid van het midden komt, maar dat lukt echt niet. Het komt duidelijk van links momenteel. Ook als ik het even vergeten was en ik ze opdoe kom ik er na 1 seconde weer achter. Als ik een slider van volume met  l/r erbij pak en mijn ogen dichtdoe en het midden probeer te zoeken, doe ik systematisch de rechterkant 1/1,5db luider.

Heeft iemand een verklaring, ervaring en/of een eventuele oplossing? Ik neem aan dat ik er nooit aan zal wennen.
Oh misschien wel relevant: ik ben sinds twee maanden aan het kickboksen en toevallig heb ik rond die tijd het probleem weer ervaren. Ik ben alleen nooit hard geslagen waarbij ik suizende oren oid kreeg. Ik denk dat het toeval is.
Ik heb een permanente gehoorbeschadiging sinds mijn (ongeveer) 12e levensjaar, ik hoor rechts minder, en echt veel minder. Nooit gemeten maar het verschil is aanzienlijk. Mijn hersenen hebben dat probleem voor mij opgelost in de jaren, maw ik heb er geen last van met muziek luisteren of in het dagelijks leven.
Misschien heb je helemaal niets aan mijn bericht, ik wil alleen aangeven dat je hersenen een grote rol spelen, en dat die waarschijnlijk in de loop der tijd dit issue ook weer corrigeren.
Mijn inziens belangrijk is dat je jezelf er niet teveel op focused, en dan 'went' het vanzelf. Ik denk namelijk dat wennen niet echt van toepassing is omdat je gehoor zich continue aanpast en je dat vaak helemaal niet doorhebt.
Als je het verschil toch duidelijk blijft horen na langere tijd dan zou je kunnen overwegen om naar een audicien te gaan, houd echter in gedachten dat die jou ook graag wat willen verkopen.
My 2c
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

rovinggecko

En als je je eens omdraait? Draait de balans dan ook om?


Sent from my iPad using Tapatalk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Mokumer45

Met een koptelefoon op je hoofd en je dan omdraaien? Ik weet zeker, dat dit totaal geen verschil gaat opleveren, de rechter kant van de koptelefoon blijft gewoon op je rechter oor en idem dito voor de linker kant. Dit kan je wel doen bij speakers. Gewoon je koptelefoon omgekeerd (dus rechts op je linker oor en omgekeerd) op je hoofd zetten is de oplossing om het geluid van de andere kant te laten komen.
Is dit al geprobeerd en verhuisde het verschil mee of bleef het hetzelfde?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Abupa

#4
Ik heb wat aan je bericht hoor Maikel, dat ik niet de enige ben.. Al heb ik het wel een stuk minder dan jij denk ik. Het is klein verschil, maar ik ben van nature vrij perfectionistisch, vooral als het op audio aankomt. Als ik nu muziek luister ben ik bijna meer bezig met of het gecentreerd is dan dat ik van de muziek geniet. Het haalt me uit de hele ervaring. Ik denk dat dit ook deels de reden is waarom ik veel van mijn oude apparatuur heb verkocht. Er was altijd wel iets mis.. Ik zal het nu proberen los te laten. 'Grappige' is dat ik elke keer zeg dat dit mijn laatste aankoop is, dat ik hier tevreden mee zal zijn. Paar maanden laten ben ik alweer aan het zoeken. Ik kom wel gelukkig steeds dichter bij, jammer dat die lessen alleen zo duur zijn.

Gekke vind ik alleen nog steeds dat ik paar jaar geleden dit met mijn andere oor had. Ik hoop dat het dan went na verloop van tijd. Het is me pas de laatste twee weken echt gaan opvallen dus misschien went het.

Probleem blijft met hoofdtelefoon als ik hem omdraai, al klinkt dat minder precies met de drivers van de T1.2 die schuin staan. Stoel omdraaien maakt geen verschil uit   :coffee:

Maikel_audionerd

#5
Quote from: Abupa on March  4, 2017, 12:00:25
Ik heb wat aan je bericht hoor Maikel, dat ik niet de enige ben.. Al heb ik het wel een stuk minder dan jij denk ik. Het is klein verschil, maar ik ben van nature vrij perfectionistisch, vooral als het op audio aankomt. Als ik nu muziek luister ben ik bijna meer bezig met of het gecentreerd is dan dat ik van de muziek geniet. Het haalt me uit de hele ervaring. Ik denk dat dit ook deels de reden is waarom ik veel van mijn oude apparatuur heb verkocht. Er was altijd wel iets mis.. Ik zal het nu proberen los te laten. 'Grappige' is dat ik elke keer zeg dat dit mijn laatste aankoop is, dat ik hier tevreden mee zal zijn. Paar maanden laten ben ik alweer aan het zoeken. Ik kom wel gelukkig steeds dichter bij, jammer dat die lessen alleen zo duur zijn.

Gekke vind ik alleen nog steeds dat ik paar jaar geleden dit met mijn andere oor had. Ik hoop dat het dan went na verloop van tijd. Het is me pas de laatste twee weken echt gaan opvallen dus misschien went het.

Probleem blijft met hoofdtelefoon als ik hem omdraai, al klinkt dat minder precies met de drivers van de T1.2 die schuin staan. Stoel omdraaien maakt geen verschil uit   :coffee:
Ik zit net te denken; zou t iets van vocht in je oor kunnen zijn, na het zwemmen of duiken (sommige mensen krijgen al vocht in hun oor na het douchen). Dat zou kunnen verklaren waarom t verhuist, maar dat zou denk ik niet langer dan een week aanhouden (uit mijn ervaring). T zou ook een voorhoofdsholte ontsteking kunnen zijn.
Edit: je oren staan namelijk in verbinding met elkaar via je voorhoofdsholtes en vocht of slijm daar kan wel problemen met je gehoor opleveren
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Abupa

#6
Hm ja het kan echt van alles zijn zie ik op het internet. Ik kom alleen in contact met water bij douchen of regen, dus heb niet echt dat mijn oren doordrenkt worden. Het voelt niet alsof er iets dicht zit door vocht of oorsmeer. Ik heb ook gelezen dat het kan komen door spanningen in je kaak. Ik had door kickboksen last van mijn kaakgewricht en kon na sparren voor drie uur amper kauwen.
Langs audioloog oid gaan stel ik iig nog uit. Misschien gaat het voorbij en ik denk dat zo iemand niet echt iets voor mij kan betekenen gezien het maar een klein verschil is.

De hoofdtelefoon klinkt iig heel mooi! Dus komt wel goed denk ik. Deze keer houd ik hem dan gewoon. Twee jaar geleden had ik hem verkocht omdat rechts luider klonk voor mij en nu links dus. 


minplus

Als je nog aan kickboksen doet kan dat alles verklaren.
Zo niet zou het ook wat oorsmeer op je trommelvlies kunnen zijn.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Nahpets

Ik heb sinds een jaar of 14 een enorm verschil tussen links en rechts. In de lage tonen valt het niet zo op, in het midden een db of 20-25 en verder naar het hoog tot iets van 40db.

Het verschil is hoorbaar (duh). Maar heeft mij niet weerhouden van het genieten van muziek. Hersenen zijn een fantastisch orgaan.

En nu sinds een paar maanden een gehoorapparaat. En moet ik opnieuw wennen, en leren luisteren met mijn nieuwe oortjes.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.