Stereoset en Dac

Started by Htdre, February 23, 2017, 17:30:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Htdre

Mede door jullie input heb ik besloten voor stereo te gaan en een HTset.

Maar nu heb ik toch weer nieuw vragen:

Haast geen goede stereoreceivers hebben roomcorrrctie. Lyndorf wel.
Mijn vraag is: is dit voor stereo van minder belang?

Ik zal vooral veel via een streamingdienst gaan streamen en wellicht later een platenspeler.
Nu zag ik biivoorbeeld de Cambridge audio cxa80 met een goede ingebouwde dac.

Wanneer je dan biivoorbeeld spotify premium of tidal wil
Streamen. Kan dat dan beter via een mac mini of streamer OF heeft Bluetooth dezelfde kwaliteit?(met de optionele Bluetooth unit van 100 euro)


Siddartha

Persoonlijk zou ik dan wel voor een dedicated streamer of mac mini gaan. Kan het niet onderbouwen maar mijn ervaring met Bluetooth is dat het niet zo geweldig klinkt
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

evdwal

Zelf ook naar gekeken (en spul moet nog binnenkomen dus niet getest), der moet nog iets bij om te streamen. Ik zie niet bij de specs dat de CXA tcp/ip kan streamen, wel heeft hij een USB input.

Je moet dan opletten dat het digitale signaal zonder jitter bij de DAC aankomt (dus een streamer met een goede clock of reclocker). Dat kan zo simpel zijn als een RPi met een Hifiberry Digi+ Pro of een Bluesound Node 2. Of een USB reclocker tussen je MacMini en de CXA in.... Bedieningsgemak is ook fijn en daar is de Bluesound wel erg mooi in (Spotify/Tidal/Deezer streams naast elkaar) -- NB: een Sonos (zelfs een getunede) zal niet de bitrates aanleveren die je DAC aan kan.

Htdre

Dankjewel. Ja ik 'denk' ook dat Bluetooth streamen mindere kwaliteit is. Maar bewijs of getest hebbik het ook niet :-). Ga ik binnenkort maar eens doen. Die bluesound is wel mooi idd. Zal
Rens kijken hoe anderen het vaak doen met de Cambridge.

Mokumer45

#4
Ik zou ook eens bij Teufel naar de Teufel Raumfeld Connector 2 kijken. Ik heb deze audio streamer nu zo'n 1,5 jaar en hij bevalt nog steeds prima. Staat hier bij wijze van spreken dag en nacht aan. Is vaak nog met een korting te koop en heeft dan een zeer aantrekkelijke prijs en is in mijn ogen (oren) een uitstekend apparaat.
Kan aardig wat streaming aanbieders aan.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Htdre

Nu wordt het wellicht vloeken in de kerk. Maar wanneer je een goede versterker hebt met dac. Maakt het merk streamer dan nog veel uit voor spotify en tidal kwaliteit?


Siddartha

Mijn mening is van niet... er zijn heel veel mensen die enorme verschillen tussen stremers horen en wellicht is dat ook zo tussen bijvoorbeeld een raspberry en devialet, maar in dezelfde prijsklasse zal dat echt wel meevallen.
Kijk ook eens naar een een Pioneer N50(A). Dan heb je een streamer en dac in een, met best een goede kwaliteit.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Htdre

Dankjewel. Ik ben nog oriënterende en een alles in 1 is ook een optie. De Marantz sr serie heeft dat bijvoorbeeld ook. Maar hun goede stereo versterkers helaas weer niet

garmtz

Vergeet Bluetooth voor serieuze audiokwaliteit... Grote vraag: wat is je budget? Roomcorrection is voor stereo geen absolute must. De mindere systemen maken meer kapot dan dat ze oplossen. Voorwaarde voor het weg kunnen laten van roomcorrection is een goede plaatsing luidsprekers en luisteraar.

Htdre

Dat is iig duidelijk. Dus de cxa80 met enkel die Bluetooth module raadt u af.
Ik zat te denken aan 1000-1700 euro voor stereo met spotify en tidal mogelijkheid en een phono aansluiting. Ik ben zeker niet vies van tweedehands/demo.


evdwal

#10
Quote from: Htdre on February 25, 2017, 11:28:45
Nu wordt het wellicht vloeken in de kerk. Maar wanneer je een goede versterker hebt met dac. Maakt het merk streamer dan nog veel uit voor spotify en tidal kwaliteit?

Ik heb daar inmiddels behoorlijk wat over gelezen en ook e.e.a. geluisterd, als je AVR van het netwerk kan streamen en de netwerkpakketjes netjes buffered en op een "klok" zet dan zou, gegeven dat je de DAC van de AVR gebruikt, een streamer met een digitale uitgang zelfs de kwaliteit kunnen verslechteren.

Als je streamer niet van het netwerk buffered maar een directe digitale feed krijgt, dan maakt de kwaliteit van de digitale feed wel degelijk uit, dit zit dan in:
1) ofwel in de (mindere) klok die de de bits op de lijn zet, die ook nog eens door de voeding beinvloed kan worden hetgeen "jitter" kan veroorzaken.
2) de digitale connectie (de kabel en de connecties en de omzettingen) (niet te voorkomen als je een externe streamer gebruikt)
3) de hoogte van de bitstream die hij op de lijn kan zetten

1.Clock
De goedkoopste optie is een RPi en dan over USB streamen (±€50) maar dan gebruik je de belabberde clock van de RPi daarvoor is de Hifiberry Digi+ Pro uitgevonden (±€100) heeft 2 clocks aan board een een digitale uitgang. Ik ga er vanuit dat de klok van de meeste dedicated streamers van > 500 euro wel prima zijn (Aries Mini, Bluesound 2, etc). En dan zijn er streamers van 1000-2000 euro met voor elk component een eigen klok die bitstreams uit kunnen spugen waar je cxa80 U tegen zegt.

3.Bitstreams
De Sonos Connect gaat tot 16/48 (vinden veel wat weinig en zou zonde zijn voor je CXA80)
Ook de Argon Stream 2 gaat tot 16/48 (maar wel voor een schappelijke prijs)
Hifiberry digi+ Pro gaat tot 24/196 (maar moet je meer zelf knutselen)
De Bluesound gaat tot 24/192 (eigenlijk gewoon ruim voldoende)
De Auralic Aries kan DSD256 en PCM tot 32/384Khz over USB aanleveren


Dus mijn advies:

Geluidskwaliteit is extreem belangrijk & Geld is geen issue:
CXA - USB - Auralic Aries Femto met externe PSU
±€3000

Geluidskwaliteit is extreem belangrijk & Heb wel max budget
CXA - USB - Auralic Aries LE
±€2000

Geluidskwaliteit is heel belangrijk & niet te duur maar makkelijk werken:
CXA - COAX - Bluesound node 2
±€1500

Geluidskwaliteit hoor ik niet echt & niet duur moet nog makkelijker werken
CXA - COAX - Sonos Connect
±€1300

Geluidskwaliteit is heel belangrijk & goedkoop, wil er best wat aan knutselen en systeem moet lekker flexibel zijn
CXA - TOSLink - Hifiberry digi+ Pro
±€1000


DofN

#11
Quote from: garmtz on February 25, 2017, 12:59:35
Vergeet Bluetooth voor serieuze audiokwaliteit... Grote vraag: wat is je budget? Roomcorrection is voor stereo geen absolute must. De mindere systemen maken meer kapot dan dat ze oplossen. Voorwaarde voor het weg kunnen laten van roomcorrection is een goede plaatsing luidsprekers en luisteraar.

Ik vind zo'n uitspraak een beetje jammer omdat ie zo stellig is en tegelijkertijd slecht gedefinieerd en ook nog eens onvolledig. Wat zijn mindere systemen? En wat is een absolute must? De oppervlakkige lezer zou denken dat RC/DSP voor de gewone huiskamer en de gewone stereoset vaak weinig soelaas biedt - en dat je misschien een MiniDSP of een built in DSP in een versterker (als dat een minder systeem is?) niet moet gebruiken. En daarover verschillen de meningen.
Voorwaarde voor het weglaten van roomcorrectie is niet alleen plaatsing van de luidsprekers, maar ook de vorm van de kamer, de MLP en akoestische maatregelen die getroffen zijn.


Als je Spotify gebruikt is de streamer wsch niet de bottleneck. En de DAC in of naast je versterker ook niet. Ga je FLAC/Qobuz streamen dan is experimenteren met een streamer leuk om te doen, maar het zijn echt bijzonder kleine stapjes die je zet. Doe eerst de akoestiek en stem je luisterdriehoek goed af, als dat niet al gebeurd is, voor je met (dure) dozen gaat schuiven.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

garmtz

Quote from: doorofnight on February 25, 2017, 20:24:35
Ik vind zo'n uitspraak een beetje jammer omdat ie zo stellig is en tegelijkertijd slecht gedefinieerd en ook nog eens onvolledig. Wat zijn mindere systemen? En wat is een absolute must?

Hij is juist helemaal niet zo stellig... "Geen absolute must" houdt open dat het in sommige gevallen zeker kan helpen en mindere systemen geeft aan dat ik bijvoorbeeld Audissey niet zo als een serieuze kanshebber voor stereo-weergave.

QuoteDe oppervlakkige lezer zou denken dat RC/DSP voor de gewone huiskamer en de gewone stereoset vaak weinig soelaas biedt - en dat je misschien een MiniDSP of een built in DSP in een versterker (als dat een minder systeem is?) niet moet gebruiken. En daarover verschillen de meningen.

Uiteraard verschillen daarover de meningen. Die laat ik dan ook graag aan de luisteraar over... Ieder die hier post is neem ik aan dapper genoeg om zelf goed te luisteren naar verschillende opties. Is mijn mening dan opeens 'stom' en de jouwe niet? Want jij blijkt nogal stellig dat het allemaal WEL een positief effect heeft. Laat me raden? Omdat je het zelf gebruikt en het werkt bij jou?

QuoteVoorwaarde voor het weglaten van roomcorrectie is niet alleen plaatsing van de luidsprekers, maar ook de vorm van de kamer, de MLP en akoestische maatregelen die getroffen zijn.

MLP? Meridian Lossless Packing?  :)  Natuurlijk zijn er meer aspecten, ik poog niet compleet te zijn. De vorm van de kamer en akoestische maatregelen zijn echter vaak vaste gegevens. De luisterplek en de plek van de luidsprekers veel minder.


QuoteAls je Spotify gebruikt is de streamer wsch niet de bottleneck. En de DAC in of naast je versterker ook niet. Ga je FLAC/Qobuz streamen dan is experimenteren met een streamer leuk om te doen, maar het zijn echt bijzonder kleine stapjes die je zet. Doe eerst de akoestiek en stem je luisterdriehoek goed af, als dat niet al gebeurd is, voor je met (dure) dozen gaat schuiven.

Mee eens. Behalve met het feit dat je er nu van uit gaat dat de akoestiek bij de topic starter slecht is. Is dat ook niet vrij absoluut?

garmtz

Quote from: Htdre on February 25, 2017, 13:43:36
Dat is iig duidelijk. Dus de cxa80 met enkel die Bluetooth module raadt u af.
Ik zat te denken aan 1000-1700 euro voor stereo met spotify en tidal mogelijkheid en een phono aansluiting. Ik ben zeker niet vies van tweedehands/demo.

Zeg maar 'je' hoor... ;)  Ik heb niet veel ervaring / ken niet zo veel in die prijsklasse, sorry...

DofN

#14

Ik schreef:

Quote from: doorofnight on February 25, 2017, 20:24:35Doe eerst de akoestiek en stem je luisterdriehoek goed af, als dat niet al gebeurd is, voor je met (dure) dozen gaat schuiven.


Dat lijkt me een keurig voorbehoud.

Quote from: garmtz on February 25, 2017, 12:59:35
De mindere systemen maken meer kapot dan dat ze oplossen.

Deze stelligheid. Het gaat er niet om wat bij mij werkt en wat niet werkt, en waar ik allemaal naar heb zitten luisteren, of jij. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik heb alleen geen commercieel belang, en jij wel. Ik kan rustig "mindere systemen" aanraden en objectief zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

garmtz

Ik heb toch geen enkel merk genoemd als 'minder' of een ander als superieur?? Over het feit dat Audyssey bagger is voor muziekweergave (hoewel het in sommige gevallen goed kan werken in surround) kunnen we het hopelijk wel eens zijn, of niet?

Jouw redenatie over het commerciële belang kan ik echt niet begrijpen. Ieders advies (ook het jouwe) kan veel slechter zijn dan het mijne, ongeacht of ik een commercieel belang heb of niet (wat duidelijk te lezen is in mijn signature). Jij hebt geen flauw idee hoe ik in mijn postings altijd uit moet kijken met aanbevelingen en het zijn net dit soort opmerkingen die mij weer heel snel weg doen vluchten van dit forum. Wat ik na deze post dus ook maar weer heel hard ga doen...

Het is gewoon WAAR dat slechte room correction (zelfs hele goede!) meer fout kan doen dan goed. Dat is objectief vast te stellen door gewoon te luisteren. Dat JIJ dat niet vindt, moet jij weten. Maar zeg zelf dan ook dat dat jouw MENING is, dan zal ik dat voortaan ook proberen... ;)  Daar heeft een poster inderdaad meer aan dan stelligheden.

Htdre

#16
Bedankt voor de nuttige reacties. Ik kan zelf wel filteren wat ik nuttig vind :-) laten we het leuk houden hier :-)

Wat ik wederom niet kan vinden.
Receivers zoals de Marantz SR 7011 hebben spotify connectIntern ingebouwd zeg maar.
Is dat bijvoorbeeld beter dan een externe streamer. Of zit je daar met hetzelfde qua clock etc. Oftewel beter dan een Argos, maar minder goed dan wanneer je een node2 op de sr7011 zet?

Gewoon uit interesse :-)

DofN

#17
Quote from: garmtz on February 25, 2017, 23:12:00
Ik heb toch geen enkel merk genoemd als 'minder' of een ander als superieur?? Over het feit dat Audyssey bagger is voor muziekweergave (hoewel het in sommige gevallen goed kan werken in surround) kunnen we het hopelijk wel eens zijn, of niet?


Nee. Sommige ruimtes zijn zo beroerd dat ik liever met Audyssey aan- dan uit luister als de luidsprekers, subwoofer(s) en luisterdriehoek het uitgangspunt zijn. Als er geen andere optie is, dan maar met. Zelf zou ik er dan niet voor kiezen en een oplossing zoeken in andere luidsprekers, akoestiek en luisterdriehoek en mijn subs de deur uit doen. Die doen meer kwaad dan goed als ze niet goed ingesteld kunnen worden.

Quote

Jouw redenatie over het commerciële belang kan ik echt niet begrijpen. Ieders advies (ook het jouwe) kan veel slechter zijn dan het mijne, ongeacht of ik een commercieel belang heb of niet (wat duidelijk te lezen is in mijn signature). Jij hebt geen flauw idee hoe ik in mijn postings altijd uit moet kijken met aanbevelingen en het zijn net dit soort opmerkingen die mij weer heel snel weg doen vluchten van dit forum. Wat ik na deze post dus ook maar weer heel hard ga doen...

Voor mij hoef je niet weg en als je je door mijn reactie uit het veld laat slaan is er blijkbaar weinig voor nodig om te vluchten - en zal het niet aan mij liggen. Ik zou het overigens vervelend vinden als je om mij weggaat.

Quote

Het is gewoon WAAR dat slechte room correction (zelfs hele goede!) meer fout kan doen dan goed. Dat is objectief vast te stellen door gewoon te luisteren. Dat JIJ dat niet vindt, moet jij weten. Maar zeg zelf dan ook dat dat jouw MENING is, dan zal ik dat voortaan ook proberen... ;)  Daar heeft een poster inderdaad meer aan dan stelligheden.


DSP/RC (ook dure engines) kunnen meer fout doen dan goed, daar is m.i. geen speld tussen te krijgen :)



Quote from: Htdre on February 25, 2017, 23:14:52
Bedankt voor de nuttige reacties. Ik kan zelf wel filteren wat ik nuttig vind :-) laten we het leuk houden hier :-)

Wat ik wederom niet kan vinden.
Receivers zoals de Marantz SR 7011 hebben spotify connectIntern ingebouwd zeg maar.
Is dat bijvoorbeeld beter dan een externe streamer. Of zit je daar met hetzelfde qua clock etc. Oftewel beter dan een Argos, maar minder goed dan wanneer je een node2 op de sr7011 zet?

Gewoon uit interesse :-)

Als het om Spotify gaat kan je prima gebruik maken van versterkers met een ingebouwde connectie! Dan heeft investeren in externe streamers en DACs weinig zin. Vind ik dan :)






You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

evdwal

#18
Quote from: Htdre on February 25, 2017, 23:14:52
Bedankt voor de nuttige reacties. Ik kan zelf wel filteren wat ik nuttig vind :-) laten we het leuk houden hier :-)

Wat ik wederom niet kan vinden.
Receivers zoals de Marantz SR 7011 hebben spotify connectIntern ingebouwd zeg maar.
Is dat bijvoorbeeld beter dan een externe streamer. Of zit je daar met hetzelfde qua clock etc. Oftewel beter dan een Argos, maar minder goed dan wanneer je een node2 op de sr7011 zet?

Gewoon uit interesse :-)

Goede vraag, ik zat/zit met hetzelfde (met de CXR200 met ingebouwde streamer en DAC). Mijn mening als IT'er.

Zolang de muziek nog tcp/ip pakketjes met encoded data is (flac/mp3 streamed over internet niet een PCM bitstream) zit het nog niet "op een klok".

Iets moet de pakketjes ontvangen/verzamelen/uitpakken naar een bitstream, het op een klok zetten en dan aanbieden aan de DAC. de CXR200 heeft daar een buffer (geheugen) voor zodat netwerklatency (hoe snel de flac binnenkomt) geen beperkende factor is), je bent natuurljik wel afhankelijk van de klok/voeding van je AVR maar de DAC draait sowieso op die klok. Ik neem aan dat de sr serie van Marantz vergelijkbaar is.

Dus naar mijn mening: mits de AVR voldoende TCP/IP buffer en de ingebouwde streamer evenhoge bitrates ondersteund als de externe streamer zou een ingebouwde streamer beter of evengoed moeten zijn als een externe streamer.

Tegenstanders zouden de volgende argumenten kunnen hebben:
- De bitstream die uit de (betere) streamer komt wordt niet op de klok van de DAC gezet en kan dus een betere klok hebben.
- De AVR die onregelmatig pakketjes binnenkrijgt en dus last heeft van soms wel/soms niet decoden zal dat effect door kunnen geven aan de DAC.

Zelf zou ik vooral usability (hoe makkelijk kan ik de streamer bedienen) en formats (welke bronnen kan hij aan en welke bitstreams komen er uit) gebruiken omdat ik denk dat je het nooit beter gaat krijgen dan de kwaliteit van de Versterker/DAC combinatie.

--

Zelf ga ik het eerst proberen op mijn CXR200 zonder streamer.


evdwal

Je kan ook kijken naar een netwerkplayer/dac met ingebouwde pre-amp en daarbij een power-amp (wel kijken naar formats en of wat je wilt streamen ondersteund wordt door de netwerkplayer).

Denk aan een CXN van CA of NAC 172 van Nain met een mooie 2e hands 2kanaals poweramp (of 2 losse monoblokken)

Of een losse streamer/DAC combinatie met een eenvoudige analoge pre-amp/amp of geintegreerde amp.