(vloer) Laminaat gebruiken ipv fineer om kast af te werken?

Started by belgiansound, February 23, 2017, 11:37:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Ik was mijn hoofd aan het breken hoe ik op een propere en degelijke manier mijn subwoofer kasten zal kunnen afwerken. De plannen zijn finaal, de subwoofers liggen al klaar, enkel nog het hout bestellen. De buitenafmetingen van de subwoofer kasten is 167x59x36 CM. Ik zal alles in verstel laten zagen. De wanden zijn 30 mm MDF. Ik wil enkel de voorkant en bovenkant in 'fineer', de zijkanten zal ik verven.

Nu kan ik:
- een plaat van 18mm MDF en 12mm (mooie) multiplex verlijmen en verzagen in verstek
- gewoon alles in MDF en fineer kleven op de stukken die ik wil. Is wel erg moeilijk en het zou mijn eerste keer zijn...
- alles in MDF en laminaat (dat spul op om de vloer te leggen...) ipv fineer gebruiken. De zijkanten dan met de bovenfrees afronden en meeverven in de kleur van de zijkant van de sub (zwart of mokka)

Ik kreeg het idee toen ik over m'n laminaat vloer liep en merkte hoe perfect naadloos, sterk en gigantisch veel mogelijke kleuren/afwerkingen er zijn, voor niet zoveel geld...

Ik zou ongeveer 1m2 fineer/laminaat nodig hebben per kist, 2 kisten, dus 2m2.

br@m

Het geëigende materiaal hiervoor is hpl.

In de volksmond bekend onder de merknaam Formica.

http://www.formica.com/nl/nl/products/formica-collection-woods#swatchesTab

Er zijn meer leveranciers.

Erg mooie designs (vind ik zelf) heeft Abet Laminati.

Verwerking is prima te doen voor een beetje handige doe-het-zelver.

Denk er wel aan dat je beide zijden van het hout moet lamineren anders trekt het krom.

Voor de niet-zicht kant kun je een goedkopere 'backing' kopen (zonder dessin).
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

w00Dy

Mijn eerste sub had ik ook afgewerkt met Formica, enkel de toplaag uiteraard. Ik ben geen fan van het verlijmen van spaanplaat met MDF, liever soort bij soort houden.

Idem met laminaat, MDF en het laminaat gaan tov. elkaar gaan 'werken'

Formica is makkelijker af te werken dan fineer, zeker voor een eerste keer. Plakken, goed aandrukken en kanten kan je afwerken met vijl of kopieerfrees indien je die hebt. Gewoon eerst je sub verlijmen en daarna afwerken, en doe ineens alle kanten dat is zeker mooier.

belgiansound

Bedankt, goede tip!

Moet je de tegenkant ook bewerken? Dat is wel vervelend aangezien ik na het bouwen de sub zou willen afwerken met die platen.

Wel goed betaalbaar, dat HPL

http://www.pkxhandelopmaat.nl/producten/hpl-1mm/

br@m

Quote from: belgiansound on February 24, 2017, 22:33:15
Moet je de tegenkant ook bewerken? Dat is wel vervelend aangezien ik na het bouwen de sub zou willen afwerken met die platen.

Vraag advies aan de leverancier.

Normaal gesproken moet je idd de tegenkant met een backing afwerken, anders trekt de plaat beslist krom.

Voor kastdeurtjes, tafelbladen en dergelijk is dit absolute noodzaak.

Maar misschien bij een gesloten kubus zoals de kast van een sub, dat dit minder belangrijk is.

Ik zou het de leverancier voorleggen en advies vragen.

Wat woody al zegt - verwerken is eenvoudig - lijmen met contactlijm (bison tix), goed aandrukken. Delen enigszins ruim zagen met een fijn getand zaagblad voor metaal of kunststof werkt goed is mijn ervaring, na verlijmen het overschot afwerken met een rasp en fijn afwerken met een vijl (handgereedschap). Uiteraard kan een kantenfrees ook als je die hebt. Je moet in alle geval verspanend werken, dus niet snijden, knippen en dergelijke.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Zweitse

Kijk anders eens op Marktplaats naar ElesgoFlex, dat is een zeer stevig plakfolie, misschien is dat iets voor je.

w00Dy

Tegenkant beplakken moet niet voor een sub van 18mm MDF :)