Akoestische panelen met foto gedrukt op textiel

Started by Freeco, February 19, 2017, 20:30:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Freeco

Van tijd tot tijd schiet het me weer eens in m'n kop om de akoestiek in mijn HT te proberen verbeteren. Maar telkens ik m'n idee voorleg aan mijn wederhelft, stelt ze haar veto. Tja, die vrouwen he... :sleep:
Mijn recentste idee: mijn canvasprints vervangen door akoestische panelen met dezelfde foto erop gedrukt. Zo zou mijn vrouw weinig tot niks verschil merken, misschien enkel de dikte. Dus ik verwacht een goeie WAF voor mijn idee ::)
Ik ben nu niet direct de meest handige Harry (daarom de veto's van vrouwlief) maar zo'n panelen zelf monteren lijkt me goed te doen: frame in hout samenschroeven, rotswolpaneel ertussen en het doek vastnieten aan de achterkant. Done... De vraag is: waar kan ik foto's betaalbaar laten drukken op geluidstransparant textiel, op formaten 80x60/60x40/40x30/20x20cm?
Iemand een goed adresje? Na wat googlen zou ik eens https://www.stoffn.de overwegen, en ik heb ook eens een textieldrukkerij hier op een paar km van m'n deur gemaild. Maar andere goeie suggesties zijn welkom.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

Deleted User

Neem eens contact op met Frank Imholz van Rivasono. Ik laat na 1 mei in ons nieuwe huis een luisterruimte bouwen. Laat nou mijn jazzfoto's op akoestische panelen geprint worden. 2 Vliegen in 1 klap  ;D

DofN

#2
Vertel je vrouw dat ook de leefbaarheid van de woonkamer enorm toeneemt; het is niet alleen voor de muziekweergave prettig. Leefgeluiden en gesprekken zullen minder vermoeien.

NB:
Ik heb o.a. voor een Rivasono paneel van 1 bij 2 meter gekozen in dezelfde RAL als de muur waar hij tegenaan hangt, zonder foto opdruk. Dit paneel valt bijna niet op.
Belangrijk bij stofkeuze is dat deze niet dicht is zodat het absorptiemateriaal erachter zijn werk doet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Buell

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Freeco

Bedankt voor de reacties. Ik heb zowel Rivasono en Maxxprint een mailtje gestuurd ivm prijs.
Maar ik denk dat zo'n kant-en-kaar paneel te prijzig wordt. Ik zie op de Rivasono webshop een wandpaneel van 60x90cm aan €260 staan, da's dan nog zonder bedrukking.
Ik heb 2 canvassen van 80x60cm, 1tje 40x60cm, 9 20x30cm en 4 20x20cm (die kleinere zou ik wel proberen combineren in een groter paneel). Wordt toch al een dure bedoening... Met zelfbouw moeten de kosten toch wat bescheidener zijn.

Ik kreeg ook al antwoord van die lokale textieldrukkerij, maar snapten ze precies niet zo goed wat ik bedoelde met 'geluiddoorlatende stof'. Hij stelt vlaggenstof voor, maar daar heb ik zo m'n twijfels over. Ik vermoed dat zoiets glimmend is. Voor een HC is een matte stof (katoen, linnen of zo) beter veronderstel ik.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

MaxxMark

Volgens mij zijn dergelijke vragen regelmatig langsgekomen. En het probleem is dat je domweg wéét dat de stof die gebruikt wordt door de betreffende bedrijven vrij normale (en dus goedkope) stof is. Echter weet je niet hoe goedkope stof presteert. En dat is waar je uiteindelijk voor betaalt, helaas!

Wat (op geheugen) het meest regelmatige is langsgekomen zijn zaken als kaasdoek. Een zeer open stof en daarmee dus ook naar alle waarschijnlijkheid goed geluidsdoorlatend. Maar zeker weten doe je het niet :)

Daarnaast de te gebruiken materialen. Ik kan uit ervaring melden dat het niet "even een frame maken" is. Hou vooral rekening met het zorgen dat het allemaal recht is. Daarnaast is het opspannen van de stof een kunst op zich. Ik kan het weten, heb in mijn beide HT's veel met stof gespannen. SonoSuede van Auralex was enigszins elastisch (resulteerde, als je het verkeerd deed, in bobbelend oppervlak). En in mn huidige HT stof geleverd door Mutrox (vilt achtig). Iets dikker en daardoor minder bobbelend, maar daar moest je weer opletten dat het op de hoekjes mooi wordt :).

Overigens zou ik bij Rotswol of Glaswol (die beiden nagenoeg gelijk presteren) altijd zorgen dat het aan beide kanten afgesloten is. Dus zowel de voor als de achterkant. Dit om te zorgen dat er geen rotsstof/glasstof weg kan lekken.

Persoonlijk zou ik qua vulling in een woonkamer/leefruimte kiezen voor een synthetische variant. Zoals Akotherm (google maar, geen sponsor dus ik mag vast niet linken). Voor in een muur wat duur, maar voor iets dat in je leefruimte hangt, naar mijn mening een beter alternatief dan glas/steen-wol
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

etienne v

Quote from: Freeco on February 20, 2017, 19:27:26

Ik kreeg ook al antwoord van die lokale textieldrukkerij, maar snapten ze precies niet zo goed wat ik bedoelde met 'geluiddoorlatende stof'. Hij stelt vlaggenstof voor, maar daar heb ik zo m'n twijfels over. Ik vermoed dat zoiets glimmend is. Voor een HC is een matte stof (katoen, linnen of zo) beter veronderstel ik.
Op het homerecording forum heeft iemand prints op decotex gebruikt voor de afwerking van zijn panelen. Die blijken betaalbaar en voldoende doorlatend.

Freeco

btw, dit projectje is niet voor in de living, maar in mijn bureau/homecinema (al zou de living ook wel wat akoestische behandeling kunnen gebruiken, maar dat is nu niet direct aan de orde). De ruimte is in eerste plaats mijn bureau, ik werk 2 dagen per week van thuis.
Om effe een idee te geven heb ik 2 oude foto's bijgevoegd. Ze zijn wel van 5 jaar terug. Ondertussen heb ik nog 2 grote canvassen erbij boven dat kastje, is de sofa vervangen, hangt er een dik gordijn voor mijn berghok en heb ik lamellen voor het venster.

Zo'n houten frame maken ziet er toch echt niet zo moeilijk uit. Een hele tijd terug heb ik daar al wat over zitten googlen (ook hier) en dat ziet er best wel te doen uit. Ik zei wel dat ik niet de meeste handige ben, maar ik bedoel niet dat ik 2 linker handen heb. Ik kan nog wel net een gaatje boren en een schroef draaien ::) De stof mooi positioneren en vastmaken zal wel het moeilijkste zijn.
Sowieso zou ik het eens proberen met 1 paneel, en is het niet wat ik voor ogen had, heb ik er nog geen fortuin aan uitgegeven.

Qua textielkeuze lijkt het me voldoende als ik door de stof heen kan blazen zonder al te veel weerstand. Perfect is het misschien niet, maar de canvassen die ik nu heb hangen laten helemaal niks door. Meer dan een klein beetje difusie moet ik daarvan niet verwachten.
Ik vond ondertussen nog een Belgische online drukkerij die op airtex, canvas, decotex en vlaggendoek kan drukken. Over decotext staat er wel bij dat het binnenshuis maar 3 jaar levensduur heeft, maar dat is dan misschien in direct zonlicht, want bij canvas zou het ook maar 5 jaar zijn. Mijn canvassen zien er alvast nog als nieuw uit... Het venster is aan de westkant, en ik heb enkel directe lichtinval in de late namiddag/avond.

Die lokale textieldrukkerij zou me nog prijs bezorgen van druk op vlaggenstof. Dat zou winddoorlatend zijn en bedrukt een wat 'gesatineerd' uiterlijk hebben. Ik heb er toch mijn twijfels bij, maar ik kan altijd 's gaan kijken, het maar op een paar km van mij thuis.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

Erik1977

Je kunt ook eens proberen om de lege vakken in het dvd rek halfvol met boeken te vullen.

eddy135

Quote from: Erik1977 on February 21, 2017, 19:11:12
Je kunt ook eens proberen om de lege vakken in het dvd rek halfvol met boeken te vullen.
...of de dvd's wat gelijkmatiger verdelen. ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

raindog

Leuke ruimte heb je! Aangezien je een harde tegelvloer hebt zou ik je adviseren om eerst een hoogpolig vloerkleed aan te schaffen. Dat hoeft niet veel te kosten en gaat je waarschijnlijk meer resultaat geven dan een paar wandpanelen in de formaten zoals jij beschrijft.

Wel jammer dat je wederhelft zo strikt is over de inrichting, zeker omdat het niet eens de woonkamer betreft maar jouw eigen werkkamer en HT. Ik zou daar toch nog eens, op een tactisch moment, opnieuw over onderhandelen als ik jou was  ;)
Mijn vriendin heeft nogal een harde stem en ik heb haar aangegeven dat ik alleen met haar wil samenwonen als er voldoende akoestische aanpassingen in ons huis komen, op haar kosten. Dat het me vooral te doen is voor mijn hifi hobby heb ik haar natuurlijk niet verteld, maar met al die WAF verhalen hier leek me deze voorwaarde vooraf wel een goed idee. Ze ging er mee akkoord en inmiddels denk ik hard na over aanvullende voorwaarden..  :D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Freeco

Quote from: Erik1977 on February 21, 2017, 19:11:12
Je kunt ook eens proberen om de lege vakken in het dvd rek halfvol met boeken te vullen.
Op 5 jaar is daar ook wel wat aan veranderd. Ondertussen heb ik iets minder DVD's, en een pak meer blurays. Dat rekje is nu toch voor zo'n 2/3 gevuld ondertussen ;)

Quote from: raindog on February 21, 2017, 19:25:07
Leuke ruimte heb je! Aangezien je een harde tegelvloer hebt zou ik je adviseren om eerst een hoogpolig vloerkleed aan te schaffen. Dat hoeft niet veel te kosten en gaat je waarschijnlijk meer resultaat geven dan een paar wandpanelen in de formaten zoals jij beschrijft.
Wel jammer dat je wederhelft zo strikt is over de inrichting, zeker omdat het niet eens de woonkamer betreft maar jouw eigen werkkamer en HT. Ik zou daar toch nog eens, op een tactisch moment, opnieuw over onderhandelen als ik jou was  ;)
Sja, ik weet het hoor, maar wij hebben bewust geen tapijten in huis ivm allergieën. Zeker langpollig heb ik liever niet.
Als ik wat over en weer rol met m'n bureaustoel, is dat ook niet zo praktisch. Het is misschien niet zo goed zichtbaar op de foto, maar de bureau is 2,5m lang.
Mijn vrouw heeft nu eenmaal een conservatief idee op dat gebied. Ze ziet er absoluut het voordeel niet van in. En dan probeer je de kerk wat in het midden te houden he. Pas op, ik heb weinig klagen over het geluid. Maar met al die harde oppervlakten rondom weet ik gewoon dat het beter kan
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

ericbe

Quote from: Freeco on February 19, 2017, 20:30:22
Van tijd tot tijd schiet het me weer eens in m'n kop om de akoestiek in mijn HT te proberen verbeteren. Maar telkens ik m'n idee voorleg aan mijn wederhelft, stelt ze haar veto. Tja, die vrouwen he... :sleep:
Mijn recentste idee: mijn canvasprints vervangen door akoestische panelen met dezelfde foto erop gedrukt. Zo zou mijn vrouw weinig tot niks verschil merken, misschien enkel de dikte. Dus ik verwacht een goeie WAF voor mijn idee ::)
Ik ben nu niet direct de meest handige Harry (daarom de veto's van vrouwlief) maar zo'n panelen zelf monteren lijkt me goed te doen: frame in hout samenschroeven, rotswolpaneel ertussen en het doek vastnieten aan de achterkant. Done... De vraag is: waar kan ik foto's betaalbaar laten drukken op geluidstransparant textiel, op formaten 80x60/60x40/40x30/20x20cm?
Iemand een goed adresje? Na wat googlen zou ik eens https://www.stoffn.de overwegen, en ik heb ook eens een textieldrukkerij hier op een paar km van m'n deur gemaild. Maar andere goeie suggesties zijn welkom.

Wat ik gedaan heb is:
Mijn canvas prints van achter opgevuld met 
: Akotherm Basic D20 Akoestische Plaat | 600 x 1000 mm | Dikte 25 mm | Wit | Niet zelfklevend
van de akoestiekwinkel,
niet duur en goed dempend.
Bij mij een stuk minder "hol" geluid in mijn nieuwbouw woning.

Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

Freeco

Daar had ik oorspronkelijk ook aan gedacht, maar omdat mijn canvassen een stuk karton achter de opdruk in het kader verwerkt hebben, gaat er ook geen geluid door. Ik zou alles moeten losmaken, en dat krijg ik gegarandeerd niet meer proper in elkaar.

Die online drukkerij heeft me ondertussen gecontacteerd of ik interesse had in monsters van hun materialen. Ze wilden die gratis versturen. Uiteraard interesse! Kan ik zelf de 'blaastest' eens doen ;D

Ondertussen overweeg ik dan toch nog een tapijt aan te schaffen. Maar dan niet te groot. 1,5x1,5m of zo, gewoon dat het tussen de zetel en het scherm komt te liggen, en niet in de weg komt van mijn bureaustoel.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

buizesmurf

#14
Quote from: raindog on February 21, 2017, 19:25:07
Leuke ruimte heb je! Aangezien je een harde tegelvloer hebt zou ik je adviseren om eerst een hoogpolig vloerkleed aan te schaffen. Dat hoeft niet veel te kosten en gaat je waarschijnlijk meer resultaat geven dan een paar wandpanelen in de formaten zoals jij beschrijft.

Wel jammer dat je wederhelft zo strikt is over de inrichting, zeker omdat het niet eens de woonkamer betreft maar jouw eigen werkkamer en HT. Ik zou daar toch nog eens, op een tactisch moment, opnieuw over onderhandelen als ik jou was  ;)
Mijn vriendin heeft nogal een harde stem en ik heb haar aangegeven dat ik alleen met haar wil samenwonen als er voldoende akoestische aanpassingen in ons huis komen, op haar kosten. Dat het me vooral te doen is voor mijn hifi hobby heb ik haar natuurlijk niet verteld, maar met al die WAF verhalen hier leek me deze voorwaarde vooraf wel een goed idee. Ze ging er mee akkoord en inmiddels denk ik hard na over aanvullende voorwaarden..  :D

Ikzelf heb ook een aparte stereo/HTruimte,zeg maar een mancave met 100% eigen inbreng.Mijn wederhelf heeft ook een eigen ruimte,ook voor 100% haar  eigen inbreng....wifecave... :pompom: :nopompom: :inlove: :coffee: :D :D :D

Freeco

Afgelopen weekend dan toch een langpollig tapijt gekocht. Het is een antraciet van 160x230cm geworden. Het ruikt nog wel sterk naar fabriek. Hopelijk gaat dat er snel uit!

Een paar dagen terug kreeg ik ook de gratis stalen van die online drukkerij en de stoffensite binnen. Decotex (210gr/m²) lijkt me inderdaad best OK, al lijkt de afdrukkwaliteit toch wat minder dan vb canvas. Het lijkt wat minder scherp. Vlaggendoek (115gr/m²) is nog luchtdoorlatender dan decotex, maar ook nog veel minder geschikt om foto's op de laten drukken. Het weefpatroon is te duidelijk zichtbaar, en de stof is te doorzichtig en lichtjes blinkend.
Qua stoffen lijkt me lichte katoen (120gr/m²) het beste geschikt. Ik kan er nog makkelijker door blazen dan decotex terwijl de print toch fijner/scherper lijkt. Ik overweeg sterk om hier eens een druk te laten maken. Maar dan moet ik eerst nog eens een leuke filmposter vinden op hoge resolutie. Ik probeer dit weekend nog eens deze thread op blu-ray.com te doorzoeken. Voor m'n 2 80x60cm canvassen heb ik daaruit de foto's gehaald.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

Fred Mulder

ik weet niet welk genre je zoekt, ik heb laatst een aantal nette hi res filmposters gevonden (voor een soortgelijk projectje ;-)
PM maar als je interesse hebt.

bert stoltenborg

Problemen met doek worden overschat.
330 grams molton voldoet uitstekend.
Ook dat doorblaasverhaal is relatief; als je dun plastic (afdekfolie oid) over een absorber spant doet het ding het nog steeds, alleen je tophoog wordt gereflecteerd wat veel mensen wel prettig vinden, als je het plastic achter het doek spant doet het plastic niets en als je wat dikker plastic achter het doek spant heb je meer rendement in het laag.   
Realiseer je wel dat als je substantiële verbetering van de situatie wilt, je een substantieel percentage van het totale oppervlak van alle reflecterende vlakken absorberend moet maken.   
Ik bazel maar wat.

Freeco

Daar geef ik je wel gelijk in, Bert. Ik deed ook eens simpelweg een 'hoortest' met de stoffen die wat minder scoorden op de blaastest door het simpelweg hard tegen mijn oor aan te drukken en te luisteren wat het verschil met/zonder stof was. Zelfs canvas, waar je zo goed als niet kan door blazen, laat nog enorm veel geluid door. Het is totaal niet wetenschappelijk onderbouwd, maar goed :)
Dat gezegd zijnde, als je de keuze hebt tussen meerdere stoffen kan je natuurlijk wel de meest geschikte eruit proberen pikken.
En uiteraard, hoe meer absorberend materiaal in de ruimte hoe beter. Daar probeer ik dan een goed WAF evenwicht te vinden ::) Perfect zal het niet worden, maar ik probeer een verbetering te maken. Mijn uiteindelijk doel is 3 panelen van 80x60x10cm, en nog een paar kleinere formaten.

Ik ben momenteel een goeie hi-res foto aan het zoeken om eens een druk op lichte katoen te laten maken. Ik las er hun FAQ eens op na, en blijkt toch dat niet elk soort foto een even goed resultaat zal geven. Details in donker kunnen verloren gaan, hoog contrast kan na het wasproces ook de lichte delen wat beïnvloeden, rechte lijnen gaan in gans het process wat vervormen, etc. Moet ik toch ook wat rekening mee houden blijkbaar...
Ik overweeg momenteel deze, die heb ik op 15000x6669px. Maar ik moet nog eens mijn archief doorlopen, en misschien nog wat googlen naar andere.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

Tinust

Mooie ruimte Freeco. Eens met voorgaande tips, maar het begint bij de vraag welk akoestisch probleem je wilt oplossen.

Als ik de foto's zie dan kun je gratis grote winst boeken door de positionering te verbeteren. Ten eerste de vloerstaanders op gelijke afstand van de zijmuren (echt met de rolmaat meten). Waarschijnlijk helpt ook iets verder van de achtermuur. Dan lijkt die lage kast precies te staan waar het geluid richting de luisterpositie reflecteert (halverwege), wat onrustige effecten geeft. Verplaats die kast eens naar links achter.
Ik weet niet of dit praktisch haalbaar is als permanente oplossing, maar het is sowieso een leuk experiment :)

Voor een duidelijk effect van akoestische panelen is de locatie ook essentieel: op het punt waar het geluid via wand of plafond reflecteert naar de luisterpositie. Qua hoeveelheid moet je rekening houden dat ca. 15% x het vloeroppervlak optimaal is, dus die drie panelen zijn 1,5 m2 wat een redelijk begin is. De kleintjes dragen eigenlijk niks bij dus is zonde van je tijd en geld.

Ik zag ook een subwoofer staan: hou er rekening mee dat je met die panelen en vooral het tapijt weinig bas dempt, dus het kan zijn dat de kamer wel rustiger wordt maar dat de lage tonen gaan overheersen.

Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

Freeco

Herpositioneren wordt lastig, Tinus. De linker speaker zou dan al in de weg komen te staan van de bureau, de rechter komt dan nóg meer voor het filmrek te staan. De lage kast komt dan ook weer nóg dichter bij de zetel te staan, en die zetel kan al niet meer achteruit of opschuiven of die komt in de weg van de bureau en/of deur kan niet meer volledig open. Ja, het is maatwerk geweest alles wat binnen te krijgen :) En zoals al gezegd: het is in de eerste plaats mijn thuiskantoor voor 2 werkdagen per week, dus de bureau primeert op de HC.
Maar nu effe 1 stap tegelijk: een foto zoeken voor 1 print op katoen en 1 paneel proberen maken. Is het niet wat ik ervan verwacht had, dan hou ik het zo.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

Fred Mulder

Hi Freeco,

Kun je proberen om op de achterwand links naast de speaker een paneel te hangen, liefst ook aan de andere kant van de hoek. Ik denk dat hier 2 x standaard filmposter formaat zal passen.

In de andere hoek wellicht een cilinder demper? (Ervan uitgaande dat je de cd/dvd/B-ray kast wilt laten staan). Wanneer mogelijk zou ik vooraf de kast die ernaast staat verplaatsen, zo op het zicht lijkt deze precies onhandig te staan? Aan de andere kant, kun je wanneer nodig evt tijdelijk een dempend iets op het bureau leggen? Dan heb je die harde kant war zachter gemaakt.

Heb je hiernaast gedacht om de onderkant van het grote bureau van plak-noppenfoam te voorzien? Dit zie je geregeld bij café/restaurants. Geen last van, wel effect :-)

Fred Mulder

Hieronder mijn shortlist van fotopanelen met verwisselbare doeken (voor een paar tientjes kun je de afbeelding veranderen) in volgorde zijn genoemd:

- Soort/beschrijving (link)
- Dikte paneel
- Dempingswaarde bij 250hz (om te kunnen vergelijken)
- Prijs (wanneer bekend)

https://www.easy-akoestiek.nl/easyphoto-akoestisch-fotopaneel-fotoprint.html
50mm
250hz= 0,5
127x67= 265

http://www.zilenz.nl/wand-absorptie/akoestische-fotopanelen/akoestisch-fotopaneel
45mm
250hz= 0,7
127x67= €300

http://www.akoestiekfabriek.nl/files/akoestische-handleiding.pdf
60mm
250hz= 0,6

http://www.metroxl.nl/interieur-decoratie/wanddecoratie-met-print/aluminium-textielframes/akoestische-fotopanelen-met-eigen-print-textielframe/

http://www.incatro.nl/klanten/inca/media/documenten/ARTpanel_factsheet_hr.pdf
57mm
250hz= 0,7
Erg nette afwerking, 4 standaard ral kleuren




Erik1977

Quote from: Fred Mulder on March  6, 2017, 19:54:41

- Dempingswaarde bij 250hz (om te kunnen vergelijken)


In de voorbeelden die je noemt, is een hogere dempingswaarde dan 'beter'?
Ik heb bij easy akoestiek een print besteld en ik ga er zelf een frame bij maken wat ik vul met akotherm D40, ongeveer hetzelfde als in je eerste link.

Fred Mulder