Frontfire, Downfire, Dual opposed, maakt het uit?

Started by jossie, February 14, 2017, 22:32:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Quote from: holco on March 12, 2017, 23:05:34
Only time will tell jossie  ;)

Denk wel dat je met nog grotere units het probleem (voor zover je het een probleem kan benoemen) ook gaat vergroten.
Maar je had toch ook nog een flinke PVC pijp? is het niet wat om daar de grotere units in toe te passen?

Het probleem is gewoon verhoudingsgewijs, gaan de woofers harder, gaat de resonantie ook wat harder, ik verwacht daar geen problemen. Overigens zijn de huidige woofers 10"en de dikke ook, daar zit geen verschil, wel in Xmax natuurlijk. Mijn huis staat op palen gefundeerd, ik wil niet dat dat onnodig gaat zakken.
Als deze unit goed werkt wil ik er een bij bouwen, dan heb ik meteen multi-sub (heb al 2 x 10 inch in het meubel ook).
Als ik nu grotere units neem wordt het straks toch een tikkie belachelijk...

Die PVC pijp is inderdaad nog een optie maar dat blijkt een soort sandwich pijp te zijn. De kern is een soort geschuimde PVC. Hoeft niet erg te zijn, mogelijk zelfs dempend.

Dit blijft wel overeind natuurlijk:

E-modus staal: 210; E-modus PVC: 3

Dus... de PVC pijp gaat voorlopig de stelling in.

Quote from: morca on March 13, 2017, 01:48:15
Dat denk ik ook.
Bracing erin en met dynamat beplakken vanbinnen imo.
Want je wilt zeker weten of dat de oorzaak is terwijl dit probleem al bij voorbaat door diverse leden is geopperd.

Maar goed je moet het doen zoals je wilt.

Eneuh vergeet dat pvc nou,nare ervaringen mee.
Ik weet wel adresje voor je waar ze PE buis verkopen.
Dat werkt veel beter omdat de afstraling , resonantie niet of bijna niet aanwezig is.
Pvc zal ook resoneren vermoed ik.
Is te hard en straalt die energie vd subs uit net al deze pijp.
Mijn bescheiden mening dan,doe ermee wat je wilt.


Morca, ik heb geen haast, ben wel nieuwsgierig ;-) Hoeft morgen niet klaar te zijn hoor.

De beste manier om een probleem te tackelen is de oorzaak te weten. Anders wordt het schieten met hagel en ontstaan er de verkeerde 'better safe than sorry' oplossingen.

PE dempt inwendig inderdaad erg goed, de prijs die je daarvoor betaalt is dat het nog slapper is: E-modus: 1

Zo zou ik in verhouding ook beter Lood dan Staal kunnen nemen, dat heeft ook een erg hoge inwendige demping. Helaas, Lood is ook zo slap als een vaatdoek.
Omni !

jossie

#151
Deze week nog een paar dingen gedaan want de 10" Dayton's zijn gearriveerd! De buis vond ik eigenlijk te lang dus ik heb er 15 cm afgezaagd. Met de handzaag, scherp blad erin, valt reuze mee.

Toen een van de schijven losgesneden. De polymax lijm zit echt goed vast op de buis, minder op het MDF, ik had het ook min of meer gewoon in de hoek gekit. Verder heb ik de onderste woofer omgekeerd gemonteerd om iets volume terug te winnen, vind het wel een aardig gezicht zo'n hangende woofer onder de buis. Tevens het voordeel van meer symmetrie.

Even een controle van de parameters in de kast, zoals verwacht fs iets omhoog, Qts 0,7 is prima. Wat ook opvalt en verwacht, de vreemde resonantie is fors gezakt naar 145 Hz door de toename in gewicht van de woofers. Ik ben er nu wel definitief van overtuigd dat het een mechanische resonantie is met de stijfheid van de buis, geen akoestische a la orgelpijp. Nu dus een remedie verzinnen.

Ik heb nog eens goed gevoeld op de pijp en kom tot de conclusie dat er zes nulpunten zijn (en pluspunten), knopen en buiken dus. De resonantie loopt als het ware rond de pijp. Een dikkere pijp zal dat zeker tegen gaan, een of meerdere bracings ook. Eigenlijk zou de pijp van die rillen moeten hebben zoals een oliedrum.

Ik heb dus wat demping en meer stijfheid nodig. Het eerste idee is vrij simpel, ik zaag het overgebleven stuk pijp open en plak 'm met kit tegen de binnenwand, De dikte verdubbeld (viervoudige stijfheid) en de demping tussen de platen absorbeert energie. Komt mooi uit want we hebben toch ongeveer 4 euro voor die 15 cm pijp betaald   :D
Dat heet dan een 'Dual constrained layer' en schijnt erg goed te werken. We gaan het zien...
Als test ga ik 'm eerst met wat rubber mat om de buitenkant klemmen, dat zou toch verbetering moeten geven. Daarna lijm ik 'm met polymax of tapijtlijm aan de binnenkant, schijnt ongeveer evengoed te werken, die lijm hard niet uit (moet ook niet). In Amerika heb je daar 'Green Glue' voor. Ik ken de Europese equivalent (nog) niet. Iemand?

Edit: ik zie nu dat Bax dat gewoon verkoopt, tubetje bestellen...



Omni !